סינגל עין ראפה

  • בינונית
  • 14 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז הרי ירושלים
  • נגד כיוון השעון
  • 400 מ'
  • קיץ
סינגל עין ראפה. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל משגע לרכיבת אופניים בלב הרי ירושלים מספק חוויה המשלבת הנאה מהטבע עם כיף ואדרנלין.

אנא הישמעו להוראות, רכבו באיטיות בתוך הכפר וכבדו את תושביו.

סינגל עין ראפה הוא הראשון שנסלל בשיתוף פעולה עם בני כפר ערבי ומהווה דוגמה מצוינת לשיתוף פעולה מוצלח התורם הן לקהילה בכפר הן לסביבה.

הסינגל הוא פרי רעיון של עלא ברהום, יו"ר ועד הכפר, אשר בשיתוף עם גידי בשן מקק"ל סחף את בני הכפר והביא למהפכה של ממש בתפיסת הכפר את עצמו כיעד תיירותי. בנוסף לסיוע בסלילת השביל בשטח, ביצעו בני הכפר עבודות שיקום נרחבות באזור עין לאמור והפכו אותו ממזבלה לפנינת נוף. בהמשך מתוכננות עבודות משותפות של קק"ל ובני הכפר בהשקעה גדולה להסדרת הגישה לאזור ולמעיין עצמו ולהפיכתו למוקד תיירותי.

בני הכפר פתחו ביוזמות פרטיות להצעת שירותי תיירות במפגש השביל עם הכפר, אם כי מקצתן נסגרו לעת עתה על ידי המוסדות עד להסדרת הרישיונות הנדרשים. כמו כן כחצי שנה לאחר פתיחת הסינגל יזם הכפר פסטיבל תיירותי ענק.

גם בתחום הרכיבה התכנונים להמשך רבים ויש תוכניות להארכת הסינגל, ובהן חיבור ליישובים היהודיים בסביבה, במטרה לקדם את השיתוף וההבנה בין העמים.

רכבו באיטיות בתוך הכפר וכבדו את תושביו.

הוראות הגעה

מבואת עין לעמור (לימון) – מכביש מס' 1 יורדים במחלף חמד, פונים ימינה (לכיוון דרום) ומיד שוב ימינה לעין נקופה/ עין ראפה. עוברים ככר אחת ובשנייה פונים ימינה לכיוון עין ראפה (רח' המעיין). ממשיכים ישר, תוך הצמדות לימין, חולפים על פני המסגד, ממשיכים לתוך כביש משובש ההופך לדרך עפר ומגיעים לחניה מול עין לאמור, שם גם נמצא שלט המבואה.

מבואת צובה – מכביש 395 נכנס לקיבוץ צובה ומיד נפנה שמאלה ושוב שמאלה אל חניית קיפצובה, שם נחנה. המבואה נמצאת על דרך העפר ממערב לחניון (סמוך לכביש 395).

מבואת גבעת יערים – מכביש 395 נכנס למושב גבעת יערים. לאחר כקילומטר נגיע לככר בה נפנה ימינה ולאחר כ-500 מ' נוספים נראה רחבה קטנה מצד ימין, כאן נמצאת המבואה.

תיאור המסלול

בלב הרי ירושלים, מסביב לנחל כסלון, נבנה סינגל מקסים היוצא מעין לאמור, סמוך לכפר עין ראפה, מטפס על הגדה הצפונית של נחל כסלון בדרכו מערבה, חותך אל הגדה הדרומית וחוזר מזרחה, כל זאת בעוד הוא נהנה מפריחה נהדרת, יער ירוק וותיק ואוויר הרים טהור.

בחלקו הצפוני של המסלול עובר השביל בחלקו ביער אורנים נטוע אשר שרד את השריפה הגדולה של 1995, ובחלקו באזור אשר נפגע בשריפה ומתחדש באופן טבעי בהתאם למדיניות קק"ל מן השנים האחרונות להעדיף חורש טבעי על פני נטיעת אורנים. בחלקו הדרומי של המסלול, אשר ברובו לא ננטע, מתקיים חורש טבעי יפיפה הכולל בעיקר אלונים, קטלבים ואלות וכן פריחה מרהיבה של מגוון פרחי הבר הנפוצים בארץ ישראל – כלניות, רקפות, נרקיסים, צבעונים ועוד.

הסינגל הינו כאמור ברמת רכיבה בינונית וכל רוכב ירכוב בקצב שלו. חובבי המרחקים יוכלו לשלב אותו כמנת אקשן מתבקשת בתוך מסלול ארוך בדרכי הנוף של נחל כסלון.

שביל האופניים נסלל ביוזמת ובשיתוף תושבי הכפר עין ראפה הסמוך כחלק מקונספט של חיזוק הקשר בין הקהילה לסביבה.

שימו לב כי הסינגל הינו חד כיווני ויש להקפיד לרכב בכיוון המשולט, נגד כיוון השעון. בקטעים המקשרים למבואות התנועה היא דו-כיוונית. רכבו בזהירות!

פרטי המסלול –

ממבואת עין לימון - אורך 14 ק"מ, גובה מצטבר 300 מ', רמת רכיבה בינונית.
ממבואת צובה – אורך 18 ק"מ, גובה מצטבר 400 מ', רמת רכיבה בינונית.
ממבואת גבעת יערים – אורך 14.6 ק"מ, גובה מצטבר 330 מ', רמת רכיבה בינונית.

הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" עם רוכב אופניים בצבע כחול, המצביע על רמת רכיבה בינונית, על רקע צהוב, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה.

סיפור דרך

ממבואת עין לעמור - מיד מאחורי שלט המבואה נפנה ימינה לשביל החוצה את הערוץ, ובצדו השני נכנס ימינה עם השילוט לתוך הסינגל. הסינגל צובר גובה במתינות תוך שנופי ההר המקסימים נפתחים לפנינו. את הירוק העז בעיניים המוקרן מעצי היער נזכה לראות לאורך כל השנה, אולם בקטע זה העובר בשטח יחסית פתוח נוכל גם ליהנות מפריחה צבעונית משגעת בחודשי החורף.

אחרי שהתחממנו הגיע הזמן ליהנות ממנת אדרנלין כשהסינגל יורד במתינות לאורך צלע ההר, לעתים מול הנוף הפתוח ולעתים בעומק היער, עד שלבסוף הוא נוחת חזרה בערוץ נחל כסלון.

לכל אורך המסלול מומלץ לפתוח את העיניים ואולי נזכה לחזות במקצת מחיות הבר הרבות המשוטטות בסביבה – תנים, שועלים, צבאים, דרבנים, נמיות, עופות דורסים ועוד.

נרכב לאורך הגדה הצפונית של ערוץ נחל כסלון, נחצה אותו ונתחיל לחזור מדרום לערוץ ולדרך האדומה של ציר נחל כסלון. (רוכבי נחל כסלון יכולים להצטרף כאן לשביל). כאן נתחיל לטפס בתוך תא שטח מקסים, עושים דרכנו בין סלעים מרשימים לצמחיה ירקרקה, בעלייה שרובה מתונה ונוחה, אך לפרקים דורשת מאמץ אנארובי למעבר מדרגה למעלה, על מנת שלא נשתעמם. לבסוף נפגוש דרך כורכר רחבה ונפנה בה שמאלה ומיד ימינה אל המשך הסינגל, עדיין במגמת עלייה.

הצמחייה במקטע זה, שהינו במפנה דרומי, שונה ממחציתו הראשונה, ומורכבת מחורש טבעי מגוון ויפיפה, ממנו נזכה להתרשם בפרוטרוט בעוד אנו מתמודדים עם העלייה. אנו ממשיכים במגמה מערבה, גבוה מעל העמק, נהנים מן הנופים המרהיבים ומאוויר ההרים הצלול כיין.

כ- 2300 מ' אחרי מעבר דרך הכורכר נגיע לצומת בסינגל. פניה ימינה תוביל אותנו כעבור 300 מ' אל מבואת גבעת יערים. המתחילים את הרכיבה ממבואה זו יצטרפו כאן אל הסינגל המרכזי.

כעבור כ-2400 מ' נוספים נגיע לצומת נוספת בסינגל. הפעם פניה ימינה תוביל אותנו כעבור כ-2 ק"מ של טיפוס בנוף מטריף אל מבואת צובה. המתחילים את רכיבתם במבואה זו, יצטרפו כאן, לאחר ירידה משגעת של 2 ק"מ, אל הסינגל הראשי.

נמשיך ברכיבה בסינגל הראשי ובמהרה נכנס לתוך היישוב עין ראפה.
נשים לב כי בתוך הכפר ניתן בקלות להגיע למהירויות גבוהות, אך הפניות העיוורות כשמעברן השני עלול להיות ילד או להגיח רכב מסוכנות מאוד!! שמרו על מהירות נמוכה ורכבו בזהירות.

בסיום הירידה הגדולה נגיע אל המסגד המרשים של הכפר, שם נפנה שמאלה ונמשיך בכביש אל נקודת הסיום בעין לאמור, הנמצא ממול לחניית המכוניות. טיפוס קצר במדרגות והנה נגלית לעינינו בריכת מים מקסימה למרגלות מצוק נישא, המסתתרת שם, חבויה מעין החולפים למטה. ביום חם אין כמו רחצה טובה לסיום רכיבה משובחת!

מי שהתחילו את רכיבתם במבואת גבעת יערים או מבואת צובה ימשיכו כאן ברכיבה על הסינגל לפי התיאור למעלה, עד להגעה לצומת המפנה אותם אל המבואה.

למי תודה למי ברכה

התכנון הראשוני של השביל בוצע על ידי גידי בשן, רכז קהל ויער אזור הרי ירושלים ושפלת יהודה ועלא ברהום, יו"ר ועד הכפר עין ראפה ורוכב נלהב בשטח.
התכנון המפורט והפיקוח על הביצוע בשטח נעשו על ידי אדריכל אוטו פרידמן.
סלילת השביל בשטח נעשתה על ידי עובדי קק"ל בשיתוף עם בני הכפר.
בשנת 2020 בוצעה על ידי יפתח סהר הרחבה של הסינגל וכן סלילה של סינגלים מקשרים מקיבוץ צובה ומושב גבעת יערים.

לקריאה נוספת והעשרה

יער הקדושים

קרדיטים:
כתיבה: אילן שחם
צילום: אילן שחם
מפה: אזור ההר
תאריך עדכון אחרון: 13.9.2020

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מבואת עין למון



מבואת צובה



מבואת ק.יערים