שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה

e ירוק - מטיילים עם קקל
התנתק
התחבר
0
טיול בנתיב אנז"ק בנגב
+ מידע חשוב על המסלול
שמור למועדפים
דרגו מסלול זה:
4
הניקוד של המסלול הזה הוא4
צפו בטיול באתר המותאם למובייל
אזור המסלול: דרום,
הנגב המערבי
עונה מומלצת:
כל השנה
אורך בקילומטרים:
6 ק"מ
משך המסלול:
3-5 שעות
רמת קושי: קלה
הורדת מפת המסלול
ב-pdf
מפת טיולים וסימון שבילים מס' 13, מישור חוף הנגב (הנגב המערבי)
סוג המסלול
נוף ותצפית
נוף ותצפית
פיקניק
פיקניק
היסטוריה ואמנות
היסטוריה ואמנות
שלטי הסבר חדשים שהציבה קק"ל בנגב מספרים את סיפורם של פרשי אנז"ק. הפרשים האוסטרלים והניו זילנדים כבשו במלחמת העולם הראשונה בסערה את באר שבע מידי הטורקים, ופתחו את ארץ ישראל בפני בריטניה.

המוצג המרכזי בהיכל התהילה שבמוזאון המלחמה האוסטרלי בקנברה הוא שרידיה של רצפת פסיפס של כנסייה ביזנטית מהנגב. רצפה זו, שעשתה את כל הדרך מח'ירבת שלאלה (כיום פארק אשכול), היא המוצג המוחשי וגם הסמלי ביותר של הקרב שעליו גדל כל ילד באוסטרליה: פרשים אוסטרלים מסתערים במישור חשוף על עמדות הטורקים בבאר שבע וכובשים את העיר בסערה.

כיבוש באר שבע לא בא בקלות לצבא הבריטי, שהחל להתקדם בשנת 1916 ממצרים לכיוון ארץ ישראל. יחד אתם נלחמו פרשים אוסטרלים וניו זילנדים (אנז"ק, ראשית תיבות שמשמעותם באנגלית היא הגיס האוסטרלי והניו זילנדי).
זה היה מבצע לוגיסטי מדהים. כדי שלא להיקלע למחסור במים ובאספקה, הבריטים התקדמו בסיני תוך כדי סלילת מסילת ברזל והנחת צינור מים. לאחר כמה קרבות שבהם גברו על הצבא הטורקי בסיני, התייצבו הכוחות הבריטים מול שערי עזה. פעמיים, ב-26 במרץ וב-19 באפריל 1917, נכשלו הבריטים בכיבוש עזה. במקום להתקדם צפונה ולכבוש את ארץ ישראל, נאלצו להתחפר מול הטורקים שישה חודשים נוספים. גנרל אדמונד אלנבי, שהחליף בשלב זה את ארצ'יבלד מאריי, הגיע למסקנה שעליו להפתיע ולפרוץ את החזית בבאר שבע. הוא הטיל את המשימה על פרשי אנז"ק. הבריטים נערכו למתקפה על באר שבע בחשאי. שיאו של תרגיל ההטעיה המבריק היה העברת הפרשים מחזית עזה אל עמדות התקיפה שממזרח לבאר שבע וכיבוש העיר ב-31 באוקטובר 1917.
נתיב אנז"ק, שאורכו כ-100 ק"מ, מנציח את האיגוף הגדול של הפרשים. בשלב זה מוצבים שלטי הסבר בחמישה אתרים לאורך הנתיב. בעתיד יוצבו עוד חמישה שלטי הסבר באתרי באר שבע ויוקמו שלוש מבואות – בבתרונות בארי, בפארק גולדה ובפארק אשכול. השלטים ממחישים את הווי החיים של הפרשים ואת עלילות הקרבות בשפע של תמונות מאותם ימים. נתיב אנז"ק הוא רעיון של העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בישראל, אשר תכננה וביצעה את מסע השחזור של הפרשים האוסטרלים בשנת 2007 (90 שנה למלחמה), ומתכננת המשך הנתיב צפונה. קק"ל מנציחה את נתיב אנז"ק בעזרתם של ידידי קק"ל באוסטרליה, שמאמצים את הפרויקט כולו, לרבות האתרים והשילוט. אתם מוזמנים לצעוד בעקבות הפרשים.

מצפור המאגרים. צילום: יעקב שקולניק

+ הצג את כל המידע

תל גמה

איך מגיעים?

שבים לכניסה לבארי ולכביש 232 וממשיכים דרומה. חולפים על פני קיבוץ רעים. בצומת רעים פוגשים את כביש 234, הפונה שמאלה לכיוון אורים. יש להמשיך עוד כ-400 מ' ולפנות ימינה בדרך עפר, על פי השילוט לתל גמה. חונים במורדות הדרומיים של התל, שם מוצב שלט ההסבר.

תל גמה (תל ג'מה) מתנשא מעל גדתו הדרומית של נחל בשור, מהגדולים בנחל הנגב והנחל בעל אגן הניקוז הגדול ביותר בישראל הנשפך לים התיכון. בקטע זה הנחל מכונה בערבית ואדי ע'זה, ובשם זה הכירו אותו פרשי אנז"ק. יובליו העיליים של נחל בשור מנקזים את הרי חברון ואזור שדה בוקר. תוך כדי הקרבות על עזה ובתקופת ההכנות לכיבוש באר שבע, ייצבו הבריטים את קו המוצבים שלהם בגדת נחל הבשור. הטורקים התבצרו מולם, בגדה הצפונית של הנחל.
בנחל בשור עברה הדרך הקדומה לנמל עזה. תל גמה מזוהה עם העיר הכנענית יַרְזָה (אַרְצָה, אַרְזָה), ששכנה על אם דרך המסחר הזאת. במאות השמינית והשביעית לפני הספירה שכן בתל מרכז שלטון אשורי. נראה כי בתקופה ההלניסטית עבר היישוב אל השטחים שמסביב לתל, ואילו התל שימש מרכז לאיסום החיטה שגידלו בחבל הבשור.
בנחל מתחוללים שיטפונות עזים עד כדי כך שחלק התל הקרוב לנחל נגרף ואיננו עוד. לפיכך, יש להיזהר מאוד בעת הטיול לפסגת התל. התצפית על מרחבי הנגב המערבי מראש התל מרהיבה. שילוט נתיב אנז"ק מביא תמונות והמחשה על חלקם של הסוסים והגמלים במערכה. שיירות גמלים עמוסי מים וציוד שוטטו יום וליל כדי להביא אספקה ללוחמים במוצבים שלאורך נחל בשור.

מצפור יער נחל אסף

איך מגיעים?

מתל גמה ממשיכים עוד כ-500 מ' דרומה לצומת רעים (מפגש עם כביש 242 הפונה ימינה לכיוון כיסופים). ממשיכים לאט דרומה בכביש 232, חולפים על פני בסיס רעים (מימין), ואחרי כ-500 מ' אחרי הבסיס פונים ימינה ונכנסים לדרך עפר. הדרך פונה שמאלה במקביל לכביש ומגיעה לחניון נחל אסף לאחר כחצי קילומטר.

חניון חדש ורחבת תצפית גדולה מקבלים את פני הבאים למצפור יער נחל אסף. החניון והמצפור נגישים לכיסאות גלגלים. בדרך לתצפית מוצבים עמודים המנציחים את תאריכי הקרבות על עזה ואת התאריך שבו נכבשה באר שבע.
נחל אסף (ואדי אל-מעין) מתחיל את דרכו ליד חורבת מעון (ח'ירבת מעין), עובר למרגלות המצפור ונשפך לנחל בשור כ-3 ק"מ צפונה ממנו. הנחל והבאר מנציחים בשמם את זכרו של אסף שכנאי, מפקדה של כיתת פלמ"ח שאבטחה את צינור המים ליישובי הנגב בימים שלפני קום המדינה. אסף שכנאי נהרג בדצמבר 1947 יחד עם חמישה מאנשיו סמוך לכפר שוּעוּט (ליד צומת גבולות).
בנובמבר 1948, בעת מלחמת העצמאות, ניסו המצרים להרחיב את אחיזתם ברצועת עזה לעבר הנגב המערבי והשתלטו, בין השאר, על תל גמה וחורבת מעון. בראשית דצמבר יצא צה"ל ל"מבצע אסף", שסיכל את האיום המצרי בגזרה. בנחל אסף נטעה קק"ל יער מדברי המשתרע על פני כ-3,400 דונם. רוב העצים נמנים עם הסוג איקליפטוס ומיעוטם רחבי עלים אחרים ועצי מחט.
קרקע הלס הבונה את מישורי הנגב המערבי נתונה לתהליכי סחיפה. במקומות שממשק הקרקע לקוי בגלל רעיית יתר, עקירה וכריתה של הצמחייה, פריצת דרכים ועיבוד לא מושכל של השטח, המים הזורמים בזמן גשם מבתרים את השטח לערוצים רבים. ערוצי הסחיפה מפריעים לעיבוד חקלאי ומקשים על הצמחייה הטבעית לצמוח במדרונותיהם התלולים. קק"ל פיתחה שיטות לייצוב קרקע ולמניעת סחף והפכה את נחל אסף ל"מעבדת מחקר" בתחום זה. בנחל פזורים מתקנים לייצוב קרקע ולמניעת סחף, כחלק מפיתוח טכנולוגיות למאבק במדבור.

דרך הבשור. תל שרוחן ומצפור המאגרים

איך מגיעים?

ממצפור יער נחל אסף נוסעים דרומה בכביש 232 עוד כ-8 ק"מ, עד צומת מעון. פונים מזרחה (שמאלה) בכביש 241 ואחרי כ-5 ק"מ מגיעים לקצה הצפוני של דרך הבשור, סמוך לפארק אשכול.

בפארק אשכול נובעים עינות הבשור, והבריטים ניצלו אותם להקמת בסיס מים חשוב. הם בנו סכר על הנחל ואצרו מאחוריו יותר מ-2 מיליון ליטרים מים. הם גם סללו רכבת קלה דרומה למוצביהם שלאורך הנחל. שרידים מסוללת הרכבת הזאת עודם נראים בשטח. בעתיד תיבנה כאן מבואה כחלק מנתיב אנז"ק, ויש גם תכניות להציב בח'ירבת שלאלה שבפארק העתק של פסיפס הכנסייה הביזנטית, שהועבר לאוסטרליה.
אנחנו, בינתיים, ניסע לאורך דרך הבשור, כדי לפגוש את שתי תחנות השילוט הבאות. אורכה של הדרך כ-18 ק"מ. היא עבירה לכל רכב, אך יש לזכור כי היא משופעת באבנים ובחצץ ולכן יש לנסוע בה לאט ובזהירות.
התחנה הראשונה היא תל שרוחן (תל פארעה הדרומי), הצמוד לגדת נחל בשור. השילוט שבראש התל מביא תמונות מהתל, כפי שנראה בימי הקרבות. בייחוד מרשימות השוחות העגולות שחפרו הטורקים מסביב לתל, כדי למנוע מפרשים להתקרב לתל. הטורקים עזבו את המקום בלא קרב כדי לייצב קו הגנה מעברו השני של הנחל.
אחרי שחולפים על פני באר רבובה, מגיעים למצפור המאגרים, השוכן בצל המאגרים החדשים שבנתה קק"ל בצד נחל הבשור. זהו מפעל הבשור הדרומי, הכולל שלושה מאגרים שנפחם כ-7 מיליון מ"ק. המאגרים קולטים את מי השיטפונות הזורמים בנחל ומי שפכים מטוהרים מגוש דן. מי המאגרים מרווים כ-10,000 דונם פרדסים שניטעו בצד נתיב אנז"ק.
המאגרים נבנו בתרומת ידידי קק"ל באוסטרליה. שילוט אנז"ק במצפור המאגרים דן באספקת המים לכוחות הבריטיים, שיצרו בנחל בשור קו חזית באורך כ-40 ק"מ.
מכאן קצרה הדרך לקצה הדרומי של דרך הבשור, ליד קיבוץ צאלים. מובן שחובה לעצור בגשר התלוי מעל הנחל, כדי למצות את חוויית הטיול עד תומה.

על הפרויקט

קק"ל מבצעת את נתיב אנז"ק בתרומת קק"ל אוסטרליה. את הפרויקט יזמה ומלווה תוכנית ומקצועית העמותה למורשת מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל – יו"ר העמותה אבי נבון, עזרא פימנטל ורמי חרובי. העבודה נעשתה בהנחייתם של זוהר צפון – אדריכל מחוז דרום בקק"ל, וטלילה ליבשיץ – רכזת קהילה ויער, נגב צפוני במחוז דרום בקק"ל. תודה מיוחדת לאמנון גת מקיבוץ רעים ולדן גזית מקיבוץ גבולות, על הסיוע המקצועי הנדיב שהעניקו לפרויקט זה. אוצרוּת השילוט נעשתה בידי יעקב שקולניק. תכנון השילוט והעיצוב בידי דורון גומפרט, דליה פלק-זגורי ויפה שמרוני. משרד האדריכלים "אסיף-ברמן" מלווה את הפרויקט. 

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק 
מפה: אביגדור אורגד
פורסם בתאריך: 18.10.2011
עודכן בתאריך: 17.2.2014
הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

תגובה דרך פייסבוק

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
בתאור הקרב מסופר שבאר שבע נכבשה ממזרח.
חבל שבשרטוט המפה לא הוספתם גם את הקטע והכיוון הזה.
ברורה לי מגבלת השטח שמוקצה לתמונת המפה , אך תמיד מוצגים רק דרכי הגישה ועל התנועה לכיוון ב"ש ומסלול התקיפה שהוא הסיבה לכל האתר אינם מופיעים וחבל.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
מומלץ לעיין וגם לראות, בהיותכם בלונדון: http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_Camel_Corps
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
אכן סיפור מעניין, אך חבל שחלקו של הקולונל האנגלי מיינרצהאגן שהגה תכנית הטעייה מתוחכמת שכללה בין היתר פציעה מבויימת מול עמדות התורכים, תכנית זו בסופו של דבר הפילה בפח את התורכים והגרמנים שלחמו לצידם. בעוד שהללו התבצרו בעזה נפלו באר שבע וחברון כפרי בשל לידי האנגלים ועזה נכנעה ללא קרב נוסף. דמותו המיוחדת של הקולונל מיינרצהאגן כמו גם העובדה שהיה אוהד של היהודים ופרו ציוני ראוייה שתיזכר בפרק זה של ההיסטוריה של ארצנו..
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
אסף שלום,

תודה על התגובה. אכן, הסיפור ידוע, אם כי נוטים לייחס לו חשיבות מוגזמת.
ההפגזות של הבריטים על עזה מספינות מלחמה כפעולת הסחה לפני כיבוש באר שבע היו יותר אפקטיביות.

שקולניק
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
צודק הבחור(אסף) .
ההפגזות הבריטיות על עזה לא שינו מבחינת המערך המלחמתי התורכי- גרמני . תוכית ההטעייה התמודיעינית המתוחכמת של מיינרצהאגן כולל "המיסמכים" והמיכתב המפוברק של "אהובת החייל" לחברה בחזית , שהשאיר מיינרצהאגן בשטח , הם הם ששיכנעו את התורכים כי ההתקפה תבוא שוב מכיוון עזה .
לפעמים דווקא בגלל הדברים הפשוטים ביותר , קורה השינוי המיוחל .
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
עמי תמיר
22:07
16.06.2016
תכנית האיגוף לא הייתה של מיינרצאגן, הוא לא הגה אותה ולא היה שותף בביצועה. "תרגיל ההטעיה" שלו, בין אם היה כזה או שמא בדה אותו מליבו, כפי שבדה סיפורים נוספים בחייו, לא השפיעו כהוא זה על תכנון וביצוע תוכנית ההונאה. התורכים לא בלעו את הלוקש הזה ואותו הדין לגבי הפגזת עזה מהים שאף היא לא תרמה דבר לשינוי התכנית התורכית. חוסר המוכנות שלהם להתקפה על באר שבע הוא תוצאה של מחלוקות פנימיות בתוך הפיקוד התורכי/גרמני שקצרה היריעה מלפרטם כאן. איגוף באר שבע מדרום הוא פרי תכנון מדוקדק של אלנבי והוא מבוסס על רעיון מבריק של פיליפ צ'טווד מפקד הקורפוס ה - 20. האיגוף בוצע על ידי הקורפוס המדברי הרכוב בפיקוד הארי שובל ובתוכו, בין השאר גם דביזיית אנז"ק שדווקא לא היא זו שהסתערה על באר שבע בכיבושה ממזרח אלא לחמה על תל שבע. הפרשים שהסתערו על באר שבע ממזרח היו גדודים מהדיביזיה האוסטרלית הרכובה ולא מאנז"ק. חבל שמחנכים את הציבור בכלל ואת תושבי באר שבע בפרט, על כל כך הרבה מיתוסים, עלילות מפוברקות ובדיות במקום ללמוד היסטוריה ולספר את תולדות המערכה החשובה הזו, זה לא מוסיף הרבה כבוד לאף אחד.
דווח על תוכן לא ראוי
נטע מקק"ל
12:00
19.06.2016
לעמי תמיר שלום,
העברנו ליעקב שקולניק את תגובתך ולהלן תשובתו:
אכן, בעניין מיינרצהאגן דעתי כדעתך ולכן לא הזכרתי את שמו בכתבה. ואם רוצים לדייק, צריך לציין שהבריטים הם שנשאו בעול הקשה של המתקפה על באר שבע כשתקפו אותה ממערב ב-31 באוקטובר 1917 ואף נפלו בהם יותר חללים. באשר לעניין הדיביזיה הרכובה ודיביזיית אנז"ק - בישראל השתרש הנוהג לכנות את הפרשים האוסטרלים והניו זילנדים אנז"ק ואין בכוונתנו להילחם בעניין הזה (גם אם היו בהם פרשים בריטיים). את הדקויות האלה נשאיר לאנשי המקצוע.
שקולניק
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
שמוליק שלום,

ניסית ללחוץ על המפה?
המפה לחיצה - מה שאתה רואה כאן הוא רק חלק ממנה.
כדי לראות את המפה השלמה אפשר ללחוץ על תמונת המפה, על השורה "הורדות: מפת מסלול (PDF)" במקרא המסלול (החלק הירוק מתחת למפה), או על "מפה להדפסה" בראש המסלול, מצד שמאל לתמונה.
בכל אחת מהאפשרויות ייפתח לך קובץ PDF מלא.

בברכה,
המערכת
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
עמי תמיר
20:44
20.06.2016
התגובה שלי הייתה לשרשור של שני הדוברים המכובדים שעסקו בסיפור של מיינרצאגן והיא הופנתה אליהם. אני רואה בפלטפורמה הזו הזדמנות פז לעשיית צדק היסטורי. זה לא עניינם של "אנשי המקצוע" בלבד (אגב, איך אתה מגדיר את עצמך, לא איש מקצוע?) אלא של כלל שוחרי ידע תולדות ארץ ישראל ומורשתה. הרי ברור שהכי קל לכולם זה להמשיך ולעשות Copy paste של דברי ההבל הללו. לא צריך לחשוש לעצור מפעם לפעם ולשקף את המציאות כפי שהייתה ולא של המקום הנוח כפי שגדלנו עליו.

עמי
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
תודה על הכתבה המעניינת.

כמה שאלות טכניות:
1. האם נכון להיום (אפריל 2014 )ניתן לבקר יד אנזק?
2. האם ניתן להגיע לתל גמה דרך איזור בארי - מחסני התחמושת הישנים / מפעל הגופרית?
3. האם ניתן לראות את שחזור גשר הרכבת / שרידי המסילה שבפארק אשכול גם בלי להכנס לפארק ) אני מבין שהכניסה לפארק היא בתשלום ורוצה להמנע מכך היות והמטרה היחידה היא לראות את המקום הנ"ל ולהמשיך בדרך
4. כמה זמן יארך להערכתך טיול רכבים על בסיס המסלול המתואר בכתבה אולם כזה שמתחיל בבארי ומסתיים בפארק גולדה - ביר עסלוג'?

תודה מראש!
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
איתן שלום,

להלן תשובתה של חנה בכר, מנהלת מחלקת קהילה ויער בדרום:

א. ניתן לבקר אך אנו מבקשים להבהיר כי מדובר באזור הקרוב לגבול עם עזה ומפעם לפעם, בעיקר בזמני מתיחות, האתר הופך לשטח צבאי סגור. ההחלטה אם לסגור את האתר למטיילים נקבעת אך ורק על ידי הצבא.
ב. מומלץ לעשות שימוש בכביש 232.
ג. ניתן לראות את שחזור הרכבת רק עם כניסה לפארק אשכול.
ד. להערכתנו המסלול המתואר ועד פארק גולדה יארך כ- 3-4 שעות כמובן בשלוב עצירות בפינות החן שבדרך.

בהצלחה:)
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
תודה על תשובתכם.
שאלה נוספת: התחנה הראשונה במסלול היא מצפור הבתרונות. האם יש כניסה נפרדת למקום או שהגישה מתבצעת דרך הכניסה לבארי בכיון נחאביר.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
תודה על התשובה.
אני מבין שהמסלול מתחיל ממצפור הבתרונות. האם הגישה למקום היא מהכניסה לקיבוץ או קודם לכן?
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
איתן שלום,

להלן תשובתו של יעקב שקולניק:
למצפור הבתרונות - נכנסים בכביש הגישה לקיבוץ בארי. לפני מרכז האופניים לה-מדווש פונים ימינה בדרך עפר מסומנת ירוק. משמאל מלווה את הדרך גדר. אחרי כ-900 מ' מגיעים לנקודת המצפור, ליד גשרון ירוק. כרגע, מלבד תצפית, אין שם דבר, מלבד שביל מסומן שנכנס למכתש בארי. בעתיד זו תהיה תחנה בנתיב אנז"ק. הדרך עבירה לרכב פרטי.

הגישה ליד אנז"ק, לעתים סגורה בהתאם להחלטות הצבא. יש להדגיש שוב כי מדובר באזור הקרוב לגבול עם עזה ומפעם לפעם, בעיקר בזמני מתיחות, האתר הופך לשטח צבאי סגור, בהתאם להחלטות הצבא.
אין אפשרות גישה ברכב פרטי מהשטח לתל גמה. יש לעשות זאת דרך הכביש.
ניתן לצפות בגשר שבפארק אשכול מדרך הבשור. צריך לדעת לזהות את הנקודה, אבל זה אפשרי.
אני מעריך שביצוע כל הנתיב ייקח כ-3 עד 4 שעות, בהתאם לעניין.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
האם אפשר לקבל בפי די אף את הדפדפת של קק"ל למסלול אנזק?
תודה-יואב
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
14:36
30.10.2017
היי יואב. אין אפשרות לייצא כ-PDF, אך אתה מוזמן להשתמש בכפתור "הדפס" שבחלק העליון של העמוד. 
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
האם אפשר לקבל את המסלול העדכני ביותר.הבנתי שיש נקודות נוספות שאינן מופיעות במפה שמצורפת לקובץ הזה.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
09:26
05.11.2017
שלום, 

זוהי כרגע המפה המעודכנת ביותר. 

במונח נתיב אנז"ק אנחנו מתכוונים לנתיב ולתחנות המשולטות שבו. כרגע לא נעשו בשטח שילוטים נוספים מעבר לכתוב בכתבה ולמתואר במפה (למעט המוזיאון החדש בבאר שבע, שנמצא בצד בית הקברות הצבאי הבריטי.

דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
הדפדפת שפרסמה הקק"ל על התחנות לאורך הנתיב_ איך ואיפה ניתן להשיג אותה?
תודה, מישי סלומון, מורה דרך 050-5217956
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
15:13
05.11.2017
שלום מיכאל, שלחנו לך במייל את הדפדפת.

דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
האם המסלול עביר ומסומן לרכב 4X4 לכל אורכו או שצריך לעלות על כביש רגיל?
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת
10:46
13.11.2017
שלום. נתיב אנז"ק איננו מסלול במובן המקובל של המילה. יש לאורכו תחנות ובהן שילוט הסבר על כל תחנה ותחנה.

הגישה לכל התחנות, גם אלה שנמצאות בדרך הבשור, עבירה לרכב פרטי.

דווח על תוכן לא ראוי
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
מועדפים 0
#
חפש