תלויים על בלימה

בקיץ, כאשר האדמה תחוחה ודרדרתית, ישנה חשיבות עליונה לשליטה ברזי הבלימה
הקיץ הישראלי לא עושה חסד עם אמא אדמה. היובש והחום גורמים לרוב המסלולים להפוך לתחוחים ודרדרתיים מה שמשנה באופן דרסטי את אחיזת הצמיגים בקרקע וכפועל יוצא, מערער את יכולתנו לשלוט על האופניים, בעיקר במהירויות גבוהות, בפניות וכמובן – בבלימות בהן נעסוק הפעם.

קצת רקע


שימוש בבלמים בכלי דו גלגלי הוא נושא מורכב בשל המאפיינים הייחודיים לו, אך אם לא די בכך, הרי שהוא הופך מורכב אף יותר כאשר אנו יורדים מהכביש הסלול ועוברים לשטח שם האחיזה משנה לחלוטין את כללי המשחק. אין זה המקום להיכנס להסברים מורכבים מדי, אך בכל זאת חשוב שנבהיר 2 דברים מאד בסיסיים אך חשובים:

  1. גלגל מחליק אינו מאפשר היגוי

    – או בפשטות, אם הגלגל הקדמי שלכם "ננעל" ועכשיו הוא מחליק ולא מתגלגל על הקרקע, הרי שלא תוכלו לכוון את האופניים ולנהג אותם לכיוון אליו אתם רוצים להגיע והאופניים פשוט ימשיכו בכיוון אליו כוח ההתמדה דוחף אותם. הדוגמה הפשוטה ביותר היא בפנייה, אם הגעתם לפנייה, בלמתם והגלגל הקדמי ננעל, לא תוכלו להשלים אותה והאופניים ידחפו אל מחוץ לעקומת הפנייה.

תופעה זו נקראת בעגה המקצועית - תת היגוי
  1. גלגל מחליק תמיד ישאף להוביל

    – הסיבה לכך היא שגלגל מחליק, תמיד ינוע מהר יותר מגלגל שמתגלגל. כפועל יוצא, אם הגלגל האחורי שלכם מחליק והקדמי מתגלגל, הגלגל האחורי "ינסה לעקוף" את הקדמי, מה שבפועל יגרום לחלק האחורי של האופניים "לברוח הצידה".
     
תופעה זו נקראת בעגה המקצועית - היגוי יתר
עכשיו, אחרי שהבנו למה לצפות, הבה ניגש לעצות שלנו.
  1. הכירו את הבלמים שלכם, כוונו אותם ודאגו לתחזוקתם

    – ישנם בשוק מגוון רחב של בלמים בעלי כל מיני מאפיינים. כל חברה בונה את הבלמים שלה ושמה דגש על נושאים אחרים. ישנה חשיבות כבירה להכרת המאפיינים הללו וכפועל יוצא, לאופן השימוש בהם. איזה סוג בלמים יש לי – בלמי V, בלמי דיסק הידראוליים או אולי מכאניים? האם הבלמים שלכם "נשכניים" או בעלי מודולציה? בבלמי דיסק מהו קוטר הרוטורים המורכבים על האופניים והם הם מתאימים לסגנון הרכיבה שלכם? היכן ממוקמת ידית הבלימה, האם אני לוחץ עליה באצבע אחת, שתיים או יותר? האם הבלמים מטופלים כיאות (עברו "בלידינג", הרפידות תקינות והם מכוונים)? וכך הלאה. רק משאתם יכולים לענות על כל השאלות הללו וגם להבין את המשמעויות, תוכלו להתקדם אל השלבים הבאים.

  2. התאמת כוח הבלימה ומרכז הכובד למגמת הרכיבה

    – ברכיבת שטח, אנחנו כל הזמן משנים את מגמת התנועה שלנו (מישור, עליות וירידות) ואם לא די בכך, גם מיקומנו על האופניים משתנה כל העת. כל אלו יוצרים מצב בו בכל רגע נתון ישנו משקל שונה על כל אחד משני הגלגלים שלנו ולכן אנו נדרשים לווסת את עוצמת הבלימה בהתאם. בירידות למשל, רוב המשקל נמצא על הגלגל הקדמי, כך שאם נפעיל עוצמת בלימה שווה על שני הבלמים, הגלגל האחורי, עליו יש פחות משקל (וכפועל יוצא פחות אחיזה), "ינעל" ראשון. היכולת לווסת את כוח הבלימה ובמקביל לשנות את מיקום מרכז הכובד שלנו על האופניים, היא זו שמבדילה בין המשך תנועה, לאיבוד שליטה.
    אנו ממליצים לכם בחום לתרגל בלימות בצורה מבוקרת כדי לחוש היכן למקם את עצמכם על האופניים ובכמה כוח בלימה צריך להשתמש בכל תרחיש רכיבה. כך תמנעו מעצמכם הפתעות לא רצויות כמו התעופפויות סטייל סופרמן מעבר לכידון...
עוד אחד שהתקבל למועדון ה-OTB המפוקפק
  1. תסחטו אותם

    – בדיוק כפי שלימדו אתכם בשיעורי הנהיגה ברכב, גם באופניים יש להימנע מלחיצה אגרסיבית על ידיות הבלמים. ידית הבלימה היא ידית ולא מתג... הבלימה צריכה תמיד להתבצע באמצעות "סחיטה" של הידית. מטרת הטכניקה הזו, הנה למנוע מצב של נעילה פתאומית של הבלמים ומאפשרת ויסות של כוח הבלימה והתאמתו למה שאתם זקוקים לו באותו רגע.
בתמונה: אחד שיודע לסחוט
  1. ומה עם "דריפט"?

    בלימה המשלבת החלקה מבוקרת של הגלגל האחורי אינה רק תעלול שמצטלם טוב, היא טכניקה בפני עצמה שמאפשרת לרוכבים מיומנים לבצע פניות ושינויי כיוון תוך כדי רכיבה מהירה. אבל ויש כאן אבל גדול! לא רק שהחלקה מבוקרת אינה עוצרת, אלא רק מאטה אלא של"חארקות" האלו יש השפעה הרסנית על המסלולים. הגלגל האחורי שמחליק על פני הקרקע מפורר אותה, מחריף את הדרדרת, יוצר חריצים וגם את אחת התופעות המושמצות ביותר – ה braking bumps – אותן תלוליות מעצבנות שלרכוב עליהן מרגיש כמו לטייל על מכנסי קורדרוי... אז במטוטא, המנעו מכך.
למי שלא יודע מה זה קורדרוי...
  1. תזמון זה הכל בחיים

    רוכבים רבים עדיין בולמים בתוך הסיבובים ולא לפניהם. אז חברים, בהזדמנות זו הבה נבהיר את הנקודה: כל נהג מקצועי, יהיה זה ברכב ארבע או דו גלגלי, יסביר לכם שאת הבלימות יש תמיד לעשות לפני הפנייה ולא בתוכה. אז אנא, היו מקצוענים, האטו את המהירות בקטע הישר שלפני הפנייה ועזבו את הבלמים בתוכה. זה גם יאפשר לכם שליטה טובה יותר באופניים וגם ישמור על תוואי המסלול מפני הרס.
  1. צמיגים לחץ אוויר ובניו

    – סעיף זה אמנם אינו קשור ישירות למערכת הבלמים, אבל בפועל, יש לסוג הצמיגים וללחץ האוויר בהם השפעה מכרעת על הבלימה. וודאו כי הצמיגים שלכם מתאימים לסוג הקרקע המאפיין את הקיץ הארצישראלי וכי לחצי האוויר בהם מתאימים. ההבדלים בבלימה יהיו משמעותיים מאד.

  2. מחליקים? שחררו!

    – כן, אנחנו יודעים שזה נשמע כמו משהו שמנוגד להיגיון... אני הרי רוצה לבלום, ועכשיו הגלגל הקדמי שלי מחליק, מה, לעזוב את הברקס? אז התשובה היא בגדול – כן. אין מדובר בשחרור מלא של הידית, אלא בהפחתת הלחץ עד שהגלגל יחזור להתגלגל. למה? תקראו שוב את ההקדמה...

וזה מה שקורה כשהחבר שרוכב לפניך לוחץ על הבלמים, הם ננעלים והוא מחליק עד למטה...

בהצלחה!

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות