שביל נופי נחל קטלב

  • בסיסית
  • כל השנה
  • 4 ק"מ
  • מרכז הרי ירושלים
  • 1-2 שעות
  • עומס קל
צילום: יעקב שקולניק, ארעיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

מסלול מעגלי שיש לו שלושה יתרונות: הוא קצר, הוא עובר בלב חורש מפותח ונשקפים ממנו הנופים היפים של נחל קטלב ונחל שורק. השביל נכלל בתחומו של פארק עצמאות ארצות הברית.

איך מגיעים?

נקודת המוצא והסיום של מסלול הטיול היא מוקד יער בר גיורא, בין המושבים נס הרים ובר גיורא (כביש 3866). במקום פועל כל ימות השבוע בית הקפה "בר בהר".

סיפורי דרך

השביל הרגלי

אורך מסלול ההליכה:  1.7 ק"מ. 

משך הטיול: כשעה.

אופי המסלול: מסלול מעגלי קצר וקל, המתנהל פחות או יותר באותו קו גובה. לקראת סיום יש מעלה קצר המתגבר על הפרש גובה של כ-40 מ '.

מסלול הטיול: השביל מתחיל ליד הברזייה שברחבת מוקד המידע, ובראשיתו הוא חופף לשביל נגיש שסללה קק"ל (שביל נופי נחל שורק).  השביל מסומן בראשית דרכו בסימון שבילים אדום.

צועדים בשביל המשותף כ-180 מ' ופונים ימינה על פי שילוט ההכוונה. מעתה דרכנו תתנהל בטבע ממש, בחורש סבוך ומפותח.

צעידה של כ-150 מ' תביא אותנו אל דרך עפר רחבה. אם נפנה ימינה, נגיע בחזרה למוקד המידע, אך אנו נפנה שמאלה בדרך העפר ואחרי 30 מ' נפנה ימינה לתוך סבך החורש. מפעם לפעם נפגוש ספסל בצל אחד העצים.

לאחר כ-250 מ' נחשפים נופי נחל קטלב, המפריד בינינו ובין הר גיורא. חדי העין יבחינו בכיפה הלבנה שבראש ההר, המציינת את מקום קברו של שיח' מרזוק.

כ-200 מ' הלאה משם נפגוש שביל מסומן בצבע שחור. מי שיעלה ימינה ישוב למוקד המידע בר גיורא. אפשר, לפני כן, לרדת במורד השביל "השחור" שמאלה כ-200 מ' ולראות מה נשמע בעין גיורא. המעיין וסביבתו היו בסיס לחווה שפעלה כאן עד מלחמת העצמאות. 

אבני דרך במסלול

מוקד יער בר גיורא

במוקד יער בר גיורא מוצגת תצוגת קבע המביאה מידע על אפשרויות הטיול והנופש באזור. התצוגה כוללת תמונות, מפות, הצעות למסלולי טיול ולביקור באתרים, מידע על אתרי נוף וארכיאולוגיה ולוחות הסבר על תופעות גיאולוגיות, בוטניות וזואולוגיות המאפיינות את האזור.

קק"ל מעמידה לרשות המטיילים מערכת מידע באמצעות ברקודים המספקים מידע עדכני על הפארק , סביבתו הקרובה ואתרי קק"ל נוספים לטיול באזור ההר ושפלת יהודה. המטרה בשימוש המערכת: חיסכון רב בנייר ובלכלוך. אנא, נצלו את המידע הקיים ברשת לפני השימוש בעלונים מודפסים

המוקד פתוח בכל ימות השבוע בשעות 17:00-9:00, והוא כולל שירותים המותאמים גם לאנשים עם מוגבלויות. במתחם פועל בית הקפה-מסעדה "בר בהר". מרפסת התצפית שבמוקד המידע משקיפה אל נופי נחל שורק מרום של 720 מ' מעל פני הים.

מוקד יער בר גיורא הוא נקודת יציאה אידיאלית לטיולים במרחבי פארק ארצות הברית. קק"ל החלה בהקמת הפארק בשנת 1976 לרגל חגיגות 200 שנה לעצמאות ארצות הברית. הפארק הוא שילוב מרתק של חורשים טבעיים ויערות נטועים, מעיינות, טרסות חקלאיות קדומות ואתרים עתיקים.

הר גיורא

הר גיורא נראה היטב מהמסלול ובייחוד בולטת כיפת קברו שלש שיח' מרזוק. שיח' מרזוק, על פי המסורת המקומית, היה עוזרו הנאמן ותלמידו של שיח' באדר המפורסם, שקברו נמצא בשרידי הכפר החרב דיר א-שיח', במדרון שמעל נחל שורק, לא הרחק מנחל קטלב. משביל נופי נחל קטלב נראים היטב גם היישובים רמת רזיאל, כסלון ונס הרים, השוכנים בראשי ההרים שמדרונותיהם יורדים לנחל שורק, הנחל האדיר המנקז את הרי יהודה.

לקריאה נוספת והעשרה

פארק עצמאות ארה"ב

שביל נופי נחל שורק נמצא בלב פארק עצמאות ארה"ב. הפארק מתבסס על חלקת יער שניטעה ליד בר גיורא בימי המנדט הבריטי ובעיקר על היערות שניטעו באזור בשנות ה-50 של המאה ה-20 בידי עולים חדשים, שהתיישבו במושבי האזור ובבית שמש הסמוכה. קק"ל הכשירה בפארק חניוני פיקניק, מתקני נופש פעיל ומצפורים המשקיפים על נופי הרי ירושלים ונופי השפלה. שבילי טיול רבים מובילים את המטיילים אל מצפורים, מעיינות, חורשים טבעיים ואתרי המורשת שבפארק. קק"ל מכשירה את הפארק בסיוע ידידיה בארה"ב.


חורש

השביל עובר בלב חורש מפותח וסבוך. העץ השולט הוא אלון מצוי, אך גם עצי הקטלב המצוי בולטים כאן בזכות קליפת הגזע האדומה שלהם. באביב יש כאן פריחה נהדרת של רקפות ושלל צמחי בר אחרים, אך גם באביב המאוחר (סוף אפריל-תחילת מאי) תוכלו למצוא כאן פרחים כגון חוטמית זיפנית, דם המכבים האדום ואחרים.

חורש האלון המצוי והצמחים המלווים אותו הוא תצורת צומח השיא המאפיינת את הרי ירושלים. במשך השנים השמיד האדם שטחי חורש נרחבים כדי לפנותם לעיבוד חקלאי ולמרעה. העץ נוצל לחימום, לבישול ולבנייה. שרידים של חורשים אלה שרדו עד מחצית המאה ה-20 בעיקר במדרונות תלולים וסלעיים, שהגישה אליהם קשה. שטחים אלה שימשו "בנק זרעים" ומקור ריבוי להתאוששות החורשים הטבעיים באזור, במקומות שזכו להגנה על הטבע, כגון פארק עצמאות ארה"ב ושמורות הטבע באזור.


המסלע בשביל

שביל נופי נחל קטלב עובר בין סלעי הדולומיט של תצורת עמינדב. סלעים אלה נוטים ליצור טרשים מפוסלים, תוצאה של פעילות המסת מים. מכיוון שהתצורה בנויה מגושי סלעים מסיביים (ללא שכבות ביניים), נוצרים לעיתים מצוקים, כדוגמת המצוק הגדול שנמצא כ-850 מ' מנקודת היציאה למסלול.

מתחת לסלעי תצורת עמינדב נמצאים סלעי החוואר הצהובים והרכים של תצורת מוצא. סלעים אלה אינם חדירים למים ולכן הם אחראים לנביעת מעיינות רבים בסביבה, כגון עין גיורא ועין קטלב הנובעים בערוץ שלמרגלותינו. הרכבת שעלתה לירושלים בתקופה העות'מנית עצרה בתחנת בר גיורא, למרגלות נחל קטלב, כדי למלא את הדוודים במי המעיינות וליצור מהם את הקיטור הדרוש להנעת הרכבת.
קרדיטים
 
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
מפה: קק"ל מרחב מרכז קהילה ויער ואביגדור אורגד מפות
הכתבה הוכנה בעזרתה של עדי טנא נתן, רכזת קליטת קהל אזור ההר.
עודכן בתאריך: 7.4.2024
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפת גוגל

מפת סימון שבילים 9 מבואות ירושלים