שביל יזרעאל-קק"ל: יער כפר החורש

שביל טיול במערב הרי נצרת, בין כפר החורש למעלול

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 5 ק"מ
  • צפון גליל תחתון
  • 6 שעות ומעלה
  • עומס קל
הכנסייה הקתולית של הכפר מעלול. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

שביל יזרעאל-קק"ל הוא שביל טיול רציף שאורכו כ-100 ק"מ. המסלול עובר בנופי עמק יזרעאל ובהרים שמסביבו (מידע נוסף על השביל בסוף רשימה זו), והוא מפעל משותף של המועצה האזורית עמק יזרעאל ושל קק"ל.
קטע זה של השביל עובר במערב הרי נצרת, בין כפר החורש למעלול.
אורך המסלול כ-5 ק"מ.

איך מגיעים?

גישה לנקודת ההתחלה

מכביש 75 פונים לכיוון קיבוץ כפר החורש. נוסעים כ-2 ק"מ במעלה ההר וכ-100 מ' לפני שער הקיבוץ חונים משמאל לכביש ברחבת חניה קטנה שלצדה ניצבים שלטי קק"ל המסבירים על יער כפר החורש, על שביל האופניים סינגל יער כפר החורש, ועל שביל יזרעאל-קק"ל.

גישה לנקודת הסיום

מכביש 75, כ-1.6 ק"מ ממערב לכניסה לקיבוץ כפר החורש, פונים בדרך המובילה למחנה מהלול וחונים מיד בכניסה לדרך, ברחבת החניה שלמרגלות מתקן השאיבה הגדול של חברת מקורות.

הערה

יש לדאוג לרכב מאסף. אפשר גם לחזור לנקודת המוצא בתוואי סינגל כפר החורש, מהלך של כ-4 ק"מ.

יער כפר החורש

קטע השביל שלפנינו מצטלב מדי פעם עם שביל האופניים סינגל כפר החורש. אנחנו נעקוב כל העת אחר הנקודה הכתומה המלווה את סימון השבילים השחור לכל אורך הדרך. לפני שנצא לדרך, הנה כמה דברים שכדאי לדעת על יער כפר החורש, מהיערות הראשונים של קק"ל.

סיפורנו מתחיל בשנת 1921, השנה שבה רכשה קק"ל כ-18 אלף דונם מהשטח שנודע אז כ"גוש מעלול", על שם אחד הכפרים הערביים בסביבה שממנו נרכשו האדמות. 10,000 דונם נקנו בעמק יזרעאל והשאר במורדות הר שמצפון להם.

באותה שנה נוסד מושב נהלל. מכיוון שאדמת ההר לא התאימה לחקלאות, החליטה קק"ל לנטוע בה יער. החשש היה שאם הקרקע תישאר אדמת מרעה לבדה, יראו שלטונות המנדט בקרקעות האלה שטח שבעליו אינם יכולים לממשו, וקק"ל תאבד את החזקה על השטח. כדי לעמוד במשימה חתם יוסף ויץ על הסכם עם ארגון עובדים בשם "הכפר", שחבריו התרכזו בנהלל. הארגון התחייב, בין השאר, להקים משתלה, לנטוע יער ולבנות בתים שיהיו הבסיס לקיבוץ חדש. שמו של הקיבוץ יהיה כפר החורש, על שם היער שיינטע במקום.

הנטיעות החלו בשנת 1931. קק"ל מימנה את כל ההוצאות ואת שכר העובדים. עד שנת 1934 ניטעו ביער כ-200 אלף עצים ובהם עצי אורן, ברוש וחרוב וגם מיני עצים שכונו "עצי שלכת". בשנת 1933 עזבו חברי ארגון "הכפר" את המקום, ואת מקומם תפסו אנשי קבוצת גורדוניה ג', מייסדי כפר החורש. הם המשיכו בנטיעות וכמוהם גם אנשי מעברת סימוניה, שהתיישבו במורדות תל שמרון לאחר קום המדינה.

היער של ימינו אינו דומה ליער ההיסטורי. בשנות ה-90 הותקף יער כפר החורש, כמו יערות רבים אחרים בישראל, על ידי מזיקים ממזיקים שונים. איצריית האורן, כנימה המתפתחת בבסיס אֶגדֵי המחטים (מחטי האורנים מאוגדים בדרך כלל בקבוצות של שתיים, שלוש ויותר מחטים על ידי קשקש קרומי), גרמה נזקים עצומים. חלקות רבות נכחדו וניטעו מחדש. בנטיעות החדשות אפשרו יערני קק"ל לעצי חורש, שצמחו בצל היער הוותיק, לתפוס את מקומם בשטח.

אל נקודת התצפית

בנקודת המוצא של טיולנו צומחת חורשה קטנה ויפה של עצי ארז אטלנטי. יש לעקוב אחר סימון השבילים השחור והנקודה הכתומה שלידו, שבעקבותיהם נצעד עד סוף המסלול.

השביל עובר ביער מעורב. מלבד עצי אורן צומחים כאן נציגים רבים של החורש הים-תיכוני ובהם אלת המסטיק, אשחר ארצישראלי והמטפס הנפוץ קיסוסית קוצנית. יש כאן כמה עצי אלון מצוי גדולים. לא תמצאו כאן אלונים שענפיהם התחתונים נמלטו משיני הבקר הרועה במקום.

מי שמטייל כאן בימי חמישי אחר הצהריים ובימי שישי עלול להסתחרר מעט מריח הלחם הנאפה במאפיית אנג'ל-אורנים. מבנה המאפייה נראה היטב מהשביל. אחרי כ-250 מ' חוצים דרך עפר ומטפסים במדרון שבראשו קרחת יער. שביל "שקוף" מוביל לנקודה הגבוהה במסלול (409 מ'). חדי עין יבחינו כאן בגולת ברזל נעוצה היטב בסלע. זוהי נקודת טריג. מהזן הישן, אולי אפילו מימי המנדט הבריטי.

התצפית יפהפייה. במזרח נראים כפר החורש ולידו מה שהיה בית ההבראה וכיום תחנת הרדיו האזורית אל-שמס, המשדרת בשפה הערבית. מעבר להם נראים בתי שכונת הר צמרת בנצרת. לפניה מזדקר הר בהרן, שעליו מתכננת המועצה האזורית עמק יזרעאל להקים יישוב חדש. ממערב לו הכפר עילוט. בצפון הרחוק נציין רק נקודות בולטות להתמצאות – כפר מנדא והר עצמון המתנשא מעליו, כאוכב אבו אל-היג'א והרי הגליל העליון.

רכס הרי נצרת הוא הדרומי שברכסי הגליל התחתון. למרגלותיו פרוש עמק יזרעאל, כך שהמרחבים דרומה פתוחים. קרוב אלינו נראים בתי מגדל העמק והלאה מכאן נראים גבעת המורה, הגלבוע, הגלעד, פסגות מרכז השומרון שמצפון לשכם (!), רמת מנשה והכרמל.

שרידי מחנה נוער ועצים לחג המולד

בנקודת התצפית השביל הרגלי נפרד מהסינגל, יורד ביער ומגיע לאחר כ-300 מ' לדרך עפר רחבה. כאן יש לפנות שמאלה, לצעוד בדרך כ-100 מ' ולפנות ימינה, שם השביל מתחבר שוב לסינגל. הבית החרב שלצד השביל הוא שריד למחנה תנועת הנוער שפעל כאן עד שנות ה-90 וננטש לאחר שרבים מהעצים מתו. ייתכן שבקרוב, לאחר שהיער התאושש, ישובו לכאן בני הנוער.

השביל עובר ביער איקליפטוס ואורן ועולה לדרך עפר. יש להתעלם מסימון הסינגל ולהמשיך בדרך העפר כ-400 מ'. מצפון למקום שבו הדרך פונה שמאלה ועולה במדרון קצר נראית קרחת יער ובלבה עץ חרוב גדול. ביום חורף בהיר, הפלא ופלא, אפשר לראות מכאן, מעבר להר כנען ולאוכף שבין בתי עילוט, את כיפת החרמון המושלגת.

במעלה הדרך נראית מימין חלקה של עצי ברוש אריזוני. מין זה של ברוש מאופיין בעלווה בהירה יחסית ובגזע מתקלף. קק"ל נטעה את העצים בצפיפות. העצים העודפים נכרתו בגיל צעיר וניתנו כעצי חג המולד לאנשי הקהילה הנוצרית שבגליל.

הדרך מגיעה לקבוצה קטנה של עצי אורן קפריסאי גבוהים ויפים. זה הזמן לגלות ערנות ולפנות שמאלה מהדרך לשביל היורד בין עצי היער ומגיע לחלקת כרם זיתים שנטעה קק"ל בשנות ה-50. כדאי לבוא לכאן בחורף וליהנות ממרבדי כלניות. לאחר כרם הזיתים נמשיך בשביל היישר אל חורשת אורנים נוספת שבה עולָה בחורף פריחה מרשימה של רקפות.

עתה השביל עובר לצד גדר המחנה הצבאי הגדול מהלול. הכלבים הנובחים אינם צריכים להפחיד אתכם. הם נמצאים בצד הנכון של הגדר. אל תתפלאו אם תראו ראמים מעבר לה. רשות הטבע והגנים העניקה למחנה את הראמים כדי שיאכלו את העשבייה ויפחיתו את סכנת השריפות. העדר הזה משמש "גיבוי" לגרעיני רבייה אחרים של בעל החיים הנדיר הזה שמגדלת רשות הטבע והגנים. לאחר איגוף קצר של המחנה, השביל מגיע לשתי כנסיות גדולות. זה, פחות או יותר, מה שנותר מהכפר מעלול.

מעלול

הכנסייה העליונה מבין השתיים היא מבנה גדול שקירותיו החיצוניים נתמכים בקירות תמך. אחת התומכות שבקיר הדרומי נושאת מגדל פעמונים קטן. במה שהיה פעם חצר הכנסייה תמצאו גם בור מים מכוסה. הכנסייה שימשה את בני העדה היוונית-אורתודוקסית.

הכנסייה השנייה, בעלת הכיפה ושני מגדלי הפעמונים, שימשה את בני הקהילה הקתולית. צמוד אליה בית קטן, כנראה ביתו של הכומר האחראי לכנסייה. ברחבה שלפני הכנסייה נמצא מעין מזבח נושא צלב. שתי הכנסיות שופצו בשנים האחרונות. בדרך כלל הן סגורות, למעט אירועים מיוחדים שנערכים בהן.

בכפר מעלול התגוררו נוצרים ומוסלמים. על פי המקובל הכפר משמר בשמו את היישוב היהודי מהלול, שהתקיים כאן בימי המשנה והתלמוד. חז"ל זיהו את המקום עם עיר הלוויים נהלל, הנזכרת במקרא כעיר בנחלת שבט זבולון (יהושע יט, טו) וכיישוב שבני השבט לא כבשו מהכנענים (שופטים א, ל). בסקר ארכיאולוגי שהתבצע כאן התגלה רצף יישובי שראשיתו בתקופות פרהיסטוריות.

בראשית המאה ה-20 היו קרקעות הכפר בבעלות משפחת סורסוק שישבה בביירות. תושבי הכפר חיו בכפר במעמד אריסים. הכפר נכבש במלחמת העצמאות במסגרת מבצע דקל (15 ביולי 1948), שבו נכבשה נצרת ונפתחה הדרך לקיבוץ כפר החורש הנצור. הכוח הכובש מגולני נתקל בהתנגדות קשה. לאחר הקרב נהרסו בתי הכפר, ורבים מבין 800 תושביו עברו לנצרת וליפיע.

מעתה נצעד במורד. השביל עובר דרך מבנה קטן וחרב ששימש מסגד הכפר. לידו נמצאות מצבות של בית הקברות המוסלמי של הכפר (בית הקברות הנוצרי נמצא בתוך המחנה הצבאי). כ-300 מ' במורד הדרך ניצבים שני עצי אלה אטלנטית, שאף זכו בשלט משלהם המציין כי ייתכן שנחשבו מקודשים בשל קרבתם לבית הקברות. עוד כמה דקות הליכה והטיול מסתיים ליד אתר השאיבה הגדול של חברת מקורות, לצד כביש 75.

שביל יזרעאל קק"ל

שביל יזרעאל-קק"ל הוא שביל טיול ארוך חדש שקורם עור וגידים בימים אלה. השביל, שאורך התוואי הראשי שלו מגיע כמעט ל-100 ק"מ, עובר באתרי הטיול החשובים של העמק ושל ההרים המקיפים אותו – הרי נצרת, גבעות אלונים, התבור וגבעת המורה. חלקים ניכרים מהשביל כבר סומנו על ידי הוועדה לשבילי ישראל, שאף הפיקה מפת טיולים וסימון שבילים של האזור בקנ"מ של 1:40,000. מהשביל הראשי מתפצלים שבילי משנה שיוצרים יחד מארג של כ-200 ק"מ שבילים – גן עדן לחובבי טיולים רגליים ולרוכבי האופניים.

מקימי שביל יזרעאל-קק"ל הציבו לעצמם כמה מטרות. מטרת העל היא להציג את ה"יזרעאליות" – מושג חמקמק אבל נוכח היטב בעמק: תרכובת שבנויה מיסודות של עבר היסטורי רחוק, גאולת קרקע והתיישבות, חקלאות, טבע ופסיפס אנושי. השביל עובר באתרים ידועים ובהם ציפורי, תל שמרון ושמורת בלפוריה ובה בשעה חושף אתרים נהדרים ומוכרים הרבה פחות כמו עין גדעון, מעיינות אלונים ומחילות מסתור בחורבת רומה.

השביל מסומן בסימון שבילים כתום. כאשר הכביש חופף לשביל שכבר מסומן בסימון שבילים, מתווספת לסימון הקיים נקודה כתומה. תכנון השביל נעשה בידי מתניה מיה, גיאוגרף ומתכנן ערים ובן המועצה האזורית. ביצירת השביל לקחו חלק המועצה האזורית עמק יזרעאל, קק"ל, רשות ניקוז ונחלים קישון, משרד התיירות, החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), הוועדה לשבילי ישראל ורשות הטבע והגנים.
שביל יזרעאל-קק"ל באתר המועצה האזורית עמק יזרעאל.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: המועצה האזורית עמק יזרעאל
פורסם בתאריך: 14.12.2016

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל