מפארק בגין לחורבת חנות

  • בינונית
  • אביב חורף סתיו
  • 6 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
שיח' חובאני. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מסלול למיטיבי לכת שיוביל אתכם בין כמה מגולות הכותרת האייקוניות של הרי ירושלים

פארק בגין משתרע על פני כ-8,000 דונם במורדות המערביים של הרי ירושלים, מאזור צור הדסה ובר גיורה וצפונה לעבר ערוץ נחל רפאים. במסלול טיול זה ננצל את חניון בר גיורה על שם מילטון יעקובי שבשער הפארק, ליד מושב בר גיורה, כדי להתארגן וליהנות מארוחה קלה. משם ניסע כמה מאות מטרים לתחילת המסלול ונרד בנופי הרי ירושלים לעין מטע ומשם נעלה לחורבת חנות, נקודת הסיום של הטיול.
חניון בר גיורה וחורבת חנות הם אתרי קק"ל. השביל שביניהם מסומן על ידי הוועדה לשבילי ישראל ואינו באחריות קק"ל. יש לדאוג לרכב מאסף בחורבת חנות. הטיול מתאים למיטיבי לכת בלבד.

הוראות הגעה ומידע כללי

אופי הטיול: מסלול הליכה בשביל מסומן למיטיבי לכת בלבד.
אורך מסלול ההליכה: כ-6 ק"מ.
גישה לנקודת המוצא: חניון מילטון יעקובי. החניון נמצא ליד שער בר גיורה של פארק בגין. כניסה ליד התחנה לכיבוי אש, כ-600 מ' ממזרח לכניסה לבר גיורה (כביש 386).
נקודת המוצא של השביל: כביש 386, בין סימני ק"מ 0¬-1, כ-700 מ' ממזרח לחניון מילטון יעקובי וכ-600 מ' ממערב לצומת צור הדסה. ברחבת חניה יש מקום לכ-10 מכוניות פרטיות. בשל קו הפרדה רציף בכביש, הכניסה מותרת לבאים מכיוון בר גיורה בלבד.
גישה לנקודת הסיום: חורבת חנות. מצפון לכביש צומת האלה–צור הדסה (כביש 375), ליד סימן ק"מ 11.
מפה: מפת טיולים וסימון שבילים הפרוזדור והרי ירושלים (גיליון מס' 9).

חניון בר גיורא

חניון גדול של קק"ל ובו שולחנות פיקניק ומתקני שעשועים לילדים. המקום מאושר ללינת לילה (לקבוצות, בתיאום מראש). המקום נודע במלחמת העצמאות כ"צומת המזלג", על שום מפגש הכביש העולה מעמק האלה לבית לחם עם דרך העפר שבה עלו כוחות פלמ"ח הראל מהשפלה (כיום הכביש לבר גיורה). האזור נכבש במבצע ההר, שנפתח ב-19 באוקטובר 1948 והסתיים שלושה ימים לאחר מכן. כוחות צה"ל נעו באזור מכפר לכפר וכבשו אותו מידי שרידי הכוחות המצריים ששלטו עד אז בשטח. במהלך המבצע נכבש גם הכפר חוסאן, אך צה"ל נסוג ממנו, והכפר נותר בתחומי ממלכת ירדן.
מהחניון נצא בנסיעה בחזרה לכביש 386 ונפנה מזרחה לכיוון צור הדסה. ניסע באיטיות כ-600 מ' ונפנה ימינה לרחבת חניה קטנה ליד מתקן קידוח מוקף גדר (סימון שביל ישראל חופף לסימון שחור). ברחבת חניה יש מקום לכ-10 מכוניות פרטיות. בשל קו הפרדה רציף בכביש, הכניסה מותרת לבאים מכיוון בר גיורה בלבד.
חצינו כביש ועברנו לפארק עצמאות ארה"ב. קק"ל החלה בהקמת הפארק בשנת 1976, לרגל חגיגות 200 שנה לעצמאות. בפארק קיים שילוב מרתק של חורשים טבעיים ןיערות נטועים, מעיינות, טרסות חקלאיות קדומות ואתרים עתיקים. אתרים בולטים בפארק הם חורבת בית עתאב, עין מטע, מדרגות רומיות בדרך עתיקה, וחורבת חנות.

שיח' חובני

שביל ישראל מגיע לנקודת המוצא שלנו מפארק בגין ויוצא בדרכו מערבה. הדרך מלווה את הכתף של נחל זנוח, תוואי הנוף שיהיה לנגד עינינו במשך כל הטיול. אי אפשר להתעלם מעמודי הענק של קו המתח האדיר, הידוע בשמו קו 400. מקורם של האלקטרונים המתרוצצים בו הוא בתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון.
במרחק כקילומטר מנקודת המוצא מגיע השביל למבנה מהסוג המכונה במקומותינו קבר שיח'. זאב וילנאי, בספרו מדריך ארץ ישראל, מציין ששם המקום הוא שיח' אחמד אל-חובאני ואילו הנוסעים אדוארד רובינסון (1841) וויקטור גרן (1868) הזכירו בכתביהם את המקום בשם שיח' חובין. יישוב בשם חובין זה באזור ידוע מהתקופה העות'מאנית.
המבנה השתמר היטב יחסית. אפשר להבחין בקירות המתחם שהקיפו את המבנה, בכמה חדרים חרבים ובגג נושא הכיפה. בקירות אחד החדרים מצוירים עיטורים פשוטים. סקרים ארכיאולוגיים מצאו כאן עדויות ליישובים מהתקופה ההלניסטית עד לתקופה העות'מאנית, ובעיקר בתקופת הממלוכית והעות'מאנית.
אנא, למרות הפיתוי, אל תטפסו על גג המבנה ואל תיכנסו לתוכו מחשש לקריסתו.

חורבת דרבן

השביל עובר בין הטרסות היפות של הכפר הנטוש עַלָּאר א-פוקא (עלאר עילית), להבדיל מעלאר א-סופלא (עילאר של השפלה, הנמוכה), ששכנה ליד עין מטע. במקום הזה הקימו שלטונות המנדט הבריטי מחנה נופש לקצינים ונטעו מסביבו יער אורנים. מסביב - כרמי גפן חדשים, גידול שהולך ומחזק את מעמדו בהרי ירושלים בעקבות התפתחות תעשיית היין. בין הכרמים פזורות הטרסות ישנות ולידן מציצים עצי זית שנותרו מבוסתני הכפר. במרחק כ-2 ק"מ משיח' חובאני פוגעת הדרך בחורבת דרבן, עמוסת הטרסות.
לצד השביל צומחים כמה עצי שקד יפים ויש גם בורות מים שפתחיהם מכוסים שבכות. הטיול בחורבה עצמה אינו מוסדר ואין בו שביל מטיילים.
חורבת דרבן (א-שיח' איברהים) זכתה לשמה בזכות מקרה מעניין. דרבן תמים, שחפר לעצמו מחילה במדרון הדרומי של החורבה, שלף מהאדמה חרסים ובהם אחד שנשא חרותה של האותיות "יה", המזכירה בסגנונה את טביעות החותם "יהוד" מהתקופה הפרסית. בעקבות התגלית של הארכיאולוג הקוצני חפר פרופ' יוחנן אהרוני במקום וגילה כלי חרס מהתקופה הפרסית.
בשנת 2008 גילו מטיילים ליד החורבה מערה שהתמוטטה ובתוכה שלדים. העניין התגלגל למשטרה ומשם לרשות העתיקות ומסקנות המומחים קבעו שזוהי קבורה כפרית מהמאה ה-19.
מאזור החורבה נשקף הנוף היפה שמסביב: חורבת בית עתאב, מצפון, נראית כמו מבנה מבוצר. המושבים בר גיורה ונס הרים תופסים את הפסגות הסמוכות ולמטה, בעמק של נחל זנוח, נחים בתי מושב מטע.
בינואר פורחות כאן רקפות בשפע אדיר. מאוחר יותר כלניות ובמארס תמצאו ריכוזים של תורמוס ההרים, ואלה רק שלושה שמות מפריחה ססגונית המציפה את המקום בחורף ובאביב.

אל עין מטע

השביל נמשך בפאתי הכפר מטע ועובר ליד עץ גדול של אלון מצוי. בכל מקום אחר היינו מזמינים אתכם ליהנות מצלו, אבל כאן אתם מרחק כמה פסיעות מעין מטע – מקום מתאים יותר למנוחה. תחילה עוברים על פני משתלה של עצי וושינגטוניה, שיוצרת חורשה צפופה. המשתלה חוותה שריפה, אבל העצים נותרו בחיים.
מעבר לחורשה מגיחים מתוך טרסה מימיו של המעיין הצנוע עין מטע, נהנים מצל עץ תאנה. לידה צומח אקליפטוס ענק. ליד המעיין נמצאים מבנים החרבים המכונים חורבת תנור. זהו עברות של השם הערבי הנוסף של הכפר הזעיר עלאר א-סופלא – ח'ירבת א-תנור. מבנה אבן אחד גדול ומרשים במיוחד בחלונותיו מקושתים, שקירותיו השתמרו לגובה של כשבעה מטרים. יש המשערים שהוא שייך למבנה ששימש חווה חקלאית ואולי מנזר בתקופה הצלבנית.

עין תנור

ליד עין מטע נמצאת דרך. אפשר לפנות שמאלה ולהתחיל להעפיל לחורבת חנות, המתנשאת בין עצי יער קק"ל מדרום לנו. מי שרוצה להכיר עוד אתר, יוכל לפנות ימינה ולצעוד בדרך העפר בעקבות שביל ישראל. כחצי קילומטר מעין מטע מכוון שמאלה סימון "שקוף" (שני פסים לבנים וביניהם פס ריק מצבע) ופורץ לו דרך לג'ונגל קטן של עצי תאנה. ביניהם פוערת את פיה נקבה בנויה בעלת תקרה מקושתת, גבוהה מקומת אדם. בקרקעית הנקבה זורמים מי המעיין ויוצרים פלג רדוד. אפשר לצעוד בנקבה כ-30 מ' עד למקום שבו היא פונה שמאלה ונחסמת.
שם המעיין הזה הוא עין תנור. אגדה מקומית משונה מנסה כנראה לבאר את משמעות שם הכפר אלתנור, והיא מספרת שבדיוק כאן עמד תנורו של נח הצדיק. כאשר החל המבול, הפך התנור למעיין המספק לנו מים עד ימינו אלה.
עתה נשוב על עקבותינו בשביל ישראל, עד למקום שבו הוא פוגש את הדרך המסומנת אדום. נחצה שוב את ערוץ הנחל שבו עברנו קודם לכן, הפעם דרומה, נשנס מותניים ונעלה בשביל המסומן שחור לחורבת חנות. זריזים יוכלו לטפס לראש החורבה במשך עשר דקות, ואטיים יותר יקדישו למשימה חמש או עשר דקות נוספות, ובמהלכן יוכלו לעצור מעט ולהתבונן בנוף היפה של הרי ירושלים.
על חורבת חנות תוכלו לקרוא ברשימה נפרדת המופיעה ב-e-ירוק.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 1.1.2020
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הפרוזדור והרי ירושלים (גיליון מס' 9)