שביל המעיינות ביער עמינדב

  • גבוהה
  • כל השנה
  • 3 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
עין תמר. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יד קנדי סגור לרגל עבודות בינוי
בימים אלה משדרגת קק"ל את מתחם יד קנדי. המתחם ייקרא מוקד יער עמינדב וישולב בו מידע על היער ועל אנדרטת יד קנדי, שתזכה לשיקום גם היא. כחלק מהפיתוח יהיו במקום עמדת תצפית ומידע על אתרים ומסלולי טיול לביקור ביער. במוקד יהיו מזנון, מים לשתייה ושירותים לכלל האוכלוסייה. האתר סגור עד להודעה חדשה.
 
עין חנדק
נקבת עין חנדק סגורה לקהל בשל סכנת התמוטטות

12.12.2023

מסלול טיול להולכי רגל, בין מעיינות נובעים וחורש טבעי.  אין לרכוב בשביל באופניים ולא בשום כלי תחבורה אחר.

איך מגיעים?

נקודת מוצא: חורבת סעדים

הבאים מירושלים: ייסעו לכיוון בית החולים הדסה עין כרם (כביש 386). בצומת אורה יפנו שמאלה לכיוון המושבים אורה ועמינדב (כביש 3877), יעקפו את מושב אורה ואחרי הכניסה לעמינדב וליד קנדי ימשיכו כ-700 מ' הלאה משם, במורד הדרך הסלולה, ליד חניון הטרסה (חניון הפיקניק עם פסלי הכבשים) (ב-waze: חורבת סעדים).

הבאים מתל אביב: ייסעו לירושלים בכביש 1 ויפנו מערבה במחלף הראל. משם ימשיכו ויחצו את מבשרת ציון (כביש 3965) ויגיעו לכיכר הסטף. בכיכר יפנו שמאלה לעבר עין כרם (כביש 395) ובצומת כרם יפנו ימינה לבית החולים ולצומת אורה (כביש 396) ומשם ימשיכו על פי התיאור הקודם.

נקודת הסיום: ליד עין שריג

מול בית החולים הדסה עין כרם נוסעים בכביש הגישה למושב אבן ספיר. לאחר כ-600 מ' פונים שמאלה בדרך עפר ברורה. נוסעים כ-50 מ' בדרך העפר ומחנים ברחבת החניה הקטנה שבעיקול הדרך, ליד השלט המספר על יער פדויי השבי (ב-waze: עין שריג).
יש לדאוג לרכב מאסף.

מסלול מעגלי לבעלי רכב אחד

אפשר לעלות מעין תמר לדרך העפר שמדרום למעיין (סימון כחול), לפנות מערבה (ימינה) ולשוב לנקודת המוצא.

הערה

יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול. בימי חול אפשר לצאת מהאזור בתחבורה ציבורית מבית חולים הדסה.

יער עמינדב

יער עמינדב הוא יער גדול שנטעה קק"ל, המשתרע על פני כ-7,000 דונם ממערב לירושלים. עצי היער מצטרפים אל עצי החורש הטבעי שבמקום ויוצרים יחד חגורה ירוקה שהיא השטח הפתוח המשמעותי ביותר העומד לרשות תושבי ירושלים. קק"ל פרצה ביער דרכי נוף המעניקות מבטים אל הנופים מרהיבי עין ותצפיות על הערוצים העמוקים של הנחלים שורק ורפאים. היער עשיר באתרים ובהם מעיינות שכבה, טראסות חקלאיות ובוסתנים נטושים. במעבה היער פזורים שרידי עבר כגון גיתות, בתי בד וכבשני סיד.

קק"ל גם הקימה ביער חניונים ובהם מתקני ספורט ויצרה שבילי הליכה ברגל ומסלולי רכיבה על אופניים במגוון דרגות קושי. ליד חניון קדושי קהיר, הסמוך לחורבת סעדים הכשירה קק"ל שביל טיול לאנשים עם מוגבלות.

פיתוח הדרכים, החניונים והאתרים ביער נעשה בתרומת ידידי קק"ל בארצות הברית, בגרמניה, באנגליה ובישראל.

חורבת סעדים

מיד קנדי יוצא שביל מסומן כחול היורד במדרון ההר, עובר ליד חניון הטרסה (החניון עם פסלי הכבשים) ומגיע לצומת דרכים ובו כמה עצי ארז יפים שנטעה קק"ל ושילוט הכוונה צפונה לשביל המעיינות. כדאי להמשיך כמה מטרים לרחבת חניה קטנה, שמאחוריה נחבאת שמורת הטבע הזעירה חורבת סעדים.

כמה עצים גדולים מהמין אלון מצוי הם הסיבה העיקרית להכרזתו של המקום כשמורת טבע. אחד מהם, שניחן בגזע מרשים ביותר, מתנשא לגובה של יותר מ-10 מ', תופעה נדירה למין זה. בחורש הים-תיכוני צומח בדרך כלל האלון המצוי כשיח בעל כמה גזעים. נראה כי העצים הגדולים הללו זכו לטיפוח ולהשגחה מיוחדים השמורים לעצים הצומחים במקומות מקודשים. שרידי המבנה הנראים בקרחת היער שבמרכז החורבה הם שהפכו את המקום למקודש. לא הרבה נותר מקירות המבנה, אך אחד מהם נושא קשת שהשתמרה בשלמותה.

המבנה מוקדש לזכרו של שיח' אחמד, שנודע בסגולתו להעניק לנשים עקרות פרי בטן. אולי זו הסיבה לכך שהחורבה נקראה בערבית ח'ירבת סעידה (בערבית – "המאושרת"). סמוך לשרידי המבנה נמצאת קורת אבן עגולה ששרדה מבית בד ששכן במערה סמוכה במדרון הצפוני של החורבה.

נראה כי האתר נודע כקדוש כבר בתקופה הביזנטית. הגיאוגרף מנחם מרקוס מדווח בספרו "הרי ירושלים – סקר נוף ומסלולי טיול" (1993, הוצאת רשות שמורות הטבע) כי בחורבה היה מוּטל בעבר משקוף אבן שנשא כתובת יוונית. זה תרגום הכתובת: "זה מוסדו של הכומר מריאנוס". המשקוף נעלם מאז, כמו שקורה במקומותינו לעתים קרובות מדי.

מסלול שביל המעיינות

מרחבת החניה של חורבת סעדים צועדים כמה צעדים מזרחה וליד חלקה קטנה של עצי הארז יורדים בדרך העפר (סימון ירוק).  לאחר כ-100 מ' מגיעים לצומת. דרך העפר פונה ימינה וצבעה משתנה לכחול (מי שישוב ברגל מעין תמר יצעד בדרך הזו). אנו נמשיך בשביל המסומן ירוק.

נצעד בין טרסות יפות – עדוּת לחקלאות הררית קדומה. לאחר כחצי קילומטר נגלה את עינות עמינדב, סדרה של מערות קטנות חצובות בסלע צהבהב ורך, שמתוכן יוצאות נקבות בנויות בחלקן. ליד המערה הראשונה שמקדמת את פנינו אף נמצאת אבן ובה חצובה מעין שוקת עגולה, ששימשה להשקיית עדרי צאן. מי המעיינות נאספו לשתי בריכות הבנויות משמאל לשביל. אחת הנקבות, שאורכה כ– 15 מ' השתמרה היטב. היא יוצאת ממערה בדופן ההר, עוברת מתחת לשביל ויוצאת בצדו השני. כל המעיינות האלה יבשים עתה.

זה המקום לשים לב לסלע הצהבהב - חוואר מתצורת מוצא – סלע שיוצר שכבה אטומה העוצרת את מי הגשם המחלחלים בשכבות הסלע שמעליה (ראו מסגרת נפרדת).

השביל ממשיך לרדת במדרון שייערה קק"ל. כחצי קילומטר מעינות עמינדב מתעקל השביל ימינה וחושף את הנוף המרהיב של הרי ירושלים. למרגלותינו נראים מושב אבן ספיר ומעליו בית החולים הדסה עין כרם. מעבר לערוץ הגדול של נחל שורק נראים הר איתן וסטף, הר טייסים ויישובים רבים המנקדים את ההרים.

האזור משתקם משתי שריפות גדולות שהשתוללו בו בשנת 2014 בגלל רשלנות של מטיילים. קק"ל מבססת את שיקום היער על תהליכים טבעיים של חידוש החורש הטבעי ונביטת עצי אורן מזרעים שהופצו מאצטרובלים שנפתחו באש. ואתם המטיילים, אנא, אל תדליקו אש ביערות. אין לנו יערות אחרים.

תחנתנו הבאה היא עינות עוזי (עין אבו ע'זי). אלה הם שני מעיינות הנובעים זה בצד זה, בשולי היער. אחד המעיינות נובע בכל ימות השנה ומזרים את מימיו לבריכה נאה.

מכאן נמשיך על פי הסימון הירוק מזרחה, לצד גדתו הדרומית של ואדי יוסף – גיא גדול היורד הלאה מכאן לעין חנדק. הטרסות החקלאיות בגיא נשמרו בצורה נפלאה. כ– 300 מ' מעינות עוזי נובע עין תמר, מעיין קטן ונחמד המוקדש לזכרה של תמר נתן, שנהרגה בשנת 1996 בטיול בבוליביה.

המעיין נובע מתוך גומה לתוך בריכה מהתקופה הביזנטית. חלקים מהטיח המקורי עודם מצפים את דופנות הבריכה. מטיילים חדי עין יוכלו להבחין בחללים עגולים קטנים החצובים בדופן המזרחי של הבריכה. חוקרים אחדים העלו את הסברה שהחללים הללו שימשו אתרים להשרצת דגיגים. אם כך הוא, יש להניח שהבריכה שימשה בתקופה הביזנטית כאתר גידול דגים. במקום נמצאו שרידים של מבנה ציבורי גדול מהתקופה הביזנטית, אולי כנסייה או מנזר.

עין תמר נובע כל השנה. אפשר לשכשך רגליים בבריכה וליהנות מצל עצי אלון (אפשר לשוב מכאן לנקודת מוצא במדרגות העולות אל השביל המסומן כחול). שביל המעיינות, המסומן ירוק, יורד מכאן לאורך שכבת החוואר הצהבהבה, שהיא הבסיס לכמה מעיינות (יבשים) נוספים. לקראת סיום השביל "הירוק" פוגש דרך עפר רחבה. נקודת הסיום של הטיול נמצאת כ-200 מ' שמאלה, במורד הדרך.

מי שרוצה לבקר במעיין נוסף, בטרם יפנה שמאלה בדרך הרחבה, יחצה את הדרך וימשיך בשביל מסומן שחור כ-100 מ' עד למעיין - עוד בריכה מלאה מים השוכנת בצל עצי ערבה.

אפשרויות לטיולי המשך

מקצה המסלול אפשר להמשיך ולטייל בשביל מסומן היורד לעין חנדק ולנחל שורק ואחר כך עולה לסטף.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: שביל נט
עודכן בתאריך: ינואר 2024

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 9 (מבואות ירושלים)

מפת גוגל