שביל אופניים עדולם

  • בינונית
  • 22 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז שפלת יהודה
  • עם כיוון השעון
  • 700 מ'
  • חורף
שביל עדולם. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

מסלול מאתגר פיזית אך מתגמל ויזואלית ומבטיח חוויית רכיבה יוצאת דופן. השביל מיועד גם להולכי רגל. זכות קדימה לרוכבי אופניים.

הוראות הגעה

כניסת צומת האלה: הכניסה לשביל נמצאת ליד תחנת הדלק של צומת האלה הממוקמת מעט דרומית למפגש כביש 38 עם כביש 375 והשנייה במשרדי קק"ל, השוכנים כ-200 מטר מצפון לצומת גבעת ישעיהו (כביש 38 ליד סימן ק"מ 8).

כמה מילים על פארק עדולם

הגבעות הירוקות ואתרי העבר שבו עושים את פארק עדולם לאתר רכיבה מוערך, בעיקר בשל שני השבילים החוצים אותו – שביל עדולם ושביל קנים. שבילי האופניים שבפארק תוכננו בקפידה והם משלבים את כל המרכיבים שהופכים מסלול לאיכותי: זרימה בהתאם לתוואי השטח, אתגרים פיזיים וטכניים מזדמנים ומעבר בנקודות תצפית, אתרי ארכיאולוגיה ומורשת. אפשר לרכוב בכל מסלול בנפרד ואפשר גם לשלב אותם למסלול ארוך אחד, דבר שמגוון את הרכיבה כשחוזרים למקום פעם אחר פעם.

גן ארכיאולוגי פארק עדולם

במשרדי קק"ל, אחת מנקודות המוצא של מסלול, נמצא גן ארכיאולוגי שכדאי מאוד לבקר בו. הגן ארכיאולוגי הוקם בשיתוף עם רשות העתיקות. מוצגים בו לצד שביל נגיש ממצאים ארכיאולוגיים שרובם נלקטו מאתרי פארק עדולם וסביבתו - בתי בד, גִיתות, כלי טחינה ודיש, אבני מיל ושחזורים של מערות קבורה – המלמדים על אורח החיים של תושבי השפלה בימי קדם. בצד המתקנים מוצב שילוט הסבר מאיר עיניים ויש ארבע עמדת שמע (מסבירן) בעברית, עברית קלה, אנגלית, צרפתית וערבית. 

הוראות הגעה: הכניסה לגן הארכיאולוגי מכביש בית שמש–בית גוברין (כביש 38), בין סימני ק"מ 8¬-9, כ-600 מ' מצפון לכביש הגישה למושב גבעת ישעיהו (במתחם משרדי קק"ל)

הכניסה ללא תשלום, בכל ימות השבוע בשעות 16:00-8:00. בשבת אפשר להחנות את הרכב ברחבה הקטנה שמחוץ לשער ולהיכנס לגן דרך הפשפש המיועד להולכי רגל. הכניסה ללא תשלום, בכל ימות השבוע בשעות 16:00-8:00.

הערה: בסופי שבוע השער להולכי רגל עשוי להיות סגור. טלפנו לשומר (מס' הטלפון רשום על השער) והוא יבוא לפתוח את השער.

מידע נוסף: להזמנת סיורים מודרכים ע"י מדריך רשות העתיקות ולקבלת פרטים נוספים: עומר שלו omersh@israntique.org.il.

קבוצות המעוניינות להגיע לביקור עצמאי באתר מתבקשות לתאם מול בן יצחק, טל' 02-9969228 bezalely@kkl.org.il.

ארץ האופניים שפלת יהודה

שבילי האופניים בפארק עדולם הם חלק ממערך שבילים גדול - "ארץ האופניים שפלת יהודה", הכולל שבילי אופניים בפארק עדולם (שביל עדולם, שביל קנים ושבילים עממיים) פארק בריטניה, יער חרובית וזכריה, אשר כבר כיום מחוברים ביניהם במידה מסוימת (כל שבילי האופניים בפארק עדולם נפגשים ביניהם, שבילי האופניים בפארק בריטניה מחוברים ליער חרובית דרך סינגל האלה) ובעתיד יקושרו ויעניקו אפשרויות רכיבה כמעט בלתי מוגבלות מקילומטרים ספורים ועד יותר מ-100 ק"מ רצופים ללא חזרות.

תיאור המסלול

האזור בו נרכוב הפעם התברך, מעבר לחוויית הרכיבה המלבבת עצמה, באתרים ארכאולוגיים רבים, הכוללים ממצאים מרשימים ביותר מעל הקרקע ומתחתיה. אלמנט משמעותי נוסף בפארק הוא נוף הגבעות הקירטוני המכוסה בחורש טבעי שהתפתח היטב לאחר קום המדינה. אלה, יחד עם שדות הדגן והכרמים המשתרעים ביניהם, מהווים אזור של נוף, טבע ומורשת מיוחד במינו.

לפני שיוצאים לדרך

שביל עדולם הוא מסלול חוצה פארק ואינו מעגלי. רכיבה לכל אורכו של השביל היא משימה לא קלה. אפשר להשאיר רכב בסיום, או לחלופין לרכוב בכביש 35 כ-2 ק"מ מערבה לצומת בית גוברין, שם לפנות ימינה ולרכוב עוד כ-8 ק"מ מישוריים למדי על כביש 38 עד לצומת האלה. זו האופציה הקלה והמהירה ביותר – כחצי שעה לרוכב מיומן ונחוש. יש גם כמה אפשרויות לחזור דרך השטח, אולם אז מדובר במסלול ארוך במיוחד.

תוואי השטח חשוף כמעט כולו, ולכן בקיץ כדאי להתחיל ברכיבה מוקדם מאוד בבוקר, להצטייד בהגנה מן השמש ובהרבה מים.

בימי גשם המסלול בוצי ואינו רכיב. לאחר גשם מומלץ לחכות ליומיים של שמש לכל הפחות לפני רכיבה.

בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם, למעט האתרים המסומנים והמשולטים.

התנועה ברחבי הפארק מותרת בשבילים המסומנים בלבד. אורך הסינגל כ-24 ק"מ והוא מסומן לכל אורכו בשלטים של סמלי שביל אופניים – כחול על רקע צהוב (סיווג של רמת רכיבה בינונית). על השלטים כתוב "שביל עדולם".

סיפור דרך

מן החניה, ליד משרדי קק"ל, נצא חזרה לכיוון כביש 38, ורגע לפניו נפנה ימינה עם סימון שבילים ירוק אשר יוביל אותנו במקביל לכביש עד לתחנת הדלק בצומת עמק האלה, שם נפנה ימינה להמשך השביל, העובר בקטע זה בדרך רחבה. המסלול שלנו הוא בשיטת "שלם מראש": החלק הקרוב הוא טיפוס כמעט רצוף הנפרש על פני קצת פחות מ-4 ק"מ, במסגרתו נצבור כ-155 מ' אנכיים עד להר שוכה.

לאחר שכבשנו את הפסגה והסדרנו נשימה, נרד מהשביל הרחב לשביל צר שמסומן בתחילתו בשילוט שביל אופניים. כעת נתחיל בצלילה מהנה לאורך כמעט 2 ק"מ של שביל צר זורם ויפה. חציית שביל רחב בערוץ נחל שוכה, תסמן לנו סיום (זמני) לירידות והתחלת הטיפוס לחורבת ריבוא. אף שגם כאן נצבור גובה מכובד לאורך 2 ק"מ של עלייה רצופה בשביל צר, זהו קטע מהנה בזכות השיפוע המתון של השביל – פרי תכנון מדוקדק.

אחרי עצירת התרעננות קלה באוכף ליד בור מים גדול, יתחיל אחד הקטעים המהנים ביותר לרכיבה במסלול: שביל מהיר, ארוך וזורם עם סיבובים מוגבהים, באמצעו נתמזג לשביל רחב, וממנו נרד שמאלה להמשך השביל אחרי כמה עשרות מטרים. הקטע מסתיים בערוץ נחל שוע, במפגש עם צומת כבישים סלולים, המחייב חצייה זהירה.

מי שזמנו קצר במיוחד יכול בשלב זה לחזור אל הרכב דרך הכביש המושך מערבה עד ליישוב גבעת ישעיהו, ומשם על כביש 38 או בשבילים המקבילים לו עד לנקודת ההתחלה. מי שממשיך אתנו יטפס בכביש הפונה דרומה עד פנייה שמאלה ליד עץ שקד בולט, לשביל רחב המטפס לחורבת עתרי כפר יהודי מימי בית שני שחרב במרד בר כוכבא. בכניסה לאתר מפה וברקוד באמצעותו ניתן להוריד לטלפון הנייד מידע נוסף על המסלול.

מחורבת עתרי נרכב בירידה קצרה ומהנה בשביל צר עד לוואדי בגבול כרם ענבי יין. נמשיך מדרום לוואדי, על שביל צר המתבל את הרכיבה במעברי מדרגות סלע מזדמנים. במפגש עם שביל רחב נפנה שמאלה, ולאחר כ-300 מ' של עלייה נעזוב אותו (שמאלה) לטובת המשך השביל במגמת עלייה. עם השביל הטרשי נמשיך עד למפגש עם מגרש החניה בכניסה לחורבת בורגין. עייפתם? גם כאן אפשר לכנוס דרך הכביש המושך צפון-מערבה עד ליישוב צפרירים, ומשם לגבעת ישעיהו.

מי שבחר להמשיך, ישים פעמיו בשביל רחב מזרחה, ויעזוב אותו אחרי כ-100 מ' ימינה לטובת טיפוס בשביל צר לחורבת בורגין, שם יוכל לבקר במערכת ענפה של מחילות ומערות מסתור וקבורה. מחורבת בורגין נגלוש בהנאה בשביל צרעד לחציית שביל ראשי. הזדמנות אחרונה לקצר: אפשר לחזור חזרה דרך השביל לאורך נחל חכליל ומשם לכביש המושך צפון-מערבה עד ליישוב צפרירים.

מכאן נמשיך לעוד 4 ק"מ של שביל צר, ארוך ורציף, המתפתל לאורך מדרונות הגבעות בין עצי חורש ארץ-ישראלי, בו מככבים עצים כגון אלון ואלת מסטיק. תחילת השביל, בעלייה לא קלה לחורבת יונים. בהמשך השביל יורד ועולה על גבעות וחוצה ערוצים. צפוי לנו טיפוס לא קל של חצי קילומטר לבריכת המים של זוהרים. נטפס עוד קצת בשביל הראשי, נפנה שמאלה, ונקנח בסיום מתוק: שביל צר זורם ומהיר בתוך יער נחושה הנטוע, ולשם שינוי מוצל כולו, ייקח אותנו עד לכביש 35, ליד היישוב זוהרים.

שביל עדולם הוא אחד המסלולים הבודדים שאינם מעגליים, מנקודת הסיום הרשמית שלו ניתן לחזור בדרכים שונות לנקודת ההתחלה, דרך רכיבה בדרכי יער או על שבילים "לבנים" במקביל לכביש. אפשרות נוספת היא כמובן להתבסס על "הקפצה" ולהשאיר רכב נוסף בנקודת הסיום.

למי תודה למי ברכה

מתכנני ובוני השביל הם יואב בהט, רמי גולד וגידי בשן.

למעבר לשביל קנים לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם וגידי בשן - מנהל אזור ההר, קק"ל
תאריך עדכון אחרון: 14.2.2024.

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים