יער קהילתי מגדל העמק

  • בסיסית
  • כל השנה
  • צפון גליל תחתון
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
פרגולה ביער הקהילתי. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

חלקות היער הסמוכות למגדל העמק שייכות ליער בלפור, מהיערות הראשונים שנטעה קק"ל בארץ ישראל, והראשון שניטע לכבודה של אישיות שאינה יהודית. הלורד ג'יימס ארתור בלפור זכה בכבוד בזכות המסמך המפורסם שעליו חתם ב-2 בנובמבר 1917, הקובע שממשלת בריטניה מכירה בארץ ישראל כבית הלאומי של העם היהודי.

נטיעת היער החלה בשנת 1928 על ידי חברי קיבוץ גניגר, שנוסד שש שנים קודם לכן, וגם מייסדי קיבוץ רמת יוחנן עבדו ביער לפני שעלו להתיישבות. חברי הקיבוצים האלה היו זקוקים לפרנסה, וקק"ל העניקה להם הזדמנות לעסוק ביערנות. על פי סיפורי הוותיקים, שכר העבודה עמד על 25 גרוש ל-100 בורות. נטיעת יער בלפור הייתה גם מפעל הייעור הראשון של קק"ל אחרי מלחמת העולם הראשונה, וביער נערכו ניסויים ומחקרים בתחום הייעור.

יוסף ויץ, "אבי היער" בישראל, כתב ביומנו על יער בלפור: "...נסעתי לגניגר, שם ראיתי את אוסף עצי היער... אני מתכוון ליצור פה פנינת יער שתשמש לידיעת היער הישראלי... ותעורר את חיבת האנשים לעץ" (26 בפברואר 1935).

איך מגיעים?

הכניסה ליער מרחבת החניה שבמפגש רחוב ששת הימים עם דרך חטיבת גולני, מגדל העמק.

יער מגדל העמק ופגעי הזמן

ממערב ליער, על מקומו של הכפר אל-מוג'ידיל, נוסדה בשנת 1953 המעברה מגדל העמק, שהפכה בשנת 1988 לעיר. גם ראשוני מגדל העמק תרמו את חלקם לעבודות הנטיעה והייעור מסביב ליישוב שלהם. חלקו המערבי של יער בלפור, שנקרא כיום יער מגדל העמק, עוטף את העיר ככפפה משלושה כיוונים.

קק"ל הקימה סמוך ליישוב את חניון בלפור, ששימש במשך שנים אתר הבילוי של התושבים בחיק הטבע. התושבים נהנו לא רק מהחניון ומצל עצי היער אלא גם מהנוף הנפלא של עמק יזרעאל, הנפרש למרגלות הדרכים העוברות ביער. במשך הזמן הוסיפה קק"ל גם שביל אופניים סובב מגדל העמק, המנצל גם הוא את הדרכים והנופים של היער (השביל הותווה בסיוע ידידי קק"ל באנגליה).

אלא שבמשך השנים סבל היער מסוגים שונים של נזקים כגון הצתות ופגיעות של המזיק איצריית האורן. היער הידלדל והפך אט אט לחצר האחורית של מגדל העמק. בשלב מסוים נאלצה קק"ל לפרק את החניון הישן שהיה במקום ולכרות חלק מהעצים שאיימו לקרוס. היער ננטש. חגיגות יום העצמאות, חגיגות המימונה ואירועים אחרים שהתקיימו עד אז ביער, הועברו למקומות אחרים בעיר.

יער קהילתי. חיים חדשים ליער

בשנת 2006 החל שָלִי בן ישי, יערן הרי נצרת והעמקים, לפעול לשינוי המצב. באותו זמן החלה קק"ל, בהנהגתו של משה שלר, מנהל קהילה ויער במחוז המרכז של קק"ל, לפתח את היערות הקהילתיים בישראל.

ביער הקהילתי פועלת קק"ל בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית ועם תושבים מהקהילה ליצירת אתר טבע שיענה על הצרכים של הקהילה. קק"ל מסייעת לנציגי הקהילה להכיר את היער, בוחנת את הצרכים של התושבים, בונה את המתקנים הדרושים ומגשימה את חזון היער.

יער קהילתי, אם כן, מתמקד בשיפור איכות החיים והרווחה של התושבים המקומיים ובשימור המערכות הסביבתיות באמצעות שיתוף פעולה עם האוכלוסייה המקומית. מהתוצאה נהנים הכול: קק"ל נהנית מתושבים ששומרים על היער, התושבים נהנים מאתר טבע ליד הבית והרשות המקומית נהנית ממקום שאפשר לקיים בו אירועים לתושבים ומתושבים שמפתחים זיקה עמוקה למקום מגוריהם.

"פניתי עם רעיון היער הקהילתי לאלי ברדה, ראש העיר של מגדל העמק", מספר בן ישי, "אם לומר את האמת, אפילו אני עוד לא ידעתי על מה אני בדיוק מדבר. באותם ימים רעיון היער הקהילתי היה בחיתוליו. אלי ברדה נענה מיד ומאז הוא תומך נלהב של היער. הוא הצהיר שמגדל העמק תתפתח תוך שמירה על היער והחורש הטבעי. זו בדיוק הייתה הכוונה שלנו – לסייע לעירייה למתג את מגדל העמק כעיר ירוקה המציעה איכות חיים גבוהה ובה בשעה לשמור על היער ולפתח אותו. זה מצב שבו כולם יוצאים נשכרים".

מבט מתוך העיר

כל רעיון – נהדר ככל שיהיה – זקוק למישהו שיממש אותו. למרבה המזל, במגדל העמק יש דמות כזו: אהובה ג'ובני-חגי, מנהלת מדור קהילה באגף הרווחה של מגדל העמק. "הדבר הראשון שעשינו היה לשתף את הציבור, ליצור קבוצה של תושבים שהיער חשוב להם ושיהיו מוכנים לתרום מזמנם ומכישוריהם לפיתוח היער", מספרת ג'ובני-חגי, "לא פרסמנו מודעה. לדבר הזה אין סיכוי. במקום זאת הלכנו ועברנו מדלת לדלת והצענו לאנשים לבוא ולהיות שותפים לרעיון. בסופו של התהליך יצרנו קבוצה של כ-40 מתנדבים.

"בשלב הבא גייסנו בעזרתה של קק"ל את פרופ' דבורה שמואלי ואת ד"ר דלית גסול מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה, והשתיים הנחו את קבוצת המתנדבים. ערכנו סיורים ביער, למדנו להכיר את מיני העצים והצמחים והקמנו שני צוותים – צוות שימור ופיתוח היער וצוות קהילה וחינוך, שחושף את היער לתושבים ומארגן בו פעילויות".

העבודה התנהלה במלוא המרץ. הצוותים נפגשו עם אדריכל הנוף שהתמנה לתכנן את היער ושטחו לפניו את הבקשות של נאמני היער. במשך כל הזמן הזה עדכנו הצוותים את העירייה ואת שדרת הניהול בקק"ל ובסופו של דבר הוכן תיק פרויקט מקצועי לשיקום יער מגדל העמק. "כשזו הייתה הדינמיקה", אומר בן ישי, "קק"ל לא היססה להשקיע משאבים ניכרים כדי לשדרג את חניון בלפור ולהפוך אותו לפינת חמד".

"העניין התפתח", מסכמת ג'ובני-חגי, "קרן קימת ערכה לנו השתלמויות, גננות עברו קורס של 'גן ביער', אגף התקשורת בקק"ל יוזם טיולים למתנדבים, וסטודנטים מארגנים פעילויות למען צעירי העיר. ביער מתקיימות מדי שנה בשנה פעילויות שונות כמו סיורים מודרכים, קבלות שבת, אירועי הפנינג וסיורים לאור ירח. יער מגדל העמק שב למלא את ייעודו".

חניון בלפור. קהילה פעילה

חניון בלפור אכן הפך לפינת חמד. לאורנים הוותיקים ששרדו מתלאות העבר נוספו עצי חורש כגון אלון התבור, אלה ארצישראלית, חרוב ועוזרר המצטרפים לעצי בוסתן נותני פרי – שקד, תאנה ותות. בצל העצים יש שולחנות פיקניק ומתקני ספורט לפיתוח כושר גופני; השבילים בחניון ושולחנות הפיקניק נגישים, ובפינת החניון הוקם אמפי קטן עם במה, מצויד בחיבור לחשמל ומוכן לעריכת אירועים אמנותיים. יש אפילו מגרש פטנק, משחק כדורת שמקורו בצרפת.

בצל הפרגולה שבלב החניון פגשנו את אפרת קרניאל, חברה בקבוצת מתנדבי היער. "יום אחד דפקו אצלי בדלת", היא מספרת, "וביקשו ממני להיות חברה בקבוצת הפעילים החברתיים. שמחתי. תמיד אהבתי לטייל ואני באה מתחום ההוראה של גיאוגרפיה ותנ"ך. למדנו על היער ואיך הופכים חזון למציאות ופותחים את היער לקהילה. עשינו סקרי דעת קהל והגשנו לעירייה דוח מקצועי. הדוח זכה לתשומת לב רבה ולהתייחסות רצינית.

יש לנו קשר מיוחד עם עמותת 'סיכוי', שיצרה את 'בעמק ובהר' – קבוצה שיוזמת סיורים משותפים ליהודים ולערבים תושבי הסביבה. במגדל העמק נוצרה דינמיקה של שמירה על איכות חיים", אומרת אפרת. "היער שב להיות לא רק ירוק יותר, אלא גם העוגן של חיי קהילה פעילה".

אתרים נוספים במגדל העמק

פיתוח היער הקהילתי סייע לפיתוח אתרים נוספים במגדל העמק.

פארק רבין

קק"ל הפכה אזור שהיה מוזנח ומזוהם לפארק פורח, המשתרע על פני 35 דונם. בפארק יש כרי דשא נרחבים, מתקני משחקים, מגרשי ספורט ואמפיתיאטרון קטן. פארק רבין הוא נקודת מוצא נוחה לשביל האופניים סובב מגדל העמק, שאורכו כ-15 ק"מ.

גישה: חניה ברחוב השרון.
הפארק הוקם בסיוע ידידי קק"ל בארצות הברית.
שימו לב: פארק רבין פתוח בכול ימות השבוע מלבד יום א'.
הבערת אש בפארק אסורה בהחלט.

שביל הרקפות

שביל מעגלי שאורכו כמה מאות מטרים, העובר בחלקת יער קק"ל. בחלקה קיים ריכוז אדיר של רקפות שיכול להתחרות בקלות בכל גבעת רקפות אחרת בישראל. התקופה המומלצת לביקור היא בחודשים דצמבר-פברואר.

גישה: אפשר לחנות בחניית פארק רבין שברחוב השרון ולצעוד לרחוב הירדן הסמוך עד לתחילת השביל. נקודת ההתחלה מסומנת.

הגן הארכיאולוגי

הגן הארכיאולוגי במגדל העמק הוא פרי שיתוף פעולה בין רשות העתיקות, מגדל העמק, משרד הבינוי והשיכון וקק"ל. הגן נמצא בחורשה מוקפת שכונות מגורים ומשתרע על מדרון בין שני אתרי יישוב קדומים: בתחתית המדרון נמצא אתר עין חילו שהיה מיושב מתקופת הברונזה הביניימית עד לתקופת מלכי ישראל (2,200–1,000 לפסה"נ); במעלה המדרון נמצא אתר מוג'ידל, שראשית ההתיישבות בו חלה בתקופה הפרסית (500 לפסה"נ) ונמשכת עד היום.

המדרון שבשטח הפארק מייצג את הנוף החקלאי הקדום של סביבה זו, שבה גידלו התושבים את מזונם, עיבדו את התוצרת החקלאית והפיקו חומרי בנייה. במקום השתמרו גתות לדריכת יין, מחצבות אבן, מערכות קבורה, קברי ארגז מהתקופה הרומית ומערות קבורה משפחתיות מהתקופה ההלניסטית (332 לפסה"נ) ועד לתקופה הביזנטית.

גישה: חניה נוחה במפגש רחוב השקמה עם רחוב הערבה.

הדרכה

קבוצות המבקשות הדרכה באתרי מגדל העמק מוזמנות לפנות לאהובה ג'ובני-חגי, מנהלת מדור קהילה ורווחה במגדל העמק, טל' 04-6507816. ההדרכה ללא תשלום על ידי מדריך ממתנדבי קהילת מגדל העמק.

קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: ולדימיר בזברחי, מרחב צפון קק"ל
פורסם בתאריך: 24.6.2015
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת טיולים וסימון שבילים הגליל התחתון (גיליון מס' 3)