פארק "איילון קנדה" בעת פריחת השקד

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 9 ק"מ
  • מרכז שפלת יהודה
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
פריחת השקדיות בפארק איילון. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מסלול נסיעה מעגלי בנופי פארק קנדה המרהיבים, בדגש על פריחת השקד

פארק איילון (קנדה) משתרע על פני כ-7,000 דונם, במקום שבו גבעות השפלה נושקות לעמק איילון הפורה. הפארק עשיר בנופי חורש טבעי, ביערות נטע אדם ובמיוחד בעצי בוסתן הפזורים במרחביו. עם עצי הבוסתן נמנים תאנה ורימון, גפן וזית וכמובן השקד, המפליא לפרוח בחודש פברואר בכל רחבי הפארק.

נצטרף גם אנו אל עולי הרגל המשחרים לפריחת השקד. לפניכם הצעת מסלול ובה המלצות לביקור בכמה מאתרי הפארק. לאורך דרך הנוף של הפארק הציבה קק"ל חניונים רבים, מקצתם נהנים מצל עצי בוסתן, ואנו ממליצים לערוך באחד מהם פיקניק בחיק הטבע.

לסיור מלא באתרי פארק איילון יש להקדיש יום שלם ואף יותר מכך, אך אפשר לגלות את סודותיו לאט לאט בביקורים חוזרים.

לתשומת לבכם: בכניסות הראשיות לפארק מוצבים שערים חשמליים. השערים בכניסה המזרחית ובכניסה המערבית נסגרים בשעה 18:00 ונפתחים בשעה 05:30 בבוקר. כשהשער סגור, תתאפשר יציאה בלבד.

הוראות הגעה ומידע כללי

אורך מסלול הנסיעה: 7­-9 ק"מ, בהתאם למסלול.
אופי המסלול: נסיעה ברכב פרטי במסלול מעגלי ועצירה באתרי ביקור.
נקודת מוצא וסיום: בכניסה לפארק איילון.
כיצד מגיעים? מכביש תל אביב–ירושלים (כביש 1) פונים במחלף לטרון לכיוון מבוא חורון ורמאללה (כביש 3). פארק איילון משתרע מימין לכביש ומשמאלו, במרחק של כקילומטר אחד מהצומת. אזור הטיולים נמצא מימין (ממזרח לכביש).

כמה מילים על השקד

השקד הוא עץ קטן שקומתו אינה עולה בדרך כלל על חמישה מטרים. מוצאו במזרח הים התיכון ובמערב אסיה, והוא יכול לצמוח ולהעניק יבול גם באזורים מעוטי גשמים. השקד נזכר ארבע פעמים במקרא, ובשלוש מהן הוא קשור לשקידה ולחריצות. לוין קיפניס קרא לו "שקדייה" בשירו המפורסם "השקדייה פורחת".

עלי השקד נושרים בסתיו, והפרחים מקדימים לפרוח עוד לפני האביב ולפני לבלוב העלים, לכן הפריחה השופעת מרשימה מאין כמוה. החלק הנאכל העיקרי הוא הזרע, אך לעיתים אוכלים את הפרי הצעיר בשלמותו, כאשר יש לו עדיין ציפה ירוקה וחמצמצה והקליפה שמתחתיה עוד לא התקשחה.

הזרעים של שקדי הבר מרים. הם מכילים חומר בשם אמיגדלין, המתפרק ויוצר חומצה ציאנית, שהיא רעל מסוכן, ולפיכך אסור לאכול כמות מרובה של שקדים מרים. הזנים התרבותיים מכילים כמות קטנה יותר של חומר זה ולפיכך יש להם טעם מתוק יותר. זרעי השקד התרבותי מכילים כמויות גדולות של שומן, חלבון, ויטמינים ומינרלים.

שיח' עובייד- בית מרחץ מהתקופה הרומית

משער הפארק נוסעים בדרך איילון – דרך סלולה הסובבת את מרחבי הפארק (סימון ירוק). לאחר כ-150 מ' בלבד פונים ימינה בדרך גבעת המצפור (סימון שחור). נוסעים עוד כ-150 מ' וחונים ברחבת חניה קטנה ולידה שלט המספר על בית המרחץ מהתקופה הרומית.

שביל קצר, מסומן באבני שפה, יורד בין עצי היער אל מבנה אבן בן שלוש כיפות הנתון במעין בור חפור ומוקף גדר. על פי מסורת מוסלמית, זהו קברו של שיח' עוביד, ממצביאי הצבא המוסלמי במאה השביעית, שמת במגפה באמאוס ונקבר כאן.

הארכיאולוגים גילו שהמבנה שימש בית מרחץ בתקופה הרומית, אחד מבתי המרחץ המפורסמים של אמאוס. אמאוס הוא שמה היווני של העיר חמת, או חמתא, ששמה נגזר מהמעיינות החמים שנבעו בה. בתקופה הרומית נקראה העיר ניקופוליס, והיא התפרסמה מאוד במרחצאותיה.

ייתכן שקבוצת הקנים שצומחת ליד המבנה מרמזת על מעיין קדום. אל תתעלמו מעץ שיזף מצוי קשיש ומרשים הצומח ליד הפינה הצפונית-מזרחית של בית המרחץ.

מטעמי בטיחות, הכניסה לבית המרחץ אסורה.

נקודת החלטה

נמשיך בנסיעה כ-400 מ' ונגיע לצומת דרכים. מי שאינו רוצה להאריך, יוכל לפנות שמאלה בעקבות הסימון האדום, לעבור למרגלות גבעת המצפור ולשוב לדרך איילון להמשך המסע. מי שרוצה לבקר בעוד שני אתרים מעניינים – שיח' אבן ג'בל ומשלט י"ד – יפנה ימינה. לאחר כ-200 מ', בצומת נוסף, יש לפנות שמאלה ולנסוע במעלה הדרך עוד כ-300 מ', עד לשלט בולט שניצב בצד הדרך ומספר על שיח' אבן ג'בל. כאן יש לרדת מהרכב ולצעוד כמה צעדים אל מבנה לבן בעל כיפה.

שיח' אבן ג'בל

כאן, על פי המסורת המוסלמית, נמצא קברו של המצביא האגדי אבן ג'בל, שנספה גם הוא במגפת אמאוס. על פי הגיאוגרף המוסלמי יאקות (מאה 13), נספו במגפת אמאוס 25,000 נפש, דבר שגרם לערבים להעתיק משם את המחנה שלהם. המבנה נבנה בתקופה הממלוכית (המאה ה-13). התצפית על עמק איילון מרהיבה ומקיפה את מישור החוף במרחב שבין נתניה לאשדוד.

משלט י"ד

חוזרים לדרך ומתקדמים עוד כ-250 מ'. שלט מידע מספר על משלט י"ד. קק"ל הכשירה כאן שביל מעגלי באורך של כ-600 מ' העובר בין שוחות המשלט הירדני שבתוכן התנהל קרב עז במלחמת העצמאות. בקרוב נביא כתבה המפרטת את מהלכי הקרב לאור תחקיר שנערך לאחרונה.

מצפור עמק איילון

נמשיך בנסיעה, נתחבר שוב לדרך גבעת המצפור ונפנה ימינה לדרך איילון, הדרך הראשית של הפארק (סימון ירוק). הדרך סלולה אך משובשת מעט. אין בכך כל רע – נסיעה איטית היא הדרך הנכונה לטייל בפארק. ניסע כך כ-1.5 ק"מ ונגיע לצומת. ימינה – הדרך עולה לחורבת עקד (אתר סגור לביקור). שמאלה – הדרך הסלולה יורדת למעיין התמרים (סימון כחול). ניסע בדרך הזו, אך לפני כן נמשיך בנסיעה היישר לפנים (סימון ירוק) עוד כחצי קילומטר, כדי ליהנות מהמראות שמעניק מצפור עמק איילון. פשוט לשבת וליהנות מהנוף.

בעלי רכב 4X4 או רכב גבוה יוכלו לנסוע במורד דרך התמר (סימון שחור) ולהגיע לאחר כ-2 ק"מ לבית הקשתות – מבנה יפהפה בן חמש קשתות מהתקופה הרומית, הקולט את מימיה של באר סמוכה. קק"ל ויחידת קצין מטה ארכיאולוגיה שיקמו את המבנה לאחרונה. בדרך עוברים ליד תל איילון (האתר אינו מוסדר לביקור ואין לטייל בו מחשש לקריסת מבנים עתיקים).

מעיין התמרים ועמק המעיינות

נשוב לצומת וניסע במורד דרך עמק המעיינות (סימון כחול) עד לאגם המפורסם שליד מעיין התמרים. יש כאן עצי תמר יפים, מדשאה רחבת ידיים, שולחנות פיקניק ומעיין הנובע מתוך נקבה שדופנותיה מדופנות באבנים. הנקבה היא חלק ממפעל השקיה קדום, כנראה מהתקופה הביזנטית.

מכאן אפשר לעלות בשביל רגלי בעמק המעיינות, מסלול ההליכה המפורסם ביותר בפארק איילון. השביל עובר לצד שרידי אמות המים של העיר, שבמקצתן מזרימה קק"ל מים. תוכלו לצעוד כמה מאות מטרים בין עצי בוסתן ובהם עצי שקד רבים עד למערת קבורה מרשימה מהתקופה הרומית החצובה בתוך סלע מבודד, ואז לשוב למכונית ולסיים את הטיול.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 5.2.2020
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת היער