טיול ביער המגינים

  • בסיסית
  • אביב חורף סתיו
  • 5 ק"מ
  • מרכז שפלת יהודה
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
בגיאיות שבין חלקות היער משובצות חלקות שדה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

בגבעות השפלה היורדות ודועכות לעבר תל גזר נטעה קק"ל את יער המגינים, המשתרע על פני 3,500 דונם. היער נושק ליישובים כרמי יוסף, כפר בן נון ובקוע. השם "יער המגינים" מעיד שהיער מוקדש לזכר הנופלים במערכות ישראל.

קק"ל הקצתה חורשות עצים ללוחמי היחידות הצבאיות כדי שיוכלו להנציח את זכר חבריהם לנשק. ליער הועברו אנדרטאות מבסיסי צה"ל שנסגרו. הדרכים הראשיות ביער סלולות ועבירות לרכב פרטי. אפשר לפנות מהן לפינות נסתרות ולשוטט ברגל בשבילים מבודדים, המעניקים תחושה של אינטימיות. ראשי הגבעות מעניקים תצפיות יפות לעבר עמק איילון והרי יהודה.

אמנם יער המגינים שוכן בלב הארץ ממש, אך למרות זאת פוקדים אותו מטיילים מעטים יחסית. לפיכך, הבילוי בו מעניק אווירה אינטימית למבקרים. קק"ל פיתחה ביער מסלולי הליכה ברגל ולרוכבי אופניים. ביער עובר גם מסלול האופניים מים לי-ם, המחבר את תל אביב עם ירושלים. היער הוא גם בסיס יציאה מצוין לביקור בתל גזר.

איך מגיעים?

במחלף לטרון פונים מערבה לכיוון צומת נחשון (כביש 3). בצומת נחשון פונים צפונה (ימינה) לכיוון רמלה (כביש 44). נוסעים 2.4 ק"מ ופונים מזרחה (ימינה) בדרך הסלולה המובילה ליער (יש שילוט).

המסלול

תיאור המסלול מתחיל מהכניסה הראשית ליער (ראו הנחיות בגישה למקום).

בתחילת הדרך ניצבת אנדרטה לזכרו של סמל אליעזר לייטנר, שנפל במלחמת יום הכיפורים בגולן. האנדרטה עשויה מחלקים של רכב משוריין. השביל ממשיך ועובר במעבה היער ולעתים בשוליו, צמוד לשדות המעובדים של מושב בקוע.

תחנתנו הבאה היא מצפה בקוע, הנקודה הגבוהה ביער (256 מ' מעל פני הים). קק"ל הציבה בראש הגבעה מגדל תצפית אש (המגדל סגור ואינו מיועד למטיילים). סמוך למגדל צומח עץ דקל ולידו אנדרטה לזכרו של משה שרת, ראש הממשלה השני של ישראל. תשעה סלעים המוצבים במקום מספרים על נקודות ציון בחייו של משה שרת.

בחורשה הצמודה לאנדרטה מתפתל שביל ובו פינות ישיבה מוצלות המנציחות את יונתן גוטהילף ויצחק משאט, שנפלו במלחמת לבנון הראשונה. קק"ל הציבה במקום פינות ישיבה ושולחנות פיקניק.

בנקודה מרכזית ביער, סמוך למצפה בקוע, ניצב גלעד "משבר לתקווה", המנציח את זכרם של 436 ניצולי השואה שעלו ארצה ונפלו בקרבות מלחמת העצמאות. הגלעד, יצירתו של האמן ד"ר נתן סאס, בנוי משלושה סלעים גדולים העוטפים עץ זית. שמות הנופלים חקוקים על הסלעים. יהודה שטרנפלד, ניצול שואה שלחם במלחמת העצמאות, הוא שיזם את הקמת האנדרטה, המשקיפה על הרי יהודה ועמק איילון.

מול אנדרטת "משבר לתקווה" הקימה קק"ל חניון ותאטרון פתוח לזכרו של רס"ן אסף אסולין, שנפל בקסבה של שכם במבצע "חומת מגן" (אפריל 2002). התאטרון, הבנוי כחצי גורן עגולה, הוא חלון לנוף המשקיף עמק איילון.

ביער המגינים יש עוד שפע של אתרי הנצחה, חלקם ליחידים וחלקם קבוצתיים. כדאי לשוטט בין שבילי היער ולפגוש באתרי הנצחה נוספים. אחד מהם מוקדש לסגן יורם לצ'טר, שנפל במלחמת יום הכיפורים. האנדרטה לזכרו עשויה בצורת מגילת קלף ועליה חקוקות מילות השיר "ראי אדמה" לשאול טשרניחובסקי: "ראי אדמה, כי היינו בזבזנים עד מאוד..."

אנדרטה נוספת מוקדשת לזכרו של טייס חיל האוויר רס"ן אדי שדה, שנהרג בתאונת מטוס. בפינת הנצחה לזכרו של סרן זיו ברגור מרמת השרון, רשום ציטוט מיומנו: "אינני נמצא בעולמנו על מנת לשמור על חיי אלא כדי להגן על נפש הזולת". קבוצת חברים לנשק בחרו להניח שלד של זחל"ם לזכרם של 15 לוחמי פלוגת חרמ"ש מגדוד 213 מחטיבת 217 שנפלו במלחמת יום הכיפורים. ותיקי פלוגת החרמ"ש "סימור" ממשיכים לתחזק את הזחל"מ ואת השולחנות והספסלים שבמקום.

אנשי חיל האוויר הנציחו את חבריהם בהצבת שלד שלם של מטוס תובלה מסוג נורד. למטוס ניתן להגיע גם היישר מכביש מס' 3 (הבאים מכיוון צומת לטרון יפנו כ-400 מ' לפני צומת נחשון על פי השילוט המכוון ליער המגינים). המטוס נמצא סמוך לכניסה, בין העצים, בצד שמאל.

בהמשך הדרך העולה מבית העלמין של היישוב כרמי יוסף, סמוך לצומת הדרכים המובילה למצפה בקוע, בין עצי האורן, ישנו סלע שעליו חרוט בעברית הכיתוב "תחום גזר" והמילה "אלקיוס" (אלחנן) באותיות יווניות. נראה כי הסלע בא לציין את שמו של בעל הקרקע שגבלה בעיר גזר. נראה כי הכתובת נכתבה בתקופה החשמונאית (המאה השנייה לפני הספירה).

תל גזר

תל גזר הוא גן לאומי המציג את שרידי העיר המקראית גזר. בתל נמצאו שרידים מרשימים מהתקופות הכנענית התיכונה והישראלית. תל גזר הוא גן לאומי. הכניסה ללא תשלום ובאתר הוצב שילוט הסבר.

גישה לתל גזר: נוסעים לכרמי יוסף ונכנסים ליישוב. ליד השער, בכיכר הראשונה, פונים שמאלה ברחוב הגפן. הרחוב הופך לדרך עפר, המלווה את היישוב, שבתיו נראים מצד ימין. נוסעים כקילומטר ופונים שמאלה בדרך עפר, המגיעה לאחר כ-300 מ' אל עץ שיזף גדול, למרגלות התל. כאן חונים ויוצאים לסיור הרגלי בתל.

מסלול הביקור בתל

מרחבת החניה השביל עולה אל קבוצת משטחי בטון. אלה הם שרידי מחנה משלחת החפירות בראשותו של רוברט מקאליסטר, שחפר בגזר בעשור הראשון של המאה ה-20. סמוך אליו נמצא דגם מוגדל של לוח גזר – כתובת עברית קדומה שהתגלתה במקום. הכתובת מייצגת כנראה עבודות חקלאיות לפי חודשי השנה. הלוח המקורי נמצא במוזאון הארכאולוגי באיסטנבול.

המסלול מגיע למנהרה אלכסונית עמוקה, שיורד אליה גרם מדרגות עץ. זהו מפעל המים של תל גזר. המנהרה הגיעה עד מי התהום וסיפקה מים לתושבי העיר. מכאן ממשיכים לשער הכנעני, הבנוי לבני בוץ שמונחים על יסודות אבן. השער השתלב בחומת העיר שנמשכה לעבר מגדל שמירה ענק ברוחב 16 מ' – מבנה הביצורים הגדול מסוגו בארץ.

השביל ממשיך מזרחה, ומגיע ל"שער שלמה". זהו שער מהתקופה הישראלית. הוא כולל מערכת תאים ומשני צדיו ניצבים מגדלי שמירה, שהשתלבו בחומת העיר. השער דומה מאוד לשערים שנתגלו בתל חצור ובתל מגידו, והוא נבנה כנראה במאה העשירית לפני הספירה. בשער נמצאו סימני שריפה עזה, ייתכן שכתוצאה ממסע שישק מלך מצרים, שהתרחש בימי רחבעם מלך יהודה.

השביל מגיע לבמה ובה עשר מצבות אבן גדולות מהתקופה הכנענית. נראה כי כאן התרחש פולחן כלשהו, או שהמצבות סימלו משהו לתושבי העיר. השביל חוזר לרחבת החניה דרך המקום הגבוה בתל, שבו נמצאים שרידי המבנה המיוחס לשיח' מוחמד אל-ג'זארי. המקום שומר על צליל השם הקדום של גזר. האתר היה מקודש לתושבי הכפר אבו-שושה, ששכן מדרום-מערב לתל גזר. מהמקום הזה יש תצפית נפלאה על מישור החוף.

מגינים על יער המגינים

אנשי אזור החוף והשפלה של קק"ל יזמו פרויקט מיוחד של קורס כיבוי המיועד לתושבי הקהילות הסמוכות ליערות. בקורס הראשון, בהדרכת איגוד כבאות איילון, השתתפו תושבי כרמי יוסף, יישוב הגובל ביער המגינים. במהלך הקורס למדו המשתתפים ותרגלו באופן מעשי בלימת התפשטות אש עד הגעת כוחות הכיבוי המקצועיים. בד בבד עם גיבוש קבוצת "נאמני האש ביער", פועלת מחלקת קהילה ויער באזור השפלה והחוף לקידום יער המגינים כיער קהילתי.

מידע נוסף

מפת טיולים וסימון שבילים

מפת טיולים וסימון שבילים מבואות ירושלים (גיליון מס' 9)
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מיפוי והפקה: אביגדור אורגד
עיצוב מפה: מיכל קטורזה, קק"ל; אביגדור אורגד
פורסם בתאריך: 4.1.2012
עודכן בתאריך: 22.7.2014
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים 9 מבואות ירושלים

מפת יערות גזר-נחשון - יער המגינים, לח"י, משמר איילון