טיול ליער קדימה

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 5 ק"מ
  • מרכז השרון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
ריכוז פריחה של צבעוני השרון. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יער קדימה הוא פינת חמד בלב השרון. תקופת סוף פברואר עד ראשית מארס, כשהפריחה בשיאה וצבעי אדום וארגמן מנקדים את הקרקע, היא שעתו היפה של היער.

יער קדימה הוא הריאה הירוקה של היישוב קדימה-צורן. היער ממלא חלל בן כ-250 דונם בין שני היישובים, שהתאגדו לרשות מוניציפלית אחת, ומעניק להם ולתושבי השרון פינה יפה לבילוי בחיק הטבע. במסלול זה נבקר בשלוש פינות: יער קדימה, שמורת אלוני קדימה וחלקת היער שליד עין שריד.

איך מגיעים?

בצומת בני דרור (כביש 4) פונים מזרחה ונוסעים בכביש 553 כ-2.5 ק"מ. מיד אחרי הפנייה ימינה לתל מונד פונים שמאלה. לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים למעגל התנועה המפריד בין כביש הגישה לעין שריד (ימינה) וקדימה (שמאלה). ממשיכים היישר לפנים עוד 1.4 ק"מ, למקום שבו הכביש מתחיל להתעקל ימינה ופונים בזהירות רבה שמאלה, לכביש הגישה ליער.

יער קדימה

נטיעת יער קדימה החלה כבר בשנת 1942 על ידי מחלקת הייעור של המנדט הבריטי. לאחר קום המדינה המשיכה קק"ל במלאכה. פיתוח היער בוצע בהשתתפות ידידי קק"ל בצרפת, אוסטרליה וקנדה.

נצא לדרך המסומנת בסימון שבילים כחול. הדרך סלולה וכבושה לסירוגין, אך היא עבירה לרכב פרטי ללא שום בעיה. כ-250 מ' מהכניסה ניצבת משמאל לדרך אנדרטה קטנה, לכבודם של טייס החלל הישראלי אילן רמון וששת האסטרונאוטים שנספו עמו במעבורת החלל קולומביה ב-1 בפברואר 2003.

בעונת הפריחה (פברואר–אמצע מארס) כדאי לעצור כאן. מימין לדרך נראית חלקה קטנה של אלוני תבור צנומים למראה. טוב עשו יערני קק"ל שהותירו את העצים האלה כאן, שכן הם שריד ליער אלון התבור הגדול שכיסה בעבר את השרון כולו עד לנהר הירקון. שוטטו בין בעצים וגם בין עצי היער שמסביב. בולטות מאוד בשטח הקרקפות הסגולות של שום תל אביב. זהו צמח אנדמי, כלומר, מתקיים רק במישור החוף של ארץ ישראל. מינים נוספים שצומחים בסביבה הם תורמוס ארצישראלי (אנדמי), תורמוס צר עלים, הניכר בעלעליו הנימיים והפרח הזעיר מרסיה יפהפייה, הפורח בוורוד.

כ-100 מ' הלאה משם מגיעים לצומת דרכים. נפנה שמאלה בעקבות הסימון הכחול ונגיע חיש קל לחניון קדימה. זהו חניון גדול ובו מתקני שעשועים ושולחנות נגישים. בקצה החניון יש ברז מי שתייה. זהו יופי של מקום לפיקניק ואחריו כדאי לשוטט בין דרכי היער ולגלות את הפרחים שצומחים בין העצים, ובהם גם אירוס הארגמן.

מאוחר יותר בעונה עולים הגבעולים היפים של בן חצב יקינתוני, הפורח בכחול ותורמוס צהוב, שכשמו כן הוא. היער מגוון גם מבחינת מיני העצים שבו. תוכלו לגלות בו עצים ותיקים ויפים של אורן הצנובר וכן עצי ברוש מצוי ואורן קנרי.

שמורת אלוני קדימה

לשמורה ניתן להגיע בצעידה, או בנסיעה. נוסעים לקצה החניון ופונים שמאלה בעקבות הסימון הכחול. הדרך, הקרויה "דרך היער", מגיעה לאחר כ-400 מ' לרחוב חנקין, השוכן בגבול קדימה. פונים ימינה ולאחר כ-100 מ' מגיעים לשלט המכריז על תחום השמורה. ניתן לחנות בצד הדרך ולסייר בשמורה הזעירה, המשתרעת על כשמונה דונם.

השמורה נועדה לשמר אלוני תבור וצמחייה אופיינית לקרקעות חול-חמרה. כיום צומחים בה עצים מועטים. עצים אחרים עלו באשר בדליקה, שפרצה בעקבות שריפת יריעות ניילון בשדה חקלאי סמוך. במרחב הפתוח צומחים מינים רבים המאפיינים את הקרקעות הקלות של מישור החוף. מאמצע פברואר עד אמצע מארס פורח כאן ריכוז מרהיב עין של אירוס הארגמן.

שביל קצרצר עובר בשמורה, המוקפת כולה שדות מעובדים. הקפידו שלא לסטות מהשביל, כדי שלא לפגוע בפרחים.

אל פריחת צבעוני השרון

ניסע ליער קדימה, נשוב לכביש 562 ונפנה דרומה (ימינה) למעגל התנועה המפריד בין עין שריד וקדימה. במעגל התנועה נפנה מזרחה, לכיוון עין שריד. ניסע כ-200 מ' ונחנה בבטחה בשוליים הרחבים שמימין לכביש, בצד יער אקליפטוס.

זהו חלקו הדרומי של יער קדימה. נצעד באחד השבילים החוצים את היער. במרחק של 100 מ' עד 300 מ' מהכביש צומחים פרטים רבים של צבעוני השרון. זהו ריכוז נדיר של הצמח היפהפה הזה. צבעוני השרון הוא תת-מין של צבעוני ההרים. הוא נבדל ממנו בפרחיו, שהם מעט קטנים יותר ובעליו הזקופים בדרך כלל, בשונה מהעלים הגלוניים המאפיינים את צבעוני ההרים. מלבד זאת, בעלי העטיף שלו חסר הכתם השחור של צבעוני ההרים. אבל אין לטעות – הפרח יפהפה והריכוז הגדול שצומח כאן, מרשים מאין כמוהו.

עוד בסביבה: אירוס הארגמן ביער אילנות

לרגל פריחת אירוס הארגמן בשביל האירוסים שביער אילנות, יהיו שערי גן אקלום העצים (ארבורטום) פתוחים בימי חול ובסופי שבוע משעות הבוקר ועד שעות הערב.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים
מפת טיולים וסימון שבילים השרון ומערב השומרון (גיליון מס' 7)

התאמה למוגבלים בתנועה
בחניון קדימה יש שולחנות נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות בהליכה

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק | מידע מקצועי: סיני פז-טל, יערן השרון של קק"ל | פורסם בתאריך: 27.2.2013
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפה של יער קדימה