הכלבים נובחים והשיירה עוצרת...

דפני מספרת על מפגש נבחני במיוחד ונותנת גם עצות שיעזרו לכם להתמודד עם כלבים ברכיבות
אומרים שהכלבים הם חבריהם הטובים ביותר של בני האדם. הקביעה הזו ללא ספק נכונה כשמדובר באיזה יורקשייר טרייר עם קוקיות. פחות, כשמולך ניצב בעמדת תקיפה רועה גרמני שאולף לשמור על איזה מחסן ועכשיו כל מה שמפריד בין המלתעות שלו לעורק הצוואר שלך היא שרשרת קצרה מדי... בכל הקשור ליחס לחברינו הנבחניים, העולם נחלק דיכוטומית לשניים – אלו שפוחדים, אפילו מבובה בצורת כלב ואלו שלא. ושלא תתבלבלו, גם אני, שמכלילה את עצמי בקבוצה השנייה, חושבת פעמיים אם לגשת ללטף רוטווילר שחושף שיניים, אבל זאת רק משום שאני מכבדת את בעל החיים ומגלה זהירות ולא משום שאני פוחדת ממנו.
כמי שמבלים בשטחים הפתוחים, רוכבי אופניים נפגשים לא פעם עם כלבים ועל אירוע כזה שהתרחש לאחרונה החלטתי לספר לכם הפעם. ומעשה שהיה כך היה...

חבר של חבר של חבר שמתגורר ברמת הגולן, הציע להוביל אותנו במסלול באזור ואנחנו כמובן נענינו בשמחה שכן לא ממש רכבנו שם עד היום. לרגל המאורע יוצא הדופן, הצטרפו ובאו עוד כמה ברנשים וברנשיות שלא הכרתי אבל אתם יודעים, כשמדובר ברוכבי אופניים, הקרח נשבר מהר מאד וכשהתחלנו לדווש, כבר היינו כולנו כמקשה אחת כאילו הכרנו כבר מהגן. לא ארחיב במילים על הרכיבה עצמה, היה באמת מרהיב ומיוחד, אלא שאיפשהו (אני באמת לא יודעת לציין מקום מדויק), בעודנו רוכבים בשיירה בלב שטחים חקלאיים שמענו את הצליל ההו-כה-מוכר של כלבים המתקרבים אלינו בנביחות אי מזה. ובאמת, לא עברו שניותיים ומאחורי אחת החממות הגיחו שני כלבים, אם אפשר לקרוא להם ככה... היצורים הפרוותיים היו ע-צ-ו-מ-י-ם! וכשאני אומרת עצומים, אני מתכוונת למשהו שנראה כמו דוב. בחיי. ואם זה לא מספיק, הנביחות שלהם לא דמו לאלו של כלבים שאני מכירה, אלא היו עמוקות וצרודות ודמו יותר לאיזו נהמה של מפלצת מסרט אימה. מוביל השיירה, ידידנו הגולני עצר וכולנו אחריו. הכלבים התחילו לצמצם את המרחק בנביחות אימים ואז התחילה החגיגה...
לפני שהצליח המוביל להוציא הגה מפיו, הבחור שרכב מאחוריו, פשוט עלה על האופניים, הסתובב והתחיל לנוס במהירות מטורפת לכיוון הנגדי, במקביל, מישהו שרכב קצת לפני צעק לו בקול "אל תברח, אני מוציא את הגז פלפל!" ומכיוון אחר נשמע מישהו צווח "לא לדאוג, יש לי אקדח!"...

מוביל השיירה שהבין שאם לא ייקח פיקוד עלולה תכף להגיע גם טייסת מסק"רים לסיוע שאג בקול רם: "תעצרו מיד! כולם פשוט לעצור, לרדת מהאופניים ולעמוד בשקט!" בשלב הזה הכלבים נעצרו כמה מטרים מאיתנו והמשיכו לנבוח ולנהום. "כולם להסתובב בשקט" פקד המוביל "להניח את האופניים בצד הפונה לכלבים ולהתחיל ללכת באיטיות חזרה לכיוון ממנו באנו". כולנו נענינו להוראה והתחלנו לנוע באיטיות כאשר האופניים חוצצים בנינו ובין שני הענקים הנוהמים שהמשיכו ללוות אותנו. אחרי כדקה של צעידה, הופיעה באופק עננת אבק ממנה הגיח טנדר ענקי שעצר לידנו בחריקת בלמים. דלת נפתחה ואיש רחב מידות ירד מהרכב, "הי יואל!" קרא לקראתו המוביל שלנו וזה נופף לעברו לשלום. "בואו הנה!" הוא פקד על הכלבים ושתי המפלצות שעד לפני רגע עשו קולות של הנוסע השמיני, דילגו בשמחה לכיוונו בכשכושי זנב פודליים והתחככו באהבה בירכו. "הם רועים קווקזיים" הסביר לנו יואל כשהוא מקרצף את ראשו העצום של אחד מהם, "הם מאומנים להגן על השטח החקלאי מפני גנבים ומפני זאבים. בחוץ לארץ הם מגנים על עדרי בקר וצאן ולא יהססו להתמודד אפילו עם דובים..."
כמה שניות מאוחר יותר, כבר תחבתי עוגיות ללועות הענקיים ומצאתי את עצמי שרועה על האדמה אחרי שאחד מהם קפץ עלי משמחה עם כל 60 הקילוגרמים שלו.


אבל כל הסיפור הזה לא יהיה שווה אם לא תצאו מפה עם תובנות, אז הנה, קראו היטב את ההנחיות הבאות כדי לדעת לנהוג נכון בפעם הבאה שתפגשו בכלבים.

כלבים הם בעלי חיים טריטוריאליים המנהלים חיי להקה. המשמעות היא שהם יגנו על הטריטוריה שלהם מכל מה שייתפס בעיניהם כאיום. לכן, הכלל הראשון הוא להבין כיצד לא להוות איום...

1. כלבים יודעים מה זה בן אדם. אבל כשאתם רוכבים על אופניים אתם לא בני אדם! חשוב להבין שעבור כלבים אתם מפסיקים להיות אתם ברגע שעליתם על האופניים. מבחינתם זה יצור חדש ובעיקר לא מוכר שיכול להיתפס כאיום. לכן, כשאתם פוגשים בכלבים אגרסיביים, רדו מהאופניים! ייתכן מאד שזה כבר ירגיע אותם.

2. אל תתפתו לברוח! לכאורה זה נוגד את ההיגיון ואת הדחף הטבעי להימלט מהסכנה, אבל בריחה רק תדרבן את הכלבים לרדוף אחריכם מאחר והיא מעוררת אצלם את אינסטינקט הצייד.

3. נסו לגייס את כל הביטחון והאסרטיביות שלכם. אומרים שכלבים (ובעלי חיים אחרים) יכולים "להריח" פחד. הדעות בקרב חוקרים עדיין חלוקות באשר לקביעה זו, אך כולם תמימי דעים לגבי העובדה שהתנהגות המעידה על חשש, יכולה גם היא לגרום להתעצמות התוקפנות. אם כלב מתקרב אליכם בצורה מאיימת דברו אליו בטון תקיף ופקדו עליו: "לך מפה!", "הביתה!" וכיו"ב.

4. אל תיצרו קשר עין. כלבים תוקפניים (כמו גם בעלי חיים אחרים) רואים ביצירת קשר עין התגרות. הפניית הגב לכלב והתרחקות איטית היא פעולה יעילה שלא פעם גורמת לכלבים לאבד עניין ולעזוב אתכם לנפשיכם.

5. השתמשו באופניים כמגן. כשאתם מנתקים מגע, הוליכו את האופניים כשהם חוצצים בינכם לבין הכלב.

6. הסיחו את דעתם. לפעמים השלכת חפץ יכולה להסיח את דעתם של הכלבים. כמובן שהכוונה אינה להשליך אותו עליהם, מה ששוב יחשב כהתגרות, אלא להשליך אותו הצידה, ממש כמו שמשחקים עם כלב משפחתי ב"תלך להביא".

7. קחו בערבון מוגבל את יעילותם של אמצעי הרחקה כמו משרוקיות, גז פלפל וכיו"ב. לפעמים שימוש באמצעים אלו יכולים רק להרגיז את הכלבים יותר.

8. והיה ו... אם חלילה הכלב מראה סימנים ברורים לכך שהוא עומד לתקוף (ברוב המקרים נביחות הן רק אזהרה רועשת ותו לא...), כרכו משהו על אחת הידיים שלכם (תיק, חולצה וכיו"ב) ואם הכלב תוקף, "הגישו" לו את היד העטופה. עשו כל מאמץ לא ליפול על הקרקע ובכל מקרה הגנו על אזור הראש והצוואר אם חלילה מדובר בתקיפה של ממש.

9. סכנה, כלבת! כלבים נגועים יכולים להעביר בנשיכה את מחלת הכלבת. זוהי מחלה איומה שאם אינה מטופלת בזמן הופכת לגזר דין מוות! אם ננשכתם חלילה, פנו מיד לטיפול!

אגב, את הבחור שברח, פגשנו יושב מבוהל על סלע גבוהה כ-2 קילומטר ממקום האירוע.

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות