שביל אופניים הסוללים

• אביב
שביל אופניים הסוללים. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

סינגל אופניים זורם ומהנה סביב יער אלונים מוצל, המעניק תחושה של רכיבה ביערות מעבר לים.

סינגל הסוללים הנו שביל אופניים מקסים ומשובב בלב יער אלונים סבוך וקסום, המהווה חלק ממכלול שבילי האופניים של אלון הגליל. התחושה של הרכיבה בתוך הצמחייה הצפופה נותנת חוויה של מקומות רחוקים, בעוד אורכו הקצר ומתינותו מספקים מגוון אפשרויות, החל מרכיבה משפחתית ועד שילוב במסלולים ארוכים ומאתגרים.

הוראות הגעה

מבואת אלון הגליל – נוסעים צפונה בכביש 77 ויורדים במחלף המוביל. פונים שמאלה (מערבה) לכביש 79 ולאחר מכן שוב שמאלה לכיוון אלון הגליל. בראש העלייה, לפני הכניסה ליישוב עצמו, פונים ימינה ולאחר כ-150 מ' פונים שמאלה אל מרכז שטח אלון הגליל, וחונים.
מבואת שמשית – נוסעים צפונה בכביש 77 ויורדים במחלף המוביל. פונים ימינה (מזרחה) לכביש 79 ולאחר מכן שוב ימינה לכיוון הסוללים/ שמשית. פונים שמאלה בכיכר, ימינה בכיכר הבאה, ולאחר כ-400 מ' שמאלה לרחבת עפר גדולה ובה שלט המבואה. שם חונים.

תיאור המסלול

קיבוץ הסוללים נמצא על גבעה קטנה בגליל התחתון ומוקף ביער אלוני תבור ואלון מצוי צפוף וקסום, שהוא בתורו מוקף בשדות ירוקים אינסופיים. כחלק ממכלול סינגלי אלון הגליל ומסלולי יערות נחל ציפורי, חשקו גם תושבי קיבוץ הסוללים בסינגל שיוביל אותם ואת המבקרים אל כל הנקודות הקסומות ביותר בחורש הטבעי המקיף אותם, וכך נולד סינגל הסוללים. זהו סינגל קצר ומהנה בלב מכלול הסינגלים, בין שבילי האופניים של אלון הגליל, שמשית וריש לקיש, המאפשר חיבור חווייתי ביניהם.

היער הסבוך שבו עובר הסינגל מבטיח רכיבה מוצלת המתאימה גם לימים חמים, והרבה ירוק בעיניים גם בשיא הקיץ.

אורך הסינגל 5.7 ק"מ, עם גובה טיפוס מצטבר של כ-60 מ', ורובו ברמת רכיבה קלה.

התנועה בסינגל חד-כיוונית, נגד כיוון השעון, והוא מסומן בשטח באמצעות "טיפות" עם רוכב אופניים בצבע שחור בתוכן על רקע צהוב, בתוספת עמודי עץ לשילוט צמתים מרכזיים שמהם אפשר להתחבר לשאר סינגלי המכלול.

סיפור דרך

ממבואת אלון הגליל – נצא לדרך לפי תחילת סינגל אלון הגליל – חזרה בכביש הגישה של מרכז השטח, חציית כביש הכניסה ליישוב והמשך ימינה לתוך הסינגל. 500 מ' מחציית הכביש נגיע לפיצול בסינגל שבו נפנה שמאלה לכיוון ריש לקיש/ הסוללים. לאחר קטע סינגל מהנה בירידה נגיע להמשך בדאבל אשר יוביל אותנו סמוך למעבר מתחת לכביש 79, שם נפנה ימינה ואז שמאלה למעבר מתחת לכביש 77. במפגש דרכים נפנה שמאלה ומיד ימינה לכביש המטפס ופוגש לבסוף את הסינגל, ואליו נפנה ימינה.

ממבואת שמשית
– נחזור לכביש ונפנה ימינה, ולאחר כ-100 מ' ניכנס ימינה ושמאלה לדרך עפר המקבילה לו. כשנראה משמאלנו את הכיכר בכביש נחצה אותה, נמשיך לכיכר הבאה ונחצה גם אותה לכיוון הכניסה לקיבוץ הסוללים, וכמה עשרות מטרים לפני שער הקיבוץ נראה מימין את הכניסה לסינגל.

הסינגל מתחיל את דרכו בנעימים כשהוא צולל מיד בין העצים והשרכים ומתחיל את הקפתו של הקיבוץ מצפון כשהוא שומר כמעט לגמרי על קו גובה, קצת עולה, קצת יורד, מתפתל בין העצים, מגיח לנקודות נוף וצולל שוב אל עומק הצמחייה. ממש בתחילת הסינגל נגיע לצומת שבה אפשר לפנות ימינה לחיבור לסינגל ריש לקיש, למעוניינים בכך. להמשך בסינגל הסוללים נקפיד על הסינגל השמאלי. 1,400 מ' מתחילת הסינגל הוא פוגש כביש פנימי, וזו הנקודה שבה פוגש בו השביל המגיע ממבואת אלון הגליל, כך שמי שהגיע משם ומעוניין לחזור, יפנה ימינה.

נעזוב את הכביש במהרה ונחזור אל הסינגל העושה דרכו בכיוון דרום, בזרימה שתגרור זעקות הנאה מכל רוכב שפוי. אם אנו מגיעים לקראת האביב, נפקח את עינינו במקטע זה לפריחה נדירה בעוצמתה של צבעוני ההרים, הפוקדת את האזור אחת לכמה שנים, וגם אם פספסנו את הפריחה הזו, שאר הפריחה המלבלבת לאורך השביל לא תשאיר אותנו אדישים.

באזור הפינה הדרומית-מערבית של השביל נפקח שוב את עינינו ונשים לב למערה טבעית גדולה לצד השביל, המצדיקה עצירה וביקור. מכאן הסינגל ממשיך לכיוון דרום-מזרח, ולאחר מכן צפון מזרח. אם עד לכאן היתה תחושה שאנו רוכבים בסינגל מעגלי בירידה, במקטע אחרון זה נרגיש סוף סוף שהרגליים גם עובדות קצת. השיפוע אמנם מתון מאוד, אך מדי פעם נפגוש "קיר" קטן שאותו נצטרך לכבוש.

לאחר כחמישה קילומטרים בסינגל נפגוש עמוד עץ שבו שילוט לשמשית, המוביל לסינגל קצר ומהנה במיוחד היורד אל מחוץ לחורש, פונה שמאלה ואז ימינה לחצייה רטובה של נחל ציפורי ומגיע בחזרה למבואת שמשית, שם אפשר לסיים או להמשיך לסיבוב בסינגל שמשית. להמשך סינגל הסוללים נמשיך ישר עד שנפגוש שוב את כביש הגישה לקיבוץ הסוללים, שם התחלנו את ההקפה.

למי תודה למי ברכה

השביל תוכנן ונסלל בסיועה האדיב של קהילת קיבוץ הסוללים, בשיתוף שלי בן ישי, יערן קק"ל.

מידע כללי נוסף

מכלול הסינגלים של אלון הגליל/ יערות נחל ציפורי כולל, נכון ליום כתיבת שורות אלו, כ-110 ק"מ, המגיעים בצורת סינגלים מעגליים – אלון הגליל, ריש לקיש, הושעיה, הסוללים, שמשית, גבעת אלה ותמרת, וסינגלים או דרכים המחברים ביניהם, המאפשרים יחדיו "תפירה" של אינספור מסלולים, באורכים של 110-6 ק"מ.

לב המכלול הוא במרכז שטח אלון הגליל, שם נמצאת חנות אופניים המספקת את כל צורכי התיקונים/ שדרוגים/ השכרה שלכם, כמו גם כמה רכיבות שבועיות חינמיות, שתייה קרה, קפה וגלידה לאחרי הרכיבה, ולאחרונה אף התווסף "פאמפ טרק" מדליק ביער הסמוך, הכולל גם מקפצות.