טיול ברכב פרטי: מצפורים בגלבוע

 
  • בסיסית
  • כל השנה
  • 30 ק"מ
  • צפון הגלבוע
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
הר הגלבוע. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מעל לבקעת בית שאן ולעמק חרוד מתנוסס לתפארה קיר זקוף, מלא הוד והדר. זהו הר גלבוע.
רבים מבקרים בהר הגלבוע, בעיקר בחודש מארס, כדי ליהנות מפריחת איריס הגלבוע. אבל ההר הזה יפה גם בקיץ. מהמצפורים שקק"ל בנתה בפסגותיו נראים הנופים המרהיבים של הגליל ועמקי הצפון במערב, עד הירדן והרי גלעד במזרח. בשנת 1958 התגייסה קק"ל לקבוע עובדות בהר, שבו עבר הגבול עם ממלכת ירדן. קק"ל פרצה את דרך הפטרולים העוברת לאורך הקו הירוק, החל בצנדלה, דרך הר ברקן, פקועה וג'ילבון וכלה בהר מלכישוע ובמורד לבקעת בית שאן. סעיף דרך צפוני נפרץ מנורית והתחבר עם דרך הפטרולים שממערב להר ברקן. העבודות נערכו מול שטח אויב וגבו מחיר דמים: אחד מפורצי הדרך נהרג וכן אחדים מאנשי משמר הגבול.

לאחר סלילת הדרכים קיבלה על עצמה קק"ל את המשימה של ייעור ההר. ניסיונות ייעור ראשונים נערכו בשנות ה-20 ליד מעיין חרוד, אך הם לא עלו יפה והדעה המקובלת הייתה כי הגלבוע לא יצלח ליער. בשנות ה-50 ניצלה קק"ל את הניסיון שצברה במשך השנים, ונערכה למבצע בקנה מידה גדול. הפעם נקלטו עצי היער היטב ועתה הם מכסים יותר מ-20 אלף דונם. קק"ל גם הכשירה קרקעות ליישוב מעלה גלבוע (1962) וליישובים שעלו על הגלבוע לאחר מלחמת ששת הימים – מירב ומלכישוע.

איך מגיעים?

כביש הגישה הראשי לגלבוע יוצא מצומת נורית, שליד קיבוץ יזרעאל (כביש 675, בין סימני ק"מ 10–11). אל הגלבוע מטפס כביש נוסף, שמתחיל את דרכו בין הקיבוצים בית אלפא וניר דוד (כביש 6666). ניתן לעלות להר גם מהקצה המזרחי של כביש 675, מעט מדרום למושב שדי תרומות.

זה הרים, הרים שבגלבוע

רכס הגלבוע, שאורכו כ-12 ק"מ, הוא הקצה הצפוני של הרי שומרון. המדרון הצפוני של ההר הוא קיר זקוף ממש, תוצאה של שבר גאולוגי שיצר מתלול חריף, המתנשא כ-300 מ' ויותר מעל העמקים שלמרגלותיו. הר מלכישוע, שיאו של הגלבוע, מתנשא לרום של 538 מ' מעל פני הים. הפרש הגבהים והקיר הזקוף של הגלבוע, מול נופי העמקים והגליל, יוצרים נוף דרמטי.

בגלבוע, כך מסופר בתנ"ך, הביסו בקרב הפלשתים את בני ישראל, בהנהגתו של המלך שאול. הפלשתים השיגו את שאול המלך והרגו את בניו – יהונתן, אבינדב ומלכישוע. שאול המלך העדיף ליפול על חרבו מאשר ליפול בידי פלשתים. שמות פסגות הגלבוע מנציחים את שאול ובניו.

רשימה זו מתארת את המצפורים שבגלבוע. ניתן להגיע אליהם בדרך נוף גלבוע (כביש 667). תיאורנו מתחיל בכניסה המערבית, ליד שער הגלבוע (נורית). נסיעה בת כ-2 ק"מ מביאה אותנו אל חניון נורית, חניון נאה בצל עצי איקליפטוס ואורן. במקום שבו נמצא כיום היישוב נורית פעלו כפר עבודה ומחנה עבודה.

כקילומטר הלאה משם ניצב צריף תחנת המידע ההיסטורית של קק"ל, המאויש בדרך כלל בימי חג. כ-2 ק"מ מזרחה משם נמצא חניון כתף שאול. זה הזמן לפנות שמאלה (צפונה) ולנסוע בדרך הסלולה 1.2 ק"מ לרחבת החניה של הר שאול.

הר שאול

רחבת תצפית נאה שעל רצפתה מעוצבת שושנת הרוחות, מקבלת את פני הבאים למצפור הר שאול (302 מ'), שנבנה בתרומת ידידי קק"ל בקנדה, בדומה לשאר המצפורים המוזכרים כאן. ההר בולט צפונה מחומת הגלבוע ולכן הוא מעניק מבט נהדר על המתלול הזקוף של הרכס. בערבית נקרא ההר תל כולילה, שמשמעותו היא "כליל היופי". יש המזהים את ההר עם הגלעד, הנזכר בפרשת השופט גדעון: "מי ירא וחרד ישב ויצפר מהר הגלעד" (שופטים ז' 3). הר שאול הוא ההר הבולט ביותר מעל עין חרוד, שנקרא בערבית עין ג'לוד, שם המזכיר את הגלעד.
כדי ליהנות באמת מהנוף כדאי לערוך כאן טיול בשביל סלול ששמו "שביל התנ"ך". השביל עובר ביער אורנים וניתן להציץ ממנו אל נופי עמק חרוד, תוך כדי קריאת פסוקים המספרים על הקרב האחרון של שאול בגלבוע.

מצפור ויניה כהן

לאחר שחוזרים מהר שאול לדרך נוף גלבוע (כביש 667), ממשיכים עוד קילומטר מזרחה ומגיעים לדרך העפר הפונה צפונה לחניון ולמצפור על שם ויניה כהן. הדרך לשם אבנונית, אמנם עבירה לרכב פרטי אך קשה. הדרך מסומנת בסימון שבילים שחור.

מי שיגיע לשם יזכה לחניון מבודד, טובל ביער אורנים, המעניק תצפית נאה על הר שאול ועל עמק חרוד, הממחישה את החריגה של ההר מרכס הגלבוע. ויניה כהן היה מהאידאולוגים המפורסמים של קיבוץ עין חרוד מאוחד. ניתן לשוב לדרך הנוף באותה דרך או להמשיך בדרך "השחורה" ולהגיע לדרך נוף גלבוע.

מצפור יצחק חידו

במקום להיכנס לדרך העפר המובילה למצפור ויניה כהן, ניתן להמשיך כקילומטר מזרחה ולהגיע למצפור יצחק חידו, הצמוד לדרך נוף גלבוע. מחנים את הרכב כ-50 מ' הלאה מהמצפור וצועדים חזרה בשביל מקביל לכביש.
הנוף מרהיב. ניתן לצפות מכאן בהרי נצרת ובהר דבורה, בהר תבור ובגבעת המורה, ברמת יבנאל ובכינרת, בכוכב הירדן וכמובן בעמק נחל חרוד, המשתרע למרגלות הגלבוע. יצחק חידו (1935–2009), כפי שמעידה האנדרטה שברחבת המצפור, התחיל את עבודתו כיערן בקק"ל בשנת 1935, והוא בן 21. הוא עבד בקק"ל 45 שנה, בעיקר ברכס הגלבוע, שהיה מפעל חייו.

מצפור דובי וערן שמיר

ממצפור יצחק חידו ממשיכים מזרחה בדרך נוף גלבוע. הדרך כולה מעניקה תצפיות מהממות, אך אנו נעצור לתצפית "רשמית" במצפה דובי וערן שמיר, לאחר שנחלוף על פני קיבוץ מעלה גלבוע. המצפה (425 מ'), שוכן מדרום לדרך נוף גלבוע, בראש רחבה מוגבהת ומקורה בפרגולה. שביל קצר, העובר בגן נטוע בעצי בר של ארץ ישראל "מחוזקים" בצמחי נוי, עולה אל המצפה. מצפה דובי וערן שמיר מתנשא יותר מ-600 מ' ולכן אין פלא שהוא מעניק את אחת התצפיות המרשימות ביותר בישראל. לוחות תצפית מפורטים, חקוקים על אבן גיר, מצביעים על נקודות רבות בשטח, מהרי נצרת ועד הגלעד שבעבר הירדן.

המצפה נקרא על שם אב ובנו. דובי נולד בשנת 1947 בקיבוץ שדה אליהו. הוא נלחם ונפצע במלחמת ששת הימים (1967). עשר שנים אחר, כסמג"ד בצה"ל, נהרג בתאונת אימונים. ערן בנו, יליד 1974, נהרג בשנת 1997 בפעילות מבצעית של סיירת הצנחנים שבה שירת כסגן מפקד הסיירת.
בעתיד יתחיל מהמצפה שביל עמק המעיינות, שביל כמעט מעגלי שיורד מהגלבוע לעמק המעיינות ומצפין עד נחל תבור. בשלב הזה השביל יוצא מהגלבוע ליד קיבוץ מירב.

המצפה הוא נקודת התצפית האחרונה שלנו. ניתן לסיים את הטיול בפיקניק בחניון הר אבינדב, השוכן סמוך מאוד למצפה דובי וערן שמיר, בצד הצפוני של דרך הנוף. אחר כך כדאי להמשיך ולגלוש בנסיעה בדרך הנוף מזרחה, אל עמק המעיינות (כביש 90).

מידע נוסף

מפה
מפת טיולים וסימון שבילים 3: הגליל התחתון, העמקים והגלבוע

עונה מומלצת
כל השנה, בתחילת מארס - פריחת איריס הגלבוע.

אורך מסלול הנסיעה
כ-30 ק"מ.

התאמה למוגבלים בתנועה
הר שאול (כתף שאול) - שולחנות פיקניק מותאמים לנכים. שבילי הגישה למצפור מותאמים למעבר כיסאות גלגלים. מצפור יצחק חידו - נגיש. חניון נורית - יש שולחנות נגישים. חניון הר אבינדב - יש שולחנות נגישים.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מידע מקצועי: גיל עצמון, מנהל אזור גליל תחתון של קק"ל
פורסם בתאריך: 28.8.2013
עודכן בתאריך: 28.11.2013

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל