סינגלים בפארק תמנע

  • בינונית
  • 34 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הערבה אילת
  • נגד כיוון השעון
  • 700 מ'
סינגלים בפארק תמנע. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

נופי קדם ססגוניים ומרהיבים וחוויית רכיבה מעולם אחר במסלולי פארק תמנע

פארק תמנע אמנם רחוק באופן יחסי וסביר להניח שלא יכלל ברשימת הסינגלים האופציונאליים לרכיבת סוף שבוע. יחד עם זאת כדאי לאפסן את הידעה על קיומו אי שם בתודעה ובשום אופן לא לוותר על רכיבה בו אם אתם מזדמנים לאזור.

הוראות הגעה

כ-26 ק"מ צפונית לאילת פונים מכביש הערבה מערבה לפארק תמנע. הסינגל הינו מעגלי. ניתן להתחיל את הסינגל ליד מבואת הכניסה, ובנוסף, ניתן לאחר המעבר בקופות, להמשיך עם הרכב כ-7.5 קילומטרים בכביש הפנימי עד לחניון הסמוך לאגם. ואז גם לסיים את הסינגל בחניון זה.

תיאור המסלולים

בקעת תמנע הינה עמק נרחב בצורת פרסה המוקף משלושה כיוונים במצוקים אדירים ובליבו מתנשא הר תמנע. הבקעה מהווה מוזיאון גיאולוגי מרתק עם תצורות סלע אשר פוסלו על ידי כוחות הטבע לאורך אלפי שנים ומסלע מגוון ועתיר מינרלים המעניקים לנו יחדיו חוויית טבע מדברי עתירת צבעים וצורות.

למקום היסטוריה מרתקת, בעיקר בשל הנחושת המסתתרת בהרים, אשר גרמה לו להיות המקום הראשון בעולם בו כרו נחושת, וברחבי הפארק ניתן למצוא עדויות רבות לכריה זו, כולל אלפי פירים, תנורי התכה מתקופת האימפריה המצרית ועוד.

כעת עומדים לרשות הרוכבים שני מסלולים, האחד - סינגל תמנע המקורי שאורכו 14 ק"מ ולצידו, סינגל המכרות החדש יותר המשתרע למרחק של 34 ק"מ וכולל גם טיפוס אנכי הגון. המסלול הראשון קל יותר ויתאים לגיחה קצרה והשני - למי שעיתותיו בידו וגם ניחן בכושר גופני טוב.

מבחינה טכנית המסלולים אינם קשים ומתאימים לרוכבים מנוסים אך לא בהכרח מקצועיים. עם זאת, אורכו של סינגל המכרות וכמות העליות שבו, בהחלט מעלים את רמת הקושי של הרכיבה בו. לאורך 25 הק"מ שבין הכניסה לפארק לאגם אין נקודה למילוי מים – הקפידו לצאת לדרך עם מספיק נוזלים להשלמת הרכיבה בשלום.

שימו לב שהכניסה לפארק כרוכה בתשלום.

פרטי המסלול סינגל תמנע -

המסלול הקצר יחסית, מתאים למי שמעוניין לטעום את מה שיש לאזור תמנע להציע. הוא אינו כולל קטעים טכניים קשים וגם אורכו והעובדה שאינו צובר גובה רב, הופכים אותו למתאים גם לרוכבים ברמת רכיבה בסיסית.
אורך 14 ק"מ, גובה מצטבר 200 מ', רמת רכיבה קלה.

הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" בצבע חום/אדום על רקע לבן המצוירות על סלעים במסלול, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה. בחלק מן המסלול ישנו גם סימון שביל ישראל לאופניים, בו ה"טיפות" כחולות.

הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.

פרטי המסלול סינגל המכרות -

סינגל המכרות ייקח אותנו לסיבוב מקיף בפארק, אל נופי פרא שהם שילוב נדיר של צבעים ומרקמים אותם לא תראו בשום מקום אחר בארץ, ובמעט מאוד מקומות בעולם, כל זאת תוך רכיבה על סינגל שברובו הגדול נוח לרכיבה, עם אלמנטים טכניים, עליות וירידות מטורפות המפוזרים פה ושם להשלמת חוויית הרכיבה.

אורך 34 ק"מ, גובה מצטבר 700 מ', רמת רכיבה בינונית.

הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" בצבע בורדו על רקע לבן המוצמדות לסלעים לאורך המסלול, כאשר השפיץ של הטיפה מצביע על כיוון התנועה.
הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – נגד כיוון השעון.

סיפור דרך

סיפור דרך סינגל תמנע

המבואה לסינגל נמצאת מצפון לחנייה של האגם, בכניסה לדרך עפר. מכאן נצא ברכיבת חימום על הדרך הרחבה בעמק היפה למרגלות הר תמנע, אשר תוביל אותנו במהרה אל "מקדש חתח'ור" הסמוך לעמודי שלמה, שם התפללו לאלת הנחושת המצרית, חתח'ור, וכיום רוכזו בו ממצאים רבים מרחבי הפארק.

לאחר עיון בשרידים נמשיך מעבר לעיקול ולעינינו ייתגלו עמודי שלמה המלכותיים. במידת האפשר מומלץ להשאיר את האופניים עם אחד החברים ולעשות סיבוב במסלול הרגלי הקצרצר העובר דרך העמודים העצומים.

עם חזרתנו אל האופניים יחל קטע הסינגל הראשון של השביל, העושה דרכו על סלעי יסוד ומאתגר אותנו במספר מעברים טכניים. לאחר כ- 1.5 ק"מ הסינגל מתחבר לכביש, עליו נמשיך כמה מאות מטרים, נפנה שמאלה בצומת ה-T, וחיש קל נעזוב אותו שמאלה לטובת טיפוס על אבן חול אדומה כשתצורות מרתקות מקיפות אותנו, ובעקבותיו ירידה מהנה אל בקעה כשמימיננו תתגלה עמדת תצפית, אליה נטפס ונזכה לתצפית מרשימה על הפטרייה ומחנות העובדים, כמו גם הסברים על תהליכי הפקת הנחושת במכרה.

נשוב מטה ונמשיך עם הסינגל כשהוא חוצה משטח חולי על גבי גשרון עץ המונח על האדמה לצורך ייצובה ומעבר נוח עליה. גשרון זה מכונה בפי בוני השבילים "שפאלות" ובהמשך נפגוש עוד רבים מאחיו. המגמה כעת היא טיפוס מתון על שלוחת סלעי משקע ימיים, וככל שאנו מטפסים כך נגלים לעינינו עוד ועוד נופי בראשית והעין אינה יודעת שובע.

בראש העלייה נוכל לעצור לרגע ולנשום עמוק לריאות את האוויר הצלול והנוף הנפלא, לפני שאנחנו צוללים אל המקטע הידוע בכינויו "גן העדן הנופי", בו תתקשו להרים את העיניים מהסינגל עליו אתם טסים בירידה, הלומי אקשן ורוויי אדרנלין כשהיא נמשכת עוד ועוד ועוד.

הסינגל משתלב עם שביל בסימון שחור ובמהרה עוזב אותו בדרכו לחלקו הדרומי של הפארק, שם הוא משתלב בדרכי מכרות ישנים וצופה על בורות עצומים באדמה – שארית המכרות המודרניים. החציבה שנעשתה חושפת שכבות מסלע עתיקות יומין בצבעים מגוונים, בהחלט מראה מרתק גם למי שאינו דוקטור לגיאולוגיה.

לבסוף ייגלה לעינינו שוב אגם תמנע, ננוע סביבו ונגלוש בהנאה אל סיום המסלול.

סיפור דרך סינגל המכרות

ממבואת האגם

המבואה לסינגל נמצאת מצפון לחנייה של האגם, בכניסה לדרך עפר. מכאן נצא ברכיבה נעימה בעמק היפה למרגלות הר תמנע, אשר תוביל אותנו במהרה אל "מקדש חתח'ור" הסמוך לעמודי שלמה, שם התפללו לאלת הנחושת המצרית, חתח'ור, וכיום רוכזו בו ממצאים רבים מרחבי הפארק.

לאחר עיון בשרידים נמשיך מעבר לעיקול ולעינינו ייתגלו עמודי שלמה המלכותיים. במידת האפשר מומלץ להשאיר את האופניים עם אחד החברים ולעשות סיבוב במסלול הרגלי הקצרצר העובר דרך עמודי הסלע העצומים.

נעלה שוב על אופנינו ונמשיך בסינגל העושה דרכו על סלעי יסוד ומאתגר אותנו במספר מעברים טכניים, חוצה את הכביש הראשי של הפארק ומגיע לפיצול סינגלים.

הפניה שמאלה מובילה אל מסלול "הנחושת" הקצר יותר, אך היום אנו באנו לאינצ'ילדה השלמה ולכן נמשיך ימינה עם הסימון האדום/סגול ובמהרה נמצא את עצמנו צועקים מאושר למרגלות גבעת בורג המשגעת וגולשים בסינגל מסביבה.

נמשיך ברכיבה מהירה על סוללה אשר תוביל אותנו חיש קל אל הכניסה לפארק.

כאן מצטרף מי שמתחיל את הרכיבה במבואת מרכז המבקרים.

כעת אנו עוזבים את העמק, המוכר יותר למבקרים, ועושים דרכנו צפונה אל המצוקים האדירים המקיפים את הפארק. התחנה הראשונה שלנו, עמק ססגון שכשמו כן הוא – ססגוני ומרתק, תתן לנו הבלחה ראשונה אל העושר הנופי והגיאולוגי שילווה אותנו לאורך כל הרכיבה.

נפנה עם השביל מערבה, מסביב להר מכרות ולתחילת ההקפה הרחבה של הפארק, ולאחר מספר קילומטרים של רכיבה מהנה בין עמקים למעברי הרים בנוף המהפנט נגיע לכביש ומגרש חניה קטן – אתר ציורי המרכבות. מומלץ לרדת מן האופניים ולטפס אל הקניון הצר בו יתגלו לנגד עינינו תחריטים בסלע ובהם מרכבות, אנשים וסצנות צייד, אשר נחרטו בין המאות ה-14 עד ל-12 לפני הספירה.

לאחר קטע קצר על דרך הרכב נחזור אל הסינגל והרכיבה המהנה אשר תוביל אותנו לאחר מספר קילומטרים נוסף אל עוד מגרש חניה – אתר הקשתות. שוב, אם יש קצת כוח ומרץ, מומלץ לבצע טיפוס רגלי קצר אל קשת הסלע המרהיבה.

למי שהחזיק מעמד עד עכשיו מצפה כעת הגראנד-פינאלה של המסלול, קילומטרים רבים של נופים מרהיבים, ירידות מהנות ורכיבה משגעת ששיאה בגלישה בחריץ צר באזור מעלה ברך שמזכירה במעט את הירידות המטורפות בתחרות הרד בול רמפאג' בבוטלג קניון שבנבאדה, כל זאת עם בניה מבריקה של הסינגל שמאפשרת לכל רוכב ורוכבת להישאר על אופניהם וליהנות מן המופע בשאגות אושר שמחה וגיל תוך שהאדרנלין משפריץ מן האוזניים.

לאט לאט הדופק יירד תוך שאנו עוזבים את קו המצוקים ויורדים לעמק, רוכבים בכיף על הסינגל הזורם ולבסוף נוחתים חזרה באגם.

מי שהתחיל את הרכיבה במבואת מרכז המבקרים ימשיך כעת את הרכיבה לפי התיאור למעלה עד לסיום.

למי תודה למי ברכה

הסינגל נסלל במימון החברה הכלכלית של חבל אילות ומשרד התיירות.
הסינגל תוכנן בקפידה על ידי האדריכל ארז לוטן, ועל הביצוע בשטח ניצח ירון דרעי בפיקוחו של רמי גולד.

לקריאה נוספת והעשרה

מידע כללי נוסף

כשאנו רוכבים להנאתנו בסינגל אנו מרוכזים, ובצדק, ברכיבה עצמה, בדיווש ובזרימה הנכונה בעליות, בירידות ובסיבובים. רובנו לא מקדיש זמן או מחשבה להליך בנייתו של הסינגל – לקשיים, לעבודה הקשה ולפתרון הבעיות בשטח שנועדו לספק לרוכב את חוויית הרכיבה המושלמת.

במהלך הרכיבה בסינגל המכרות קשה מאוד שלא לשים לב לזה – אם זו השבירה המושלמת של כל העליות התלולות לסינגל מתון המטפס לאותו הגובה, אך מאפשר לכל רוכב לעשות זאת בנוחות, ה"שאפלות" (גשרי העץ) הפרוסות במעברים חוליים על מנת לאפשר רכיבה בלי שקיעה, והירידות המתוחכמות השומרות על הזרימה גם כשממבט ראשון נראה שמצפה לנו מצוק.

לא צריך להתאמץ יותר מדי בכדי להבחין בחומות האבן שנבנו על מנת להחזיק את הסינגל ולאפשר את הזרימה הזאת תוך שמירה על סינגל בר קיימא שלא ידרוש תחזוקה כל שני וחמישי, לראות איך הסינגל רוקד עם הנוף וזורם דרכו בצורה מושלמת.

ברכיבה בסינגל המכרות פיתחו קצת את העיניים אל הדברים הללו, ותעריכו קצת יותר את ההשקעה האדירה, פיזית ומחשבתית, של בוני הסינגלים.

קרדיטים:
כתב וצילם: אילן שחם
מפה: שבילנט
עלה בתאריך 13/6/2017
עודכן בתאריך 21.4.2021

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

סינגל המכרות



סינגל המכרות ממבואת הכניסה



סינגל תמנע