שביל אופניים קנים

  • בינונית
  • 22 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז שפלת יהודה
  • עם כיוון השעון
  • 466 מ'
  • חורף
שביל אופניים קנים. צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

מסלול מאתגר פיזית וטכנית המתאים לרוכבים ברמה בינונית שמפצה על העבודה בנופים מדהימים והנאה אדירה

הוראות הגעה

מבואת המסלול נמצאת במשרדי קק"ל, השוכנים כ-200 מטר מצפון לצומת גבעת ישעיהו (כביש 38 ליד סימן ק"מ 8).

כמה מילים על פארק עדולם

הגבעות הירוקות ואתרי העבר שבו עושים את פארק עדולם לאתר רכיבה מוערך, בעיקר בשל שני השבילים החוצים אותו – שביל עדולם ושביל קנים. שבילי האופניים שבפארק תוכננו בקפידה והם משלבים את כל המרכיבים שהופכים מסלול לאיכותי: זרימה בהתאם לתוואי השטח, אתגרים פיזיים וטכניים מזדמנים ומעבר בנקודות תצפית, אתרי ארכיאולוגיה ומורשת. אפשר לרכוב בכל מסלול בנפרד ואפשר גם לשלב אותם למסלול ארוך אחד, דבר שמגוון את הרכיבה כשחוזרים למקום פעם אחר פעם.

גן ארכיאולוגי פארק עדולם

במשרדי קק"ל, אחת מנקודות המוצא של מסלול, נמצא גן ארכיאולוגי שכדאי מאוד לבקר בו. הגן ארכיאולוגי הוקם בשיתוף עם רשות העתיקות. מוצגים בו לצד שביל נגיש ממצאים ארכיאולוגיים שרובם נלקטו מאתרי פארק עדולם וסביבתו - בתי בד, גִיתות, כלי טחינה ודיש, אבני מיל ושחזורים של מערות קבורה – המלמדים על אורח החיים של תושבי השפלה בימי קדם. בצד המתקנים מוצב שילוט הסבר מאיר עיניים ויש ארבע עמדת שמע (מסבירן) בעברית, עברית קלה, אנגלית, צרפתית וערבית. 

הוראות הגעה: הכניסה לגן הארכיאולוגי מכביש בית שמש–בית גוברין (כביש 38), בין סימני ק"מ 8¬-9, כ-600 מ' מצפון לכביש הגישה למושב גבעת ישעיהו (במתחם משרדי קק"ל).

הכניסה ללא תשלום, בכל ימות השבוע בשעות 16:00-8:00. בשבת אפשר להחנות את הרכב ברחבה הקטנה שמחוץ לשער ולהיכנס לגן דרך הפשפש המיועד להולכי רגל. הכניסה ללא תשלום, בכל ימות השבוע בשעות 16:00-8:00.

הערה: בסופי שבוע השער להולכי רגל עשוי להיות סגור. טלפנו לשומר (מס' הטלפון רשום על השער) והוא יבוא לפתוח את השער.

מידע נוסף: להזמנת סיורים מודרכים ע"י מדריך רשות העתיקות ולקבלת פרטים נוספים: עומר שלו omersh@israntique.org.il.

קבוצות המעוניינות להגיע לביקור עצמאי באתר מתבקשות לתאם מול בן יצחק, טל' 02-9969228 bezalely@kkl.org.il.

ארץ האופניים שפלת יהודה

שבילי האופניים בפארק עדולם הם חלק ממערך שבילים גדול - "ארץ האופניים שפלת יהודה", הכולל שבילי אופניים בפארק עדולם (שביל עדולם, שביל קנים ושבילים עממיים) פארק בריטניה, יער חרובית וזכריה, אשר כבר כיום מחוברים ביניהם במידה מסוימת (כל שבילי האופניים בפארק עדולם נפגשים ביניהם, שבילי האופניים בפארק בריטניה מחוברים ליער חרובית דרך סינגל האלה) ובעתיד יקושרו ויעניקו אפשרויות רכיבה כמעט בלתי מוגבלות מקילומטרים ספורים ועד יותר מ-100 ק"מ רצופים ללא חזרות.

תיאור המסלול

"שביל קנים" על שום מה? על שם חורבת קנים שבה הוא עובר, והוא מחבר את גבעת ישעיהו לתל עדולם ולחורבת בורגין, ובחזרה דרך חורבת שוע למשרדי קק"ל בגבעת ישעיהו. השביל מסומן בשלטים של סמלי שביל אופניים – כחול על רקע צהוב (סיווג של רמת רכיבה בינונית). על השלטים כתוב "שביל קנים".

מפת השביל נמצאת בכניסה ליד משרד קק"ל בגבעת ישעיהו. השביל אינו קל לרכיבה אבל מהנה. קק"ל ממליצה לרכוב את השביל בכיוון המומלץ (בכיוון השעון) ובהתאם לסימון.

לפני שיוצאים לדרך

  • תוואי השטח חשוף כמעט כולו, ולכן בקיץ כדאי להתחיל ברכיבה מוקדם מאוד בבוקר, להצטייד בהגנה מן השמש ובהרבה מים. בימי גשם המסלול בוצי ואינו רכיב. לאחר גשם מומלץ לחכות ליומיים של שמש לכל הפחות לפני רכיבה.
  • בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם, למעט האתרים המסומנים והמשולטים.
  • התנועה ברחבי הפארק מותרת בשבילים המסומנים בלבד.

סיפור דרך

ממגרש החניה שליד משרדי קק"ל שבגבעת ישעיהו רוכבים צפונה במקביל לכביש במשך כ-700 מ' על סמ"ש ירוק (החופף את התחלת שביל עדולם). מול כרם ענבים הגובל במטע זיתים פונים ימינה (מזרחה), להתחלת שביל קנים, המסומן בשלטים צהובים של שבילי אופניים עם הכיתוב "שביל קנים". מטפסים במתינות בשביל צר חדש שהוכשר במיוחד עבור הרוכבים. אחרי כ-2 ק"מ אנו מגיעים לגדר המקיפה את גבעת ישעיהו ממזרח.

אנו עולים בסינגל המוסדר והמסומן מחוץ לגדר לכיוון חורבת קנים, שנתנה לשביל את שמה. מכאן אנו מתחברים ל"שביל השב"חים" – קטע שהיה קיים בשטח ונקרא כך על שום "ייעודו" המקורי.

בסמוך לחורבת ריבוא אנו חוצים את שביל עדולם "הקלאסי", ממשיכים מזרחה, ובהמשך צוללים בנתיב חדש. לאחר חציית דרך הפטרולים ממשיכים בטיפוס מתון לכיפה, וממנה גולשים לכיוון תל עדולם, בקטע שביל עשיר בפניות. כאן נעשתה עבודה בבניית "ברמים" בעיקולים. מכאן השביל עולה לתל עדולם. העלייה לא קלה, אבל התצפית שווה את המאמץ .

התל הוא תל מקראי קדום, שבו התחבא דוד משאול, ושם מזוהה מערת עדולם. כאן יש לנו גם נקודת מנוחה בצל עץ האלה בתצפית או ליד בור מים (מלא), שגם ממנו נשקפת תצפית יפה לא פחות. בתמורה לעלייה מקבלים ירידה בסינגל מהיר מהתל. אנחנו ממשיכים לכיוון עלייה בתוך חורש אורנים.

מכאן צפויות לנו שלוש עליות מאתגרות וירידות מהנות עוד יותר על גבעות עדולם, עד שנחצה את דרך הפטרולים (סמ"ש אדום). מדרך הפטרולים נמשיך עוד כקילומטר אחד עד לחורבת בורגין. כאן אפשר לשלב ביקור בחורבת בורגין ולהמשיך בקטע הכולל ירידות מהנות, חלקן מאתגרות מעט מבחינה טכנית. קטע זה עובר למרגלות חורבת עתרי, חורבת שוע עד צומת הכניסה לחורבת מדרס, ומשם חזרה על דרך הפארק הראשית לנקודת ההתחלה.

שימו לב: קטע השביל מכביש חורבת עתרי עד הכביש המוביל למושב צפרירים (ליד חוות העיזים), מיועד לרכיבה דו כיוונית.

עדולם בקטנה – אפשרויות רכיבה נוספות

  • מי שלא מוצא עניין בארבעת הקילומטרים בשביל רחב הפותחים את גרסתו הקלאסית של שביל עדולם, מוזמן לנסות את שביל קנים עד המפגש עם חורבת ריבוא, ומשם להמשיך בשביל עדולם בגרסה זו או אחרת. מסלול זה יחסוך גם חלק מהחזרה בכביש, מכיוון שנקודת ההתחלה קרובה יותר לסיום.
  • מי שמתחיל מעמק האלה, מגיע אחרי כ-7 ק"מ לחורבת ריבוא. התעייפתם? גדול עליכם או על הרוכב המתחיל שצירפתם לטיול? אפשר להשתמש בשביל החדש כדי לחזור מערבה בלא תחושת החמצה – כיוון שמדובר בכ-7 ק"מ של שביל זורם במגמת ירידה.
קרדיטים:
כתיבה וצילום: אילן שחם וגידי בשן - מנהל אזור ההר, קק"ל
וידאו: צילום ועריכה, יואב ענבר
מפה: גידי בשן ויהודה ניסן, מרחב מרכז, קק"ל
תאריך עדכון אחרון: 14.2.2024.

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים

סיפורו של שביל קנים