שביל יזרעאל-קק"ל

  • בינונית
  • כל השנה
  • צפון עמק יזרעאל
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
עץ פקאן בדרך לנהלל. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל יזרעאל-קק"ל הוא שביל טיול רציף שאורכו כ-100 ק"מ. המסלול עובר בנופי עמק יזרעאל ובהרים שמסביבו (מידע נוסף על השביל בסוף רשימה זו) ומסומן בסימון שבילים בצבע כתום.

קטע זה של השביל עובר בלב העמק ממש. מתחילים בעין סיפן, חוצים את מושב נהלל ושדותיו ומסיימים במשטרת נהלל ההיסטורית – אתר מורשת מימי המנדט הבריטי. אורך המסלול כ-5.5 ק"מ.

חורבת סיפן

טיולנו מתחיל בכביש המוביל לבסיס חיל האוויר רמת דוד. שביל קצרצר בין משוכות צבר ועצי חרוב מוביל לגבעה המיוערת בעיקר עצי אורן וחרוב, וביניהם כמה שולחנות פיקניק.

זוהי חורבת סיפן (תל אל-בידה, התל הלבן), תל קטן היושב בשוליה המערביים של רמה גירנית. עלו לראש התל וגלו שרידי עמדת נ"מ מדופנת בטון מימי מלחמת העולם השנייה. העמדה נועדה להגן על שדה התעופה הצבאי הבריטי לויד, כיום רמת דוד.

לגבעה הזו יש גם היסטוריה. ליד המעיינות שלמרגלותיה נמצאו כלי צור מהתקופות הפליאוליתית והכלקוליתית. בגבעה התגלו גם שרידי יישובים מהתקופה הכנענית התיכונה דרך הישראלית והביזנטית עד הצלבנית והממלוכית.

חורבת סיפן נקראת גם גבעת עודד. קק"ל נטעה בגבעה חורשה והקדישה את המקום לזכרו של עודד ליברמן (ליבנה), בן נהלל. עודד נולד בשנת 1925, וכשהיה בן 18 ספג מכה קשה מקת רובה של חייל עיראקי (בשירות הצבא הבריטי), משומרי שדה התעופה הבריטי. עודד לא התאושש מהפציעה, אם כי זו לא מנעה ממנו להתגייס לבריגדה היהודית במלחמת העולם השנייה. בשנת 1949 הלך לעולמו. אביו, הסופר צבי ליברמן (ליבנה), כתב ספר הרפתקאות לבני הנעורים בשם "עודד הנודד". הספר עובד בשנת 1932 לסרט ראינוע, שנחשב לסרט העברי העלילתי הראשון.

עין סיפן

מדרום-מערב לתל נראים מבנה קטן לבן וערוץ רדוד המצמיח קנים. בחורף גשום מתמלא הערוץ מים ומוכיח שאכן מקורו במעיין עשיר. המבנה הקטן שואב את רוב מימיו. זהו עין סיפן, שבעבר יצר ביצה קטנה ושמימיו הרוו את תושבי היישובים בעת העתיקה וגם בראשית ההתיישבות בעמק.

אנשי קבוצת "שרונה", מייסדי קיבוץ רמת דוד, התיישבו בשנת 1926 ליד עין סיפן (עין בֵּידָה). עם ההתיישבות שינתה הקבוצה את שמה ל"עיינות", על שם המעיינות האלה. בסוף אותה שנה התיישבה סמוך לעיינות גם קבוצת שרון.

קרקעות הגבעה שעליה שוכן הקיבוץ כיום נרכשו מידי משפחת סורסוק הלבנונית עוד בשנת 1921, אולם האריסים הערבים שישבו בהן סירבו לעזוב, ולכן לא התאפשרה העברתן למוסדות המיישבים היהודיים.

בשנת 1931, לאחר משא ומתן שנמשך שנים אחדות, עלו אנשי קיבוצי הסביבה על הקרקע, חרשו אותה ובכך אילצו את הממשל המנדטורי להתיר להם לעבד את הקרקע ולבנות עליה. לאחר מאבק משפטי נוסף שנמשך כשנתיים, התיישבו שתי הקבוצות על גבעת סיפן – עיינות בצדה המערבי והשרון בצדה המזרחי – ונתנו לה את שמה החדש, רמת דוד.

במשך כ-20 שנה שכנו ברמת דוד שתי הקבוצות זו ליד זו, אך ניהלו כל אחת חיי קהילה ומשק נפרדים. ב-1953, שנת הפילוג הגדול בקיבוצים, התחברה קבוצת השרון עם פורשים מגבת ויחד הם הקימו את קיבוץ יפעת. ברמת דוד נותרה קבוצת עיינות לבדה, ושמה הוסב לשם המקום.

בדרך לנהלל. מרבעים את המעגל

מעין סיפן פונה שביל יזרעאל צפונה בדרך אספלט משובשת. מי שיציץ אל מעבר לסוללה נמוכה מימין לשביל, יראה מאגר מים גדול וריק. במאגר הזה אספו בעבר את מי עין סיפן וגם ניצלו אותו לשחייה מרעננת. יש תוכניות לשיקום המקום. כאשר זה יקרה יוסט שביל יזרעאל-קק"ל ויעבור בדרך הקצרה והמקורית שפסעו בה בני המושב מגבעת עודד לנהלל.

השביל מגיע לדרך מצעים רחבה המובילה שמאלה למרכז המזון לבעלי חיים. נפנה ימינה בדרך הרחבה עד לכביש ונצעד צפונה במקביל לו. אחרי כ-70 מ' מסתעפת דרך רחבה שעוברת בין חלקות שדה ומגיעה לנהלל. נמשיך במקביל לכביש עוד כ-300 מ' לרחבת החניה של מסעדת אוקטגון, וממנה צפונה ומיד שמאלה בין שדות למושב נהלל.

בדרכנו למושב נחצה כביש סלול חדש המקיף את נהלל ויוצר מעגל שני למעגל המפורסם שתוכנן על ידי האדריכל ריכרד קאופמן. גם לנהלל מתוכננת הרחבה, שתוסיף ליישוב טבעת חיצונית ובה 75 נחלות. ההרחבה תשנה את תוכנית המעגל המפורסמת של מושב נהלל. מה יהיה גורל הרפתות והמשקים שבין שתי הטבעות? ימים יגידו.

נהלל

מושב נהלל נוסד בשנת 1921 והוא נחשב למושב העובדים הראשון בישראל (אם נתעלם מעין גנים, שנוסד בשנת 1909 ונבלע בפתח תקווה). תחילה ישבו המייסדים באתר הזמני שבתל שמרון והשקיפו על האתר שנועד להם בעמק. הם הגיעו אליו רק בשנת 1933 לאחר שבילו זמן רב בניקוז הביצות שמסביב. באתר הזמני שבתל שמרון נמצא בית הקברות של היישוב.

כאשר שביל יזרעאל-קק"ל מגיע לכביש המעגל הפנימי והמקורי של המושב, הוא פונה שמאלה. לאחר כ-100 מ' אנו פוגשים גן בוטני קטן. צומחים כאן עצי בר ארצישראליים ובהם אלון התבור, אדר סורי, כליל החורש, קטלב מצוי, ער אציל ואלה אטלנטית, שזכתה להגיע לממדים מרשימים – מקום טוב להפסקה.

הגן הבוטני הוא תחנה ב"שביל סיפורי העצים" – מיזם של תלמידי בית הספר היסודי בנהלל, קק"ל וגופים נוספים. באמצעות 11 עצים שנטעו מייסדי המושב מספר השביל את סיפורו של המקום. המעוניינים לטייל במסלול בהדרכה של מקומיים מוזמנים לטלפן למזכירות נהלל, טל' 04-6515314 ).

מי שירצה לראות עץ נוסף מעצי "שביל סיפורי העצים" של נהלל, מוזמן לפני הפנייה לגן הבוטני להמשיך כמה צעדים למשק משפחת כפרי (52) ולהציץ בעץ תות לבן שעוצב כמנורה. בחורף, כאשר העץ בשלכת, רואים זאת היטב.

כמה פינות היסטוריות בנהלל

אחרי שנצא מהגן הבוטני נפנה ימינה אל עבר מרכז המושב. מימיננו הרחבה חדשה יחסית. לאחר כ-100 מ', מול גדר בית הספר היסודי עם שדרת העצים, נפנה ימינה לכביש הראשי החוצה את המושב (הסימונים הכחולים שעל הכביש שייכים לדרך 4X4).

תוך כדי צעידה נגלה מימין, לפני מעבר החצייה, את המבנה הלבן של המחלבה שנבנתה בשנות ה-50. לכאן הביאו בכל בוקר את החלב מהמשקים שבסביבה לצורך שקילה ואחר כך הובילו אותו למחלבת תנובה שבחיפה. המבנה משמש כיום מועדון נוער.

מעבר למחלבה נמצא בית העם המפורסם של נהלל שידע ימים יפים ואירח אושיות תרבות כגון חיים נחמן ביאליק, חנה רובינא וחיים ויצמן. עתה מחכה המבנה הזנוח לגואל.

השביל עובר בצל שדרת שקמים נאה ומגיע לרחבת החניה של צרכניית המושב, חוצה את הכביש (סימון השביל נמצא על ארגז כיבוי אש אדום), פונה שמאלה אל הרחוב הראשי במושב וחוצה אותו במעבר חצייה אל מגדל המים הישן. המגדל, הצבוע לבן, נבנה כבר בשנת 1923. ראשוני נהלל השכילו להוביל את מימיהם של כמה מעיינות אל המגדל ומשם הזרימו אותם לבתי התושבים. בין עמודי המגדל תלוי גליל מתכת – הפעמון – שבו הִכּו כדי להזעיק את התושבים במצבי חירום או סתם כקריאה לאסיפה.

שביל יזרעאל-קק"ל עובר למרגלות מגדל המים, ממשיך מעט במדרכה הצפונית של הרחוב ואז חוצה אותו במעבר חצייה ופונה ימינה. אנו נסטה מן השביל שמאלה אל בית הספר היסודי ואל "בית האבן".

בית האבן והאנדרטה לנופלי נהלל

בית האבן נמצא במתחם בית הספר היסודי של נהלל. זהו מבנה חד-קומתי מוארך שגגות חדריו עשויות ככיפות. הבית נבנה בשנת 1926 כמשכן לבית הספר החקלאי נהלל. הוא נקרא "בית האבן" משום שהיה מבנה האבן הראשון ביישוב. כיום שוכנים במבנה משרדי בית הספר.

בחצר בית הספר נמצאת האנדרטה לנופלי נהלל, שיצר הפסל מרדכי כפרי בשנת 1950. אל האנדרטה מוליכים קווי רדיוס, המסמלים את מבנה מושב נהלל. האנדרטה, עשויה אבן בזלת, מציגה צעיר חסון, מן הסתם חקלאי, שפלג גופו העליון חשוף והוא עובד בשדה. על בסיס האנדרטה חקוקים שמות נופלי המושב במלחמת העצמאות והמילים – "מאלם האבן אקרא – זכור". בצד הפסל אבן נוספת ועליה חקוקים שמות נופלים במערכות מאוחרות יותר.

שער בית הספר פתוח לציבור בימי חול מ-14:30 ופתוח ללא מגבלה בימים שבהם אין לימודים. אם אתם מבקרים במקום בשעות הלימודים, פנו לשומר והשתדלו לעשות רושם טוב. בדרך כלל זה עובד.

השביל אינו עובר בסליק המפורסם של נהלל. זהו אתר ביקור בתשלום (תיאום ביקור בטל' 052-3347194, 04-6515141).

בדרך למשטרת נהלל

מבית הספר נמשך שביל יזרעאל-קק"ל במגמה שבה הגענו אליו, לכיוון צפון-מערב. אנו חוצים שוב את כביש הטבעת הפנימי, הפעם בצדו המערבי, ומגיעים אל מה שהייתה פעם הכניסה הראשית ליישוב. מלווה אותה שדרה של ברושים ואיקליפטוסים גבוהי קומה. ממול, מעבר לשדות, נראית היטב משטרת נהלל. שרידי הדרך הישנה המכוסים צמחייה של צידי שדות מובילים את העין היישר אל המשטרה.

אם אתם עושים את הטיול בחורף (העונה הנכונה) ובאתם מיד אחרי הגשם, צפו לחוויה היזרעאלית – בוץ כבד במיוחד.

השביל עובר ליד דיר כבשים וחוצה את הטבעת החדשה של המושב ואחר כך את נחל שמרון, היורד מכאן לקישון. מהטבעת החיצונית נצעד כחצי קילומטר ונגיע לדרך רוחב. מבנה המשטרה כבר נראה די קרוב, אבל לפני כן יש לחצות כביש ראשי. לפיכך נפנה שמאלה ונצעד כ-400 מ' לדרך מצעים נוחה. נפנה ימינה. הדרך תוביל אותנו לכביש 75. כדי לחצות את הכביש נפנה שמאלה ונצעד עוד כחצי קילומטר למעבר תת-קרקעי. במעבר הזה עובר נחל נהלל, ובחורף הוא עשוי להיות בוצי מאוד (מי שחושש מהעניין יכול להמשיך עוד כ-250 מ' לכניסה של מושב בית שערים ולחצות שם את הכביש בבטחה).

לאחר חציית הכביש בנחל נהלל פונה שביל יזרעאל-קק"ל מזרחה במקביל לכביש 75, ולאחר כ-50 מ' פונה שמאלה (צפונה) וממשיך בדרכו. אנחנו נמשיך קדימה בעקבות הסימון השקוף (שני פסים לבנים) היישר למשטרה.

משטרת נהלל ההיסטורית

מבנה המשטרה מוקף חומה, ומומלץ לתאם את הביקור מראש כדי להבטיח שתוכלו להיכנס אליו (טל' 04-6415073, בתשלום). אם לא, אפשר להסתפק בסקירת המבנה מבחוץ. הקפידו לבקר בשערי הכניסה מדרום ולהציץ לתוך החצר דרך השער הצפוני.

המשטרה הוקמה על ידי הבריטים בשנת 1936, בראשית ימי המרד הערבי, כדי להגן על יישובי האזור וחלשה על הכביש הראשי מחיפה לנצרת. החומה ושתי מצדיות נוספו למתחם בשנת 1939. בתחנה שירתו שוטרים יהודים וערבים וכן רוכבי סוסים ויחידה שנעה בטנדרים.

לאחר מלחמת העצמאות שכן כאן מחנה צבאי, שהוסיף כמה מבנים, אך מאז 1960 עמד המקום שומם עד ראשית שנות ה-90. ביוזמת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל שוקמה המשטרה והוקם בה מרכז מבקרים למורשת השוטר והנוטר העברי בארץ ישראל.

הסיפורים על התחנה והמעללים של אנשיה, במיוחד של סמל יצחק שבילי (אבו ח'ד'ר), מרתקים, ולשם כך כדאי מאוד לתאם סיור מודרך במקום, הכולל צפייה בסרט במבנה האורווה, תצוגה של פריטים אותנטיים ותערוכת קבע של תמונות היסטוריות על אריחי קרמיקה המוצמדים לקירות החומה. תיאום ביקור וסיור בטל' 04-6415073.

שביל יזרעאל-קק"ל

שביל יזרעאל-קק"ל הוא שביל טיול ארוך חדש שקורם עור וגידים בימים אלה. השביל, שאורך התוואי הראשי שלו מגיע כמעט ל-100 ק"מ, עובר באתרי הטיול החשובים של העמק ושל ההרים המקיפים אותו – הרי נצרת, גבעות אלונים, התבור וגבעת המורה. חלקים ניכרים מהשביל כבר סומנו על ידי הוועדה לשבילי ישראל, שאף הפיקה מפת טיולים וסימון שבילים של האזור בקנ"מ של 1:40,000. מהשביל הראשי מתפצלים שבילי משנה שיוצרים יחד מארג של כ-200 ק"מ שבילים – גן עדן לחובבי טיולים רגליים ולרוכבי האופניים.

מקימי שביל יזרעאל-קק"ל הציבו לעצמם כמה מטרות. מטרת העל היא להציג את ה"יזרעאליות" – מושג חמקמק אבל נוכח היטב בעמק: תרכובת שבנויה מיסודות של עבר היסטורי רחוק, גאולת קרקע והתיישבות, חקלאות, טבע ופסיפס אנושי. השביל עובר באתרים ידועים ובהם ציפורי, תל שמרון ושמורת בלפוריה ובה בשעה חושף אתרים נהדרים ומוכרים הרבה פחות כמו עין גדעון, מעיינות אלונים ומחילות מסתור בחורבת רומה.

השביל מסומן בסימון שבילים כתום. כאשר הכביש חופף לשביל קיים, מתווספת לסימון השביל הקיים נקודה כתומה. תכנון השביל נעשה בידי מתניה מיה, גיאוגרף ומתכנן ערים ותושב המועצה האזורית. ביצירת השביל לקחו חלק המועצה האזורית עמק יזרעאל, קק"ל, רשות ניקוז ונחלים קישון, משרד התיירות, החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), הוועדה לשבילי ישראל ורשות הטבע והגנים.

טיולים בסביבת המסלול

קרדיטים
 
כתיבה וצילום: יעקב שקולניק
תאריך פרסום: 28.02.18
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת שביל יזרעאל-קק"ל, הוצאת המועצה האזורית עמק יזרעאל