טיול לקרני חיטין

  • בינונית
  • אביב חורף סתיו
  • 6 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
מבט מפסגת קרני חיטין. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

הטיול הרגלי הנחמד הזה, החופף בחלקו לדרך הבשורה, מסתיים בתצפית מרהיבה על אגן הכנרת ובהזדמנות להיזכר בקרב המכריע שבו הביסו המוסלמים את הצלבנים

מסלול טיול זה יוצא מאתר טע-עץ של קק"ל, בשוליו הצפוניים של יער לביא (מצפון לכביש 77). המסלול עוקב אחר דרך הבשורה ומסתיים בתצפית מהר קרני חיטין. רוב היער, ששטחו כ-3,000 דונם, משתרע מדרום לכביש 77. קק"ל הקימה ביער סדרה של חניונים לבילוי ולשהייה בחיק הטבע. בחניון המרכזי, חניון הנופש הפעיל, יש שולחנות ומבנה שירותים נגישים לאנשים עם מוגבלויות.

לפני היציאה לטיול עצמו כדאי לערוך מסלול רגלי קצר לבריכת משכנה. מי שירצה להגיע למקום, ייסע כמתואר בהנחיות הגישה, אך במקום לפנות לאתר טע-עץ ימשיך לרחבת החניה הגדולה של מוזאון גולני ויחנה את רכבו.

אל בריכת משכנה

מרחק הליכה: כ-3 ק"מ הלוך ושוב.
משך הסיור: שעה-שעתיים.

מרחבת החניה נצעד מזרחה בשולי הכביש כ-500 מ', עד למקום שבו מתחיל את דרכו שביל מסומן אדום, הפונה צפונה. השביל עולה לעבר כמה עצי איקליפטוס, השוכנים לא הרחק מפינת הגדר של מוזאון חטיבת גולני. פקחו עיניים. סמוך לעצים נראים שרידיה של דרך רומית. קטע בן כ-200 מ' מתשתית הדרך, ברוחב של כ-6 מ', נראה כאן היטב. זה מה שנותר כאן מהדרך הרומית שיצאה מעכו, עברה בציפורי והמשיכה לטבריה. סמוך לכאן פגשה הדרך סעיף שבא מדמשק דרך בנות יעקב. צומת גולני היה אפוא מקום חשוב גם בעבר הקדום.

השביל האדום פונה מערבה ונושק לכביש 65. צמוד לכביש ממש שוכנת בריכת משכנה. השמורה היא שלולית חורף המשמשת בית גידול לבעלי חיים זעירים ואתר רבייה לנציגים מקבוצת הדו-חיים כגון אילנית, סלמנדרה וקרפדה ירוקה. שם המקום נגזר מחורבת משכנה, השוכנת ממזרח לכאן. מקובל לזהות את המקום עם היישוב היהודי משכנה שנזכר בתלמוד. החוקרים מזהים את בריכת משכנה ואת הכפר שישב לידה עם מָרֶסְקָלְקְיָה של התקופה הצלבנית. כאן, על פי זיהוי זה, חנה הכוח הצלבני בליל 3 ביולי 1187, והמשיך למחרת לקרב קרני חיטין, שבו נחל תבוסה איומה.

אנו נצעד בעקבות הכוח הצלבני, אך נחסוך לעצמנו חלק מהדרך. נשוב לרכב וניסע לאתר טע-עץ, כפי שמתואר בהנחיות.

מאתר טע-עץ לקרני חיטין

אתר טע-עץ ביער לביא מעניק הזדמנות, בעיקר לתיירים מחו"ל, לנטוע עץ באדמת ישראל. שער להולכי רגל פתוח כאן תמיד, גם כאשר השער לרכב סגור. מעבר לשער פרגולה מצלה על שולחן פיקניק.

כאן עוברת דרך הבשורה, שביל שנועד לשרת צליינים נוצרים. השביל, שאורכו כ-62 ק"מ, יוצא מהר הקפיצה בנצרת, חוצה את יער לביא, עובר למרגלות קרני חיטין ויורד לכפר נחום שבחופי הכנרת. הנתיב הוכשר על ידי משרד התיירות וקרן קימת לישראל.

השביל מסומן בארבע או חמש אבני בזלת המושחלות על מוט ברזל. עוגן המצויר על אחת האבנים מסמן את כיוון התנועה. נצעד צפונה בעקבות הסימון בדרך עפר רחבה. לאחר כחצי ק"מ השביל עוזב את דרך הבשורה וחוצה שמאלה בגשרון ירוק גדר בקר. מעתה נצעד בטרשי גיר, המצמיחים שפע של שיחי בתה. בחורף ובאביב המדרונות עמוסים בפריחה שופעת.

כ-600 מ' מהשער בולטים בנוף שני עצי חרוב גדולים. נחלוף על פניהם. דרך הבשורה נצמדת לסלעים כדי לעקוף את השדות המעובדים במישור שמימין לה. כך צועדים בנחת כ-1.6 ק"מ ומגיעים לצומת. דרך הבשורה פונה שמאלה, לעבר הכנרת, אם כי היא מציעה לצועדים בה לפנות ימינה בעקבות סימון שבילים שחור ולעלות לפסגת קרני חיטין. זה מה שנעשה.

מכאן גם נראות היטב שתי הפסגות ("הקרניים") שהעניקו להר את שמו. הדרך עוברת תחילה בין שתי גדרות, באזור מרעה בקר, ואחר כך מתקרבת למרגלות הר קרני חיטין. שלט של רשות הטבע והגנים מכריז שההר הוא גן לאומי. ההעפלה לראש ההר קלה. פסגת ההר עשויה כמעין מכתש עגול, שאינו אלא לוע של הר געש רדום שהחל לפעול לפני כ-4 מיליון שנה. המבנה החרוטי של ההר כולו הוא תוצאה של חומרים געשיים מוצקים שנפלטו מהלוע ונחתו סביבו.

נחצה את הלוע אל שוליו המזרחיים. שום דבר, אבל באמת שום דבר, אינו יכול להכין אותנו ל"מכת הנוף" האדירה שמחכה לנו. למרגלותינו מזדקר צוק הארבל הנהדר, ומולו הר ניתאי. בין הר ארבל לקרני חיטין משתרעת בקעת ארבל הפורייה, מעובדת כולה. מעבר לה נחה הכנרת למרגלות הגולן והרחק בצפון מתנוסס חרמון הסבא.

נפנה לקצהו הדרומי של ההר כדי להתבונן במראות שנגלים משם. מולנו מתייצבים הרי הגליל. זה הזמן לבחון את הפסגה הדרומית של ההר ואת שרידי הביצורים הקדומים שנראים בו, אחת מתקופת הברונזה המאוחרת והאחרת מתקופת מלכי ישראל (מאה 9 לפנה"ס). יש המזהים את המקום עם העיר אדמה של שבט נפתלי, אך קרני חיטין זכה לפרסום דווקא בתקופה שבה לא שכן בו יישוב כלל.

ב-4 ביולי 1187 הסתיים כאן הקרב המכריע בין צבאות הצלבנים, בהנהגתו של המלך גי דה ליזינאן, לבין המוסלמים, בראשותו של צלאח א-דין. על האופן שבו התנהל הקרב יש לא מעט גרסאות, אך ברור כי הצלבנים, שבאו מנקודת הכינוס החביבה עליהם בעינות ציפורי, סבלו קשות ממחסור במים. בריכת משכנה לא יכלה בשום אופן להרוות את צבאות הצבא הגדול. ואם לא די בכך, המוסלמים הציתו אש בשדות הקוצים שהוסיפה על סבלם של הלוחמים הנוצרים.

קרב קרני חיטין מציין את התחלת הקץ של ממלכת הצלבנים בארץ ישראל. צלאח א-דין בנה כיפת ניצחון בפסגה הדרומית, אך נראה כי היא פיארה את שמו רק כמה עשרות שנים. בצד הדרומי של ההר יורד שביל מסומן כחול אל המישור שלמרגלות קרני חיטין. נצעד בדרך המסומנת כחול עוד כקילומטר, אל קבוצת האיקליפטוסים הקטנה, שם החנינו את הרכב המאסף. הבתים החרבים השוכנים בצד הדרך הם כל מה שנותר מההתיישבות תד-חץ (תורה, דעת, חסד, צדקה), שעלתה על הקרקע בל"ג בעומר של שנת 1949. המקום שינה את שמו ל"אחוזת נפתלי", אך גם זה לא עזר לו ולאחר כשנה וחצי הוא ננטש, מותיר רק זיכרונות מימים עברו.

מידע נוסף

אורך המסלול
6 ק"מ. מסלול הליכה חד-כיווני.

מפת טיולים וסימון שבילים
גליל תחתון (גיליון מס' 3).

הוראות הגעה

-לאתר טע-עץ, נקודת המוצא
ממחלף גולני נוסעים כחצי ק"מ מזרחה, בכיוון טבריה (כביש 77). ליד תחנת הדלק נכנסים למעבר תת-קרקעי שחוצה את כביש 77 צפונה. כ-400 מ' מהכביש מגיעים לצומת. שמאלה - למוזאון גולני. ימינה - דרך עפר המובילה לאתר טע-עץ של קק"ל (יש שילוט). נוסעים בדרך כמעט 2 ק"מ ולפני כביש הגישה ללביא פונים שמאלה (צפונה) בדרך עפר, נוסעים כ-1.2 ק"מ ומגיעים לשער טע-עץ. אפשר להגיע לדרך הפונה צפונה גם מהכניסה לקיבוץ לביא.

-להר קרני חיטין, נקודת הסיום
בגלל הפרדה בכביש הכניסה אפשרית רק לבאים מכיוון מזרח (צומת פוריה). נוסעים מצומת פוריה מערבה (כביש 77) כ-2 ק"מ ופונים ימינה על פי השילוט לגן לאומי קרני חיטין. מיד לאחר הפנייה פונים ימינה ונכנסים לדרך עפר (סימון כחול). הדרך מתעקלת שמאלה ולאחר כ-200 מ' פונה ימינה. נוסעים כ-350 מ' ופונים שמאלה לעבר כמה עצי איקליפטוס בולטים. אפשר להחנות את הרכב שם או להתקרב יותר למרגלות קרני חיטין, נסיעה של יותר מקילומטר בדרך משובשת.

חניונים
שולחן פיקניק ופרגולה בכניסה לאתר טע-עץ

אתרים וחניונים נוספים בסביבה
יער לביא, גן לאומי ארבל, יער שווייץ, עין פוריה, דרך נוף רכס תורען .

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי:  גיל עצמון ולאה פדידה, קק"ל מרחב צפון.  
פורסם בתאריך: 26.2.2014
עודכן בתאריך: 27.2.2014

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל