שביל סובב הר גילון

שביל קהילתי חדש לרוכבי אופניים ולהולכי רגל בגליל בתחתון

  • גבוהה
  • אביב חורף סתיו
  • 13 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 6 שעות ומעלה
מצפור מיכל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל טיולים חדש לרוכבי אופניים ולהולכי רגל מקיף את פסגת הר גילון שבגליל התחתון ומעניק תצפיות מרהיבות על המרחב שבין הרי הגליל העליון לכרמל. השביל הוא פרי יוזמה קהילתית של תושבי יישובי ההר צורית וגילון.

איך מגיעים?

מצומת אחיהוד נוסעים מזרחה בכביש 85 ופונים דרומה בכביש הגישה ליישובים צורית וגילון (כביש 8512).

הנוף

הר גילון נמצא בקצה המערבי של רכס הרי שגור, הרכס החוצה את הגליל התחתון לרוחבו ומתפאר בשתי הפסגות הגבוהות – הר כמון והר חזון. הר גילון אינו גבוה במיוחד – פסגתו מתנשאת לגובה של 372 מ' מעל פני הים. אבל מקומו המיוחד בקצה המערבי של הגליל התחתון, מעל עמק עכו, בין בקעת בית הכרם מזה והעמק הגדול של נחל חלזון מזה, עושים את ההר ל"מגדל תצפית" יוצא דופן. שום דבר אינו חוצץ בין ההר ובין מישור החוף של הגליל התחתון והכרמל, ומכיוון שההר מבודד מסביבתו, הוא מעניק תצפיות נאות גם על הבקעות ועל ההרים שמסביבו.
הרים מבודדים הם תופעת טבע אופיינית לגליל התחתון, שהחל את ההיסטוריה הגיאולוגית שלו כקמר גדול אחד. במהלך הזמן ביתרו שברים גיאולוגיים את הקמר ויצרו בו תבנית המזכירה לחם פרוס. בין ה"פרוסות", המסמלות את הגושים המורמים כגון הגוש המורם של הר גילון, נמצאים עמקים – החריצים שבין פרוסות הלחם. רכס שגור הוא "הפרוסה" הצפונית של הלחם שלנו, דבר שמשפר עוד את אפשרויות התצפית לעבר הגליל העליון.
זהו הנוף שהשביל החדש, שביל סובב הר גילון, מעניק למטיילים בו. השביל הוא יצירה משותפת של כמה גופים ובהם הקרן לשמירה על שטחים פתוחים (רשות מקרקעי ישראל), קרן קימת לישראל והמועצה אזורית משגב. אבל היוזמה ליצירת השביל היא כולה פרי עבודה קהילתית של נאמני השביל, תושבי היישובים שנוסדו בהר בראשית שנות ה-80 – גילון במדרון הדרומי וצורית בפסגתו המזרחית.

הקהילה

בחורשה הקהילתית, השוכנת לצד הכביש המקשר בין גילון לצורית, פגשנו כמה מ"נאמני ההר" – קבוצה שעוסקת בפעילות סביבתית ותרמה להקמת השביל. החבר'ה פתחו שולחן באחד משולחנות הפיקניק שהציבה קק"ל בחורשה. קק"ל סייעה בפריצת חלק מהשביל, בשילוט ובנטיעת העצים באזור במסגרת מעורבותה בקהילה.
ראשיתו של השביל באירוע עצוב. "האחיינית שלי, סגן מיכל זֹהר, נהרגה בנובמבר 2010 כאשר חיכתה לטרמפ בתחנת הסעה לחיילים בעכו ונהג משאית פגע בתחנה במתכוון", אומרת אתי בהם מגילון. "משפחתה של מיכל, בת היישוב גילון, הקימה לזכרה מצפור יפהפה במערבו של היישוב גילון ומכאן התחיל הרעיון של השביל לקרום עור וגידים".
המנוע להקמת השביל הם מיקי שטיין מצורית ואתי ואמנון בהם מגילון, מראשוני המתיישבים בהר גילון. מיקי מתארת: "כשהגענו לכאן, היו בכל יישוב 15 משפחות. ראינו את הטבע הנהדר שמסביב והבנו שקיבלנו לא רק מקום לגור בו אלא הר למשמרת. עכשיו, כשבשני היישובים שבהר מתגוררות כ-500 משפחות, היה ברור לנו שצריך לחזק את המחויבות של התושבים לסביבה. טיפוח השביל מסייע לנו לשמור על ההר מפני תופעת 'החצר האחורית'. וזהו תפקידם העיקרי של נאמני ההר - לשמר את הסובב מלבלב ופורח".
החיבור בין הצורך להנצחה ובין הרצון לחזק את הקשר של התושבים למקום הוליד את תכנית האב הסביבתית לרכס כולו ואת שביל הטיול המשותף. נאמני ההר מקרב התושבים התארגנו בצורה מקצועית ויש להם ועדת היגוי, תכנון משותף לשני היישובים ותקציב מהקרן לשמירה על שטחים פתוחים ומ-JNF אוסטרליה. קק"ל עזרה בפריצת חלק מהשביל, וחברת עז הרים פרצה את תוואי השביל ושילטה אותו בעזרת תרומות של התושבים ובליווי אלי בנישו – יערן קק"ל, ועומר יגאל ויוסי יוטל – נציגי התושבים. נגה מזרחי, בעלת משרד לעיצוב גרפי ותושבת צורית, יצרה את המפה המצורפת לרשימה זו והנה, שביל חדש נולד בישראל.
"חשבנו גם על תחזוקת השביל", מספר עומר יגאל, מנהל הגדנ"ע בבית הספר הריאלי בחיפה וכותב ספרי טיולים. "חילקנו את השביל ל-13 מקטעים, ולכל מקטע יש משפחה שאחראית לתחזוקתו".
שביל סובב הר גילון הוא חלק מהפעילות הקהילתית-סביבתית שמתנהלת בהר. השביל מתחבר לשבילי טיול נוספים – שביל ילדי הר גילון, שביל ילדי צורית, שביל סובב משגב ושביל "יהי שלום", שביל מעגלי באורך של כ-2.5 ק"מ ממזרח לצורית, המנציח את זכרו של ישראל יהי שלום, איש חינוך ומדריך טיולים. קבוצת נשים עוסקת בפעילות "הזורעות ברינה". חברות הקבוצה נפגשות פעם בשבוע, מלקטות זרעים בהר ומפיצות אותם במקומות בהר הזקוקים לשיקום נופי. השביל משמש גם את תנועות הנוער ובית הספר האזורי לפעילויות הקשורות בטבע.

שביל סובב הר גילון

שביל סובב הר גילון הוא שביל מעגלי שאורכו כ-12.5 ק"מ והוא מיועד לרוכבי אופניים ולהולכי רגל. כדי להימנע מחיכוך מיותר בין שני סוגי המטיילים, נקבע שרוכבי האופניים ירכבו בשביל עם כיוון השעון, על פי השילוט המסומן בצהוב. הולכי הרגל מוזמנים לצעוד נגד כיוון השעון, בהתאם לשילוט ההכוונה המסומן בכחול.
לאורך הדרך תפגשו חורש ים תיכוני, חורשות קק"ל וכרמי זיתים של תושבי מג'דל כרום. מפעם לפעם השביל עובר בשולי היישובים, דבר שמעניק אפשרות לקיצור המסלול.
טיול רגלי לאורך השביל כולו נמשך כ-5 שעות.
האטרקציה בשביל היא הנופים הנשקפים ממנו. מי שיתחיל במצפורית יגיע לאחר כ-300 מ' לעץ חרוב גדול ומרשים בעל שתי זרועות אדירות. כ-100 מ' ממנו מסתעף ימינה (מזרחה) שביל ילדי צורית, שביל מעגלי קצר באורך של כ-2 ק"מ העובר דרך צניר יפה ושב לשביל סובב הר גילון ליד רחוב הזית שבצורית.
שביל סובב הר גילון מאגף את צורית מצפון. הסלעים כאן הם סלעי קירטון המכוסים בבתה של סירה. בחודשים מארס ואפריל נמצא כאן, לדברי עומר יגאל, לפחות שמונה מינים של בני משפחת הסחלבים.
השביל מאגף את בית הספר הקהילתי "הר גילון" על שם יעל פוזנר, עובר ליד מתקן הקומפוסטציה של היישובים ומגיע לרחבת החניה של בית הספר האזורי. זוהי נקודה נוחה מאוד ליציאה לטיול, בעיקר לרוכבי אופניים.
השביל יורד לחורשה הקהילתית, מאגף את גילון מצפון ועולה בעיקול חד למצפה מיכל. עתה, כל שנותר הוא להשלים את המעגל ולאגף את גילון מדרום, להגיע למקום שבו נפגשים בתי צורית וגילון ולעלות בחזרה למצפור צורית.

מצפורי שביל סובב הר גילון

שביל סובב הר גילון מיועד בעיקר לרוכבי אופניים ולמטיילים מיטיבי לכת. גם מי שאינו נמנה עם סוג זה של מטיילים יכול להגיע ברכבו הפרטי לשתי נקודות תצפית וליהנות מנופי השביל.

מצפור מיכל

גישה נוחה מרחוב גרניט, בחלק הצפוני-מערבי של גילון. המצפור, לזכרה של מיכל זֹהר, משקיף על הנוף המרהיב במרחב שבין עכו לכרמל, מעמק נחל חלזון ועד רכס שכניה ויודפת. תמצאו בו לוח תצפית מפורט, שולחן פיקניק הצופה לנוף ועוד שולחן בצל עצי ברוש.

מצפורית

גישה לחניה מרחוב האלון, בחלק המזרחי של צורית. המצפור משקיף על בקעת מגד, על כרמיאל, על הר כמון, על בקעת בית הכרם, על מתלול צורים ועל גוש הרי מירון מצד אחד, ועל מרכז הגליל התחתון – רכס הר שכניה, אזור סכנין והר עצמון מהצד האחר. גם כאן תמצאו לוח תצפית מפורט. המצפור הוקם כמיזם של בני ובנות מצווה מצורית שטיפחו את המקום ונטעו בו עצים, תרומת קק"ל.

חניון נחל שגור (קניון בית הכרם)

חניון קק"ל השוכן בנקודת המפגש של כביש 85 עם כביש הגישה לצורית (כביש 8512). החניון גדול למדי ויש בו שולחנות נגישים לאנשים עם מוגבלויות. שביל נגיש מוביל לגשר חדש הנטוי מעל לקניון ומעניק תצפית יפה על נופו. סמוך לגשר הוצב שילוט הסבר על הצמחייה ועל בעלי החיים באזור. בקניון המפורסם והיפהפה זורמים לעתים עודפי שפכים מיישובי הסביבה, אך הבעיה הזאת אמורה להיפתר בקרוב בזכות עבודה קהילתית משולבת עם אגד הערים באזור שתחזיר את מסלול הטיול הזה אל מפת הטיולים של ישראל.

בעתיד הקרוב

כמה חידושים יקלו בעתיד על המבקרים לטייל באזור. בקרוב תיפתח תחנת הרכבת שליד המרכז התעשייתי בר לב. טיילת בנחל שגור תקשר בין קניון בית הכרם (נחל שגור) לכפר דיר אל אסד. חיבור השביל לתחנת הרכבת יעניק גישה נוחה לטיילים ולרוכבים מרחבי הארץ.
שביל סובב הר גילון הוא רכיב בתכנית השבילים של סובב משגב ומעניק גישה נוחה למסלול הטיולים בהר גמל שביער אחיהוד, מצפון לכביש 85.

תודה מיוחדת לעידו ראפ שצעד וליווה אותי לכל אורך השביל.
תושבי צורית וגילון מבקשים להודות לפנינה לבנון – רכזת קהילה ויער בגליל המערבי, קק"ל, ולאלי בנישו – יערן קק"ל באזור, על מעורבותם בפרויקט.

קרדיטים

כתיבה: יעקב שקולניק
צילומים: יעקב שקולניק ואילן שחם
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 16.3.2016

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל העליון (גיליון מס' 2)

מפת גוגל