טיול ליער אודם

 
  • בינונית
  • כל השנה
  • 7 ק"מ
  • צפון רמת הגולן
  • 3-5 שעות
  • עומס קל
מחצבה ססגונית בהר אודם. צילום: יעקב שקולניק
  • סוג המסלול

לאחרונה שיפרה קק"ל את חניון פלס"ר 7, המשמש אנדרטה לחללי היחידה. מהחניון הזה אפשר לצאת למסלול רגלי באורך שבעה ק"מ, המטפס לפסגת הר אודם ויורד ליער אודם (יער מסעדה), יער טבעי שבו צומחים שלושה מיני אלון – אלון מצוי, אלון תולע ואלון תבור. זהו מסלול קווי ולא מעגלי. יש לדאוג לרכב מאסף בסוף המסלול.

איך מגיעים לנקודת המוצא?

החניון נמצא כקילומטר מצפון לכניסה לקיבוץ אל-רום, בצדו המערבי של כביש 98, בין סימני ק"מ 81-82.

חנין פלס"ר חטיבה 7

פלס"ר 7 היא פלוגת הסיור של חטיבה 7. האנדרטה שבמקום מנציחה את חללי היחידה לדורותיהם ולמערכותיהם. מול האנדרטה יוצא הכביש להר חרמונית ולעמק הבכא, זירת הקרבות המרים שבהם לקחה חלק פלוגת הסיור במהלך קרבות הבלימה של מלחמת יום הכיפורים (9 באוקטובר 1973).

האנדרטה ידעה כמה גלגולים. בשנת 1973, בסיוע קק"ל, הקימו חברי הנופלים והמשפחות השכולות אתר הנצחה צנוע. לוח מתכת, שנלקח אולי מטנק צנטוריון, נשא את שמות חללי הפלוגה במלחמת יום הכיפורים. במשך הזמן נוספו לאנדרטה מרכיבים נוספים.כיום האנדרטה כוללת רחבה ובלבה מבנה בטון גדול המזכיר בצורתו נגמ"ש. על מבנה הבטון ניצב נגמ"ש של הסיירת שנפגע בקרב בסביבה. לידו נמצא השלט המקורי של האנדרטה בראשיתה ושלט נוסף, באותו סגנון, המנציח את חללי הפלס"ר שנפלו במסגרות אחרות. באנדרטה ניצב עמוד ובו עמדת שמע, המספרת את סיפורו של הקרב שהתחולל באזור, כולל הקלטות מרשת הקשר של החטיבה.

קק"ל נטעה חורשת עצים ליד האנדרטה. לאחרונה שיפצה קק"ל את האנדרטה והפכה את החניון שלידה לחניון לילה ובו משטחי לינה מוסדרים. החניון משמש אתר ללינת שטח למטיילי שביל הגולן וכמובן, למטיילים אחרים בגולן.

המחצבה

השביל עובר כשני קילומטרים באזור מישורי, כשהר אודם מתנשא ממש מולנו. הטיפוס ממרגלות ההר תלול למדי ויחייב אותנו להתגבר על הפרש גבהים של כ-80 מ'. בדרך עוברים מחצבה עמוקה, שחפרה בדופן ההר לעומק כ-20 מ'. המחצבה נועדה לחצוב סלע סקוריה, שבו משתמשים כמצע לגידול צמחים ולשימושים נוספים. הסלע חושף שלל צבעים – אדום-צהוב, שחור ואפור, סגול וחום.מכאן קצרה הדרך לפסגתו של הר אודם. השם העברי הוא תרגום ישיר של השם הערבי תל אל-אחמר. ואמנם, ביום שמש בהיר מתנוצצים מדרונות ההר בגוון סגול-אדמדם מיוחד, שאין לטעות בו. הר אודם הוא חוליה בשרשרת ארוכה של תלים, מקבילים זה לזה, היוצרים שתי שורות של חרוטי אפר געשי. תלי הגעש האלה, ביניהם הר אביטל והר בראון, נוצרו מגיבוב של חומרים מוצקים שהתנפצו והתרסקו בעת ההתפרצות הגעשית והצטברו מסביב למוקד הפעילות. החומר העיקרי הבונה את החרוטים האלה הוא סקוריה, סלע העשוי מחלקיקים נקבוביים בני כמה מילימטרים עד כמה עשרות סנטימטרים.

מהפסגה כפולת הפסגות נשקף נוף נהדר. במערב רואים את עמק החולה, בקעת הלבנון והרי הגליל העליון. מפינות אחרות בהר נראים היטב החרמון ומרחבי הגולן.

יער אודם

שביל הגולן יורד מהפסגה צפונה, עובר בין מטעי הנשירים של הדרוזים מצפון הגולן ומגיע לאחר כשני ק"מ לשולי יער אודם (יער מסעדה). זהו יער נפלא, שריד ליער ענק שכיסה את צפון הגולן. הצ'רקסים שבאו לגולן במאה ה-19 התפרנסו, בין השאר, מכריתת עצים ומכירתם, דבר שצמצם את ממדיו של היער הגדול. מאוחר יותר ניצל הצבא הסורי את חלקו המערבי של היער כמסווה למתקניו, ולכן אסר על הפגיעה בו. בכך, תרמו הסורים תרומה לשיפור מצבו של היער.

יער אודם הוא יער מיוחד בישראל, בזכות צירוף של כמה גורמים. היער צומח על אדמת בזלת, זוכה לכמויות משקעים נכבדות (עד 1,000 מילימטרים בשנה) והוא מרוחק יחסית מהשפעת הים. הוסיפו לכך את העובדה שהיער מכוסה שלג כמה שבועות בשנה, והרי לכם שמורת טבע שאין דומה לה בישראל.

השביל מציע כמה מאות מטרים של הליכה ביער (לכו בזהירות. הקרקע אבנונית). בחורף מרשרשים מתחת לרגליים עלי השלכת הגדולים והמפורצים של עצי אלון התולע, ומעניקים תחושה של יער אירופי. מסייעים לכך גם המטפסים הרבים, ובהם יערה איטלקית וקיסוסית קוצנית. יער אודם הוא אחד מאותם מקומות נדירים שבהם אלון התולע גר בשכנות טובה עם האלון המצוי, עץ ירוק-עד, בעל עלים קטנים ששוליהם קוצניים. אליהם מצטרפים עצים נשירים אחרים כגון אלה ארצישראלית, לבנה רפואי, עוזרר קוצני והעוזרר החד-גלעיני הנדיר. בחודש ינואר, בעיצומו של החורף, פורחת כאן הרקפת היוונית. המראה שלה מרהיב במיוחד כאשר היער מכוסה שלג. יש כאן צמחי פרחים יפים אחרים כגון הסחלב בן חורש רחב עלים (מאי), שנק החורש (אפריל), שפע מטפסים ומגוון אדיר של פטריות.

כשהשביל יוצא אל קרחת היער, לא נותר אלא לפנות שמאלה ולצעוד כמה דקות אל נקודת הסיום, במפגש עם כביש 98.

רוצים עוד? לכו לג'ובה הגדולה

משך הגיחה: חצי שעה.

שביל הגישה לג'ובה הגדולה מסתעף מכביש מסעדה–אודם (מס' 978), כ-200 מ' מצפון לכביש הגישה למושב אודם. קק"ל הכשירה רחבת חניה במקום שבו השביל מסתעף מהכביש.

שביל קצר ונגיש, שאורכו כ-300 מ', מביא את המטייל אל גדת בור עגול ענק באדמה, שקוטרו כ-250 מ'. על עומקו של הבור, כ-60 מ', המטייל יכול רק לקרוא בספרים, שכן העצים הרבים  הצומחים בדופנותיו ותלילות הדפנות של הבור, מסתירים את קרקעיתו.השם הג'ובה הגדולה הוא הכלאה ישראלית אופיינית בין עברית לערבית. שמו הערבי של המקום הוא ג'ובה אל-כבירה (הבור הגדול). המילה הערבית ג'ובה מזכירה את המילה הארמית גוב, שפירושה בור. בעברית טהורה היה ראוי לכנות את המקום "הגוב הגדול", אבל לעברית שלנו יש חיים משלה.

ביער אודם פזורים כ-20 ג'ובות געשיות כאלו. כולן, למרות המשקעים הרבים שיורדים באזור, אינן מתמלאות במים, מה שמוכיח כי קיים בהן חלחול רב למעמקי הקרקע. על אופן היווצרותן נטושה מחלוקת, ואנו נציג כאן רק שתי גרסאות באשר לכך. הגיאולוג דורון מור גורס שהג'ובות נוצרו כתוצאה מהתפרצויות של גז וולקני בכמויות גדולות, שבעקבותיהן לא נפלט חומר געשי. זה מסביר היטב את המעגליות של הג'ובות. הגיאולוג עמנואל מזור, לעומת זאת, מציע השערה נוספת ולפיה זרם של בזלת לוהטת כיסה שטחי מים רדודים  וסלעים  שהכילו מים. כתוצאה מכך נוצר קיטור שגרם להתפוצצויות משניות ולהיווצרות הג'ובות. אין לרדת למעמקי הג'ובה, אלא לשוב לרכב החונה בצד הכביש.

מידע נוסף

גישה לחניון פלס
החניון נמצא כקילומטר מצפון לכניסה לקיבוץ אלרום, בצדו המערבי של כביש 98, בין סימני ק"מ 81?82.

גישה לנקודת הסיום (רכב מאסף)
נוסעים מחניון פלס"ר 7 צפונה בכביש 98, וליד סימן ק"מ 58 פונים מערבה בדרך עפר. חונים ליד סימן שביל הגולן הסמוך לרכב.

מפת טיולים וסימון שבילים
גולן וחרמון (גיליון מס' 1)

התאמה למוגבלים בתנועה
חניון פלס"ר 7 והשביל לג'ובה הגדולה נגישים לאנשים בעלי מוגבלויות

אורך המסלול
כ-7 ק"מ. ניתן לעלות להר אודם ולשוב באותה דרך

ציוד
נעליים גבוהות להליכה, ביגוד חם בחורף

אזהרה
אין לטייל כאשר ההר מוקף ערפל סמיך

קרדיטים
כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק | מידע מקצועי: אפי נעים, מנהל החולה ויערן הגולן, קק''ל | מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי | פורסם בתאריך: 2.1.2013
בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.
למעבר לעמוד ובו כל הדיווחים העדכניים לחצו כאן

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

מפה של רמת הגולן