תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
כושר גופני סביר וניסיון ברכיבת שבילים (סינגלים)

מידע

מפות

סרטון

waze

שביל קנים

רמת רכיבה:
בינונית
22 ק"מ
מרכז
שפלת יהודה
כיוון רכיבה:
עם כיוון השעון
טיפוס מצטבר:
466 מ'
ירידה מצטברת:
407 מ'
נקודות עניין
  • נוף ותצפית
  • היסטוריה ואמנות
דרג את המסלול
הדפס
הוסף למועדפים
מסלול מאתגר פיזית וטכנית המתאים לרוכבים ברמה בינונית שמפצה על העבודה בנופים מדהימים והנאה אדירה
פארק עדולם שניתן במתנה לתושבי המדינה לכבוד יום העצמאות ה-60, הפך זה מכבר לאתר רכיבה מוכר ומוערך בשל יפי האזור ובעיקר בזכות שני המסלולים החוצים אותו – סינגל עדולם ושביל קנים שתוכננו ונבנו בקפידה כך שישלבו את כל המרכיבים שהופכים מסלול לאיכותי. זרימה בהתאם לתוואי השטח, אתגרים פיזיים וטכניים מזדמנים ומעבר בנקודות תצפית, אתרי ארכיאולוגיה ומורשת, כל אלו מבטיחים יום רכיבה מהנה ביותר. שני המסלולים אמנם דורשים יכולת גופנית וטכנית בינונית ומעלה, אך הם מתגמלים את הרוכב בהם ביד רחבה ומשאירים תמיד "טעם של עוד". ניתן לרכוב כל מסלול בנפרד ואפשר לשלב ביניהם מה שמאפשר גיוון וחזרה מחודשת למקום פעם אחר פעם. בעמוד זה נפרט את המידע הנוגע לשביל קנים, לשביל עדולם עמוד נפרד משלו ואתם מוזמנים לבקר גם בו.

+ הצג את כל המידע

הוראות הגעה

מבואת המסלול נמצאת במשרדי קק"ל, השוכנים כ-200 מטר מצפון לצומת גבעת ישעיהו (כביש 38 ליד סימן ק"מ 8).

תיאור המסלול

"שביל קנים" על שום מה? על שם חורבת קנים שבה הוא עובר, והוא מחבר את גבעת ישעיהו לתל עדולם ולחורבת בורגין, ובחזרה דרך חורבת שוע למשרדי קק"ל בגבעת ישעיהו. השביל מסומן בסמ"ש (סימון שבילים) שחור עם סימבול האופניים הארצי, ובצמתים ובנקודות בלבול אפשריות מוצב שילוט קק"ל לחיזוק. מפת השביל נמצאת בכניסה ליד משרד קק"ל בגבעת ישעיהו. השביל אינו קל לרכיבה אבל מהנה. קק"ל ממליצה לרכוב את השביל בכיוון המומלץ (בכיוון השעון) ובהתאם לסימון. 

לפני שיוצאים לדרך

תוואי השטח חשוף כמעט כולו, ולכן בקיץ כדאי להתחיל ברכיבה מוקדם מאוד בבוקר, להצטייד בהגנה מן השמש ובהרבה מים.

בימי גשם המסלול בוצי ואינו רכיב. לאחר גשם מומלץ לחכות ליומיים של שמש לכל הפחות לפני רכיבה.

בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם, למעט האתרים המסומנים והמשולטים.
 
התנועה ברחבי הפארק מותרת בשבילים המסומנים בלבד.


סיפור דרך

אנו יוצאים מגבעת ישעיהו, רוכבים צפונה במקביל לכביש במשך כ-700 מ' על סמ"ש כחול (החופף את סיום שביל עדולם). מול כרם ענבים הגובל במטע זיתים פונים ימינה (מזרחה), להתחלת שביל קנים, המסומן בשחור. מטפסים במתינות בשביל צר חדש שהוכשר במיוחד עבור הרוכבים. כאן תמצאו במקביל לקו הפשוט גם נתיב אתגרי יותר, להנאת הרוכבים המתקדמים וגם לצורך עקיפות. אחרי כ-2 ק"מ אנו מגיעים לגדר המקיפה את גבעת ישעיהו ממזרח.

אנו עולים בסינגל המוסדר והמסומן מחוץ לגדר לכיוון חורבת קנים, שנתנה לשביל את שמה. מכאן אנו מתחברים ל"שביל השב"חים" – קטע שהיה קיים בשטח ונקרא כך על שום "ייעודו" המקורי. בסמוך לחורבת ריבוא אנו חוצים את שביל עדולם "הקלאסי", ממשיכים מזרחה, ובהמשך צוללים בנתיב חדש. מהעמק אנו מטפסים במתינות לכיפה, וממנה גולשים לכיוון תל עדולם, בקטע שביל עשיר בפניות. כאן נעשתה עבודה רצינית מאוד בבניית ברמים ענקיים בסיבובים. מכאן השביל עולה לתל עדולם. העלייה לא קלה, אבל התצפית שווה את המאמץ . התל הוא תל מקראי קדום, שבו התחבא דוד משאול, ושם מזוהה מערת עדולם. כאן יש לנו גם נקודת מנוחה בצל עץ האלה בתצפית או ליד בור מים (מלא), שגם ממנו נשקפת תצפית יפה לא פחות. בתמורה לעלייה מקבלים ירידה בסינגל מהיר מהתל. אנחנו ממשיכים לכיוון עלייה בתוך חורש אורנים. מכאן צפויות לנו שלוש עליות מאתגרות וירידות מהנות עוד יותר על גבעות עדולם, עד שנחצה את דרך הפטרולים (סמ"ש אדום). מדרך הפטרולים נמשיך עוד כקילומטר אחד עד לחורבת בורגין. כאן אפשר לשלב ביקור בחורבת בורגין ולהמשיך בקטע המסומן למרגלות חורבת עתרי, חורבת שוע עד צומת הכניסה לחורבת מדרס, ומשם חזרה על דרך הפארק הראשית לנקודת ההתחלה.

שימו לב, הזחילה בחורבת בורגין אסורה עד להודעה חדשה בשל שיפוץ במחילות.
 
הצעות הגשה
מלבד האפשרות לרכוב בשביל בדרך שתוארה לעיל, להלן כמה הצעות רכיבה העוברות גם הן בשביל:
פתיחה חלופית
מי שלא מוצא עניין בארבעת הקילומטרים בשביל רחב הפותחים את גרסתו הקלאסית של שביל עדולם, מוזמן לנסות את השביל עד המפגש עם חורבת ריבוא, ומשם להמשיך בנתיב הקלאסי. מסלול זה יחסוך גם חלק מהחזרה בכביש, כיוון שנקודת ההתחלה קרובה יותר לסיום.
עדולם בקטנה
מי שמתחיל מעמק האלה, מגיע אחרי כ-7 ק"מ לחורבת ריבוא. התעייפתם? גדול עליכם או על הרוכב המתחיל שצירפתם לטיול? אפשר להשתמש בשביל החדש כדי לחזור מערבה בלא תחושת החמצה – כיוון שמדובר בכ-7 ק"מ של סינגל זורם במגמת ירידה.


למי תודה למי ברכה

בשנת 2011, זמן קצר לאחר שנחנך המסלול, נפגשנו עם גידי בשן מקק"ל שתכנן את המסלול ודורון אמיץ, האחראי על בנייתו, כדי לקבל הסבר קצר על התוואי.
 
גידי, אז איך שביל נולד ואיך נבחר תוואי השביל?
"תוואי השביל נבחר כחלק מהתכנון האינטגרלי של פארק עדולם-צרפת. בחירת המסלול נעשתה על ידי אנשי קק"ל, והיא כוללת התייחסות לנקודות שאליהן אנו רוצים למשוך מטיילים בכלל ורוכבי אופניים בפרט. דוגמה מצוינת היא תל עדולם, המשלב סיפור תנ"כי מרתק ותצפית מרהיבה. בחירת ראשי השבילים, הפעם צומת גבעת ישעיהו, נועדה לאפשר שילוב של פרנסת תושבי האזור מיזמות בנושא (למשל חנות אופניים ובית קפה לרוכבים). לאחר התוויית המסלול העקרוני נבחר דורון אמיץ לתכנן את השביל ולפקח על עובדי קק"ל בבנייה עצמה, והתוצאות מדברות בעד עצמן. ראוי לציין כי במרחב שפלת יהודה (עדולם, בריטניה, חרובית) הולכת ונוצרת ארץ האופניים, שכבר כוללת כמעט 100 ק"מ סינגלים ומאות ק"מ של דרכי 4X4 המקושרים ביניהם ויוצרים אלטרנטיבות רכיבה לכל הרמות". 

האם הוסקו מסקנות משבילים קודמים?
"בוודאי. הידע שרכשנו, קק"ל וכן בוני השבילים השונים, הולך ונצבר, והשבילים טובים יותר וזורמים יותר. כך למשל, בעצה אחת עם דורון, החלטנו הפעם להשאיר חלק מאתגרי העבירות בשטח (המבוססים בעיקר על סלעים) לטובת תיבול הרכיבה למי שמעוניין בכך. הקפדנו לעשות זאת לצד הציר העיקרי, שהוא פשוט וזורם."
 
השבילים בפארק עדולם הם חלק מתרומה כללית של קהילת צרפת לפארק עדולם צרפת.


למעבר לשביל עדולם לחצו כאן
קרדיטים:
כתיבה: איל ענבר, גידי בשן - קק"ל
צילומים: אילן שחם, גידי בשן, איל ענבר, דורון אמיץ
וידאו: צילום ועריכה, יואב ענבר
מפה: גידי בשן ויהודה ניסן, מרחב מרכז, קק"ל

תאריך עדכון אחרון: 15.11.2015
כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550

הוסף תגובה


שלח
שם: שעה: תאריך:
לא יודע מי סווג את המסלול כבינוני..
אבל בפועל המסלול מלאה מלאה עליות מאוד מאתגרות ( כמעט 50% מכול המסלול )
דווח על תוכן לא ראוי הוספת תגובה לתגובה זאת
מערכת אתר
08:36
10.06.2019
מקסים שלום, כושר גופני ויכולת טכנית, המדדים על פי הם אנו מדרגים את המסלולים אינם מדע מדויק... עבור מישהו אחד מסלול של 10 ק"מ עם 200 מ' טיפוס נחשב קליל בעוד עבור אחר יחשב קשה מאד... אנו מדרגים אם המסלולים ע"פ "הרוכב הממוצע" אך כפי שאמרנו, מאחר ולא מדובר במדע מדויק, אנו מקבלים פניות גם בכיוון ההפוך, היינו - למה דרגתם את המסלול כקשה, הוא ממש קליל...

אנו ממליצים לקרוא היטב את תייאור המסלול ולהביט בנתונים שלו כמו גם בגרף הגבהים, כל אלו יתנו לך מידע הרבה יותר מדויק מאשר דירוג המסלול כקל, בינוני או קשה. 
דווח על תוכן לא ראוי
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילום: אילן שחם
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה