סינגל יער אחיהוד

  • בינונית
  • 21 ק"מ
  • לפי אזור

    צפון גליל תחתון גליל מערבי
  • עם כיוון השעון
  • 420 מ'
  • חורף
סינגל יער אחיהוד. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

לציבור רוכבי האופניים,
סינגל יער אחיהוד בקטע חניון שמורת הר גמל עד חניון קנרי סגור.
אפשר להשתמש בסינגל מהחניון הקנרי והמשכו מערבה.

11.05.2023

סינגל ארוך ביער מגוון על רגע נופי גליל ירוקים המשלב זרימה משובחת עם אתגרים טכניים

סינגל האופניים של יער אחיהוד מעניק לנו את הטוב שבכל העולמות המקיפים אותו – ירוק שכואב בעיניים, הים הכחול שנפרש מרחוק, זרימה מהירה ומתפתלת, מדרגות סלע מאתגרות בירידה ובעלייה וגם אימון כושר בריא.

הוראות הגעה

מבואת גילון - על כביש 85, כ-6 ק"מ ממזרח לצומת אחיהוד, נפנה צפונה בצומת גילון לכיוון תחנת הדלק ומיד שמאלה אל דרך הנוף יער אחיהוד עם סימון השבילים הירוק. לאחר כ-300 מ' ניכנס שמאלה לחניה גדולה ומרווחת. אפשר לחנות גם בתחנת הדלק, לרכוב באופניים במעלה דרך הנוף ומיד להשתלב שמאלה בסינגל.

מבואת טל-אל
– על כביש 70, כ 2.5 ק"מ מצפון לצומת יאסיף, נפנה מזרחה לכיוון היישוב טל-אל. לפני שער היישוב ניכנס ימינה לחניה.

מבואת צומת יאסיף
– על כביש 70, כ-300 מ' מצפון לצומת יאסיף, נפנה ימינה לדרך המסומנת בסימון שבילים ירוק, ניסע בה כ-400 מ' ונחנה.

תיאור המסלול

הסינגל זורם מערבה במורד הרכס של הר גמל המיתולוגי, עולה צפונה ליישוב טל-אל וחוזר מזרחה תוך מעבר בשביל עתיר נוף החצוב על צד ההר במפנהו הצפוני של הרכס, תא שטח יפהפה הנסתר לרוב מעיני הציבור.
השביל יפתה אותנו מדי פעם לטוס במהירויות לא חוקיות בעליל, אך זכרו כי מאחורי כל עיקול עלולה להסתתר מדרגה קטנה או עיקול נוסף. הקפידו לשמור על מהירות המתאימה לרמת הרכיבה שלכם, כזו שתאפשר לכם לצלוח בשלום כל הפתעה שעלולה להמתין על השביל.

פרטי המסלול –

אורך: 21 ק"מ, גובה מצטבר: 420 מ', רמת רכיבה: בינונית.
הסינגל מסומן בשטח על ידי "טיפות" צהובות ובתוכן רוכב אופניים בצבע שחור. השפיץ של הטיפות מצביע על כיוון התנועה, והרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.
אפשר לקצר 3.5 קילומטרים מן המסלול (פרטים בסיפור הדרך).

סיפור דרך

ממבואת גילון -
נצא לדרך עם השביל מערבה, על המפנה הדרומי של הר גמל. מהר מאוד נעזוב את דרך הנוף וניכנס לסינגל המשייט בין שטחים פתוחים ירוקים ופורחים ליער קסום.

לאחר חימום קל בעלייה נזכה למקטע רציף של 3.5 ק"מ בירידה משגעת, ונופי עמק נחל חילזון ומפרץ חיפה המרהיבים יסתערו עלינו כל אימת שייפער פתח בין העצים. בדרך נוכל להבחין במגדל התצפית המרשים המשמש להתרעה מפני שריפות בעונה החמה.

נמשיך להתענג על הדרך תוך שאנו עושים דרכנו מערבה, קצת עולים, קצת יורדים, ולבסוף מטפסים לראש גבעת יסעור, כאן הוקם במקור היישוב יסעור הנמצא בעמק. משם נגלוש תוך צווחות הנאה צפונה עד שנפגוש את דרך הנוף במבואת צומת יאסיף.

הסינגל שוב תופס אזימוט כלפי מעלה, והפעם מדרגות סלע המפוזרות לאורך העלייה מאתגרות אותנו בדיוק במידה הנכונה. בשלב מסוים העלייה מתמתנת, הופכת אפילו לירידה קלה ולאחר כמה מטרים נוספים במגמת טיפוס הסינגל נושק לדרך ליד גדר אבן ובה שער.

כאן אפשר לקצר 3.5 קילומטרים מהמסלול – עוברים דרך השער בגדר, פונים ימינה (מזרחה) ומיד שוב ימינה להמשך הסינגל. קיצור זה אינו מתאים למי שהתחיל מטל-אל.

אם לא קיצרנו, נמשיך כאן עם הסינגל ובמהרה נמצא את עצמנו זורמים ומאותגרים בירידה הטכנית ביותר במסלול, המסתיימת סמוך לכביש הגישה לטל-אל. כאן נעבור ליד מחצבה ישנה ובה מערה נאה ועמודי הוקרה של תורמי קק"ל. סמוך לגדר היישוב טל-אל נראה פיצול שמאלה בסינגל המוביל אל מבואת טל-אל. המתחילים את הרכיבה במבואה זו יעלו בשביל הקצר ומיד ייפנו שמאלה להשתלבות בסינגל.

עכשיו מגיע שלב התשלום על כל הירידות במסלול – עלייה ארוכה חזרה להר גמל. אלא שהבנייה החכמה והמתונה מאוד של הסינגל והנופים המרהיבים הנפתחים ברכיבה על צלע ההר הפתוחה משכיחים את כל הקושי ומבטיחים חוויה טובה לא פחות מאשר בירידה.

לאחר הקפָה רווית נופים של שלוחה קטנה לכיוון צפון החושפת זווית מרהיבה ולא מוכרת של הר גמל, נשוב בדרכנו חזרה למפנה הדרומי של ההר ונסיים בירידה מטורפת חזרה למבואת גילון.

מי שהחל את הרכיבה באחת המבואות האחרות ימשיך עם הסינגל לפי התיאור למעלה.

למי תודה למי ברכה

תודות לשלי בן ישי, ממלא מקום מנהל אזור גליל מערבי כרמל, שניהל את בניית הסינגל.
לווליד סעיד, יערן הגליל המערבי, שהרים את הכפפה בנחישות ובהתלהבות תוך רתימת עובדים שלו להצלחת הפרויקט; ולחאלד גנאים, המדריך שהיה צמוד למיני באגר ופילס וגזם עצים ושיחים בתוואי הסינגל במקצועיות רבה.
תודה לאלי בן חיים, עוזר היערן, על האכפתיות ועל קידום נושאים מאחורי הקלעים.
תודה לפנינה לבנון, רכזת קליטת קהל; תודה לאריה ניסן ויחיאל על ההירתמות המהירה בכל נושא השילוט והצבתו.
תודה מיוחדת לאחמד שחאדה, מפעיל המיני באגר, שניסיונו העשיר בפריצת סינגלים, קריאת השטח המעולה שלו וההתחשבות בערכי הטבע והתכסית באו לידי ביטוי מושלם בבניית הסינגל.
תודה לארז בויוארסקי, נציג רוכבי גילון, על האכפתיות והעזרה בפריצת השביל יחד עם קהילת הרוכבים.
תודה אחרונה ליערן לשעבר יגאל יעקבי שיזם את הרעיון והיה חלק מהתווייתו ומפריצתו.

מידע כללי נוסף

חובבי המרחקים יכולים לשלב רכיבה בסינגל סובב הר גילון – מתחנת הדלק בצומת גילון חוצים בזהירות את הצומת לכיוון דרום, מתחילים לטפס בכביש לכיוון היישוב גילון, ולאחר כ-800 מ' משתלבים ימינה בדרך המסומנת בסימון שבילים שחור. הדרך פוגשת במהרה את הסינגל, ומשם ממשיכים להקפה מלאה וחוזרים כפי שהגענו. זוהי תוספת איכותית של כ-14 ק"מ ושל כ-350 מ' טיפוס למסלול.

קרדיטים:
כתב וצילם: אילן שחם
מפה: נגה מזרחי, נגה עיצוב גרפי
עלה בתאריך: 21/3/2017

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מבואת גילון



מבואת טל-אל



מבואת יאסיף