הגשרים של מחוזות קק"ל

מנעי הבקר (או בשמם המוכר יותר – גשרי הבקר) הם עוד פתרון חשוב המאפשר לעדרים ולרוכבים לחיות יחד בשלום, מי עומד מאחורי העשייה? קראו בכתבה.
פעם, מזמן, אם חציתם ברכיבה אזור המשמש למרעה, סביר להניח שנתקלתם בגדרות ובשערי בקר. אין לך דבר מרגיז יותר מן הצורך לעצור באמצע זרימה מהנה, לרדת מן האופניים, לפתוח את השער (לרוב היה מדובר בשער מאולתר העשוי מוט עץ אליו מחוברת גדר תיל) וכמובן לסגור אותו חזרה... וכשמדובר בתא שטח בו יש מעברים שכאלה כל כמה מאות מטרים, זה כבר הפך להיות מטרד של ממש שיכול לחרב את הרכיבה.

בקק"ל זיהו את הבעיה והחליטו לפתור אותה כך שמצד אחד יוכלו הרוכבים להמשיך לנוע בשטח ולחצות את שטחי המרעה מבלי לעצור, ומן הצד השני בעלי העדרים לא יחששו שעדריהם יפרצו את הגבולות ויתפזרו.
 
בתמונה: כך זה נראה בתחילת הדרך.

ישנם לא מעט פתרונות מרחבי העולם אך בקק"ל לא הסתמכו עליהם והחליטו לבנות מתקנים ייחודיים. אך מסתבר שבניית מתקן שיבצע את כל המטלות ויעמוד בכל הדרישות היא משימה לא קלה כלל ועיקר... ראשית כל המתקנים צריכים להיות עמידים ובנוסף לכך נוחים לשינוע והעברה מאתר לאתר, הם צריכים להיות בטוחים (גם לרוכבים וגם לבעלי החיים) וכמובן לתפקד על תקן של ממברנה שמעבירה רק רוכבי אופניים והולכי רגל אך חוסמת את בעלי החיים.

אב הטיפוס הראשון נולד לפני כ-10 שנים במסגרייה בכרמיאל אך מסתבר שהוא לא עשה ממש רושם על הפרות והן חצו אותו בקלילות. גרסאות מאוחרות יותר היו דווקא פחות ידידותיות לרוכבי האופניים שמצאו אותן חלקות ומפחידות... מנעי הבקר עברו אבולוציה ארוכה ומרתקת ובדרך שונו בהם המון פרטים כמו סוג החומר, הגודל הפיזי, גובה המתקן, צורת הגישה והיציאה אליו וממנו, מבנה המעקה ורוחבו וכמובן צורת משטח הדריכה – ישר או מקומר.
 
תמונה – הדגם הראשון של מנע הבקר שהוצב בסינגל בית קשת לפני כעשור

בסופו של דבר נמצאה הנוסחה הטובה ביותר וכיום המתקנים בנויים כך שיש להם קימור נוח שמצד אחד מאפשר גישה נוחה ולא מאיימת בעליה עליהם ומצד שני גלישה בזווית ידידותית שאינה מלחיצה. המתקנים מאפשרים מעבר בטוח גם בתנאים רטובים. כמובן שגם את התפקיד השני הם ממלאים היטב ולא נולדה הפרה שתרהיב עוז לחצות אותם :)

בתמונה – הדגם העדכני של מנע הבקר

מנעי הבקר הם דוגמה נהדרת לצורך שעלה מהשטח ודרש מענה וכפועל יוצא הניע מערך פיתוח וביצוע שבסופו נמצא הפתרון הדרוש. אנשי השטח של קק"ל שחלקם אף רוכבים בעצמם, משקיעים זמן ומשאבים בשיפור חוויית הרכיבה במסלולים ואם ניקח את סינגל ריש לקיש לדוגמה, בו קיימים כ-12 מעברים בשטחי מרעה! הרי ברור שלולא מנעי הבקר, הרכיבה בו הייתה הופכת לחוויה לא נעימה בעליל...
פיתחו ובנו את המתקנים וסייעו בהכנת הכתבה: גיל עצמון (מנהל אזור גליל תחתון גלבוע בקק"ל), מיכאל ויינברגר (מנהל אזור גליל מערבי וכרמל בקק"ל), שלי בן-ישי (יערן נצרת בקק"ל ), דב טיבי (מתנדב, רוכב אופניים) מגבעת אלה ומרדכי אסא ממסגריית דויד בכרמיאל.

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות