מבואת בתרונות בארי בנתיב אנז"ק

  • בסיסית
  • דרום הנגב המערבי
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול מרפסת התצפית במצפור הבתרונות. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

טיול רגלי קצר שמספר על מסעם המרתק של הפרשים האוסטרלים והניו-זילנדים שנלחמו כאן במהלך מלחמת העולם הראשונה

נתיב אנז"ק הוא מסלול טיול לרכב פרטי שסימנה קק"ל במערב הנגב. הנתיב עוסק באחד האירועים המסעירים של מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל – מסעם ההרפתקני של הפרשים האוסטרלים והניו זילנדים בדרכם מגזרת עזה לכיבוש באר שבע. בנקודות מפתח לאורך הנתיב, שאורכו כ-100 ק"מ, הציבה קק"ל שלטי הסבר מאירי עיניים המספרים את עלילות הקרב.

בשני מקומות יצרה קק"ל מעין מבואות ובהם הסברים מורחבים על המסע. אחד מהם, הקיים זה כמה שנים, נמצא בבית הבאר שבפארק גולדה. האתר השני, הצופה על שמורת בתרונות (מכתש) בארי, נחנך לאחרונה (2019) ואנו שמחים לספר עליו לקוראי e-ירוק.

הנתיב עובר בתחנות האלה: מצפור הבתרונות, יד אנז"ק שביער בארי, תל גמה, נחל אסף, תל שרוחן ומצפור המאגרים שבדרך הבשור, גן לאומי תל באר שבע ופארק החייל האוסטרלי וגן אלנבי שבבאר שבע. הנתיב מסתיים במרכז להנצחת חיילי אנז"ק בבאר שבע – מוזיאון מרשים המוקדש לקרב על כיבוש העיר. המוזיאון נמצא במתחם בית הקברות הצבאי הבריטי, ויחד עם המוזיאון הוא יוצר אתר סיום מרגש לנתיב.

איך מגיעים?

אופי הטיול: ביקור באתר מורשת.
אורך מסלול ההליכה: כ-100 מ'. המסלול נגיש לאנשים עם מוגבלות.
משך הסיור: כחצי שעה.
דרך הגעה: מכביש 232 נוסעים לעבר שער קיבוץ בארי. אחרי כ-250 מ', לפני מרכז האופניים לה-מדווש, פונים ימינה ונוסעים מזרחה בדרך עפר מקבילה לכביש הגישה (סימון ירוק). לאחר כ-200 מ' מגיעים לדרך עפר לבנה וכבושה היטב. הדרך פונה צפונה ומגיעה לאחר כ-900 מ' לרחבת החניה של מצפור הבתרונות.

אתר קבורה זמני לחללי צה"ל

לפני שנגיע למצפור הבתרונות, נתעכב מעט ליד אנדרטה שנמצאת סמוך למקום שהדרך הלבנה פונה בו צפונה. המראה הצנוע של האנדרטה, עם עץ הברוש המרוט שלידה, אינו מעיד על הדרמה של המקום, ששימש בית קברות זמני לחללי צה"ל בגזרת הדרום. כאן, בסערת הקרבות, נקברו קבורה ארעית חללי מערכת קדש (1956), מלחמת ששת הימים (1967) ומלחמת יום הכיפורים (1973). עם שוך הקרבות הועברו גופות החללים לבתי קברות צבאיים ברחבי הארץ.

נסיעה קצרה של כ-800 מ' מביאה אותנו אל רחבת החניה של מצפור הבתרונות. שלט גדול מעיד על המקום. שלט נוסף מתאר בקווים כלליים את "האיגוף הגדול" שביצעו הפרשים בדרכם מגזרת עזה לבאר שבע.

שביל סלול בטון מוביל אל שלד יבש של עץ ואל מרפסת תצפית הצופה על הנוף הנהדר של שמורת בתרונות בארי ועל העיר עזה. שני מקבצים גדולים של שלטים מספרים את סיפורו של המקום.

מצפור הבתרונות. דברים שכדאי לדעת

בינואר 1915 פשט הצבא הטורקי על תעלת סואץ. הערכת המצב הבריטית קבעה שהבסיס האמיתי להגנה על מצרים אינו תעלת סואץ אלא אזור עזה. כך נולד בממשלת בריטניה הרעיון לכיבוש ארץ ישראל. גנרל ארצ'יבלד מאריי, שהתמנה למפקד "חיל המשלוח המצרי" (כך נקראו הגייסות הבריטיים שיצאו ממצרים לארץ ישראל), גבר על הטורקים ברוּמָאנִי שבצפון סיני, השתלט על אל-עריש וכבש את רפיח. אלה היו קרבות קשים מול לוחמים נחושים ואמיצים. הפרשים האוסטרלים והניו זילנדים, שפעלו במסגרת חיל המשלוח המצרי, מילאו תפקידים חשובים בקרבות.

תוך כדי התקדמותו סלל הצבא הבריטי בסיני מסילת ברזל והניח צינור שהזרים מים מהנילוס. בראשית 1917 עמדו הכוחות הבריטים מול שערי עזה. גנרל מאריי הגה תוכנית נועזת: אף על פי שראש מסילת הברזל וצינור המים עוד היו רחוקים מזירת הקרב, הוחלט לכבוש את עזה במתקפת בזק.

עזה, העיר שלא נכנעה

עזה של ראשית המאה ה-20 הייתה עיירה קטנה המרוחקת כשלושה ק"מ מהים. מצד מערב חסמו את הגישה לעיר דיונות חול, וממזרח חסם את הגישה לעיר רכס עלי מונטר, הנראה היטב ממצפור הבתרונות (בימינו רכס עלי מונטר בנוי כמעט כולו). בצידה הדרומי של העיר היו חלקות שדה ומטעים. בין החלקות הפרידו משוכות צבר גבוהות ועבות, שיצרו סבך אדיר ומכשול אכזרי.

פעמיים ניסו הבריטים לכבוש את עזה. הקרב הראשון התחולל ב-26 במארס 1917. הכוחות התוקפים החלו לנוע בשעה 2:30. ערפל כבד עיכב את הלוחמים הרגליים והם הגיעו לעמדותיהם רק בשעה 8:30. פרשי אנז"ק, לעומת זאת, ניצלו היטב את הערפל והגיעו לעמדותיהם מבלי שהתגלו בדרך. לקראת ערב, לאחר קרב קשה, הייתה עזה מכותרת לגמרי, מערך ההגנה הטורקי פרוץ ומגיני העיר כבר ביקשו להיכנע. אלא שבשל בעיות בתקשורת לא קראו המפקדים במטה הקרב את תמונת המערכה ופקדו על לוחמיהם ההמומים לסגת. עזה ניצלה.

לאחר המתקפה הראשונה ביצרו הטורקים היטב את קו החזית עזה–באר שבע. הבריטים החליטו לתקוף שוב. הם ריכזו כ-170 תותחים והכניסו לזירת המלחמה של ארץ ישראל שני סוגי נשק חדשים: שישה טנקים ו-2,000 פגזי גז רעיל.

בשלב הראשון, שהחל ב-17 באפריל, תפסו הבריטים עמדות שולטות. אחת העמדות שכנה במצפור הבתרונות, מקום שנודע אז בשם שיח' עבאס, על שם קבר השיח' שהיה בו. בבוקר 19 באפריל החלה המתקפה בהרעשה כבדה ולאחריה, ב-7:15, ההסתערות, אבל מפקד הצבא הטורקי, הגנרל הגרמני קרס פון קרסנשטיין, ידע לסגור את כל הפרצות. הוא הקים מערך ביצורים יעיל ברכס עלי מונטר ובדרום עזה. בקצות הדרכים הגובלות במשוכות הצבר הציב חוליות מקלע (אוסטריות) ויצר שדות קטל לפרשים וללוחמים המסתערים. הכוחות הבריטיים נבלמו לכל אורך החזית. עזה שוב עמדה במערכה.

גנרל אלנבי מגיע

משרד המלחמה הבריטי החליט להחליף את הפיקוד בחזית ארץ ישראל. גנרל אדמונד אלנבי, שצבר ניסיון קרבי רב באירופה, החליף את ארצ'יבלד מאריי. גנרל הארי שוול קיבל את הפיקוד על גיסות אנז"ק.

אלנבי החליט לפרוץ את החזית הטורקית במתקפת פתע על באר שבע ולא על עזה. במשך חצי שנה הוא ארגן ואימן ביסודיות את צבאו, ובכל אותה תקופה התחפרו הבריטים בגדה השמאלית של נחל בשור וניהלו מלחמת התשה נגד הטורקים, נגד האבק ונגד הכינים ושאר מזיקים שמיררו את חיי הלוחמים. גם בשיח' עבאס, הלוא הוא מצפור הבתרונות של ימינו, היו עמדות בריטיות מחופרות.

רק בשלהי אוקטובר 1917, משנשלמו ההכנות, יצא אלנבי לקרב. הוא הטיל על פרשי אנז"ק לבצע בחשאי את "האיגוף הגדול" מעזה לבאר שבע ולהסתער על העיר ממזרח. זה קרה ב-31 באוקטובר 1917. פריצת קו החזית בבאר שבע לא הותירה סיכוי רב לעזה, והעיר נכנעה לאחר כמה ימים.

יער בארי

יער בארי הוא הגדול ביערות מערב הנגב, והוא משתרע על פני כ-12,000 דונם משני צדדיו של נחל גרר. קק"ל נטעה את רוב העצים ביער בשנות ה-60 של המאה ה-20 ומאז הוא משמש מוקד משיכה חשוב למטיילים ולחובבי טבע הנהנים מאתרי הטבע והעבר שביער, ממסלולי רכיבה באופניים ומהחניונים שהכשירה קק"ל במקום. היער קנה לו שם בזכות מרבדי פריחה מרהיבים של כלניות, שצובעים באדום בוהק את מרחביו מסוף ינואר עד סוף פברואר.

מאז קיץ 2018 סובל היער מבלוני תבערה המשוגרים מרצועת עזה. יערני קק"ל עמלים קשות ומשתדלים לכבות את השריפות שפורצות בשטח לפני שייגרם נזק רב.

שמורת בתרונות בארי

מרפסת התצפית של מצפור הבתרונות נמצאת בגבול שמורת בתרונות (מכתש) בארי. נחל סחף, המנקז את האזור לעבר נחל הבשור, חרץ, סחף וביתר את רכס הכורכר והלס ויצר כאן נופי ירח. האגן מוקף במדרגת לס גבוהה המקיפה אותו סביב-סביב. המטיילים לא נשארו אדישים לנוף וכינו את המקום "מכתש בארי". כל קשר למכתשים האמיתיים של הנגב מקרי בהחלט.

אנו נמצאים בגבול המדבר, באזור שזוכה בקושי ליותר מ-200 מ"מ גשם בשנה. במצב זה נוצרת ערבוביה של צמחים, חגיגה לאוהבי הבוטניקה. כאן שוכנים בכפיפה אחת צמחים ים תיכוניים כגון לוטם שעיר וקידה שעירה עם צמחי מדבר כמו רותם המדבר ומתנן שעיר. במדרונות הפונים לדרום צומחים גם צמחים אופייניים למדבר קיצוני.

עונת הפריחה היא פברואר וראשית מארס. יש כאן מרבדי כלניות, צבעונים, סחלבים ודבורניות ומגוון נדיר של מיני צמחים נוספים. מי שאינו רוצה להרחיק לכת יכול לרדת ממצפור הבתרונות ל"מכתש", לשוטט מעט בעקבות השבילים המסומנים (שחור וכחול) ולשוב לרכב. אפשר גם לערוך טיול ארוך יותר (4 ק"מ), שנמשך כשעתיים: יורדים ל"מכתש" ואחר כך ממשיכים במורד נחל סחף, בשביל המסומן כחול, אל נח'אביר, היא בארי הישנה. במקרה זה יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך 15/01/2020
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar בדיקה בד
24/10/2022 12:49
ששש
שש
avatar בדיקה בד
24/10/2022 12:49
שש
שש

מפת גוגל