תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
english
כושר גופני סביר וניסיון ברכיבת שבילים (סינגלים)

מידע

מפות

waze

מסלול נחל שמריה סובב אופקים

רמת רכיבה:
בינונית
20.5 ק"מ
דרום
הנגב הצפוני
טיפוס מצטבר:
130 מ'
ירידה מצטברת:
130 מ'
נקודות עניין
  • פריחה
  • פיקניק
  • היסטוריה ואמנות
  • מסלול מעגלי
דרג את המסלול
הדפס
הוסף למועדפים
שני סינגלים זורמים הטובלים בירוק ובפריחה מרהיבה מזמינים אתכם לרכיבת אופניים מושלמת בטבע
07.12.19
לתשומת לב הרוכבים, בתוואי הדרך מתבצעות עבודות קבלניות להנחת תשתיות, נא לנקוט משנה זהירות
07.12.19
בשל עבודות תשתית, תוואי המסלול בצמוד למצודת פטיש לכיוון הרכבת סגור.

המסלול כולל חציית כביש מרכזי - הישמרו וחצו אותו בזהירות!

חדש! חדש! המסלול מאפשר הגעה וחזרה באמצעות רכבת ישראל :) מתחנת אופקים ישירות למסלול האופניים וחזרה. 
 
העיר אופקים ממתגת את עצמה כמרכז ספורט קהילתי וכולנו מרוויחים מכך. קק"ל, בשיתוף עם רוכבי אופקים ומושבי האזור והמועצה האזורית מרחבים, בנתה עבורנו סינגלים משובחים לתפארת מדינת ישראל וחזונו של דוד בן גוריון להפרחת הנגב.
סינגל שמריה וסינגל סובב אופקים, שניהם בסגנון סינגל בארי, זורמים ומהנים. הם מתפתלים בין מרבדים ירוקים ופורחים בחורף לצד נגיעות של נוף מדברי ויוצרים מסלול טיול ובו שלל אטרקציות כמו שרידי מצודה, בארות ומערה ענקית המוסיפות להנאת הרכיבה הטהורה.


+ הצג את כל המידע

הוראות הגעה

מבואת גילת – מועצה אזורית מרחבים – מצומת גילת פונים לכביש 241 ומיד נכנסים ימינה לתחנת הדלק וממשיכים שמאלה אל החניה.
 
מבואת מצודת פטיש – נכנסים לאופקים בכניסה הראשית – שדרות הרצל. לאחר כקילומטר וחצי, בכיכר השלישית, פונים שמאלה לרחוב החיד"א, ממשיכים ישר אל פארק אופקים ועוקבים אחר השילוט אל מצודת פטיש.
 
מבואת אופקים – המבואה נמצאת באזור התעשייה של אופקים. נכנסים לאופקים בכניסה המזרחית מכביש 241 ובצומת הראשון ממשיכים ישר לתוך חניון גדול סמוך לסופרמרקט ואולם אירועים, שם חונים.


שימו לב, ניתן להגיע אל המסלול ברכבת :)
תחילת המסלול וסופו נמצאים ממש בסמוך לתחנת הרכבת של אופקים.


תיאור המסלול

בין נופי הלס, הכורכר והגבעות החוליות, בין נופים מדבריים למחצה לחורשות ירוקות להפליא ופריחה מקסימה, עוברים שני סינגלים המספקים מגוון אפשרויות רכיבה לרוכב המתחיל והמתקדם.
 
פרטי המסלולים:
סינגל נחל שמריה  
אורך: 12.5 ק"מ, גובה מצטבר: 70 מ', רמת רכיבה: בינונית.
הסינגל מסומן בשטח באמצעות עמודי עץ ומתכת ועליהם לוח בצבע ירוק עם ציור של רוכב אופניים.
 
סינגל סובב אופקים 
אורך: 8 ק"מ, גובה מצטבר:  60מ', רמת רכיבה: בינונית.
הסינגל מסומן בשטח באמצעות עמודי עץ ומתכת ועליהם לוח בצבע כחול עם ציור של רוכב אופניים.
 
סובב אופקים + שמריה  
אורך: 20.5 ק"מ, גובה מצטבר: 130 מ', רמת רכיבה: בינונית.
הסינגלים נפגשים בנקודה אחת, מה שמאפשר לעשות הקפה באחד מהם ואחרי זה באחר בכל סדר שתבחרו.


סיפור דרך

ממבואת גילת - נרכב צפונה עם הדרך ובמהרה נפנה ימינה אל עיקול שמאלה בסינגל הזורם במקביל לערוץ נחל שמריה. הרכיבה בקטע זה, הזורם בירידה קלה בין העצים ומפלרטט עם גדת הנחל, בוודאי יפיק מכם אוסף קריאות התלהבות, אך מומלץ גם להרים את העיניים וליהנות מהנוף הייחודי, מהפריחה המרהיבה ומשורשי העצים החשופים בגובה מטרים רבים במצוק הרך של הנחל.
לאחר כ-3 ק"מ לאורך ערוץ הנחל נפגוש את גבי נחל שמריה ושני בורות מים הסמוכים אליהם. בורות אלו, כמו גם הגבים, נבנו לאגירת מי הגשם הזורמים בנחל ובסביבתו לשימוש שוכני האזור לאורך ההיסטוריה.
נמשיך ברכיבה בסינגל המהנה גם כשנחל שמריה מתאחד עם נחל פטיש, עד שלבסוף השביל חוצה את הנחל ועושה סיבוב פרסה חזרה מזרחה בעוד קטע מרתק למרגלות מצוק מרשים. כשהסינגל מגיע שוב לאזור מפגש הנחלים הוא פונה ימינה, דרומה, במקביל לנחל פטיש, לגראנד פינאלה משגע המסתיים לאחר מעבר מתחת לכביש 241, בצומת הסינגלים נחל שמריה וסובב אופקים.
מכאן אפשר להמשיך להקפת סינגל סובב אופקים או להמשיך בהקפת סינגל שמריה.
להמשך סינגל נחל שמריה נטפס בכביש הישן לכיוון מזרח ונמשיך בדרכי העפר המקבילות לכביש 241 כ-2.5 ק"מ לכיוון צומת גילת, שם נחצה בזהירות את הכביש ונרכב עד לדרך העפר שממערב לתחנת הדלק ולכביש המוביל למועצה האזורית מרחבים.
 
סינגל אופקים – מצומת הסינגלים נעקוב אחר הסימון הכחול ונרכב בין העצים, מסביבם ואפילו דרכם, וגם על מצוקונים מעל נחל פטיש. 2 ק"מ לאחר הצומת נראה שרידי מבנה ריבועי מימין ונרכב אליו. זהו "מצד הבאר" שבנו הטורקים בשנת 1894 יחד עם הבאר שלמרגלותיו בערוץ הנחל ומצודת פטיש שאליה נגיע בהמשך כחלק מהסדרת האזור ואבטחת הדרכים. בתוך המצד נמצאו שברי כלי חרס, כלי עבודה מברזל וכלים צבאיים, ובמקור הוא לא עמד במקום הזה אלה הועתק אליו לצורך הצלתו מסלילת מסילת רכבת.
כעת הסינגל יורד לכיוון ערוץ הנחל, פונה ימינה לידו ואז שמאלה לחצייתו עד למפגש עם הבאר שעליה שמר המצד. מבט לתוך הבאר היפה בעלת קשתות האבן יגלה כי היא עדיין "מספקת את הסחורה".
הסינגל עובר כעת מתחת למסילת הרכבת וממשיך דרומה לאורך נחל אופקים בין מרבדים פורחים בעונה וכמויות מדהימות של דיות (סוג של עוף דורס) המתאספות באזור בתחילת החורף.
מימין, על הגבעה, נבחין במצודת פטיש, ולאחר שנחלוף על פניה, נפנה ימינה לחצייה רטובה של נחל אופקים וטיפוס מתון בינות לצמחייה הנמוכה אל המצודה. בסוף המאה ה-19 הקימו הטורקים את המצודה והציבו בה חיילים במאמץ להשליט סדר בסכסוכי הדמים בין השבטים הבדואים באזור. המצודה עצמה סגורה למבקרים אך מבנה האבן מרשים גם מבחוץ, והנוף הנשקף ממנה ממלא את הלב והריאות באושר רב.
 
כאן מתחילה הרכיבה עבור מי שחנה במבואת מצודת פטיש.
 
למרגלות המצודה נפגוש מערה עצומה. זוהי מערת ג'ריר שנחצבה בתקופה הביזנטית כמחצבה וידועה גם כמערת פטיש. עמודי תמך גדולים מחזיקים את תקרתה של המערה שגובהה כ-6 מ' ואורכה 40 מ'.
הסינגל פונה חזרה צפונה, עובר במקטע של דאבל בין השדות, עוקף את מסילת הרכבת וממשיך לקטע משובח על צלע המצוק המערבי של נחל אופקים, זורם לתוך חורש מקסים וגשרון חמוד מעל ערוצון ומשם חזרה לצומת השבילים שבו התחלנו את הרכיבה בסינגל אופקים.
מכאן אפשר להמשיך להקפת סינגל נחל שמריה או לפנות חזרה להמשך סינגל סובב אופקים (עבור מי שהתחיל במבואת מצודת פטיש)
 
ממבואת אופקים – נצא מהחניה ברכיבה חזרה אל הכביש, נפנה שמאלה, נרכב כ-200 מ' ונראה משמאל את שלט המבואה, בדיוק לפני גשרון בכביש. ניכנס אל הסינגל ומיד נרגיש איך העיר והתעשייה נעלמים ואנחנו צוללים לתוך הטבע.
במהרה נראה זוג כיפות אבן הרוסות בגובה של כשני מטרים. במקום הזה נמצאת חורבת פטיש – שרידי יישוב מהתקופה הביזנטית. אדמת הלס החולית לא אפשרה כריית בארות רגילים ולכן חפרו אנשי היישוב בורות בצורת פעמון וחיזקו את קירותיהם באבן במהלך החפירה. עם השנים נסחפה הקרקע מסביב לבורות, ופעמוני האבן, הנגלים לעינינו, בצבצו מעל לקרקע.
נמשיך עם השביל היוצא לשטח פתוח, עובר מסביב למבנה מגודר ולבסוף יורד אל מתחת לגשר הרכבת, חוצה ערוץ נחל ומגיע למפגש שבילים ובו שלט עץ עם שילוט בכחול ובירוק. כאן נוכל לבחור אם לרכוב בסינגל סובב אופקים או בסינגל שמריה (וכמובן נוכל גם להכפיל את ההנאה ולרכוב בשניהם).
בסיום ההקפה נחזור כלעומת שבאנו בשביל חזרה אל המבואה.


למי תודה למי ברכה

הסינגל הוא פרי יוזמה משותפת של טלילה ליבשיץ מקק"ל וקבוצת רוכבי אופקים–אחוזת נגב, ועל תכנונו וסלילתו היה אמון רמי גולד.
כיום "רוכבי הדרום" הם נאמני שביל המסייעים לקק"ל בתחזוקתו השוטפת.


כתב וצילם: אילן שחם
מפה: אביגדור אורגד מפות
תאריך עדכון אחרון: 13.6.2016


כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
מי שמגיע בפעם ראשונה למסלול יש להצטייד בGPS. פשוט לא להסתמך על סימונים במסלול יש מקום לשיפור בעניין.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת האתר
10:36
21.11.2016
הי אסי,



GPS זה נחמד, אבל לא על חשבון הסימונים. חשוב לנו מאד לקבל מידע לגבי המקומות בהם לדעתך הסימון אינו ברור מספיק כדי שנוכל לטפל בעניין.







דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
קשה לזכור את המקומות המדויקים אבל.
יצאנו ממבואת גילת והסימונים עד אחרי גשר מסילת הרכבת היו טובים מאוד. לאחר מכן היו מספר פיצולים בדרךבסינגל שלא היו מסומנים או שהסימונים לא היו בולטים מספיק בכדי שנוכל להבחין בהם תוך כדי רכיבה (לא ממש מהירה) מה שגרם להתברברות מסויימת וחזרה למסלול. אני זוכר גם שלטי סימון שתקועים בקרקע ללא חיצים כלומר מה הכיוון? אך עם זאת הרכיבה היתה די מהנה וכל הכבוד לכם על המאמץ ישר כח!.
ד"א הרכיבה מתחת לגשר ליד הביוב הזורם... יתכן מצב שבו המסלול יוסט שלא נקבל את המראה הזה ב 7 בבוקר?
ושוב כל הכבוד.
אסי
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת האתר
08:35
24.11.2016
אוקיי, תודה לך על ההסבר, אנחנו מעבירים את המידע אל אנשי השטח שלנו. אם אנשי השטח ירצו לשוחח אתך טלפונית כדי לקבל מידע נוסף, נוכל ליצור אתך קשר?
דווח על תוכן לא ראוי
שם: שעה: תאריך:
איך נרשמים?
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
איך נרשמים ומזמינים אופנים מראש?
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
שם: שעה: תאריך:
שלום לאנשי קק"ל,
היינו היום בסינגל אופקים/ שומריה הכפול לחגוג יום הולדת לבן הצעיר.
התחלנו ממצודת פטיש אך לצערינו התברברנו והתחברנו לסינגל ממקום אחר כי אין שילוט מסודר מהמצודה.
מסתבר גם שפארק אופקים סגור לכניסת רכבים לרגל שיפוצים, והיינו מצפים שתהיה הודעה על כך באתר קק"ל כי זה סגור לתקופה ולא ליום יומיים...ורק לידיעה, למרות שהפארק סגור, אנשים נכנסים ויש ערימות של אשפה באיזור הפיקניקים. חבל.
לגבי הגישה לפארק עדיף להיכנס דרך איזור התעשיה ולא דרך מרכז העיר במיוחד לא בשבת.
בכל מקרה, למסלול כולו יש פוטנציאל טוב אבל לאורך כל הדרך מס' תקלות העיבו על ההנאה. חוסר בשילוט מסודר, שילוט מחוק/ זרוק על הקרקע או לא קיים בכלל. והשלטים שכן מצאנו חלקית מסומנים כדו כיווני וחלקית כחד כיווני.
חציית נחל פטיש מהמסלול הכחול ללא גשרון חוויה לא נעימה כולל ריח ביוב וחיפוש אלטרנטיבות למעקף.
הסינגל מרגיש לא מתוחזק. לעיתים נשרטנו משיחים קוצניים, רצוי לעבור ולגזום או לעקור אותם. כשנוסעים במהירות שהשביל מאפשר ואז להיכנס בשיח כזה קצת כואב...
נשמח לקבל פידבק שההערות/ הארות הגיעו ליעדן ונקווה שהשביל המוסדר לאפניים שממוקם הכי קרוב למשרדי קק"ל...ישופר בהקדם.
תודה, אנחנו נהנים משבילי האפניים של קק"ל ועד כה לא נתקלנו בבעיות כאלו.
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת האתר
07:21
08.04.2018
מירי שלום, תודה לך על המידע, העברנו אותו אל מנהלי האזור ואנשי השטח לבירור וטיפול.



דווח על תוכן לא ראוי
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילם: אילן שחם
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה