10 דברים שלא כדאי שתעוללו לאופניים שלכם

לא, באמת, אל...

בכל הקשור לתחזוקת האופניים שלנו, עולם הרוכבים נחלק דיכוטומית לשניים: אלו שמבינים שאופניים הם מכונה יותר מורכבת ממה שנדמה ולכן נותנים להם כבוד ומטפלים בהם במסירות ובאחריות ומנגד, אלו שלא מבינים על מה המהומה ולא זו בלבד שדוגלים בשיטת "עשה זאת בעצמך", אלא גם מתעלמים בהפגנתיות מכל העצות הטובות ועושים מה שנכון בעיניהם.

העניין הוא, שהברנשים מהקבוצה השנייה פוגשים לא פעם באלו מהקבוצה הראשונה ובמסגרת הדיאלוג שמתפתח בניהם פוצחים "יודעי הכל" בהסברים "מלומדים" ובהם עצות ש... איך נגדיר זאת בעדינות... הקשר בינן לבין המציאות – מקרי בהחלט. לא זו אף זו, אותן עצות לכאורה, יכולות במקרה הקל לגרום נזקים, בעוד שאחרות יכולות לגרום לכשל בטיחותי של ממש.

ליקטנו עבורכם 10 מהשגיאות הנפוצות הקשורות לתחזוקת אופניים מהן רצוי מאד להימנע גם אם ההוא שרוכב כבר 25 שנה ישבע לכם בשם כל הקדושים ש"זה עובד".
 
1. השרשרת מתוחה? תהפכו אותה!
שרשראות אופניים, אם עדיין אינכם יודעים, נמתחות עם הזמן. המתיחה הזו גורמת לכל מיני תחלואים ויש להחליפן כשהן מגיעות לרמת מתיחה מסוימת. אחת העצות שמסתובבות בשבילים גורסת שפירוק השרשרת והרכבתה בכיוון הגלגול ההפוך, תעניק לה עוד כמה חודשי חיים. אלא שהאמת המרה היא, שלא זו בלבד שפעולה זו לא תאריך את חיי השרשרת, היא תאיץ את הרס החלקים האחרים של מערכת ההינע (ראו סעיף 2). בדקו מעת לעת את מידת מתיחת השרשרת שלכם (יש לכך כלי ייעודי) וברגע שהיא עברה את הגבול – החליפו אותה בחדשה!

2. השרשרת מחליקה? תחליפו רק אותה!
בהמשך לסעיף הקודם, לא פעם שמענו רוכבים מצהירים שאם מתחילים לחוות החלקות שרשרת (תופעה המעידה על שרשרת מתוחה ובלויה), די בהחלפת שרשרת כדי לפתור את הבעיה. אז צר לנו לאכזב אתכם, גם כאן מדובר בטעות. כל רכיבי מערכת ההינע נשחקים ברוב המקרים יחד. נסביר - שרשרת האופניים באה במגע עם גלגל (או גלגלי) השיניים של הקראנק ואלו של הקסטה המחוברת לגלגל האחורי. הלחץ שאנו מפעילים על הפדלים עובר דרך השרשרת אל גלגלי השיניים וזה גורם לשתי תופעות הקשורות זו בזו – השרשת, כתוצאה מהעומס המופעל עליה, נמתחת, וככל שהיא נמתחת יותר, היא גם יוצרת שחיקה מוגברת של גלגלי השיניים. התופעה אמנם ניכרת יותר בגלגלי השיניים של הקראנק ופחות בקסטה, אך חשוב להבין שגלגלי השיניים עצמם נשחקים גם הם כך שהרכבת שרשרת חדשה שכמובן קצרה יותר מהשרשרת הישנה והמתוחה שלנו, לא תפתור את הבעיה כל עוד גלגלי השיניים של הקראנק והקסטה שחוקים גם הם. אם רוצים להקטין למינימום את שחיקת גלגלי השיניים, יש צורך להחליף שרשרת בתכיפות, אך בשלב כלשהו, לא יהיה מנוס מהחלפת גלגלי השיניים והקסטה. בכל עת שאתם מחליפים שרשרת, בדקו גם את מצב גלגלי השיניים והקסטה. גלגל שיניים ששיניו נראות כשיני כריש (ארוכות ובעלות קצה מחודד) מעידות על כך שהוא בסוף חייו ויש להחליפו.

3. מי צריך שמן, הכי טוב 40WD!
אוי... כמה פעמים שמענו או קראנו בפורומים את ה"עצה" האיומה הזו... אנחנו מודים, על פניו זה נשמע כמו דבר הגיוני, 40WD ודומיו כמו זז-קל וכיו"ב הם חומרים שפועלים כמו קסם. התז אותם על בורג חלוד מתקופת המנדט ואחרי דקותיים הוא סובב על צירו כאילו יצא אתמול מהמפעל. אם כך הם פני הדברים, הרי שהוא יהיה מצוין גם עבור כל החלקים הנעים באופניים שלנו, נכון? אז זהו, שלא.
אנשים שמתיזים את החומרים האלו על השרשרת / מסבי שלדה / מסבי היגוי / טבורי גלגל וכיו"ב פשוט מעוללים נזק בל יתואר וזאת משום שאותה סיבה שהופכת את החומרים הללו לכל כך יעילים בשחרור הברגות תקועות וצירים חלודים, היא זו שעושה שמות בחלקי אופניים. אחת התכונות של החומרים האלו היא היותם ממסים חזקים מאד. החומרים הפעילים שבהם הורסים חלקי גומי ופלסטיק ומאכלים אותם. התזת החומרים האלו על חלקי אופניים שלרוב מכילים חלקים העשויים גומי ופלסטיק מסכנים אתכם בהרס של אותם רכיבים.
 
4. למה לשלם על שמן אופניים ייעודי? גם שמן מנוע או סתם גריז יתאימו!
כן, אנחנו יודעים, חומרי סיכה ייעודיים לאופניים עולים יותר משמן חמניות. אבל בין זה לבין ההנחה שזה רק תעלול שיווקי ו"גם שמן חמניות לטיגון יעשה את העבודה" המרחק גדול מאד... מעת לעת אנו נתקלים ברוכבים שמשתמשים בשמנים שונים ומשונים ולפעמים אף מגדילים לעשות ובמקומות בהם יש צורך לשמן – שמים גריז וההפך. אז נכון, שימוש בשמן מנוע לשרשרת לא יהיה הרסני כמו התזת זז-קל, אבל עדיין שימוש בשמן לא מתאים או בחומר לא מתאים (כמו גריז) יגרום בטווח הארוך גם לשחיקה מוגברת וגם לירידה בביצועים. שימוש בשמן מנוע לשימון השרשרת למשל, יגרום, בשל צמיגותו, לספיחה מוגברת של אבק ולכלוך מה שיהפוך את השרשרת (והמעביר האחורי שלכם) לעיסה דביקה שגם תשחק את הרכיבים מהר יותר וגם תקשה על סיבוב הפדלים.

5. תחזק אחי, תחזק!
באופניים שלנו יש די הרבה ברגים. וברגים כיידוע, נוטים מעת לעת להשתחרר. אז מה עושים? מחזקים כמובן! אבל כמה לחזק? כמה שיותר, כדי שלא ישתחררו שוב, לא?
אז לא.
חלקכם אולי שומעים את המונח הבא בפעם הראשונה, אבל מכנאופנים מקצוענים מחזקים ברגים עם מכשיר שנקרא מד מומנט. מדובר בידית מיוחדת אליה מתחברות כל אותן "בוקסות" המותאמות לסוג וגודל הבורג אך בשונה מידית רגילה שנועדה לייצר את המנוף הדרוש להידוק הבורג, ידית מומנט מצוידת במעין "שעון" המראה כמה כוח מופעל על הבורג. יצרני האופניים מציינים בספר התחזוקה שלהם כמה כוח יש להפעיל על כל הברגה על מנת לא לפגוע בה וברכיב שהיא מחוברת אליו. הדבר משמעותי בעיקר בהברגות המחוברות למסבים וצירים. הידוק הברגות אלו בכוח רב מדי יכול פשוט לגרום נזק. ומה אם אני באמצע המדבר ואין לי מד מומנט? ובכן, במקרה כזה מהדקים את ההברגה עד שהיא נעצרת ו"עוד קצת" עם דגש על ה-קצת! אל תתפתו להפעיל כוח רב מדי כדי לא לגרום נזק. אם לא רכשתם לעצמכם מד מומנט ואתם מצוידים כמובן גם במדריך שהכין היצרן המפרט בכמה כוח יש להדק כל בורג, טוב תעשו אם תסורו מדי פעם למכנאופן שלכם כדי שיבצע חיזוק כללי של הברגים "לפי הספר".

6. תביא את הגרניק...
בתקופת החורף בעיקר, אבל לא רק, אנו שוטפים את האופניים כי הם הרי צריכים להיות ממורקים ונוצצים לרכיבה הבאה, אלא שישנם כאלו שמתוך התלהבות (ואולי גם איזו הפרעת ניקיון כפייתית) מתפרעים עם המים ומתיזים אותם בכוח לכל פינה אפשרית. זאת יש לדעת – מים, במיוחד אם הם בלחץ גבוה, הם אויב מר של מסבים וחלקים נעים ויכולים לגרום לנזקים. אנחנו כמובן לא אומרים חלילה שאין צורך לשטוף את האופניים, אבל דלי ומברשת תמיד עדיפים על גרניק.

7. הגלגל "עושה שמיניות?" תחזקו את כל השפיצים!
גם בגלגלי האופניים שלנו יש ברגים. למעשה יש הרבה יותר ברגים בגלגל אחד מאשר באופניים כולם... כל שפיץ (חישור בעברית) הוא למעשה בורג ארוך המחובר בקצה אחד אל טבור הגלגל ובקצה השני אל החישוק. מה שמחזיק את הגלגל ישר ומאפשר לו להיות מאוזן ויציב הוא מתח החישורים. ברגע שההברגה בחלק מהחישוקים מתרופפת, מאבד הגלגל את חוסנו ויציבותו ומתחיל לפתח "שמיניות". אחת הטעויות הרווחות היא, שכדי לתקן שמיניות פשוט צריך לפרק את הגלגל ולחזק בצורה אחידה את המתח של כל החישורים. מי שניסה את ההמלצה הזו הלכה למעשה ודאי יודע כבר שלא זו בלבד שפעולה זו לא תיישר את הגלגל, היא אף תחריף את המצב ותעוות את הגלגל יותר. אם יש לכם שמיניות בגלגל ואתם לא מנוסים בטכניקת מתיחת החישורים, טוב תעשו אם לא תגעו בו ותיגשו למכנאופן או למישהו ששולט בתהליך. פעולת יישור גלגל דורשת הרפיה ומתיחה של החישורים הרלוונטיים בלבד ואם אתם לא בקיאים בטכניקה, עדיף שתרכבו עוד קצת עם גלגל לא מאוזן מאשר שתחריפו את המצב עד שהגלגל לא יהיה שמיש בכלל.

8. הרוטור מרעיש? תשמן אותו!
התלבטנו אם להכניס את הסעיף הזה כי הוא באמת שייך לסוג ההמלצות ההזויות ביותר. האמת היא שברוב המכריע של המקרים מדובר ברוכב מנוסה ומיומן שחומד לו לצון וממליץ לרוכב מתחיל לשמן את הרוטור כדי להפסיק את הרעשים שהוא מייצר בזמן בלימה. אבל מאחר ונתקלנו לפחות פעמיים בכאלו שלקחו את הבדיחה ברצינות, מצאנו לנכון להזהיר ולהבהיר – לא משמנים את הרוטורים בשום אופן ופנים! יתרה מזו, יש לשמור עליהם מכל משמר שחס וחלילה לא תיגע בהם ולו טיפת שמן אחת! משמנים את השרשרת? יופי, אבל הישמרו פן תתיזו בטעות שמן על הרוטור או שבזמן סיבוב השרשרת, עודפי השמן יעופו עליו. יש כאלו שגורסים שאפילו שכבת השומן שעל האצבעות שלנו יכולה לגרום לרוטורים נזק ולכן ממליצים לא לגעת בהם בידיים חשופות. רוטור משומן יפחית את יכולת הבלימה של האופניים ומאחר ומדובר ברכיב בטיחותי חשוב שתזכרו את הכלל הזה.
 
9. ברור שזה יתאים!
כולנו מחליפים מעת לעת רכיבים באופניים שלנו בין אם מדובר בהתפרצות עונתית של מחלת השדרגת הוויראלית ובין אם מדובר בחלק ששבק חיים ויש להחליפו בחדש. שוק חלקי היד השנייה, כמו גם אתרי הקניות האינטרנטיים מפתים רבים לרכוש לעצמם חלקים וחלפים שאינם מתאימים לאופניים שלהם. במקרה הטוב זה נגמר במפח נפש כשמתברר לך שמידה 34 במכנסיים אליבא ד-עליבאבא מתאימים לילדה (סינית) בכיתה ד' ואין סיכוי שהם יסגרו סביב הכרס שלך ובמקרה הגרוע... ובכן, נתקלנו כבר במישהו שהרכיב בולם 29 על אופני 26...
הקפידו לרכוש רכיבים וחלפים המיועדים לסוג האופניים שלכם, למידתם ולמפרט הספציפי שלהם. אל תתפתו למשל להשתמש בתותבים כדי להגדיל את קוטר מוט הכיסא הקטן שקניתם בטעות (מה שיכול להרוס לכם את השלדה) או להרכיב בולם אחורי שמידת ה-I2I שלו אמנם מתאימה למרחק בין נקודות העיגון בשלדה, אבל ה-stroke שלו לא תואם את יחס הדחיסה של המתלה כי מה שתקבלו בתמורה זה זוג אופניים שמתנהג ממש מוזר...
 
10. ברור שזה יתאים! (2)
אנחנו כישראלים הרי ידועים ברחבי העולם כאלופי הקומבינות ומלכי האלתורים. תכונה זו באה לידי ביטוי גם באופניים שלנו. לא אחת אנו נתקלים ברוכבים שהאופניים שלהם הוא סוג של שעטנז בו משמשים בערבוביה חלקים של יצרנים שונים שנכפה עליהם לעבוד יחד וזאת שלא כדרך הטבע. רוטורים של יצרן אחד בעובי שלא מיועד לקאליפרים של יצרן שני, מעביר אחורי של חברה אחת עם שיפטרים של אחרת, גלגלי שיניים לא תואמים, מסבי היגוי מאולתרים ואפילו גלגלים בקוטר לא מתאים, כל אלו, מעבר לעובדה שהם פוגמים בהתנהגות האופניים ובחוויית הרכיבה, יכולים להוות סיכון בטיחותי של ממש בסיטואציות מסוימות ואנו ממליצים לכם בחום להימנע מהם.

רכיבות טובות ובטוחות!



כתב: אילון שגיא
כללי רכיבה בטוחה בשטח של קק"ל >>
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל,
בשינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550