בארי - המסלול האדום (סובב בארי)

  • גבוהה
  • 29 ק"מ
  • לפי אזור

    דרום הנגב הצפוני
  • נגד כיוון השעון
  • 208 מ'
  • חורף
סינגל בארי. צילום: יואב לביא, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

כל סינגלי בארי סגורים לרכיבה (המסלול האדום, הכחול, הירוק והכתום).

18.03.2024
זהו המסלול הארוך והמאתגר ביותר שיש לבארי להציע, אורכו 23 ק"מ והוא מתאים לרוכבים ברמת רכיבה גבוהה

פרויקט עדכון וסימון השבילים הסתיים. מעתה ניתן לסרוק את הברקוד המופיע על שלט הכניסה ולצפות במפה המעודכנת דרך הטלפון הנייד.

רשת השבילים והסינגלים המרשתת את אזור בארי רבתי תוביל אתכם בנופי הגבעות המהפנטים, בערוצי נחלים נחבאים, במשעולי יער בארי הקסום ובינות לנקודות עניין רבות שלהן ערך היסטורי ומורשתי לחוויית רכיבה שאין דומה לה. האזור משנה את פניו לכל אורך עונות השנה, ותמיד יפתיע אתכם מחדש במרבדי פרחים (בעונה), באתגרי רכיבה (להרפתקנים שבינינו) ובאווירה ייחודית.

רשת השבילים והסינגלים המגוונת מאפשרת לרוכבים בכל גיל ובכל רמה לתכנן לעצמם מסלול באורך ובקושי התואמים את יכולותיהם וניסיונם, החל מקילומטרים בודדים וכלה במסעות של 30 ק"מ ואף יותר מזה.

תוואי התבליט המבוסס על גבעות נמוכות והקרקע החולית בעיקרה, מכתיבים רכיבה נינוחה עם קטעי טיפוס קצרים (אך מאתגרים לפרקים) וגלישות מהנות במורדות, שיעלו חיוך רחב על פניו של כל רוכב.

הוראות הגעה

נוסעים בכביש 232 מצומת סעד דרומה ומגלים את כביש הגישה לקיבוץ בארי כ-5.5 ק"מ מצומת סעד. פונים ימינה בכביש הגישה וחונים ברחבת החניה הסמוכה, ליד שלטי קק"ל המספרים על יער בארי ועל שבילי האופניים. ניתן גם להמשיך עוד כ-200 מ' לעבר הקיבוץ ולחנות במרכז האופניים "לה-מדווש".

תאור המסלול

רשת השבילים והסינגלים בבארי הם פנינה מיוחדת בנוף הרכיבה הישראלי. השטח הגבעי מאפשר רכיבה מהנה במיוחד, גם למי שאינו בכושר-על. הקרבה היחסית למרכז הארץ מזמינה כמה גיחות בשנה. בחורף השביל מזמין במיוחד כיוון שהוא ניתן לרכיבה גם בימים שגשום במרכז הארץ. בתחילת האביב פריחת הכלניות צובעת את צדי השביל במרבדים אדומים מרהיבים.

השביל ברור מאוד ברובו, ואף מסומן בעמודי שילוט המקלים על ההתמצאות והערכת המרחקים.

יער בארי משתרע על פני 11,000 דונם. חלקות היער משובצות בין שדות מעובדים ואתרי עבר מרתקים. קק"ל הציבה ביער שלושה חניונים: חניון נח'אביר בבארי הישנה, חניון רעים מדרום לו, סמוך לדרך מתקני המים, וחניון בחורבת מדור, לא הרחק מחניון רעים.

ב-18 בפברואר 2011 חנכה קק"ל רשמית שלושה מסלולי משפחות המסומנים בצבעים כתום, כחול וירוק. שלושת המסלולים יוצאים מחניון המוצא שבכניסה ליער והם משולטים בשילוט ייעודי לאופניים. במקומות שהמסלולים חופפים יופיעו שניים או שלושה צבעי שלטים, בהתאם לקטע הנדון.

האזור נהדר לטיולי אופניים. הנוף, לשם שינוי, מורכב משדות ירוקים וממרחבים פתוחים, מבלי שעמודי חשמל יפגמו בנוף הבתולי. עונות החורף והאביב, ובעיקר המחצית השנייה של פברואר, הן שעתו היפה של הנגב המערבי, אבל יש כאן די מקומות מעניינים שכדאי לבוא בגללם גם בימים אחרים.

ביוני 2016 הסתיים פרויקט עדכון המסלולים שכלל שינוי תוואי הסינגלים במקומות מסוימים, שילוט מחודש ועבודות תשתית שנועדו להבטיח את קיימותו של השביל לאורך שנים.

בדף זה נפרט את המידע הנוגע למסלול האדום (סובב בארי).

לפני שיוצאים לדרך

יער בארי וסביבתו מרושתים בכמה מסלולים המצטלבים זה עם זה ומאפשרים ליצור מגוון אפשרויות הנבדלות זו מזו בכיוון התנועה, באורך ובקושי. טוב תעשו אם תקראו את תיאורי המסלולים, תביטו במפה, ותתכננו מראש לאיזה מסלול או שילוב מסלולים פניכם מועדות.

זכרו: מדובר באזור "עוטף עזה", ויש להישמע להוראות הביטחון והבטיחות.
סימון השירותים הביולוגיים במפה המצורפת אינו רלוונטי עוד. בחניון נח'אביר אין שירותים ביולוגיים.

בימים רבים בהם גשום במרכז הארץ – באזור בארי העניינים כרגיל. יחד עם זאת, כשיורד גשם על השביל, הוא עלול להיות לא רכיב. אם יורד גשם גם בדרום כדאי להתקשר לחנות "לה מדווש" בקיבוץ (08-9949374) ולברר האם מזג האוויר ומצב הקרקע מאפשר רכיבה.

דרגת הקושי הטכני של שבילי בארי תלויה במהירות הרכיבה. חלקיו הקלים של השביל מפתים גם את הרוכב המתחיל לפתח מהירות. למרות זאת, לרוכבים בפעם הראשונה במסלול מומלץ לרכוב במתינות כדי להימנע מהפתעות מסוכנות.

סיפור דרך

סינגל סובב בארי - המסלול האדום

אורך המסלול – 23 ק"מ
שביל זה מיועד לרוכבים מנוסים ובעלי כושר גופני טוב. המסלול כולל כמה קטעים טכניים ארוכים וקשים ומעברי מכשולים בתוך היער. השביל מסומן בסימון ייעודי לאופניים בצבע אדום.

ישנה אפשרות להוסיף לשביל הבסיסי את הסובב הצפוני המוסיף עוד 5 ק"מ ואת שביל הכלניות המוסיף עוד 3 ק"מ. מחנים את הרכב בחניון של חנות "לה מדווש". חניה במקום בטוח, שגם מאפשרת להשלים חוסרים לגוף (קפה) או לאופניים, היא פתיחה ברגל ימין לחוויה המהנה הצפויה לנו.

השביל יוצא מהמבואה בכניסה לקיבוץ עובר ליד בית הקברות הזמני משם גולש לאורך הגדר של חלקת המרעה לכוון חלקות האגבות שנותרו מגידול אגבות ליצור חבלי הסיזל שהוחלפו על ידי חבלי הפלסטיק המוכרים לנו היום. משם נמשיך במורד ואדי צר לצומת שבילים בעמק הנעלם מכאן ישנה אפשרות לעלות בשביל הצפוני ולחזור לאותה נקודה או להמשיך במעלה הוואדי לכוון נחביר במעלה הסכין.

מנחביר נגלוש במורד רכס כורכר אל חורשת האורנים ומשם נטפס לתצפית על נקודת הטריאנגולציה במכרות הגופרית. המקום שימש את מתיישבי בארי בזמן מלחמת העצמאות כמשלט הידוע בשם "משלט הגופרית" להגנה על נחביר מפני ירי של האחים המוסלמים שהגיעו מכוון דרום. לאחר תצפית על האזור הקרוב בו מחסני התחמושת ממלחמת העולם השנייה והרחוק לכיוון רצועת עזה על מחנות הפליטים והים ממערב לה ניכנס אל מכרה הגופרית בדרך אל כביש הבטון הלוקח אותנו דרומה אל נחל שערתא בסוף כביש הבטון.

במפגש עם נחל הבשור [ מקום המקובל לעצירת קפה ליד הספרה 9 ] נרד אל דרגש בדופן הנחל ונטפס חזרה על הגדה השמאלית. בדרך נעבור ליד באר בריטית עגולה - שרידים מהמנדט הבריטי. קצת אחרי הבאר נעבור ליד רכס כורכר שבדופן שלו ניתן להבחין בשרידי חלוקי נחל וחלוקי ים המרמזים על שפך קדום של נחל הבשור לים שהגיע עד לשם.

השביל ממשיך עד למפגש נחלים עם נחל גרר ליד עץ אשל גדול , נעלה במעלה הנחל על דרגש כורכר עד לסכר למדידת מי שיטפונות. הסכר משמש צומת שבילים עם שביל הבשור לכוון צאלים . נעלה אל יער דליל וחולי של עצי אקליפטוס שיוביל אותנו אל מגרש משחקים של גבנונים (קפלי קרקע) בו אפשר לתרגל רכיבת פאמפטרק של ממש. לאחר הגבנונים נפנה שמאלה לכוון הבאר האנטלית על דרך מתקני המים המגיעה מחניון רעים, כאן יש מי שתיה ופינת ישיבה.

משם נבחר להמשיך או על שביל הכלניות או על השביל הראשי מזרחה לכוון כביש 232. כ-200 מטר מהכביש נחזור צפונה במורד הגבנונים החדשים לאורך ואדי פלמ"ח המגיע מברכות החמצון של בארי השביל מתפתל בתוך הנחל עד לכביש הגישה בין נחביר לבארי. על הכביש נחזור לבארי עם אפשרות לעקוף את דרך הבנים ליד בית הקברות של בארי מה שיוביל אותנו אל האמפיתאטרון ומשם חזרה למבואה בכניסה לבארי.

למי תודה למי ברכה

השביל הוא ציון דרך היסטורי בתולדות תרבות האופניים בישראל: מדובר ביוזמה של שני אנשים – ארז מנור ורמי גולד – שיצרו בעזרת הקהילה המקומית מוקד משיכה לרוכבים מכל הארץ. בארי היה אחד המקומות הראשונים שנוצר בהם שביל ייחודי לרכיבת אופניים, והמקום הראשון שקק"ל אימצה בו שביל כזה, צעד שהיה אירוע מכונן בפריחת מערכת היחסים בין קק"ל לקהילת הרוכבים.

לכל מסלולי הרכיבה במרחב בארי לחצו כאן

קרדיטים:
כתיבה: גלית בוזגלו, איל ענבר ויעקב שקולניק
צילום: אילן שחם, חווה בראון, טכנוגרפיקס, יואב לביא
מפה: אביגדור אורגד ובוזגלו גלית , רכזת קהילה ויער נגב מערבי
תאריך עדכון אחרון: 3.7.2016

כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

1 תגובות

avatar chana
14/06/2022 11:36
מסלול מהמם
מומלץ

אלפי ק"מ של רכיבת שטח בעשרות מסלולים המתאימים לכל גיל ולכל רמות הרכיבה

מפת גוגל

מפת גבהים

סובב בארי קלאסי



סובב בארי מלא עם סובב צפוני





מפת סימון שבילים מס' 13 - מישור חוף הנגב