ד"ר, תציל אותי!

מה צריכה להכיל ערכת עזרה ראשונה קומפקטית לרוכב אופניים

אין כמעט רוכב אופניים שירשה לעצמו לצאת לרכיבה בלי מולטי-טול, פנימית רזרבית (או תולעים אם יש לו טיובלס) ומשאבה. אך כמה מכם מקפידים לשאת גם ערכת עזרה ראשונה?
כן, אנחנו יודעים, זה די מבאס לסחוב עוד ועוד פריטים שגם מוסיפים משקל ותופסים מקום בתיק או בכיסים שבחולצה וברור לנו שרובכם גם מדמיינים את ערכת הע"ר כתיק גדול ומגושם, אך האמת היא שאם תיקחו אתכם רק את מה שנחוץ, תגלו שמדובר בתוספת לא משמעותית בעליל למשקל ולמקום ומנגד, אם חלילה תפלו ותפצעו, תברכו על שמצאתם לנכון לשאת אתכם את הכבודה הרפואית...

כדי להבין מה נחוץ שיהיה בערכת העזרה הראשונה, מן הראוי שראשית כל נבין מה הן הפציעות האופייניות לרוכבי אופניים. נהוג לומר שברכיבה בשטח, הנפילה, אינה עניין של אם, אלא של מתי... ואכן, אין כמעט רוכב אופניים שבשלב זה או אחר לא ימצא את עצמו מרוח על הסינגל או על עץ... אין מה לעשות, התחביב שלנו צופן בחובו גם סיכונים שהסיכוי לפגוש בהם, עולה ככל שאנו דוחקים את הגבולות בהיבט מהירות הרכיבה והאתגרים הטכניים איתם אנו מנסים להתמודד. כמובן שיש פה גם מרכיב משמעותי של מזל ולא פעם איבוד שליטה במהירות אסטרונומית יכול להסתיים בכמה סימני שפשוף, בעוד נפילה במהירות 0 על הצד (כי לא הצלחת להשתחרר מהקליטים), יכולה לשגר אותך למיון עם שבר בשורש כף היד... אם ננסה לסכם סטטיסטית את סוגי הפציעות הנפוצים בקרב רוכבי אופניים, הרי שהן נחלקות בגדול לשתי קבוצות – החבלות הקלות והפציעות המשמעותיות.

הפציעות המשמעותיות הנפוצות הן:
שברים מורכבים ושברים פתוחים
חתכים עמוקים
פגיעות פנימיות (למשל קרע בטחול כתוצאה מכידון שננעץ בחלל הבטן)
פגיעות עמוד שדרה ועמוד שדרה צווארי
זעזוע מוח
אירועים לבביים

כמובן שככל שמדובר באירועים שכאלו, ערכת עזרה ראשונה לא תוכל לסייע ממש ולכן לא נעסוק בהם. מה שכן חשוב לנו להדגיש הוא שכל הפציעות הללו טומנות בחובן מצבים מסכני חיים ולכן מן הראוי שלכל רוכב שיוצא לשטח תהיה מותקנת אפליקציית "מד"א שלי" (חפשו אותה בחנויות האפליקציות) אשר תאפשר לכם ליצור קשר מידי עם מוקד מד"א. היתרון הגדול באפליקציה לעומת התקשרות רגילה באמצעות חיוג 101, הוא שהיא גם מאכנת את מיקומכם ומאפשרת למוקדן לקבל את מירב הפרטים הדרושים לצורך שליחת הצוות הרפואי המתאים למקרה.


הפציעות הקלות הנפוצות הן:
שפשופים ושריטות
חתכים שטחיים
נקעים
שברים "קלים"

ערכת העזרה הראשונה שמומלץ לשאת עלינו צריכה לאפשר לנו לתת מענה לפציעות האלו.

הטיפול בשפשופים, שריטות וחתכים שטחיים, נקעים ושברים קלים כולל את השלבים הבאים:
עצירת דימומים
חיטוי
חבישה
קיבוע

לצורך כך דרושים לנו האמצעים הבאים:
חומר לעצירת דימום
חומר חיטוי
חומרי חבישה
אמצעי קיבוע

לאור האמור, ההמלצה שלנו היא להצטייד בפריטים הבאים:

ספריי פלסטר 

מדובר בחומר הנתון בתוך מיכל (המכלים מגיעים בגדלים שונים, לרוכב אופניים מומלץ להצטייד במיכל הקטן ביותר כדי לחסוך במקום ומשקל) אשר מבצע שתי פעולות – חיטוי וגם אטימה זמנית של הפצע שמפסיקה את הדימום. החומר עצמו אמנם נוזלי, אך הוא מתקשה ומתגבש במגע עם האוויר ויוצר מעין שכבה דמוית פלסטר ומכאן שמו.

תחבושת אישית

כן כן, ממש כמו זו שהייתה לכם בקיטבג בצבא... תחבושת כזו תוכל לסייע לכם במקרים בהם הפציעה עמוקה יותר ודורשת חבישה מאסיבית יותר.

פד גזה + מיקרופור

2-3 פדי גזה ארוזים וגליל קטן של מיקרופור (גליל נייר/בד דביק) יאפשרו להניח חבישה על שפשופים, חתכים קטנים ושריטות.

שפופרת פולידין (או דומה)

שפופרת קטנה של חומר החיטוי הנפוץ המכילה את החומר במצב משחה תאפשר בשילוב עם פד גזה וחבישה, הגנה מפני זיהומים עד ההגעה הביתה או למוקד רפואי.

"משולש"

כן כן, כמו זה ששכן ליד התחבושת האישית בקיטבג... משולש הבד הוא אמצעי מעולה לקיבוע נקעים, שברים וגם כאמצעי ליצירת לחץ לעצירת דימום עקשני.

המהדרין יוסיפו לערכה גם את האמצעים הבאים:

מספר כדורים להקלה על כאבים.
חסם עורקים למקרה בו מדובר בפציעה קשה בה מעורב דימום מאסיבי מכלי דם גדול.
אם תניחו את כל האמצעים עליהם המלצנו יחד, תגלו שבקלות ניתן לארוז אותם בצורה קומפקטית שלא תכביד גם מבחינת הנפח וגם מבחינת המשקל.

ומעבר לכל אלו, ההמלצה הכי חשובה שלנו היא לעבור קורס ע"ר וכמובן לרכוב באחריות ובזהירות.

שתהיו לנו בריאים!

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות