שביל יזרעאל-קק"ל: מגניגר לבלפוריה

קטע שביל מספר 18 בשביל יזרעאל

  • בינונית
  • כל השנה
  • 8 ק"מ
  • צפון עמק יזרעאל
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
עין גדעון. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל יזרעאל-קק"ל הוא שביל טיול רציף שאורכו כ-100 ק"מ. המסלול עובר בנופי עמק יזרעאל ובהרים שמסביבו (מידע נוסף על השביל בסוף רשימה זו), והוא מפעל משותף של המועצה האזורית עמק יזרעאל ושל קק"ל.
קטע שביל זה, 18 במספר (מתוך 24), עובר בין גניגר לבלפוריה, בחלקו הצפוני-מזרחי של עמק יזרעאל. בדרך עוברים בין שני תִלים נמוכים המעניקים תצפית יפה על שדות העמק ועל ההרים שמסביב לו.
אורך המסלול כ-7.5 ק"מ.

איך מגיעים?

גישה לנקודת ההתחלה

כביש 73, מול הכניסה לקיבוץ גניגר, לצד דרך העפר שיוצאת דרומה. בשל בעיות בטיחות בכביש הסואן, מומלץ לבוא ברכב מכיוון מערב.

גישה לנקודת הסיום

נכנסים למושב בלפוריה (כביש 60) ומיד פונים שמאלה (צפונה). נוסעים במקביל לכביש 60 כחצי קילומטר עד לשלט הסבר ומפה של קק"ל ורשות ניקוז ונחלים קישון לצד חורשה קטנה בגדה הצפונית של נחל טבת. לידו הכשירה קק"ל מפרצי חניה בדרך העפר. לאחר כ-800 מ' חוצים את כביש 60 במעבר תת-קרקעי וממשיכים בנסיעה דרומה עוד כ-400 מ' עד לשלט קק"ל.

הערות

  1. יש לחכות כארבעה ימים אחרי הגשם כדי שלא לבוסס בבוץ.
  2. בקיץ מומלץ לעשות את הטיול מהשעה ארבע אחרי הצהריים.
  3. יש לדאוג לרכב מאסף או לחזור לנקודת ההתחלה בתחבורה ציבורית מבלפוריה.
  4. אפשר להגיע לנקודת ההתחלה ולנקודת הסיום בתחבורה ציבורית.
  5. חציית הכביש מקיבוץ גניגר לתחילת המסלול מסוכנת. בין אם אתם ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית, התחילו את הטיול בצדו הדרומי של כביש 73 מבלי לחצותו.

עונה מומלצת

חורף-אביב (לא בימי גשם) הם זמן הפריחה. בקיץ ובסתיו עשוי החום היזרעאלי להעיק, אבל הליכה בשעות הקרירות של היום ומי עין גדעון עשויים לכפר על כך.

אל תצפית המאגר ("תל פָאר")

דרך טובה יורדת מהכביש ופונה דרומה, היישר אל שדות עמק יזרעאל. לאחר כ-700 מ' הדרך חולפת ליד מאגר שבקצהו הדרומי צומחת חורשת איקליפטוס זעירה ובצלה שתי מצבות. מצבה אחת מנציחה את הטייס יואל קוסטה, שנפל במקום הזה ב-19 באוגוסט 1951. האנדרטה השנייה מנציחה את שני טייסי המסוקים שי דנור ויובל הולצמן, שמסוק הקוברה שלהם התרסק בשדות גניגר, לא הרחק מכאן, ב-10 בספטמבר 2008.

יואל קוסטה לקח חלק בקרב תל מוטילה, ליד אלמגור. הסורים השתלטו על שטח מפורז, ובמשך חמישה ימים הסתבכו גדוד 13 של גולני בפיקודו של רחבעם זאבי (גנדי) וגדוד מילואים נוסף בקרב עם הכוח הסורי, והותירו אחריהם 41 הרוגים ועשרות פצועים.

הגורמים המדיניים אסרו על הפעלת מטוסים באזור המפורז, אך מאיר עמית מספר בספרו "ראש בראש" שסג"מ יואש צ'אטו (לימים אלוף משנה יואש צידון), ששימש קצין סיוע אווירי, עקף את כל הדרגים, הזמין ארבעה מטוסי ספיטפייר והורה להם לפתוח באש "בטעות". המטוסים ביצעו יעפים יבשים, ובאחד מהם ירה יואל קוסטה אש. הסורים נסוגו. יואל קוסטה עמד לדין וננזף...

השביל חוצה את נחל מזרע (ואדי אשלול אל-חוואג'ה), מיובלי נחל קישון, ועובר בין שדות מעובדים גידולי שדה. שימו לב לסימון: מעט לפני חציית הנחל השביל פונה ימינה ושמאלה, ולאחר החצייה הוא מבצע שוב פנייה כפולה ימינה ושמאלה. כקילומטר אחרי חציית הנחל השביל פונה שמאלה, עובר בכרם זיתים, פונה ימינה בין כרם זיתים לשדה בעל ואחר כך פונה שמאלה ועולה תוך כדי חציית אבני סיקול לגבעה שבראשה נמצא מאגר מים ישן (נ.ג. 113, מסומנת במפה כ"תל פָאר").

תצפית המאגר

מראש הגבעה הקטנה נשקפת תצפית מרהיבה, תחילה מערבה, לעבר הכרמל. אחר כך השביל עובר לַצד הדרומי של הגבעה לְצד קיר המאגר ושם הוא חושף את נופי הגלבוע וגבעת המורה. אנחנו נמצאים בראש תל געשי.

סלעי הבזלת שנמצאים כאן ובעמק כולו הם מתצורת הבזלת התחתונה (מיוקן תיכון, לפני כ-15 מיליון שנה), שהתפרצה מסדקים ומלועות נמוכים. עובי שכבת הבזלת מגיע למאות מטרים. קידוח שנערך ממערב לעפולה (גדעון 5) העמיק 630 מ' בשכבת הבזלת ולא הגיע לסופה.

במפת שביל יזרעאל-קק"ל נזכרת הגבעה בשם תל פָאר. זה איננו שמה הרשמי, אלא שם שנתנו לה תושבי העמק. השם "תל פאר" היה השם הערבי של תל יפאר, שאליו מועדות פנינו. לאחר שוועדת השמות נתנה לתל יפאר את שמו, "נדד" השם תל פאר לגבעה הזו, והטעות הפכה לעובדה גמורה. ייתכן שהגיעה השעה למצוא למקום שם הולם.

עין גדעון

השביל יורד מגבעת המאגר ומוצא את דרכו מזרחה בין גידולי שדה ומטעי שקדים. כקילומטר מהמאגר השביל נתקל בתעלה. כאן יש לפנות ימינה ולצעוד על גדת התעלה כ-300 מ' עד למקום שבו נמצא עין גדעון – ספק מעיין ספק באר. שולי הנביעה הזו מוקפים קיר אבן עגול לגמרי בקוטר של כ-25 מ'. המים, כך אומרים, נובעים מעומק שבעה מטרים. עץ שיזף קטן צומח ליד המעיין אך אין בכוחו להעניק צל לשטח החשוף. ייתכן שזהו המקום המסומן במפות החברה הבריטית לחקר ארץ ישראל כביר אל מוויליח. המים בנביעה הזו אכן מליחים ומרים.

רשות ניקוז ונחלים קישון, המסייעת רבות לשביל יזרעאל-קק"ל, הציבה אבנים גדולות בתעלה שליד עין גדעון, ואלה משמשות גשר לחצייתה. עתה, לאחר חציית התעלה, פונים ימינה, ממשיכים לאורכה עוד כ-600 מ' ופונים מזרחה. לאחר כ-500 מ' נוספים פונה השביל דרומה, לעבר הגבעה הקטנה שנמצאת כחצי קילומטר לפנים. זהו תל יפאר (תל אל-פאר האמיתי).

תל יפאר ושמורת בלפוריה

גם כשמתקרבים לתל יפאר, כמעט לא מרגישים בגבעה, אלא אם פונים לאנדרטת האבן המרשימה שניצבת בשוליה וממשיכים הלאה לקצה השלוחה הקטנה. הנוף יפהפה. עמק יזרעאל – הרים סביב לו. הנה הרי נצרת עם הקיר הזקוף של הר הקפיצה; שם הרי שומרון והנה הגלבוע, רמת מנשה והכרמל. הנוף יפהפה, אבל המבט של מי שמגיע לכאן מתמקד דווקא באגם הקטן שלמרגלות הגבעה. מסביבו רובצת ביצה קטנה, שריד לביצה גדולה שהשתרעה כאן בעבר על פני מאות דונמים.

הביצה של בלפוריה נודעה כאחת הביצות הממאירות של עמק יזרעאל. בשנת 1922, כאשר הארגון הציוני האמריקאי "קהיליית ציון" ייסד את בלפוריה, ניקזו את הביצה הגדולה שהייתה כאן. בקרקע נטמנו צינורות ברזל שהעבירו את המים לנחל עדשים הסמוך, הזורם לנחל קישון, אבל לב הביצה סירב להתייבש. בסופו של דבר נואשו אף החקלאים העקשנים ביותר בבלפוריה מלעבד את הקרקע והקדישו אותה לשמורת טבע, היא שמורת בלפוריה.

על הקשר האמיץ בין אנשי בלפוריה למקום מעידה האנדרטה המיוחדת הניצבת כאן, בתל יפאר ולא בתוך היישוב. זהו גוש סלע ענק, שבו פיסל מרדכי כפרי (2001-1920), הפסל המפורסם מנהלל, דמויות סמליות של אדם חורש במחרשה שפרד מושך אותה, של אישה לבושה שמלה ושל גבר צעיר בתנועה המזכירה פיזור זרעים.

בצד אחר של הסלע חקוק פסוק משירת דבורה המנציח את התבוסה שהנחיל ברק בן אבינעם לצבאו של סיסרא, שמרכבותיו שקעו בעמק יזרעאל: "אז ירד שריד לאדירים עם" (שופטים ה, יג). כאן, ליד האנדרטה, עורכים אנשי בלפוריה מדי שנה בשנה את טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל.

לביצה של בלפוריה יש עבר. בתל יפאר נמצאו עדויות להתיישבות במקום כבר בימי קדם. בפאתי הביצה נמצאה באר שדופנותיה נבנו בתקופה הרומית. מעל הבאר ניצב כיום מגדל ברזל, שתפקד במלחמת העולם הראשונה כמשאבת שבשבת. הצבא הגרמני הציב את המשאבה כדי להזרים את מי הבאר לתחנת הרכבת בעפולה. במים האלה מילאו את הדוודים של קטרי הקיטור של הצבא העות'מני.

שארית הביצה של בלפוריה הוכרזה בשנת 1979 כשמורת טבע, מקלט למיני צמחים, חלקם נדירים, שאפיינו את עמק יזרעאל. רשות הטבע והגנים הקיפה את השמורה בגדר וניסתה לעמוד במשימה בלתי אפשרית: שמירה על מגוון צמחים ובעלי חיים בשמורה קטנה כל כך, מוקפת כולה בשדות חקלאיים.

לאט לאט התברר שהקנה משתלט על השמורה. כדי להתגבר על העניין הביאו לכאן תאואים (ג'מוסים) משמורת החולה, שתפקידם היה לרעות באחו ולהשתלט על העשבייה. אלא שהתאואים האלה נהגו מעת מעת לחמוק משמורת הטבע אל מרחבי העמק ולכן הדירו אותם אנשי רשות הטבע והגנים מהמקום, למגינת לבם של המטיילים.

חורשת האיקליפטוס

כ-250 מ' ממזרח לתל יפאר נמצאת חורשת האיקליפטוס הגדולה, שניטעה על ידי מייסדי בלפוריה. בסוף ינואר ובחודש פברואר מתכסה אדמת החורשה במרבד אדיר של כלניות בשלל צבעים המצטרף לפריחה היפהפייה של תורמוס ההרים ועיריוני צהוב, שעולים בתל יפאר. שביל שקוף (שני פסים לבנים ללא צבע ביניהם) מסמן את הדרך לחורשה. מרבדי הכלניות נמצאים בחלקה המערבי, ושבילי מטיילים מסומנים מאפשרים לצעוד בחורשה מבלי לפגוע בפריחה.

שביל יזרעאל-קק"ל מגיע לשולי כביש 60, נמשך עוד כ-200 מ' צפונה, חוצה את הכביש במעבר תת קרקעי ונמשך דרומה עוד כ-400 מ', עד שלט קק"ל שבגדת נחל טבת. מעבר לנחל נמצא מושב בלפוריה. שביל יזרעאל נמשך במעלה נחל טבת לתל עדשים, ואילו המקטע שלנו מסתיים כאן.

שביל יזרעאל-קק"ל

שביל יזרעאל-קק"ל הוא שביל טיול ארוך חדש שקורם עור וגידים בימים אלה. השביל, שאורך התוואי הראשי שלו מגיע כמעט ל-100 ק"מ, עובר באתרי הטיול החשובים של העמק ושל ההרים המקיפים אותו – הרי נצרת, גבעות אלונים, התבור וגבעת המורה. חלקים ניכרים מהשביל כבר סומנו על ידי הוועדה לשבילי ישראל, שאף הפיקה מפת טיולים וסימון שבילים של האזור בקנ"מ של 1:40,000. מהשביל הראשי מתפצלים שבילי משנה שיוצרים יחד מארג של כ-200 ק"מ שבילים – גן עדן לחובבי טיולים רגליים ולרוכבי האופניים.

מקימי שביל יזרעאל-קק"ל הציבו לעצמם כמה מטרות. מטרת העל היא להציג את ה"יזרעאליות" – מושג חמקמק אבל נוכח היטב בעמק: תרכובת שבנויה מיסודות של עבר היסטורי רחוק, גאולת קרקע והתיישבות, חקלאות, טבע ופסיפס אנושי. השביל עובר באתרים ידועים ובהם ציפורי, תל שמרון ושמורת בלפוריה ובה בשעה חושף אתרים נהדרים ומוכרים הרבה פחות כמו עין גדעון, מעיינות אלונים ומחילות מסתור בחורבת רומה.

השביל מסומן בסימון שבילים כתום. כאשר הכביש חופף לשביל שכבר מסומן בסימון שבילים, מתווספת לסימון הקיים נקודה כתומה. תכנון השביל נעשה בידי מתניה מיה, גיאוגרף ומתכנן ערים ובן המועצה האזורית. ביצירת השביל לוקחים חלק המועצה האזורית עמק יזרעאל, קק"ל, רשויות ניקוז ונחלים קישון וירדן דרומי, משרד התיירות, החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), הוועדה לשבילי ישראל ורשות הטבע והגנים.

לשביל יזרעאל-קק"ל באתר המועצה האזורית עמק יזרעאל לחצו כאן

תודות

למתניה מיה, מתכנן שביל יזרעאל-קק"ל ושותף בעיצוב מפת הטיולים ובהבאת המידע על האתרים; לאלישבע אמסלם ולנעמי גושן, מדריכות קק"ל, על הסיוע בארגון המסע.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: המועצה האזורית עמק יזרעאל
פורסם בתאריך: 22.2.2017

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת שביל יזרעאל-קק"ל בהוצאת המועצה האזורית עמק יזרעאל

מפת גוגל