נחל אלכסנדר וגשר הצבים

מפארק צבי הנחל לשפך הנחל

  • בסיסית
  • כל השנה
  • מרכז השרון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
נחל אלכסנדר וגשר הצבים. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

יובלי נחל אלכסנדר מתחילים את דרכם בהרי שומרון. בסביבות העיר שכם חוצה הנחל את השרון ונשפך לים מדרום למכמורת. רוב מהלכו הנחל אכזב, אם כי בחורף ערוצו מזרים כמויות גדולות של מים.
בקטע שבין פארק צבי הנחל לשפך יוצר נחל אלכסנדר ערוץ רחב מלא מים בכל ימות השנה. המים הם בחלקם מים הזורמים ממעלה הנחל וחלקם מים מלוחים החודרים מן הים. הנחל עובר כאן בנופים פתוחים ליד חורשות איקליפטוס ובין דיונות זהובות.

פעולות השיקום שביצעה המנהלה לשיקום נחל אלכסנדר מאז 1995 שיפרו ללא היכר את איכות המים בנחל, ועבודות הפיתוח שנעשו לאורך הנחל הפכו אותו לפינת חמד של ממש.

פרויקט שיקום נחל אלכסנדר וגשר הצבים הוא פרי שיתוף פעולה של רשות ניקוז ונחלים שרון, המשרד לאיכות הסביבה, המועצה האזורית עמק חפר, קרן קימת לישראל ורשות הטבע והגנים. חלקו התחתי הוא גן לאומי מוכרז המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים.

הדרך לאורך הנחל עבירה לאופניים ולרכב 4X4.

איך מגיעים לנחל אלכסנדר וגשר הצבים?

איך מגיעים לפארק צבי הנחל (נקודת המוצא)?

מכביש החוף הישן (כביש 4) פונים לכפר ויתקין (כביש 5721). כ-500 מ' אחרי שחוצים את הגשר שעל נחל אלכסנדר, ממש לפני פסי הרכבת, פונים צפונה (ימינה) בדרך הסלולה, נוסעים כקילומטר ומגיעים לרחבת החניה של הפארק.

איך מגיעים לשפך הנחל (נקודת הסיום)?

במחלף ינאי (כביש 2) פונים לכיוון מכמורת, חוצים בכביש הגישה למכמורת את נחל אלכסנדר, ממשיכים עוד כחצי קילומטר ופונים שמאלה לדרך עפר המובילה לרחבת חניה שעל גדת הנחל.

אורך מסלול ההליכה המלא בכיוון אחד:

כ-4 ק"מ.

פארק צבי הנחל

נקודת המוצא שלנו היא פארק צבי הנחל. זהו פארק חביב מאוד, סמוך לגשר הצבים. מראש מגדל העץ שבמקום נראים מרחבי עמק חפר ונחל אלכסנדר החורץ בהם. קק"ל רכשה את אדמות העמק בשלהי שנות ה-20 של המאה ה-20.

למרגלות המגדל משתרעת מדשאה רחבת ידיים ובה שולחנות פיקניק, עצי נוי ופרגולה. מזח קטן, הצמוד לנחל, מעניק הזדמנות לצפות בצב הרך – אחת מאטרקציות הטבע המרשימות בישראל. התכנון הנופי של הפארקים בנחל נעשה על ידי האדריכלית עמית סגל.

הצב הרך

בנחל אלכסנדר השתמרה האוכלוסייה הגדולה ביותר בישראל של הצבים הרכים. רובם מתרכזים בגשר הצבים בקטע הנחל הסמוך לפארק צבי הנחל, אך גם מזרחה משם, עד כביש מס' 4 ואף הלאה במעלה הנחל. צב רך הוא בעל חיים מוגן. אורכו של צב רך בוגר עשוי להגיע לכ-120 ס"מ ומשקלו לכ-50 ק"ג. בניגוד לשריון של צבי היבשה, השריון של מין צב זה שטוח ורך, ומכאן שמו.

גופו של הצב הרך בנוי כך שהחדק שלו מבצבץ מתוך המים ומשמש קנה נשימה, ואילו שאר הגוף טבול במים. עיניו, הממוקמות במקום גבוה בראשו, מאפשרות לו להתבונן בסביבה גם כאשר שאר חלקי הגוף שקועים מתחת לפני המים.

ככל הזוחלים, גם הצב הרך הוא בעל "דם קר". בחורף, כשהטמפרטורות נמוכות, הצבים פעילים פחות ועל כן מומלץ לצפות בהם דווקא בקיץ, בעיקר בחודשים אפריל-דצמבר.

רשות הטבע והגנים פועלת לאישוש אוכלוסיית הצבים הרכים בנחל על ידי הכשרת מקומות להטלת ביצים, העתקת קנים למקומות מוגנים ושחרור מבוקר של הצבונים לנחל מיד לאחר בקיעתם מהביצים. נקבת הצב הרך עולה בלילות מאי-יוני לגדות החוליות הגבוהות של הנחל, חופרת גומה גדולה ומטילה בתוכה 30 עד 50 ביצים. אחר כך היא מכסה את הגומה ושבה לנחל מבלי לדאוג עוד לקן. הצבונים הצעירים בוקעים לאחר כחודשיים, ואורך גופם בעת הבקיעה הוא כחמישה ס"מ. מיד לאחר הבקיעה הם עושים את דרכם במהירות אל מי הנחל.

ובקשה מהמטיילים: הצב הרך ניזון מבעלי חיים קטנים שהוא לוכד. הוא יודע להסתדר לבדו ועל כן אין להאכילו.

מגשר הצבים לחורבת סמארה

הגשר הסמוך לפארק צבי הנחל זכה לכינוי גשר הצבים. הגשר הוקם בשנות ה-30 של המאה ה- 20 על ידי ראשוני כפר ויתקין. זה היה גשר מרשים, בנוי בולי עץ עבים. גשר הצבים נהרס בשיטפון גדול שהתחולל כאן בשנת 1991, ובמקומו נבנה גשר בטון צר. יש להיזהר בעת הצעידה בגשר הצבים, שכן עוברות עליו מכוניות.

המשך המסלול עובר בשביל עפר, בצד הגדה הצפונית של הנחל, והוא חופף לשביל ישראל המסומן בשלושה פסים של צבע – לבן, כתום וכחול. מול המקום שבו פעל בעבר גן אירועים נמצאת מרפסת תצפית מעץ הצופה אל הנחל.

הדרך עוברת מתחת לגשר הרכבת, ממשיכה במקביל למסילת הברזל ומגיעה לתעלה הצפונית. התעלה הזו מנקזת מים נקיים שמקורם במי התהום הגבוהים של אזור התעשייה עמק חפר. בעבר ניקזה התעלה אליה בחורף גם עודפי מים מבריכת יער (בירכת עתא) – שלולית חורף גדולה שהיא שריד לביצות חדרה המפורסמות.

השביל ממשיך מעט לאורך התעלה ופונה מערבה. מקום יפה במיוחד הוא הנקודה שבה התעלה הצפונית פוגשת בערוץ הרחב של נחל אלכסנדר. מכאן והלאה השביל נמשך לאורך גדת הנחל. בשדה הפתוח שמצפון לנחל פורחים בחודשים נובמבר-דצמבר פרחים רבים של נרקיס מצוי. הנרקיס המצוי הוא צמח בעל בצל המצמיח פרחים לבנים שעטרה צהובה במרכזם. העטרה הזו היא שהעניקה לצמח את הכינוי "מלך הביצה". בעבר היה הנרקיס המצוי צמח נפוץ באדמות הכבדות של מישור החוף, אך המחרשה המודרנית גזרה כליה על מרבית אוכלוסיותיו.

ח'ירבת סמארה

מעבר לשדה הפתוח, בהמשך השביל שלאורך הנחל, מתנוססת גבעה נמוכה ובראשה מבנה ישן הבנוי מאבני כורכר. זוהי ח'ירבת סמארה. למרגלות הגבעה, בצל עצי איקליפטוס, נמצא חניון גדול ובו שולחנות פיקניק, ברזיות ושילוט הסבר.

המבנה נבנה בשלהי המאה ה-19 על ידי עבדאללה סמארה מטול כרם, שהיה בעל האדמות שבסביבה. מאוחר יותר הפך המקום לתחנת מכס מטעם השלטונות העות'מניים. באותם ימים הביאו לכאן תוצרת חקלאית מהשרון ומהשומרון, בעיקר אבטיחים. מכאן השיטו בנחל את התוצרת ל"נמל האבטיחים" שבחוף מכמורת (מינת אבו זבורה, או מינת בטיח), ומהנמל שיווקו את היבול לערי החוף של ארץ ישראל ולמצרים.

קק"ל רכשה את אדמות סמארה בשנת 1940. באביב מתכסה הגבעה בפריחה מרהיבה, בין השאר של כלנית מצויה, נורית אסיה וצבעוני השרון. מראש הגבעה, שאליה עולה שביל נוח מהחניון, יש תצפית נאה על הסביבה (כדאי להמשיך מהחורבה כמה מטרים צפונה כדי לזכות בתצפית מרהיבה צפונה). במורד הגבעה הפונה לנחל אלכסנדר חצובות מערות ששימשו בעבר הקדום כמחצבות.

הגבעה שעליה שוכנת ח'ירבת סמארה היא חלק מרכס הכורכר המזרחי בשרון. נחל אלכסנדר קוטע את הרכס, ומדרום לו על המשך הרכס בנויים היישובים כפר ויתקין, חופית וביתן אהרון.

מעט הלאה במורד הנחל השביל מתקרב לגדת הנחל ממש. זו הזדמנות לערוך היכרות עם צמחיית הגדות העשירה של הנחל. הצמחים הבולטים כאן הם סמר ימי – שיח בעל ענפים שרביטיים המסתיימים בחוד קוצני; שנית גדולה – צמח בעל גבעול גבוה הפורח בקיץ בוורוד; ופטל קדוש – המצמיח משוכות צפופות וקוצניות. העץ בעל העלים הקשקשיים הצומח על גדות הנחל הוא אשל.

מסלול הטיול ממשיך מתחת לגשר כביש החוף ומגיע למזח קטן הבנוי על גדת הנחל. זוהי נקודת תצפית יפה על שפך הנחל לים. כדאי לשים לב להבדלים בין שתי הגדות. הגדה הדרומית עטורה בדיונות חול זהובות, ואילו הגדה הצפונית בנויה מאדמות הסחף של הנחל. הסיבה לכך היא שהחול מגיע לחוף מדרום, והנחל "בולע" את החולות שמגיעים אליו ומותיר את הגדה הצפונית חשופה מחול.

שפך הנחל

שפך הנחל הוא נקודה יפה לסיום הטיול. בחורף זורמים המים אל הים, אך בקיץ מכסים החולות את השפך, והמראה מקסים.

מי שעוד נותר בו כוח יכול לצעוד כחצי קילומטר צפונה לאורך החוף, אל חלקו הדרומי של תל מכמורת. על גבעת הכורכר הנמוכה שכן בעבר יישוב עתיק. שרידיו פזורים משלושת עבריו של מפרץ טבעי קטן, וכיום שוכן במקום בית הספר הימי מבואות ים.

המפרץ שימש כנמל של היישוב ששכן בתל מכמורת מתקופת הברונזה המאוחרת (1200-1550 לפנה"ס) ועד התקופה העות'מנית. הנמל שימש כנמל מרכזי בתקופת השלטון הפרסי וההלניסטי (מאה 1-5 לפנה"ס) וירד מגדולתו לאחר שהורדוס בנה את נמל קיסריה. בתקופה הממלוכית נבנה בתל מגדל שמירה, חוליה במערך המבצרים הממלוכיים במישור החוף, ובתקופה העות'מנית שימש המקום כנקודת מוצא ליצוא אבטיחים לערי החוף במצרים ובסוריה.

עוד על צפרות באזור

באזור עמק חפר, סביב נחל אלכסנדר, קיימות בריכות דגים רבות. בעונה זו נודדים עופות מים רבים מאירופה לאפריקה, ורבים מהם עוצרים למנוחה ול"תדלוק" על הגדות הבוציות של בריכות דגים מרוקנות למחצה. כדאי להצטייד במשקפת ולצאת אל הבריכות, שם ניתן למצוא אנפות, מגלנים, ביצניות, חופיות ועוד מינים רבים של חופמאים. כנפי קק"ל שותפה כיום בפיתוח פארק צפרות בבריכות הדגים של קיבוץ עין החורש, ובעתיד ניתן יהיה לצפות בעופות המים במקום זה בצורה מוסדרת.

טיול נוסף בנחל אלכסנדר

קרדיטים

כתיבה, מפה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 11.8.15

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים מפת טיולים וסימון שבילים השרון ומערב השומרון (גיליון מס' 7)