תפריט

מילון האופניים השלם של קק"ל

מציע עולם רחב של מונחים ומושגים מתחום רכיבת האופניים.
כאן תמצאו הסברים, תמונות ותרשימים הנוגעים לתרבות האופניים, לרכיבה על אופניים, לסוגי השבילים, לסלנג ועוד. תוכלו לאתר מושג באמצעות שורת החיפוש או לעבור אליו לפי האות הראשונה בשמו.
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
אבוקדו
רשימה אופניים תצוגה על גבי:
  • יבבן משקל

    רוכב השואף להקטין את משקל אופניו למינימום האפשרי. יבבני משקל שוקלים כל חלק באופניהם, קטן וחסר משמעות ככל שיהיה, וכל גרם משמעותי בעיניהם. הם ירכשו חלקי קרבון מיוחדים ואפילו ישייפו את שכבת הצבע מרכיבים מסוימים כדי "לגלח" עוד כמה חלקי גרם ממשקלם הכולל של האופניים. ברשת יש אתרים מיוחדים לקהילה הזו ואפשר לראות בהם אופני שטח ששוקלים קילוגרמים בודדים.
  • ידיות אחיזה (גריפים)

    ידיות אחיזה
    גריפים הם חלקים המורכבים בשני קצות הכידון ובהם אוחזים כשמחזיקים בכידון. יש גריפים עשויים גומי או פלסטיק רך המושחלים על קצות הכידון, וקשה יותר להתקין ולהסיר אותם לעומת "גריפים ננעלים" שהם בעלי מסגרת קשיחה ולה לולאה שאפשר להדק באמצעות בורג. גריפים נבדלים זה מזה גם בקוטרם וברכות החומר שממנו הם עשויים. גריפ איכותי לא יזוז ממקומו ויאפשר אחיזה נוחה וריכוך התנודות המגיעות מהכידון ובכך יעייף כמה שפחות את כפות הידיים.
  • ידיות בלימה (Brake levers)

    ידיות בלימה
    ידיות בלימה (לאופני שטח) נחלקות לשתי קבוצות: ידיות מכאניות (המושכות כבל מתכת) וידיות הידראוליות (הדוחסות שמן). תפקיד ידית הבלימה הוא להפעיל את הקאליפר שבו נמצאות רפידות הבלם כדי שיילחצו כנגד החישוק (בבלמי V) או כנגד הרוטור (בבלמים הידראוליים) ויעצרו את האופניים. ברוב ידיות הבלם (משני הסוגים) אפשר לקבוע את מרחק הידית מהכידון (Reach) כדי להתאים את הידית לגודל כף היד. בנוסף לכך בידיות בלמים הידראוליות אפשר לשלוט בפרמטרים נוספים כמו נקודת המגע (Pad Contact) – המרחק שתעבור ידית הבלם מהרגע שנסחט אותה ועד שהרפידות ייצרו מגע עם הרוטור. ידיות בלימה הידראוליות דורשות ביצוע הליך ניקוז אוויר (Bleed) ו/או החלפת השמן אם הן אינן פועלות כשורה ולפעמים אף החלפת הבוכנה שבתוכן אם היא אינה מתפקדת כנדרש. במערכות ההידראוליות המוכרות בשוק משתמשים בשני סוגי נוזל הידראולי – מינראלי או DOT – ויש להקפיד הקפדה יתרה לא לערבב בין סוגי הנוזלים ולהשתמש אך ורק בנוזלים המיועדים למערכת הספציפית.
  • ידיות הילוכים (Shifters)

    ידיות הילוכים
    אחראיות למשיכת כבל המחבר ביניהן לבין מעבירי ההילוכים (הקדמי והאחורי). באופני הרים יש שני סוגי ידיות עיקריים: ידיות לחיצה (Triger) וידיות סיבוב (Twist Shift). אמנם בסופו של דבר כל הידיות מבצעות את אותה פעולה של משיכת הכבל, אך יש שוני מהותי באופן פעולתם של המנגנונים שפותחו על ידי יצרנים שונים. כך למשל יש ידיות שבהן העברת ההילוכים (בשני הכיוונים) מתבצעת באמצעות לחיצה על שתי ידיות עם האגודל בלבד, ואילו באחרות, העלאת הילוך תתבצע באמצעות לחיצת האגודל על ידית אחת והורדת הילוך תתבצע באמצעות משיכת ידית שנייה על ידי האצבע המורה. ידיות הסיבוב מעבירות את ההילוכים באמצעות לפיתת הידית בכל כף היד וסיבובה לשני הכיוונים בהתאם לצורך. שוני נוסף בין המנגנונים מתבטא ביחסי משיכת הכבל ופסיעת המעביר האחורי. זו הסיבה שערבוב בין מעבירים וידיות של חברות שונות ימנע בדרך כלל ממערכת ההילוכים לעבוד בצורה מדויקת.
    הרמות השונות של ידיות ההילוכים נקבעות בהתאם לסוג החומרים שמהם הן בנויות ולפרמטרים נוספים כמו הימצאות מסבים ואפשרות להחליף חלקים ספציפיים ולא את הידית כולה במקרה של שבר. חשוב לדעת: בניגוד למה שנהוג לחשוב, החלק שיקבע את מידת הנוחות, הקלות והדיוק של מערכת ההילוכים הוא ידיות ההילוכים ולא המעבירים!
  • יחסי העברה

    יחס העברה הוא נתון מספרי המתקבל כשמחלקים את מספר השיניים בגלגל השיניים הקדמי המורכב על הקראנק במספר השיניים של גלגל השיניים האחורי המחובר לטבור הגלגל האחורי. המשמעות מבחינת הרוכב היא המהירות שאליה יוכל להגיע אם יסובב את הקראנק בקצב קבוע (סל"ד) בכל אחד מהצירופים האפשריים והכוח שיידרש לו לשם כך. מערכות הילוכים נבדלות זו מזו בכמות ההילוכים והצירופים האפשריים – ממצב של סינגל ספיד (הילוך בודד) ועד מערכות 3X11 הכוללות 3 פלטות קדמיות וקסטה עם 11 גלגלי שיניים מאחור. בנוסף לכך הפרשי מספר השיניים בין כל גלגלי השיניים שנמצאים בכל סוג קסטה משפיעים על היכולת לשמר "רצועת כוח" אחידה שמשמעותה העברת הילוכים שלא גורמת להבדלים גדולים מדי בין הילוך להילוך. יחסי ההעברה מותאמים לסוג האופניים – באופני כביש אפשר למצוא יחס של 53X11 בעוד שבאופני שטח יחס מקובל יכול להיות 32/34X10. באופני שטח תמיד יהיה הילוך כוח המיועד לעליות תלולות מאוד ("הילוך סבתא") ביחס של 32/34X42 למשל, כזה שאינו קיים בכביש. באינטרנט קיימים אין-ספור מחשבונים של יחסי העברה שמאפשרים לרוכבים לתכנן מראש את יחסי ההילוכים המועדפים עליהם. יש לזכור כי יש עוד נתון אחד שמשנה את יחס ההעברה והוא קוטר הגלגל, כך שיחס העברה של 32X11 באופניים בעלי גלגלים בקוטר 26" לא יהיה זהה ליחס העברה באופניים עם גלגלי 29".
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה