טיול באזור ירושלים - שביל הקדושים

 
  • גבוהה
  • אביב חורף סתיו
  • 4 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
תצפית לעבר נחל כסלון. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל הקדושים הוא שביל חד כיווני היורד ביער נטוע מעורב בעצי חורש טבעי. המסלול מתחיל באנדרטת מגילת האש, עובר בחניון יהדות תימן ומסתיים בלב נחל כסלון, ברחבת החניה של מערת בני ברית. בסוף המסלול ישנה ירידה תלולה ומאתגרת.

איך מגיעים?

לאנדרטת מגילת האש (נקודת ההתחלה): ממחלף אשתאול נוסעים לכיוון קיבוץ צובה (כביש 395). אחרי כ-6.5 ק"מ, במעגל התנועה שלפני מושב רמת רזיאל, פונים ימינה בדרך סלולה ומגיעים לאנדרטה לאחר 2.5 ק"מ.

מערת בני ברית (נקודת הסיום): ממחלף אשתאול נוסעים לכיוון קיבוץ צובה ואחרי כ-100 מ' פונים שמאלה (צפונה) בדרך סלולה כמעט כולה (סימון אדום) המגיעה לגדת נחל כסלון. כאן פונים ימינה ומגיעים לאחר כשני ק"מ למערת בני ברית.

סיפור דרך

אורך מסלול ההליכה: כ-3 ק"מ. 
משך הטיול: כ-3 שעות.
אופי המסלול: מסלול חד כיווני, מתנהל במורד ומתגבר על הפרש גבהים של כ-300 מ'.
אזהרה: מיד לאחר גשם מומלץ שלא לרדת בקטע השביל התלול שבין חניון יער יהדות תימן למערת בני ברית בשל סכנת החלקה.

מרחבת החניה הקטנה שליד אנדרטת מגילת האש ממשיכים כ-150 מ' בדרך הסלולה המקיפה את האנדרטה, למקום שבו מסתעפת שמאלה (מערבה) דרך עפר מסומנת ירוק. שלט קק"ל מכריז שזהו שביל הקדושים. הדרך יורדת ביער נטוע ולאחר כ-300 מ' הופכת לשביל רגלי שפונה ימינה ומגיע למעין קרחת יער. כאן, בח'ירבת אל-מידראג' נמצאים שרידי מתקנים קדומים ובורות חצובים בסלע.

השביל ממשיך דרך עץ חרוב גדול ויורד לצד טרסות גדולות. הוא נעשה צר ומתאים להולכי רגל בלבד. בדרך פוגשים את מיטב עצי החורש הים-תיכוני והשיחים המלווים אותם. מפעם לפעם מוצב בצד הדרך לוח שיש המנציח קהילה שאבדה בשואה.

לאחר כ-1.5 ק"מ מנקודת היציאה מגיעים לתחנתנו הבאה - חניון יער יהדות תימן, שנמצא לצד כביש 395. אפשר לסיים כאן הטיול ולתאם מראש רכב מאסף. מי שממשיך במסלול המלא חוצה בזהירות את הכביש וממשיך בשביל המסומן ירוק כ-350 מ' לתצפית מרהיבה על נחל כסלון ויער הקדושים ולידה גת יפה חצובה בסלע.

בנקודת התצפית נמצאים שני ספסלים מוצללים המאפשרים מנוחה ותצפית מדהימה לעבר יער הקדושים ונחל כסלון. במקום יש הנצחה לזכרה של רנה שנרב, שנרצחה בשנת 2019 בפיגוע. מהתצפית יורדים בשביל תלול מאוד ומאתגר. השביל, שאורכו כחצי קילומטר, מתגבר על הפרש גובה של כ-100 מ'. בקצה השביל נמצאת מערת בני ברית. המערה, שנועדה להתייחדות עם הנספים בשואה, סגורה בדרך כלל למבקרים מחשש לפגיעות זדוניות במקום. 

ליד המערה נמצא חניון פיקניק גדול וכאן אמור לחכות הרכב המאסף. אם כבר הגענו לכאן, כדאי לבקר ביד אנה פרנק – אנדרטה שאליה מוביל שביל קצרצר שיוצא לדרכו בקרבת המערה. 

כ-1.5 ק"מ ממערב למערת בני ברית, בצד הדרך המקשרת לכביש 395 וליציאה מהעיר, הכשירה קק"ל בין עצי זית את חניון לילה נחל כסלון (חניון מאושר ללינת לילה ובו מים לשתייה). לאורך הדרך יש חניוני פיקניק נוספים. 

אבני דרך במסלול

אנדרטת מגילת האש

 נחנה את הרכב סמוך לאנדרטת מגילת האש, מהאנדרטאות המרגשות ביותר בישראל. האנדרטה, הבנויה כגווילי מגילה, נמצאת בלב יער הקדושים, שבו נטעה קק"ל שישה מיליון עצים לזכר הנספים בשואה.

נתן רפפורט, יוצר האנדרטה, עמל על יצירתה באיטליה יותר משלוש שנים. בסופו של דבר הוא הוציא תחת ידיו יצירת אמנות מרגשת מברונזה, שגובהה כשמונה מטרים ומשקלה יותר מ-12 טונות. הסצנות על האנדרטה רבות כל כך עד שנדמה כי בכל ביקור במקום מגלים בה עוד ועוד תיאורים.

האנדרטה עשויה כגווילי מגילה המספרת את תולדות עם ישראל. גוויל אחד מתאר את האסונות שפקדו את עמנו ואפשר לזהות בו סצנות מאז חורבן הבית ועד השואה. במקום שבו גוויל החורבן פוגש את הגוויל השני, המסמל את התקומה, נראית דמות נשית מתרוממת מעל גדר תיל. עוד דמות כורעת ברך ומנסה לשאוף אוויר. אנשים מפליגים בספינות לחופי הארץ ומשיבים אותה ואת עצמם לחיים. האנדרטה נגישה לאנשים עם מוגבלות.

ח'ירבת אל-מידראג'

איננו יודעים מה היה שמו של היישוב הקדום ששכן כאן. מסביב יש טרסות ומערות ששימשו מכלאות צאן. את העין מושכים במיוחד שני עמודי אבן ריבועיים בגובה קומת אדם בערך, שחריץ עמוק ונקב מעטרים את אחת מפאותיהם. עמודים אלה היו חלק מבית בד עתיק. הם שימשו לעיגון הקורה שלחצה את הזיתים לאחר ריסוקם כדי לסחוט מהם שמן. טיפוס זה של בית בד היה נפוץ בהרי יהודה בתקופת המשנה והתלמוד. בלב קרחת היער נמצא בור בעל חתך מלבני ובו מים. אנחנו חושדים שהבור הזה קולט לאחר חורף גשום מים שנובעים במערה הקטנה הצמודה אליו.

יער יהדות תימן

יער יהדות תימן מצדיע בשמו לעולי תימן, שהתיישבו בשנות ה-50 במושבים בסביבה ואף עסקו בעבודות נטיעת העצים ביער הקדושים. בשנת 2023 שדרגה קק"ל שדרגה את החניון שביער. נסלל בו שביל נגיש ולאורכו לאורך השביל, תחנות המציינות נושא בהוואי של העדה.

התחנה האחרונה היא תצפית לזיכרם של הנספים בדרך שחלמו על עלייה לירושלים.  כדי לגוון את חוויית הביקור, במיוחד לדור הצעיר, פיתחה קק"ל משחק אינטרקטיבי שמתבסס על  אפליקציית ווצאפ שמלווה את המבקרים לאורך תחנות השביל. שדרוג החניון כולל במה לריקודים תימניים, תוספת שולחנות פיקניק ובהם שולחנות נגישים, ספסלי ישיבה לאורך השביל המונגש, מעגל מדורה ומתקני מנגל.

יד אנה פרנק

שני שבילים קצרים מובילים מרחבת החניה של מערת בני ברית אל יד אנה פרנק. לצד השבילים מוצבים שלטים ובהם ציטוטים מיומנה של אנה. אחד מהם השפיע במיוחד על פיט כהן, יוצר האנדרטה: "קיטי היקרה... עץ הערמונים שלנו במלוא פריחתו. הוא מכוסה עלים והוא אף יפה יותר מאשר בשנה שעברה" (אנה פרנק, יומנה של נערה, 13 במאי 1944).

פיט כהן, שבילדותו הסתתר גם הוא מהנאצים בדרומה של הולנד, ביקש להמחיש משהו מעולמה של אנה בדירת המסתור שלה. הוא יצר מפלדה חלודה חלל מעוצב כחדר קטן. בפינת החדר ניצב שרפרף יחיד. מהשרפרף אפשר לצפות מבעד לחרך צר בדמותו של עץ ערמון מסוגנן, שענפיו פרושים כנגד קיר אטום – מבט חטוף אל שביב של חופש מתוך מועקת הכלא.

לקריאה נוספת והעשרה

יער הקדושים

קרן קימת לישראל בסיוע ארגון "בני ברית" החלה לטעת את יער הקדושים בתחילת שנות החמישים. את היער נטעו נציגי קהילות יהודיות מרחבי העולם, עולים חדשים ששרדו את התופת ועולים חדשים שהקימו את המושבים בסביבה. ביער 6 מיליון עצים, נרות נשמה חיים לזכר ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה ובחלקות היער הוצבו אנדרטאות לזכר קהילות שאבדו ואינן. בשעתו, היה זה מבצע הייעור הגדול ביותר במדינת ישראל הצעירה.

היער משתרע על פני 18,000 דונם, משני צדי הערוץ העמוק והמרשים של נחל כסלון ומדרום לכביש 1.  פסגות ההרים שמסביב לנחל מתנשאות לרום של כ-600 עד 700 מ' מעל פני הים. היער משלב עצים נטועים כגון אורן ירושלים, ברוש מצוי ואקליפטוס, עם עצי חורש טבעי ובהם אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית, ולבנה רפואי.

במקומות המוצלים מטפסת על העצים הקיסוסית הקוצנית, הניכרת בעליה דמויי הלב. באביב נהנים המבקרים משפע צמחי הבר המקשטים את היער בשלל צבעים. במיוחד בולטים שיחי הלוטם המרווני בפרחיהם הלבנים והגדולים ושיחי המרווה המשולשת בפרחיהם הוורודים והעדינים ואליהם מצטרפות בחורף כלניות ורקפות לרוב.

מאז שנת 2008 מוצבת ביער תחנה לניטור אקולוגי ארוך-טווח העוקבת אחר השפעת פעולות הממשק היערני על חיוניותו של היער. המחקר בוחן את הקשר שבין מאפייני הצומח ביער והמגוון הביולוגי המתקיים בו, ואת איכות השירותים האקולוגיים שהיער מציע. ניתן לטייל ביער בעזרת אפליקציית ווישטריפ.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
הפקת מפה: אביגדור אורגד
עודכן בתאריך: 22.11.2023
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפה של שביל הקדושים