שביל היער הקסום ביער חוף הכרמל

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 2 ק"מ
  • צפון כרמל ומנשה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
מסלול שביל היער הקסום ביער חוף הכרמל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מסלול הליכה מעגלי קל באורך 2 ק"מ בלב חורש טבעי ופריחה מרהיבה, המתאים למשפחות עם ילדים מגיל 7

שביל היער הקסום הוא שביל טיול מעגלי קצר שאורכו כ-2 ק"מ. השביל מתחיל את דרכו במעלה יער נטע אדם מעורב בעצי חורש, ולאחר כקילומטר הוא פוגש דרך עפר שבה יש לרדת בחזרה לנקודת המוצא – חניון הזיתים שליד מושב עופר.
חלקת היער שהשביל עובר בה היא חלק מיער חוף הכרמל, המשתרע על פני כ-10,000 דונם במדרונות המערביים של ההר – אזור יפה לטיולים. באביב מתכסה השטח בפריחה ססגונית של שיחים כגון לוטם מרווני, לוטם שעיר וקידה שעירה, ואליהם מצטרפת הפריחה העונתית של רקפות, נוריות, סחלבים ועוד מיני צמחים רבים.

הוראות הגעה ומידע כללי

איך מגיעים? מכביש תל אביב–חיפה הישן (כביש 4) פונים מזרחה לכיוון המושבים עופר וכרם מהר"ל (כביש 7021). חולפים על פני תחנת הדלק וכ-300 מ' אחריה פונים דרומה (ימינה) לכיוון מושב עופר. אחרי עוד כ-300 מ' מגיעים לחניון הזיתים, נקודת המוצא והסיום של הטיול.

אופי הטיול: מסלול הליכה מעגלי קל, מתאים למשפחות עם ילדים מגיל 7.
נקודת מוצא וסיום: חניון הזיתים.
אורך מסלול ההליכה: כ-2 ק"מ.

חניון הזיתים

יופיו של החניון טמון בעצי הזית הקשישים ועבי-הגזע, המצלים על תשעה שולחנות הפיקניק שבמקום (שניים מהם נגישים). העצים אכן מרשימים ונראה כי הם נהנים מהקרקע הפורייה של המקום שהם צומחים בו – נקודת המגע שבין מישור חוף הכרמל לבין המדרונות המערביים של ההר.
בימי מלחמת העצמאות היה הכפר חלק מ"המשולש הקטן" יחד עם ג'בע ואג'זים. כוח שהיה בכפר נהג להטריד את הנוסעים בכביש, וב-18 ביולי 1948 אף הרג שני נוסעים יהודים. תושבי הכפרים נדרשו להיכנע או להתפנות, אך סירבו. צה"ל תקף פעמיים, אך אנשי הכפרים בסיוע כוחות לא מקומיים השיבו אש ועמדו בפני המתקפות. ב-24 ביולי, בעצם ימי ההפוגה השנייה, יצא לדרכו מבצע "שוטר" ובמהלכו כבשו את הכפרים לוחמי חטיבת אלכסנדרוני, בסיוע כוחות גולני וכרמלי, ארטילריה וחיל האוויר.
מהחניון יוצא שביל מעגלי רגלי המכונה "שביל היער הקסום".

שביל היער הקסום

שלט הכוונה לשביל נמצא בצידו המזרחי של חניון הזיתים. כשיוצאים מהחניון, ליד גשרון ירוק המיועד לרוכבי אופניים, פונים ימינה בדרך עפר רחבה (סימון כחול) ומיד שמאלה לשביל מסומן אדום. תחילה שולטים בנוף נציגי החורש הים תיכוני, בעיקר אלת המסטיק ואשחר ארץ ישראלי. לאחר כ-150 מ' השביל נכנס לעבי היער. בין עצי האורן צומחים שיחים, בני שיח ומטפסים, ובחורף עולים כאן פרחיהם של צמחי בצל ופקעת, בהם כלנית ורקפת.
אחד הצמחים המעניינים הוא פיגם מצוי, שיח דליל בעל עלים בצבע ירוק-אפור, המגיע לגובה של עד 70 ס"מ. קל לזהות אותו כאשר הוא מצמיח פרחים צהובים בקוטר של עד 2 ס"מ, הניכרים בעלי כותרת בעלי שפה מצויצת. הפריחה מסתיימת בדרך כלל ביוני. בשאר חודשי השנה אפשר לזהות אותו בקלות בזכות הריח העז הנודף מהעלים כאשר ממוללים אותם. בעניין זה נחלקים בני האנוש לשניים: כאלה האוהבים מאוד את הריח וכאלה המתעבים אותו. הריח החריף של עלי הפיגם נועד לדחות חרקים מלאכול אותם. יש הנוהגים לשתול פיגם בגינה או בעציץ כדי לגרש רוחות רעות ושדים, ונראה כי הם רואים ברכה במנהגם זה, שכן מעולם לא נראה שד בבבית שפיגם צומח בו.
לאחר כקילומטר השביל מגיע לדרך העפר המסומנת כחול. כאן פונים ימינה ויורדים בדרך המלווה גיא רחב ומיוער. שימו לב לגזעים המרשימים של כמה עצי זית שצומחים לאורך הדרך, היורדת היישר אל חניון הזיתים.

קיסוסית קוצנית

הגבעולים המשתרגים של הקיסוסית הקוצנית, המטפסים על עצי היער, תורמים תרומה נכבדה לקסמו של היער. הגבעולים הדקים מצוידים בקוצים מאונקלים, ובאמצעותם הם מטפסים לגובה. לעיתים יוצרים עלי הקיסוסית, דמויי הלב, סבך עצום על העץ שעליו טיפסו. במקומות שבהם אין עצים שאפשר לטפס עליהם, הקיסוסית יוצרת שיח שרוע.
בחורף מצמיחה הקיסוסית אשכולות של כדורים קטנים ועסיסיים הנצבעים אדום בעת הבשלתם. הצבע האדום מושך ציפורים שאוכלות את הפירות ומפיצות את הזרעים (הפירות רעילים לאדם!). הקיסוסית נפוצה בחורשים של מזרח הים התיכון, ואין פלא שיש לה מקום של כבוד במיתולוגיה היוונית, המספרת על נימפה בשם סְמִילַקְס, שהתאהבה בבחור צעיר אך הוא לא השיב לה אהבה. סמילקס הפכה לצמח מטפס. עליה דמויי הלב ופירותיה האדומים כטיפות דם מעידים על אהבתה הנכזבת. שמו המדעי של הסוג קיסוסית הוא Smilax.

מסלול נוסף בסביבה

קרדיטים
 
כתב וצילם: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 1.1.2020
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הכרמל (גיליון מס' 4)