ו... אקשן!

יש לכם מצלמת אקסטרים? יופי, בזכותה תוכלו להיות רוכבים טובים יותר!
מצלמות האקסטרים פרצו אל חיינו בסערה לפני יותר מעשור ופתחו בפנינו עולם חדש ומרגש של סרטוני רכיבה משעממים שאנשים חסרי מעוף וכישרון מעלים ליוטיוב ולרשתות החברתיות :-). אבל הפעם לא נלמד אתכם מה הן זוויות הצילום המיוחדות ואפשרויות העריכה שיהפכו את סרטון הרכיבה שלכם ללהיט שכייף לצפות בו אלא נדבר על השימוש במצלמות הללו ככלי לימודי מן המדרגה הראשונה שיכול לעזור לכם להשתפר כרוכבים.

מצלמות משמשות מאמנים וספורטאים כבר עשרות שנים כדי לנתח ביצועים ולשפר אותם. הן למעשה קיימות בכל תחום בו יש צורך לבצע תחקירים על מנת ללמוד מה קרה ואז להסיק מסקנות, החל מ"מצלמות הפיקל" במטוסי קרב וכלה במצלמות בגני ילדים...

אז למה לא גם באופניים? כאמור מצלמות האקסטרים שהפכו נגישות יותר משמשות את רובנו לתיעוד מעללנו בסינגלים אך כמה מכם ישבו עם הצילומים וניתחו אותם בהיבט של טכניקת הרכיבה? (חוץ מלשבת ולצפות בלופ בהאפכה שדפקתם בדרופ ז'תומרת...) מדריכי אופניים עושים את זה, אז למה לא אתם?

ובכן, אם הפסקה הראשונה פתחה לכם ת'ראש לרעיון ואתם אומרים לעצמכם "ואאלה, זה רעיון!" כבר הצלחנו, אבל תנו לנו לתת לכם עוד כמה טיפים לפני שאתם רצים לטעון את המצלמה.

 בחירת זווית העדשה

ישנן הרבה מצלמות אקסטרים בשוק אך יש דבר שמשותף לכולן – זווית הצילום. לרוב מדובר בזווית צילום מאד רחבה יחסית למצלמה רגילה. לעניין הזה יש כמה משמעויות. הראשונה היא שהתמונה למעשה מתעוותת, בעיקר בקצוות. קחו את זה בחשבון כשאתם מצלמים, במיוחד במקומות בהם לפרטים הקטנים יש משמעות. לעדשה הרחבה יש עוד חיסרון – אם למשל חיברתם את המצלמה לקסדה של חבר שלכם שרוכב מאחוריכם (רעיון מצוין!), קחו בחשבון שבשל הזווית הרחבה הוא יהיה חייב לרכוב צמוד אליכם. ממש צמוד. לא, באמת, ממש ממש צמוד!
בחלק מהמצלמות ישנה אפשרות לקבוע את זווית הצילום. אם יש במצלמה שלכם את האפשרות הזו, חשוב לבחור את הזווית הרצויה בהתאם לאופי הצילום.

רזולוציה וFPS

בכל מצלמה ניתן לקבוע גם את הרזולוציה ואת מספר הפריימים בשנייה. כשמדובר בניתוח הפעולות שלכם כרוכבים, יש לפרמטרים הללו חשיבות מכרעת אם תרצו למשל להאט מאד את מהירות ניגון הסרט כדי לאבחן מה עשיתם נכון ומה טעון שיפור. כעקרון ככל שתבחרו ברזולוציה גבוהה יותר ומספר פריימים לשנייה גבוהה יותר, כן ייטב, רק זכרו שצילום כזה מייצר קבצים מפלצתיים בגודלם ולכן דרוש כרטיס זיכרון מהיר ובעל נפח גדול ומחשב שיוכל להתמודד איתם.

איפה לחבר את המצלמה

מאחר ובניתוח ולימוד עסקינן, למיקום המצלמה יש חשיבות עליונה. אם תחברו את המצלמה לקסדה שלכם, מה שתראו זה בעיקר את השביל וזה לא יעזור לכם במאום... ארבעת החיבורים המומלצים הם: על החזה שלכם, על הקסדה של החבר שלכם כשהוא רוכב מאחוריכם, על הקסדה של החבר שלכם כשהוא רוכב לפניכם, צילום צידי מנקודה נייחת (טוב כמובן עבור אלמנטים ספציפיים).

אה, כן ויש את הקומבינה של ה"קרוסלה על הקסדה", זהו מתקן שיצלם אתכם (בזווית רחבה) ב-360 מעלות ויצור סרטון ממש מגניב, אבל יש לו חסרונות כשהעיקרי בהם הוא הסרבול והעובדה שלא ניתן לרכוב עם הדבר הזה בסינגלים צפופים בתוך היער.

ויש גם רחפנים...

צילום מרחפן יכול לספק לכם מידע שלא יסולא בפז, אבל במקרה הנ"ל מדובר כבר בהפקה של ממש שדורשת מפעיל מיומן ותנאי צילום שיספקו תמונה יציבה וקרובה מספיק כדי שניתן יהיה להפיק ממנה איזה ערך לימודי. מצד שני אם אתם מתארגנים כמה חברה לרכיבה בקטע מסוים ועושים ראנים עליו בזמן שמישהו מצלם אתכם, אנחנו מבטיחים לכם שתוכלו ללמוד מצפייה בסרטון המון על תנוחת הרכיבה, על בלימות, על סיבובים ושאר ירקות.

אז בין אם אתם מתכוננים לתחרות ומצלמים את המסלול כדי לשנן כל עיקול וסלע, מתעדים את עצמכם עוברים בגינת סלעים או מבקשים מחבר שירכב מאחוריכם כדי ללמוד איך אתם מעבירים משקל, מצלמות יכולות לסייע לכם מאד. ומה באשר לסרטון המצ'עמם שהעליתם ממורזין ש"צבר" רק 15 צפיות? על כך בפעם הבאה.

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים