טיול ברכב ביער המלאכים-שחריה

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 5 ק"מ
  • דרום שפלת יהודה
  • 1-2 שעות
שלט הכוונה לכבשן הסיד. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

קרן קימת לישראל החלה בנטיעת יער המלאכים בשנת 1954, והוא נקרא על שמה של קהילת יהודי לוס אנג'לס, שתרמה סכומי כסף נכבדים לקק"ל (אנג'לס בעברית – מלאכים).

השם שחריה נקשר לחווה בשם זה שנוסדה בשנת 1955 סמוך למקום שבו ניטע היער. החווה פורקה ארבע שנים מאוחר יותר, ולידה הוקמה מעברה לעולים חדשים. יער המלאכים ניטע בידי אנשי מעברת שחריה, ושם היער מנציח גם את פועלם.

יער המלאכים-שחריה, המשתרע על פני 7,000 דונם, נמצא כארבעה ק"מ ממזרח לקריית-גת. כביש אספלט מוליך אל מגדל התצפית שבמרכז היער, המתנשא לרום של 235 מ' מעל פני הים. מכאן נשקפים נופי שפלת יהודה, הרי חברון ומישור החוף הדרומי.

קרן קימת לישראל טיפחה ביער דרכי עפר נוחות, המוליכות לחניונים רבים המצוידים בשולחנות פיקניק ובנקודות מי שתייה. בשנת 2010 עבר היער חידוש לאחר רצף שנות בצורת שגרם להתנוונות חלק מהעצים.

בשטחים הפתוחים שמסביב ליער מתקיימת צמחיית בתה מפותחת. נפוץ כאן מאוד זקנן שעיר, עשב רב-שנתי שמוצאו ממזרח-אפריקה שהצליח להתבסס היטב בין סלעי השפלה. כדאי לשים לב לאזוב המצוי, שעליו האפרפרים משמשים בסיס להכנת תבלין הזעתר. באביב עולה כאן שפע של פרחים מרהיבי-עין ובהם נרקיסים ומרבדי כלניות, רקפות ונוריות. בחורף צומחות ביער גם פטריות רבות.

לפניכם השבילים והאתרים המרכזיים ביער.

דרך יער ראשית

דרך היער הראשית, שאורכה כ-4 ק"מ, מתחילה בכניסה ליער והיא חד סטרית וסלולה לכל אורכה. הדרך מקיפה את היער במסלול טבעתי וחוזרת לנקודת המוצא. תחילה הדרך עוברת בחניון החרובים המערבי – חניון ארוך מאוד בגיא שדרך היער הראשית עוברת לאורכו. החניון נקרא על שם העצים הנטועים בו, אך תוכלו למצוא כאן גם עצי שיזף מצוי, זית, תאנה ואשל הפרקים.

הדרך נמשכת ומגיעה לצומת: ימינה – המשך דרך היער הראשית. היישר לפנים – לבית היערן, שלידו הקימה קק"ל את החניון המרכזי ביער ומגדל ששימש את צופי האש (המגדל אינו פתוח לציבור). בחניון הזה יש מי שתייה, שולחנות נגישים לאנשים עם מוגבלויות ושירותים, וניצבים בו 4 פסלים מיוחדים בצורת נמלה, חרגול, זיקית ועלה ירוק, מצופים בפיסות קרמיקה צבעוניות.

הפסלים, פרי יצירתו של האמן רוסלן סרגייב, משמשים מתקני משחק לילדים ומותאמים במיוחד לבעלי קשיים מוטוריים וללקויי ראייה. הם הוצבו ביער בסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים של המוסד לביטוח לאומי.

כדי להמשיך בנסיעה בדרך הראשית יש לשוב לצומת ועתה לפנות שמאלה. ליד הצומת מסתעפת דרך עפר קצרה המגיעה לאחר כ-300 מ' לשביל בית הבד (ראו בהמשך). דרך היער חולפת על פני דרך ערוגות הבושם ומגיעה למצפור השפלה הצופה אל חורבת א-ראעי ולעבר קריית גת. מכאן הדרך יורדת וסוגרת מעגל ליד הכניסה ליער.

דרך קדם

דרך מצעים משובחת (סימון אדום) באורך של כ-1.1 ק"מ מסתעפת דרומה (ימינה) מדרך היער הראשית סמוך לחניון עמק החרובים המזרחי, כ-850 מ' מהכניסה ליער, מגיעה לחורבת כרוע ואחר כך שבה ומתחברת לדרך היער הראשית. לאורך 100 המטרים הראשונים של הדרך הקימה קק"ל חניון גדול.

מעבר לחניון שבצד דרך קדם, מול השלט החום שעליו כתוב "חניון כבשן הסיד", אכן נמצאים שרידים של כבשן סיד. זהו בור חפור באדמה ומדופן באבנים, שבו שרפו אבני גיר כדי להופכן לסיד. עומקו כשישה מטרים וקוטרו כארבעה מטרים. מעל הבור היה מבנה דמוי כיפה מאבן, ובחלל הבור היה פתח מיוחד שדרכו החדירו את אבני הגיר המיועדות לשריפה.

הבעירה בכבשני סיד נמשכה שלושה עד שישה ימים, בהתאם לגודל הכבשן, וכשהכיפה החלה להאדים, היה זה האות כי הגיעה השעה להפסיק את אספקת חומר הבעירה. או אז סתמו את פתח ההסקה והמתינו כמה ימים להתקררות הכבשן, פירקו את הקירות והוציאו את התוצר – סיד שרוף.

סיד שרוף היה מוצר מבוקש. אטמו בו בורות מים כדי למנוע איבוד מים בחלחול אל הקרקע וציפו בו בתים כדי לסייע באטימתם מפני גשם.

דרך קדם זכתה לשמה משום שהיא עולה מכבשן הסיד ומגיעה לאתר הקדום חורבת כרוע. הנסיעה בדרך מעניקה תצפית אל תל מרשה והרי חברון. בחורבת כרוע שבה ומתחברת דרך קדם לדרך היער הראשית.

שביל הגיתות וחורבת כרוע

אפשר לצעוד ברגל מחניון כבשן הסיד לחורבת כרוע בשביל להולכי רגל שאורכו כ-600 מ', והוא מסומן בסימון כחול. השביל עובר ליד גיתות קדומות חצובות בסלע.

חורבת כרוע משתרעת על פני 30 דונם. השם העברי של החורבה שומר על צליל שמה הערבי, ח'ירבת ח'רוע, שפירושו חורבת הקיקיון. סמוך לחורבה יש חניון מונגש ובו ברזי מים.

חפירות ארכיאולוגיות חשפו במקום שרידי מבנה ציבורי ובצידו בור מים. המבנה שנחשף כולל שכבות משלוש תקופות. השכבה העליונה (המאוחרת) עשויה גדרות צאן, שאינן עתיקות ממש. השכבה השנייה, מהתקופה הביזנטית, כללה במקור מבנה בן שני חדרים שאורכו 16 מ' ורוחבו שמונה מ'.
מאוחר יותר נוסף חדר שלישי בצידו המזרחי של המבנה. המבנה בנוי בציר מזרח-מערב, בדומה לבתי כנסת, וייתכן שאכן מילא תפקיד זה. השכבה התחתונה והקדומה ביותר של המבנה לא נבדקה.

בור המים הסמוך למבנה עשוי בצורת מלבן. הוא מטויח בשלוש שכבות טיח ומקורה. חלק מהתקרה נהרס, אך אפשר לראות בתקרה פתח שדרכו אפשר היה לשאוב מים. גרם מדרגות, שממנו נותרו חמש מדרגות בשלמותן, יורד אל המפלס התחתון של הבור. קיומן של המדרגות הוא בסיס להשערה שהבור שימש בתקופה מסוימת כמקווה טהרה.

שביל בית הבד

כדי להגיע לשביל יש לנסוע בדרך עפר טובה (מסומנת שחור) מהמקום שבו כביש הגישה לחניון המלאכים ולמגדל התצפית מסתעף מדרך היער הראשית. הדרך, שאורכה כ-300 מ', מגיעה לרחבת חניה ובצידה שלט הסבר על השביל המעגלי הקצר, שאפשר לסיימו בהליכה נינוחה של כרבע שעה.

במדרון הצפוני של היער התגלו שרידי בית בד ובהם אבני המפרכה – אבנים גדולות ועגולות שבאמצעותן ריסקו את הזיתים כשלב ראשון בהפקת השמן. עוד נחשפו ספלולים חצובים באבן וגיתות לדריכת תירוש ליין.

דרך ערוגות הבושם

דרך קצרה, העוברת לאורך גיא נטוע חרובים, מחברת בין שני קטעים של דרך היער הראשית. בקצה העליון של הדרך שתלה קק"ל ערוגות צמחי תבלין ובהם מינים שונים של מרווה, אזוביון, קורנית מקורקפת, זוטה לבנה ורוזמרין.

דרך הגעה

הכניסה ליער נמצאת כארבעה ק"מ ממזרח לקריית גת (כביש 35, בין סימני ק"מ 24-23). כתבו ב-Waze: יער המלאכים.

מידע נוסף

מסלול נוסף בסביבה: שביל המורשת במושב לכיש

משחקי חוויער ביערות קק"ל

רוצים להוסיף עניין לטיול ביער?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי "מלאכים ושדים ביער המלאכים", פתרו את החידות, בצעו את המשימות, גלו את הסיסמה והצילו את מלאכי היער הכלואים בתיבה...
מתחילים כאן

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: אביגדור אורגד
פורסם בתאריך: 14.10.18
עודכן בתאריך: 28.2.23

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת סימון שבילים מפת טיולים וסימון שבילים דרום השפלה ושולי הר חברון (גיליון מס' 12)

מפת גוגל