סינגל ענבה ("האדום") ביער בן שמן

  • בינונית
  • 24 ק"מ
  • לפי אזור

    מרכז שפלת יהודה
  • נגד כיוון השעון
  • 460 מ'
  • חורף
סינגלים בבן שמן. צילום: יואב לביא, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

לתשומת לב הרוכבים - באזור נחל גמזו מבוצעות עבודות יערניות

16.04.2024
סינגל ענבה הוא הארוך מבין מסלולי הרכיבה שהכשירה קק"ל ביער בן שמן והוא מתאים לרוכבים ברמה בינונית

יער בן שמן הוא אתר רכיבה מרכזי השוקק רוכבים בכל ימות השבוע. קק"ל החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער, ולבנות אף שלושה שבילי אופניים באורך כולל של כ-65 ק"מ. אחד משלושת השבילים הללו הוא סינגל ענבה, הידוע גם בכינויו "האדום".

הוראות הגעה

הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח.
מכביש 1 (ירושלים-תל אביב): יורדים במחלף בן שמן מזרחה לכיוון מודיעין. כשני ק"מ מהמחלף ישנה פנייה ימינה לכניסה ליער ולמצפה מודיעין. שם נחנה ומשם נצא לדרך.

תיאור המסלול

חשיבותו של יער בן שמן והסינגלים החדשים שבנתה קק"ל ביער זה נובעת מהיותו "עורף הנופש" של גוש דן וערי המרכז. שטחו של היער אדיר: יותר מ-30,000 דונם עם יער מודיעין הצמוד אליו, והוא משרת אוכלוסייה בת כשני מיליון איש. יער בן שמן הוא גם נוח יחסית מבחינת הפרשי הגובה שבו: המבקשים לרכוב ביער אינם נדרשים לעליות ארוכות כבהרי יהודה הסמוכים. הקרבה ותוואי השטח הנוח תרמו לכך שהוא הפך לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע ובסופי השבוע במיוחד.

לאחר תכנון ארוך הוחלט שייבנו שלושה שבילים ביער בן שמן באורך כולל של כ-65 ק"מ: קצר, בינוני וארוך. לאחר מאמץ התכנון החלה בניית השביל בפיקוח בוני שבילים מוסמכים – דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן. חלקו הראשון (סינגל הרצל, או בשמו העממי: "הכחול") נבנה על ידי עובדי קק"ל וקבוצות מתנדבים שונות. מאז נכנסה קק"ל להילוך עבודה גבוה יותר, ובמאמץ רב סיימה את שביל ענבה (או בשמו העממי: "האדום"). התוצאה: סינגל אחד ארוך באורך 32 ק"מ, שמאפשר גם לסיימו לאחר שמונה ק"מ. לאחרונה סיימה קק"ל את פריצתו של השביל הקצר באזור, בתל חדיד, שאורכו 11 ק"מ.

לפני שיוצאים לדרך

הרכיבה ביער בן שמן טובה מאוד כל השנה, אולם בשיא הקיץ יכול להיות שם חם מאוד, ומומלץ להתחיל לרכוב מוקדם. הסינגלים משלבים אזורים מוצלים ואזורים חשופים, ועל כן מומלץ להתמקד באזורים החשופים בעונות החורף ובמוצלים כאשר חם יותר. הסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם; המים מהדקים את השביל, אולם כדאי לחכות כיומיים לאחר רדת הגשם כדי לתת לשביל להתייבש מעט וכדי להימנע מבוץ דביק, שיכול לפגוע ברכיבה ובאופניים שלכם.

הצמתים בין סינגל לדרך עפר מסומנים בשתי אבנים גדולות. הן מיועדות ליצור שפה בין הנהגים לרוכבים, שתזכיר להם לרכוב ולנהוג בזהירות בנקודות מפגש אלה.

סיפור דרך

סינגל ענבה מסומן באדום ומתאים יותר לרוכבים מתקדמים: יש בו צבירת גובה מכובדת יחסית לאזור וקטעים טכניים. מאחר שנקודת ההתחלה הרשמית של הסינגל נמצאת בלב השטח, עלנו להתחבר אליו דרך סינגל הרצל ("הכחול"). לאחר שנרכוב בו כברת דרך, הוא פונה דרומה דרך חניון שאקי וחניון הסוסים ועולה לתל גמזו, שם ישנן נקודת תצפית יפה, ומנוחה.

החלק הזה יספק לכם גיוון מהרכיבה ביער המוצל ויתאים מאוד גם לעונות הקרות. ממשיכים באזורים פתוחים עד החלק הצעיר של יער מודיעין. לעתים עוברים גם בדרכי עפר. ממשיכים דרומה ליער הבוגר עד ח'ירבת בית ענבה. השביל ממשיך צפונית-מזרחית ומשקיף על נחל ענבה וכבשני הסיד העתיקים שבו. נמשיך בטיפוס לח'ירבת רגב, שהיא אחת הנקודות הגבוהות ביותר בשטח. מומלץ לעצור וליהנות מתצפית פנורמית. משם ממשיכים חזרה לליגד סנטר – נקודת כניסה ויציאה נוספת לסינגל.

השביל ממשיך ומטפס לח'ירבת זכריה ויורד אל בקעת הנזירים ומערות הנזירים. אז הוא פונה מערבה לאורך נחל גמזו, ובחזרה צפונה בעלייה למצפה מודיעין, דרך הפגודה התאילנדית. נקודה חשובה: באזור ח'ירבת בית ענבה ישנו פיצול בסימון השבילים עם סימון שבילים שחור. רכיבה בשביל השחור על דרך עפר תוביל את הרוכבים לתוך העיר מודיעין (לפארק העירוני ענבה), ומשם להתחברות למערכת שבילי האופניים העירונית. יש לציין שלאחר רכיבה של כ-500 מ' בשביל העפר השחור יש פיצול לשביל כחול, שמוביל לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ולישפרו סנטר.

אם בחרתם לרכוב בסינגל ענבה, הארוך יותר, ודאי לא תתנגדו לבחון את האפשרות לשלב בין שני הסינגלים ולרכוב גם בסינגל הרצל כולו (ממילא אתם רוכבים בחלק ממנו כדי להתחבר לענבה), כך שבסוף היום תצברו יותר מ-30 ק"מ ו-600 מ' בטיפוס מצטבר. סינגל הרצל המסומן בכחול מוכר גם כסינגל ברוטיה – מין של אורן ששתלה קק"ל בכל רחבי הארץ. השביל עובר ליד 11 הפרטים הראשונים הוותיקים ביותר מסוגם בארץ (ניטעו ב-1929). זוהי לולאה שאורכה כשמונה ק"מ, הנמצאת כולה במרחק לא רב מהמצפה, והיא קלה יחסית מבחינה טכנית ומתאימה לרוב הרוכבים.

מתחילים במצפה ופונים מערבה דרך חלקות איקליפטוסים ואורן, ליד חלקת הברוטיה הוותיקה, עד לחניון מקסיקו. פונים ימינה לכביש היציאה מהיער, וממש ליד הצומת נכנסים שוב לסינגל במגמה דרומה, לאורך הגדר. הסינגל פונה מזרחה, ואז מבצע סיבובי עקלתון יפים בתוך היער, עד שהוא חוצה ציר ראשי לאורך נחל וצומת גדול. חוצים את הנחל מעל סכר קטן ועתיק (סהרון), ואז עומדים בפני שתי אפשרויות: 1. לחזור למצפה דרך השביל הכחול, שפונה שמאלה וצפונה, או לרכוב על דרך האספלט עד למצפה מודיעין. מי שהגיע לרכיבה ארוכה יכול לפנות ימינה אחרי הסכר, אל הסינגל הארוך – ענבה, המסומן בצבע אדום.

למי תודה למי ברכה

לצורך תכנון תכנית אב לשבילי אופניים ביער בן שמן נשכרו שירותיהם של האדריכל אוטו פרידמן ושל בונה השבילים המנוסה דורון אמיץ, ובתכנון משותף עם קק"ל נסקרו כל הסינגלים הקיימים ביער. הם חולקו לקבוצות של "חיוביים" – שאפשר לאמץ ולהשאיר, ו"שליליים" – שפוגעים ביער. היער חולק לתאי שטח, נקבעו שטחים שקק"ל מעוניינת שייכנסו אליהם רוכבים ושטחים שקק"ל לא הייתה רוצה שייכנסו אליהם. עוד היבטים שמובאים בחשבון בתכנון הם שמירה על קווי גובה, נקודות עניין ותצפית, מעקף של אזורים מוגנים, מענה הן לרוכבים מתחילים והן למתקדמים, והשתלבות במערכת הרחבה יותר של שבילי ואזורי היער.

כדי לאפשר רכיבה למרחקים שונים למתחילים ולמתקדמים, המסלול בנוי בצורה חכמה המאפשרת כניסה אליו ויציאה ממנו מצירי היער העיקריים. חגי יבלוביץ, יערן בן שמן, מספר: "במהלך התכנון הושקעה מחשבה רבה כדי לבנות שביל הולם ונוח שישתלב בצורה טובה עם ממשק היער וייתן מענה לרוכבי האופניים. קק"ל משקיעה סכומי עתק בתכנון ובבניית שבילי אופניים, לרווחת הרוכבים".

האדריכל אוטו פרידמן מספר: "בעקבות המהפך בקק"ל, שהפכה לגוף שמאמץ את רוכבי האופניים, החל תכנון מערכת שבילי יער בן שמן. אחת ממטרות בניית השביל היא לספק מקום מהנה לרכיבה. הקטע הקצר יותר (סינגל הרצל) הוא גם קל יותר לרוכבים מתחילים, אולם חלק הארי של הסינגל (ענבה) הוא אתגרי קצת יותר".

לכל מסלולי האופניים ביער בן שמן לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה וצילום: גיא חלמיש
מפה: חגי יבלוביץ ומירה זר, קק"ל
תודה לכל העוסקים בהכנת הכתבה: חגי יבלוביץ – יערן בן שמן קק"ל, מירה זר – רכזת קהל ויער אזור השפלה והחוף קק"ל, דורון אמיץ והאדריכל אוטו פרידמן
GPS: דורון אמיץ, BikeIsrael
תאריך עדכון אחרון: 28.7.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

מפת סימון שבילים מס' 9 - מבואות ירושלים