טיול בגן הבוטני באגמון החולה קק"ל

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1 ק"מ
  • צפון גליל עליון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
תצפית אל קרן נפתלי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

צמחי החולה הנשכחים, חלקם נדירים, נאספו אל הבריכות ואל הגדות של הגן, המדמה את ביצות החולה משכבר הימים. גם הפרפרים גילו את הסוד.

איך מגיעים?

מכביש ראש פינה-קריית שמונה (כביש 90) פונים מזרחה כ-1.5 ק"מ לפני צומת כ"ח (בין סימני ק"מ 458-457), על פי השילוט. לאחר כקילומטר מגיעים לרחבת החניה של אגמון החולה קק"ל, ובסמוך לה נמצא מרכז המבקרים.

קצת היסטוריה

בשנת 1934 רכש יהושע חנקין את הזיכיון לייבוש עמק החולה. כ-31,000 דונם ביצות ואגם שהשתרע על כ-14,000 דונם כיסו את העמק. רכישת הזיכיון עוררה התלהבות עצומה: "אל החולה נעפילה וביצותיה נייבש / אנו עולים הגלילה את החולה קום ורש", שרו אז בהתלהבות.
לאחר קום המדינה הוטלה מלאכת הייבוש על קק"ל. זה היה בשעתו גדול המבצעים ההנדסיים שידעה המדינה. בעקבות הייבוש נוספו כ-65,000 דונם קרקע (לרבות ביצות עונתיות), ושטחים ניכרים ניתנו ליישובי ההר, שסבלו ממחסור בקרקעות לעיבוד חקלאי.
האדמות ששכנו מתחת לאגם התבררו כפוריות מאוד. אדמות הכבול שנחשפו היו בעייתיות – החומר האורגני בכבול יבש מתפרק עם הזמן והקרקע "שוקעת". באזור שנמצא כ-2 ק"מ מצפון לאגם המקורי, שם הייתה שכבת כבול עבה במיוחד, שקעה הקרקע ביותר מ-3 מ'. הגשמים העזים של חורף 1991–1992 גרמו להצפות בקנה מידה נרחב. בשנת 1994 הציפה קק"ל את האזור ויצרה אגם המשתרע על כ-1,000 דונם, ומאז הפך האגם לאתר טבע ולאתר תיירות טבע מיוחד במינו. אחד החקלאים שעיבדו את השטח הוא עזרא יסעור, חבר קיבוץ מלכיה. יסעור עוד זכה להכיר את הביצות ואת האגם במלוא תפארתם, מהימים שלפני הייבוש. התיאורים שלו מזכירים את תיאוריו של ההרפתקן הסקוטי ג'והן מקגריגור, ששט בחולה לאורך הירדן עם סירתו "רוב רוי": "מצאתי את עצמי לפתע בפתחו של אגם קטן ונהדר, שנראה כאילו לקוח מעולם הדמיון [...] באמצע האגם ניבטו כמה איים קטנטנים. גומא ירוק סגר על האגם מכל עבר, גומא זקוף שדמותו שלמה וחדה" (רוב רוי על הירדן, משרד הביטחון – ההוצאה לאור, תרגום: עמיהוד ארבל).

הגן הבוטני

יסעור העלה לפני קק"ל רעיון: להקים גן בוטני של צמחי מים ולהשיב אליו את הצמחים שפיארו בעבר את עמק החולה, ושרבים מהם הפכו מאז ייבוש הביצה לנדירים ואחדים אף נכחדו לגמרי.
הרעיון קרם עור וגידים. קק"ל הקימה בכניסה לאגמון החולה קק"ל גן בוטני המשתרע על פני 14 דונם. חפרו בריכות ותעלות, בנו שבילים וגשרים, שתלו עצים. יסעור, באישור מיוחד מרשות הטבע והגנים, התחיל להביא צמחים מפינות נשכחות בעמק החולה, ממעיינות נידחים בגולן וגם מגנים בוטניים ברחבי הארץ.
התוצאה מרהיבה. מדובר לא במוזאון צמחים, אלא בגן בוטני שנמצא במקומו הטבעי. הנוף מרהיב עין: מבט מזרחה – הגולן; מבט מערבה – החומה של הרי נפתלי; ובתווך – עמק החולה הירוק, מעובד כולו. המבקר מוצא את עצמו באזור חי ותוסס, המדגים דו-קיום אמיתי בין חקלאות וטבע.
בגן הבוטני יש כבר 70 מינים של צמחי מים ומקומות לחים. שמותיהם, למי שמתעניין, רשומים בגן ליד הצמחים עצמם. "כל הצמחים מקומיים והם חלק מעברו של עמק החולה", אומרת נעמי מרגלית, אוצרת הגן. "לא נביא לכאן צמחים אקזוטיים מארצות אחרות".
בזכות הקשר הישיר של הגן הבוטני עם הטבע מסביב הוא משמש מקום מקלט גם לבעלי חיים. דגים כמו נאווית הנחלים ואמנון מצוי התבססו היטב במי הבריכות של הגן. מקום אחד בגן כבר ידוע כמקום מעבר של לוטרה (כלב נהר, בעל חיים נדיר מאין כמוהו בישראל) שחיה בעמק החולה.

למה בקיץ

אנחנו רגילים לצאת ולראות פריחה באביב, מיד אחרי הגשם. ככה זה בארצנו, הזוכה לגשם בחורף ולקיץ יבש להפליא. צמחי המים מתנהגים אחרת. מים לא חסרים להם, ולכן הם יכולים להיות פעילים גם בעונה שבה מסביב הכול יבש. אדרבה, בחורף, כאשר המים קרים, הם מעדיפים להאט את פעילותם ככל האפשר.
כדאי לבקר בגן בשעות הבוקר המוקדמות או לסיים בו את היום בשעות אחר הצהריים המאוחרות. רבים מהצימריסטים בסביבה מחפשים מה לעשות אחרי שהתנחלו בחדר, והגן הבוטני הוא פתרון מעולה, המשתלב היטב בביקור באגמון. לפניכם כמה דוגמאות משלל הצמחים הפורחים בקיץ. תוכלו לזהות אותם בקלות על פי השילוט המוצמד לצמחים בגן.

אירוס ענף
עשב רב-שנתי ענף וגבוה (גובהו עד 1.5 מ'). הוא גדל בביצות ובגדות נחלים שזרימתם אטית, ופורח בראשית הקץ בפרחים צהובים וגדולים.

נימפאה לבנה
צמח שעליו דמויי הלב צפים במים. הפרח גדול ולבן ובעל אבקנים צהובים. הוא צומח במקומות שזרימת המים בהם אטית. הצמח נכחד מהחולה והושב מחדש, אך עדיין מצוי בסכנת הכחדה.

נופר צהוב
פרח גדול וצהוב שעליו טבולים במים או צפים על פניהם.
 
בוציץ סוככני
צמח מים נדיר הצומח במים רדודים עומדים או הזורמים זרימה אטית. מצמיח בקיץ פרחים ורודים שקוטרם כ-2 ס"מ.
 
סוף צר עלים
צמח נדיר ביותר שנאסף לראשונה בשנת 1986 בשפך הירדן לכינרת. עליו צרים, רוחבם עד חצי ס"מ. יש בו רווח בין התפרחת הזכרית לתפרחת הנקבית.
 
נענת המים
צמח ענף בעל עלים גדולים יותר מהנענע המשובלת, המוכרת יותר במחוזותינו. היא צומחת בגדות נחלים ומעיינות ולעליה ארומה המוסיפה טעם לכל תה.
 
ורד צידוני
שיח קוצני שהיה נפוץ בעבר בגדות נחלים ומעיינות, אך נעשה נדיר מאוד עקב ניקוז הביצות והיעלמות נופי המים. הפרח גדול ולבן, וקוטרו כ-5 ס"מ.

מתפרפרים בגן הבוטני

שפע הצמחים בגן מושך פרפרים רבים ויפים המתאימים את פעילותם לפעילות הצמחים, כלומר הם מגיעים בקיץ. זה הזמן לבוא ולראות את הדנאית ההדורה – פרפר ססגוני בעל צבע גוף כתום ושולי כנפיים שחורים המנוקדים בכתמים לבנים. הזחלים של הדנאית ניזונים מעלי צמחים ממשפחת האסקלפיים, שהם צמחים רעילים בעלי מוהל חלבי. הזחל קולט את החומרים הרעילים מהצמחים שהוא ניזון מהם ומגן על עצמו מטריפה. בעמק החולה נפוץ הצמח חנק מחודד, בן למשפחת האסקלפיים, והדנאיות באות אליו כדי להטיל את ביציהן. הן נשארות כאן בדרך כלל עד אוקטובר, תלוי במזג האוויר. כשקר – הפרפרים נעלמים.
בדרך כלל בקיץ האגמון הומה מאלפי דנאיות, וכמובן ממינים נוספים של פרפרים.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים
מפת טיולים וסימון שבילים 2 הגליל העליון
 
מיקום
הגן הבוטני נמצא במרחק פחות מעשר דקות הליכה ממרכז המבקרים בכניסה לאגמון החולה קק"ל.
 
התאמה למוגבלים בתנועה
הגן הבוטני אינו נגיש בשלב זה. האגמון נגיש במלואו למוגבלים בתנועה, כולל מבני שירותים וגישה נוחה למצפורים.
 
 
טלפונים
מרכז המבקרים: 04-6817137 קו ליער: 1-800-350-550
 
 
ציוד מיוחד
משקפות ומגדירי ציפורים למבקרים בשאר חלקי האגמון.
 
מרכז המבקרים
המרכז הוא נקודת היציאה לכל הסיורים באגמון. יש בו תחנת מידע, חנות מזכרות, קפיטריה, מופע אור-קולי ונקודת השכרה לאופניים ולרכבי גולף. ניתן לשכור גם משקפות ומגדירי ציפורים.
 
מדריך אלקטרוני
ניתן לשכור מדריך אלקטרוני המספק מידע קולי על התחנות שלאורך המסלול.
 
תשלום
 
שעות פתיחת האתר והרשמה
האתר פתוח למבקרים בימים ראשון-חמישי בשעות 16:00-9:00 ובשישי-שבת בין השעות 16:00-6:30. ההגעה לאתר הינה בהרשמה מראש. להרשמה »

דמי כניסה לפארק ולמרכז המבקרים
בתחילת שנת 2020 נפתח באגמון החולה קק"ל מרכז המבקרים החדש. המרכז מציע למבקרים בו אטרקציות ופעילויות חדשניות ללא תשלום עד 1 בספטמבר 2020. מתאריך זה תחל גביית דמי כניסה לפארק אגמון החולה קק"ל ולמרכז המבקרים.

להלן פירוט מחירי הכניסה:
מבוגרים – 35 ₪, ילדים – 21 ₪, סטודנטים – 30 ₪, חיילים – 21 ₪, אזרחים ותיקים – 18 ₪, אנשים עם מוגבלות – 18 ₪, תושבי האזור – 28 ₪, מנוי שנתי ליחיד – 150 ₪, מנוי שנתי למשפחה (עד 5 אנשים) – 400 ₪ (מבקש שישי ואילך – תוספת של 5 ₪ לאדם)

הסבר על דמי הכניסה
מרכז המבקרים והחינוך החדש באגמון החולה קק"ל, שבהקמתו הושקעו עד היום כ-130 מיליון ש״ח, משדרג באופן משמעותי את חווית הביקור באגמון באמצעות מוקדי עניין מיוחדים וחדשניים והופך את המקום למרכז תיירותי בינלאומי ולמוקד בילוי אזורי.

מאז פתיחתו לא ניגבו דמי כניסה למרכז והוא התנהל במתכונת הרצה בכדי להתאים ולבחון את המערכות לטובת המבקרים.

הוצאות התפעול הגבוהות של המרכז החדש מחייבות גביית דמי כניסה סמליים, אשר משמשים לתפעול המרכז ולטובת המשך ההשקעה במחקר ובפיתוח תחום החקלאות והאקולוגיה בעמק החולה ובסביבותיו.

גביית דמי הכניסה משמשת באופן מוחלט להשקעה חוזרת באזור ולא לעשיית רווח.

אין כניסה לאתר עם כלים ממונעים
בשטח האגמון לא ניתן לרכוב על כלים חשמליים כמו אופניים חשמליים, סאגווי, אובר בורד וכדומה.

אטרקציות לא פעילות
בהתאם להנחיות משרד הבריאות האודיטוריום, מיצג מיני-החולה והמציאות המדומה לא פעילים.
קרדיטים
 
כתיבה: יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק, ענבר רובין וארכיון אגמון החולה קק"ל
עיצוב מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 31.7.2013
עודכן בתאריך: 15.6.2014

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפה של אגמון החולה קק"ל

סיור קולי בגן הבוטני באגמון החולה