טיול באזור ירושלים

עמק רפאים בפארק ירושלים

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
נחל רפאים. מבט על אזור עין ח'אניה. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

מחפשים טיול באזור ירושלים? עמק רפאים הוא חלק מפארק ירושלים – מרחב טבע ונוף המקיף כחגורה ירוקה את הבירה. הפארק כולל ארבעה מרחבים – נחל צופים, עמק הארזים, עמק מוצא ונחל רפאים המשתרעים יחד על פני כ-15 אלף דונם. בעתיד יחוברו המרחבים של הפארק יחדיו לטבעת ירוקה שלמה מסביב לעיר.

בפארק פועלים יחדיו הרשות לפיתוח ירושלים (רל"י), קרן קימת לישראל ורשות הטבע והגנים. יש בו יערות נטועים וחורשים טבעיים, מדרגות של חקלאות מסורתית ובוסתנים, מעיינות הרריים קטנים ושפע אתרי עבר. הגופים האמונים על פיתוח הפארק הוסיפו בו שבילי אופניים וחניונים מוצלים, פיתחו אתרי עתיקות והוסיפו מתקני שעשועים לילדים ואף מתקן ספורטק רחב-ידיים בכניסה לעמק הארזים. חובבי הרכיבה על אופניים גילו בוודאי את המעבר התת-קרקעי המחבר בין נחל צופים לעמק הארזים.
ברשימה זו נסקור את פארק עמק רפאים. רוב שטח הפארק כלול בתחום גן לאומי הרי יהודה.

פארק עמק רפאים

פארק עמק רפאים משתרע על פני כ-5,000 דונם, לאורכו של נחל רפאים. העמק שופע מעיינות הרריים ובהם עין לבן, עינות וואלג'ה ועין ח'אניה. עוד טיולים באזור ירושלים וסמוך לפארק הם גן החיות התנכ"י, אקווריום ישראל ומוזיאון פעיל עין יעל.

פארק עמק רפאים מתאפיין בנוף של מדרגות חקלאיות, בוסתנים ומעיינות קטנים, והוא מביא לידי ביטוי את מורשת התרבות החקלאית וההתיישבותית בארץ ישראל.

לאורך נחל רפאים עוברים שני צירי תנועה לרכב פרטי, אחד מצפון לנחל ושני מדרומו. בכתף הצפונית של הנחל עובר שביל אופניים המגיע לעין לבן. מלבד זאת יש בפארק שבילים להולכי רגל.

הדרך הצפונית

אל עין לבן

הדרך הנוחה להגיע לעמק לבן היא מרחבת החניה של גן החיות התנ"כי. אפשר, כמובן, להתחיל את הביקור כאן וליהנות מביקור בגן החיות הגדול והמעניין (הכניסה בתשלום). מרחבת החניה אפשר לרדת בגרם מדרגות ברזל אל חניון רפאים (למבקשים לערוך פיקניק עדיף להגיע ברכב מהדרך המלווה את הגדה הדרומית של הנחל).

מכאן נוסעים מערבה בדרך סלולה ולאחר כקילומטר מגיעים לרחבת החניה של אקווריום ישראל על שם משפחת גוטסמן – מכלול גדול של אולמות המשתרע על פני כ-6,500 מ"ר. האקווריום נחנך ביוני 2017 והוא מתמקד בסביבה הימית של ישראל – הים התיכון, ים סוף, הכנרת וים המלח. קק"ל תרמה לאקווריום את רחבת הכניסה למקום.

באקווריום שוחים אלפי דגים. אקווריום נפרד מיועד למדוזות, ויש גם אוסף של 1,000 צדפות וקונכיות מרחבי העולם. האקווריום מקדם גם הקמת גרעיני רבייה של מיני דגים נדירים ועוסק בחינוך, בהסברה ובהעלאת המודעות הציבורית לשמירה על הים ועל חופיו. הכניסה בתשלום. יש להזמין מקום מראש באתר האינטרנט של האקווריום www.israel-aquarium.org.il

עין לבן

נסיעה של עוד כקילומטר מערבה מביאה את המטיילים אל רחבת החניה של עין לבן. במושגים של מעיינות הרי ירושלים, שתי הבריכות של עין לבן הן בריכות אולימפיות. אורכה של הבריכה התחתונה כשמונה מטרים והיא מחזיקה מים בעומק של כ-1.2 מ'. הבריכה העליונה יפה לא פחות, אך רדודה יותר. מסביב למעיין שחזרה רשות הטבע והגנים מערכת מרשימה של מדרגות חקלאיות המחזיקה עצי בוסתן ובהם אגוז מלך, זית, שקד ותאנה.

מקור המים שבבריכות הוא עין לבן, שמימיו נובעים מתוך נקבה עמוקה במרחק של כ-50 מ' מהבריכות. עודפי המים מהבריכות זורמים במערכת של תעלות ואמות מים ויוצרים שלוליות רדודות וקטנות המשמשות אתרי רבייה לבעלי חיים מקבוצת הדו-חיים. גם צמחים חובבי מקומות לחים מצאו את דרכם לכאן ובהם ברוניקת המים וכרפס הביצות.

טיול ברגל מעין לבן לעין ח'אניה

נקודת מוצא: עין לבן.
נקודת סיום: עין ח'אניה.
אופי הטיול: מסלול טבע קל שאורכו כקילומטר (כיוון אחד).
מי שמבקש לחלץ עצמות בטיול לאזור ירושלים בטבע, יוכל לצעוד כקילומטר לעין ח'אניה, שנמצא בגדה הדרומית של הנחל (ראו בהמשך). השביל, מסומן בסימון שבילים אדום, יוצא מעין לבן, עובר בין עצי זית ואחרי כ-200 מ' חוצה במעבר תת-קרקעי את מסילת הברזל. אחר כך השביל חוצה את נחל רפאים ומגיע לכביש הר גילה במקום שעתידה להיות בו תחנת אוטובוס. עין ח'אניה נמצא כמה צעדים משם, במעלה המדרון.
לאחר הבילוי בעין ח'אניה חוזרים באותה דרך חזרה, אלא אם כן משאירים רכב מאסף ברחבת החניה של עין ח'אניה.

טיול באזור ירושלים מקרית מנחם לעין לבן ברגל

נקודת מוצא: גן המשחקים בפינת הרחובות פנמה ודהומיי, קרית מנחם, ירושלים.
נקודת סיום: עין לבן.
אופי הטיול: מסלול קל המתנהל במורד לאורך 1.2 ק"מ (יש לדאוג לרכב מאסף).
מהגן יורדים בשביל מסומן בסימון שבילים כחול העובר בגיא ובו שרידי טרסות חקלאיות. מגיעים לחורשת אורנים ויורדים דרכה לדרך המובילה חיש קל לעין לבן. הטיול מתאים לילדים מגיל 10. יש להצטייד בנעלי הליכה ובמי שתייה. יש לדאוג לרכב מאסף שיחכה בעין לבן, או לעלות בחזרה לנקודת המוצא ובמקרה זה המסלול מתאים למיטיבי לכת.

עין אל-בלד (עין איתמר)

עין אל-בלד היה בעבר מעיין הכפר וולאג'ה. המעיין נובע לצד דרך עפר, למרגלות שרידים וחורבות של בתי הכפר. מי המעיין נאספים לבריכה מלבנית קטנה, חשופה לשמש. בימי שישי פוקדים את המקום גברים המבקשים לטבול בו כבמקווה.
גישה ברכב פרטי: מצומת אורה נוסעים לכיוון יד קנדי (כביש 3877) ולאחר כ-2.8 ק"מ מגלים את הדרך הסלולה היורדת שמאלה (סימון שבילים שחור). בגלל פס הפרדה רציף יש להמשיך בכביש כ-1.3 ק"מ, להסתובב בבטחה ליד הלולים ולשוב למקום הפנייה. יורדים בדרך כ-900 מ' עד למפגש עם דרך עפר נוספת שפונה ימינה. משאירים כאן את הרכב וצועדים בדרך העפר כשתי דקות עד למעיין.

הדרך הדרומית

לדרך הדרומית מגיעים ממעגל התנועה שדרך יצחק מודעי ודרך אגודת ספורט הפועל נפגשים בו. ממעגל התנועה נוסעים בכביש המוביל להר גילה כ-250 מ' ומגיעים לשולי יער רמות של קק"ל, מקום שנמצאת בו חורשה לזכר שמעון סמרגד.

חורשה לזכר שמעון (סם) סמרגד

בחורשה מוצבים מתקני שעשועים לילדים ושולחנות פיקניק מעטים. ממול, מעבר לכביש, נמצאים חניון קבוצתי מוצל ומתקני שעשועים. שביל הליכה נגיש עובר בין המתקנים, ולצידו נמצאת מצבת זיכרון המנציחה את סרן שמעון סמרגד. סמרגד נולד בשנת 1924 בווינה. במלחמת העצמאות היה מפקד פלוגה ב' בגדוד 62 של חטיבת עציוני. הוא הוביל פעולה נגד עמדות מצריות שלוחמיהן התחפרו באזור החניון של ימינו, בין העמדות הישראליות שבמלחה לעמדות הלגיון הירדני שבבית צפאפה. למבצע קרא שמעון "נגבה" על שם אחיו אריה סמרגד, שנהרג בנגבה. במהלך המבצע התקרב שמעון סמרגד לעמדת האויב, וכאשר קם להשליך רימון נורה ונהרג. גופתו לא נמצאה, והוא נחשב נעדר.

טיילת וחניון נחל רפאים

מחורשת שמעון סמרגד נמשכת טיילת לאורך נחל רפאים ולצידה ספסלים מוצלים. הטיילת מגיעה לאחר כ-800 מ' לחניון נחל רפאים – חניון גדול ומוצל ובו מתקני שעשועים. ברחבת החניה הגדולה יכולות לחנות 350 מכוניות.
כ-300 מ' לפני החניון נמצאת הכניסה לאתר עין יעל. זהו מוזיאון ארכיאולוגי פעיל לצד מעיין ובו בוסתנים, מתקנים חקלאיים ושחזור של חנויות ובתי מלאכה מהתקופה הרומית. האתר פתוח לקבוצות בתיאום בלבד (טל' 02-6451866).

עין ח'אניה

מחניון נחל רפאים יש להמשיך בכביש מערבה עוד כ-2.5 ק"מ, עד לרחבת החניה של המעיין. בדרך נמצא מחסום צה"ל. עין ח'אניה הוא לא רק מעיין, אלא גם אתר עתיקות. בייחוד מושך את העין קיר אבן מעוגל, בנוי שישה נדבכים, ובמרכזו גומחה. קיר האבן היה חלק מנימפיאון – מזרקה ציבורית שמימיה נאגרו בבריכת המים שלמרגלותיה והגומחה שימשה מקום להצבת פסל. חפירות שנערכו לאחרונה במעיין חשפו בריכה שנייה וקמרון אבן נאה.
בעין ח'אניה שוקמו טרסות ישנות וכן שניים מבתי האבן הישנים של הכפר וולאג'ה, שהמעיין נמצא בשטחיו. באתר הוכשר שביל נגיש לאנשים עם מוגבלות.

למעיין מסוג זה באזור ירושלים חייבת להיות מסורת פרטית משלו, ועין ח'אניה עומד בכל הציפיות. על פי מסורת נוצרית, במעיין הזה הטביל השליח פיליפוס את הממונה על גנזיה של קַנְדָּק, מלכת כוש (מעשי השליחים ח, 24­-40). הכנסייה האתיופית רואה בעין ח'אניה מקום קדוש. על קדמוניותו של המקום כאתר קדוש מרמזים שרידי הכנסייה הביזנטית שנחפרו בשנת 1932 ועתה הם מכוסים עפר.

חפירות ארכיאולוגיות חשפו מערכת מים ובריכה קדומות, המתווספות לבריכה ולנימפיאון שנחשפו זה מכבר. מי המעיין זורמים לבריכות שמוסיפות יופי ועניין לאתר.

דרכי הגעה

כביש וולאג'ה (כביש 385) – מכיכר הגן הטכנולוגי בדרך יצחק מודעי נוסעים בכביש 385 לכיוון עין יעל והר גילה. הכביש מוביל לחניונים בקטע התחתון של הפארק ולעין ח'אניה.
 
כביש צפוני – מכיכר הגן הטכנולוגי נוסעים מערבה בדרך יצחק מודעי, חוצים את רחבת החניה של גן החיות התנ"כי וממשיכים כשני ק"מ לרחבת החניה של עין לבן. אפשר להמשיך ברכב 4X4 ובאופניים לעין איתמר.
 
מצומת אורה לעינות וולאג'ה – מצומת קרית מנחם–אורה (כביש 396) נוסעים לעבר מושב עמינדב בכביש 3877. במרחק 2.8 ק"מ מהצומת יורדת דרך סלולה (סימון שחור) וממנה מתפצלות דרכים לעינות וולאג'ה (אזהרת פס רציף לבן בכביש. ראו פרק עין אל-בלד).
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 28.11.2018
בטרם יציאה לטיול באזור ירושלים, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל