טיול בשביל הגולן: מאנדרטת פלס"ר 7 לתל קצעא

  • גבוהה
  • כל השנה
  • 8
  • רמת הגולן
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
הר אודם. מראה מדרום. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קטע מס' 3 בשביל הגולן, היוצא מחניון קק"ל הצמוד לאנדרטת פלס"ר 7, עובר בין יערות נטועים וחורש טבעי, מטפס לתצפית מרהיבה מפסגת הר אודם ומסתיים בחורש האפלולי של יער אודם. שביל הגולן מסומן לכל אורכו בסימון של שלושה פסים – ירוק, כחול ולבן.

איך מגיעים?

איך מגיעים לאנדרטת פלס"ר 7?

האנדרטה צמודה לצדו המערבי של כביש 98, 1.2 ק"מ מצפון לכניסה לקיבוץ אלרום.

איך מגיעים לנקודת הסיום בתל קצעא?

נקודת הסיום נמצאת מצפון לכפר בוקעתא, על כביש 98, ליד סימן ק"מ 86 (כ-3.5 ק"מ מצפון לנקודת המוצא).

פלס"ר 7 במלחמת יום הכיפורים

האנדרטה המרשימה נטועה מדרום לכפר בוקעתא, מול הר חרמונית, באזור שפלס"ר (פלוגת סיור) 7 ערכה בו קרב דמים קשה. האנדרטה עשויה בימת בטון צבוע לבן ומשופעת בצורה המזכירה חזית נגמ"ש (נושא גייסות משוריין). על הבימה מוצב נגמ"ש פגוע, ששימש את לוחמי היחידה במלחמת יום הכיפורים.

מאחורי הבימה מוצבים שני לוחות ברזל: אחד נושא 20 שמות של חללי היחידה שנפלו במלחמת ששת הימים ולאחריה, והאחר את שמות 25 החללים שנפלו במהלך מלחמת יום הכיפורים. עמוד ברזל נוסף מוצב ליד האנדרטה על קוביית בטון לבנה ועליו חקוקים שמות לוחמי הפלס"ר שנפלו בקרבת מקום בקרב קשה שנערך ב-9 באוקטובר 1973.

בימים הראשונים למלחמת יום הכיפורים השתתפה היחידה בקרבות בלימת הסורים, בעיקר בחילוץ נפגעים ובאבטחת משאיות נשק ואספקה. בבוקר היום הרביעי הנחיתו הסורים כוחות קומנדו באזור בוקעתא כדי לשבש את קווי האספקה של צה"ל.

לאחר שפינו פצועים מחטיבת גולני לתחנת איסוף הנפגעים בוואסט, שב הכוח לאזור בוקעתא. שני נגמ"שים נכנסו לשטח הטרשי שליד בוקעתא, אך התקשו להתקדם. הלוחמים הסורים התבצרו היטב מאחורי טרסות וסלעים. במהלך הקרב נפגע אחד הנגמ"שים ונשרף. הנגמ"ש השני המשיך לנהל אש. נגמ"ש שלישי, שפטרל על הכביש, נפגע גם הוא מפגז, אך הצליח לחזור לתאג"ד (תחנת איסוף גדודית). נגמ"שים נוספים נכנסו לקרב ואף שנפגעו חילצו את חבריהם הפצועים והמכותרים, אם כי תוך ספיגת אבדות קשות.

במהלך כחצי שעה איבדה הפלוגה 23 מלוחמיה, בהם מפקד הפלוגה. הקרב הסתיים כאשר שני טנקים מפלוגת מילואים קרובה נזעקו למשמע קריאות העזרה בקשר, הניסו את הלוחמים הסורים ופינו את הנפגעים.
למרות האבדות הקשות כבר למחרת היום השתתפו הלוחמים הנותרים בפריצה של צה"ל לתוך שטח סוריה.

יער נטוע ועצי חורש

חניון הלילה פלס"ר 7 שקק"ל בנתה עשוי שני משטחי בטון וקירות מעוגלים שנועדו להגן על הלנים בשטח מפני הרוח. מקום מיוחד מוקצה להדלקת אש ויש להקפיד לעשות זאת רק שם ולא בשום מקום אחר, הן מסיבות של בטיחות באש והן מסיבות אסתטיות. פיח שנותר בשטח אחרי מדורה אינו מראה מלבב.

מחניון הלילה פונה שביל הגולן דרומה ועובר בתוך חורשה נאה שקק"ל נטעה אחרי מלחמת ששת הימים. החורשה, שבה צומחים בעיקר עצי אורן הצנובר, אורן ברוטיה, ברוש אריזוני, ארזים יפהפיים וגם אורן מקרין, מלווה אותנו לאורך יותר מקילומטר, ומימין מצטרפת גם חלקת דובדבנים מתוקים.

כ-2 ק"מ מחניון הלילה השביל פונה צפונה ועובר בין שרידי חלקות חקלאיות נטושות. יש כאן נציגים רבים של עצי אלון התולע, עצים שנהנים מהאקלים החורפי הקר ששורר באזור, המתנשא 1,000 מ' ויותר מעל פני הים. רבים מהעצים נמצאים בטרסות שסימנו גבולות חלקה ובגלי אבנים הפזורים בשטח. המרווחים הגדולים שבין העצים מכוסים בחורף בעשבייה ירוקה. בקיץ מתרבים כאן הצמחים הקוצניים, הנמלטים משיני הבקר הרועה בשטח.

שביל הגולן מעפיל כך כ-2 ק"מ בשיפוע מתון, כמעט בלתי מורגש, עד למטע תפוחים, מהמטעים הרבים של התושבים הדרוזים המקיפים את הר אודם. כאן עולים מעט ומגיעים למחצבה נטושה.

מחצבת סקוריה בהר אודם

המחצבה העמוקה יצרה בור שעומקו כ-20 מ' והיא חושפת עולם ססגוני של צבעים המערפל ממש את החושים. יש כאן אדום וצהוב, שחור ואפור, סגול וחום – שילוב של גוונים ושל צורות שרק אמן כמו הטבע יכול ליצור.

סקוריה הוא החומר הבונה תלי געש רבים בגולן. הוא בנוי מהחלקיקים הנוצרים בהתפוצצויות שמתרחשות בלוע הר געש. צורתם בדרך כלל ספוגית ונקבובית בגלל שפע בועות הגז שנלכדו בתוכם ברגע ההתמצקות.

החלקיקים הכבדים יותר נופלים סביב הלוע והם שיוצרים את הר אודם, שלראשו נעפיל עוד רגע. בסקוריה משתמשים, בין השאר, לסלילת דרכים, לייצור בלוקים קלים וכחומר מצע בעציצים ובחממות. משום מה החומר מוכר בציבור בכינוי "טוּף", שגם הוא חומר שמקורו געשי, אך בעל תכונות שונות לגמרי.

הר אודם

שביל קצר ונוח עולה לפסגה הדרומית של הר אודם (ראס אל-אחמר, 1,187 מ'), הר בעל שתי פסגות. השם מתאר נאמנה את הצבע האדום של סלעי הסקוריה הבונים אותו. בפסגה הצפונית שוכן מוצב בלתי-מאויש. התצפית מרהיבה: מבט צפונה מגלה את החרמון, את מג'דל שמס ואת בקעת יעפורי. במזרח, למרגלותינו, שוכנת בוקעתא. מעבר לקו הפסקת האש, מאחורי תל חרה ותל שמס, נראים מישורי הבשן, האובדים אי שם במדבר הסורי. בדרום נראה הנוף המהמם של יער אודם ושל תלי הגעש בנטל, אביטל, שיפון, יוסיפון ואחרים.

למרגלותינו נמצא מושב אודם, שעלה על הקרקע בשנת 1975. התושבים מתפרנסים בעיקר מחקלאות ומתיירות. במושב פועלים יקב אודם, אתר "יער האיילים" וחדרי אירוח.

דובדבנים ותפוחים

שביל הגולן יורד בדרכים סלולות בין מטעי הדובדבן והתפוח של אנשי מסעדה ובוקעתא. עצי הפרי הנשירים משמשים ענף כלכלי חשוב ביישובי צפון הגולן. הרום הרב של האזור מספק את מנות הקור הדרושות לשבירת התרדמה ולהתעוררות פקעי הצמיחה של העצים. הקיץ הקריר מסייע גם הוא ליצירת פירות איכותיים. בשנים כתיקונן ישראל מאפשרת לדרוזים לייצא תפוחים מהגולן לסוריה.

שביל הגולן מזגזג כ-3 ק"מ ואז עוזב את הדרכים הסלולות ונכנס למעבה יער אודם.

יער אודם

צפון הגולן הוא שילוב יוצא דופן של תנאי סביבה שאינו קיים במקום אחר בישראל. יש כאן אדמת בזלת ברום של כ-1,000 מ' מעל פני הים. יש כאן משקעים רבים מהממוצע ואקלים יבשתי של אזור המרוחק מן הים – כלומר קור עז בחורף וחום רב בקיץ. בשל החורף הקר צומחים ביער אודם מינים רבים של עצים נשירים, האופייניים לאזורים ערבתיים (שבהם שורר קור עז בחורף וחום רב בקיץ). כאלה הם אלון התולע, האלה הארצישראלית והלבנה הרפואי. מין עץ אופייני אחר הוא עוזרר חד-גלעיני. לכל אלה מצטרף גם האלון המצוי, דייר קבוע בחורש הים-תיכוני.

בין ענפי העצים משתרגים מינים רבים של מטפסים, בהם יערה איטלקית, קיסוסית קוצנית ואף ספלול החורש הנדיר. תנאי הצל והלחות מאפשרים את התפתחותם של חזזיות ושל טחבים. כל אלה יחד מעניקים ליער נופך מיוחד.
יער אודם מתפאר גם במינים רבים של גאופיטים (צמחי בצל ופקעת) כגון בן חורש רחב עלים, סחלבן החורש, שנק החורש, מירונית סרגלית, רקפת יוונית ואירוס הלבנון.

השביל יוצא מהיער האפל לאחר כ-500 מ' ויורד בדרך סולינג סורית אל השלט המציין את קצהו הצפוני של קטע 3 בשביל הגולן. כביש 98 מרוחק 300 מ' רק מכאן.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
פורסם בתאריך: 13.8.2014
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 1 החרמון הגולן ואצבע הגליל

סיור קולי ביער