תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:

בוני השבילים

הדפס
הוסף למועדפים
הכירו כמה מהגיבורים האלמוניים שאחראים לרגעי אושר ושמחה רבים כל כך של כולנו ועומדים מאחורי מלאכת בניית שבילי האופניים
אתם רוכבים בסינגל בירידה, הגוף רוקד על האופניים בתגובה לעיקולים ולתוואי פני השטח, וחיוך גדול נמרח על הפנים תוך שהאוויר הצלול מלטף אתכם והאדרנלין מוזרם לכל פינה בגוף. הסינגל פונה לעלייה וכעת הזמן לדווש. העלייה איננה קלה, והשיפועים שלה הופכים אותה מאתגרת אך אפשרית ונותנים לנו זמן לבחון את סביבת היער, להבחין בפריחה היפהפייה, בעצים הנישאים ובנוף הניבט סביב.
לפני שנה, או אולי שנתיים או עשר, במקום שבו עברתם כעת היה יער. פשוט יער. לא שביל אליו, לא דרך. ואז הגיע לשם איש אחד, "בונה שבילים" נקרא לו, שעמד מול הנוף הפראי הזה ודמיין. דמיין את עצמו רוכב על סינגל בתוך היער. דמיין את הטיות הגוף, את הזרימה, את המקטע שקדם לחלקת היער הזו ואת המקטע שיבוא בעקבותיה.
לזה הוא הוסיף את הידע המקצועי המעמיק שרכש בקורס בניית שבילי אופניים ובשנים של בניית סינגלים בשטח, ידע שעזר לו להבין את זרימת המים בשטח בעת גשמים, את יכולותיו ורצונותיו של הרוכב שעבורו הסינגל הזה מתוכנן, ועוד מיליון ואחד פרמטרים שיש להביא בחשבון בבניית סינגל בר-קיימא.
בזמן שאנחנו רוכבים בסינגל אנחנו לרוב לא משקיעים רגע של מחשבה במלאכת הבנייה שלו, ובצדק – מטרת הסינגל היא שניהנה מהרכיבה בו, אבל מי שקצת מעורה יותר בעניינים יודע לזהות תוך כדי רכיבה בסינגל בדיוק מי בנה אותו, בזכות הסגנון הייחודי לו.
בכתבה זו נכיר לכם כמה מהגיבורים האלמוניים האלה שאחראים לרגעי אושר ושמחה רבים כל כך של כולנו  ונגלה כמה פילוסופיות שונות יכולות לעמוד מאחורי מלאכה ברורה לכאורה של בניית שבילי אופניים.
 
דורון אמיץ
בן 39, רווק, תל אביב
בן שמן (הרצל, ענבה, חדיד), שהם, קנים, זכריה, עין ראפה, סובב מיתר


דורון אמיץ בסינגל שוהם. צילם: אילן שחם
 
בגיל 14 קרא דורון אמיץ ידיעה שעסקה באירוע אופניים והחליט שהוא רוצה להיכנס לעניין. "חיפשתי בדפי זהב 'אופניים'", הוא מספר, "בנס ציונה לא היה כלום, רק בתל אביב, אז הגעתי לשם".
הוא קנה אופניים פשוטים והתחיל לרכוב. "אלי סמוכה היה שולח בדואר סטנסילים משוכפלים עם לוח האירועים. יום אחד ראיתי אירוע 'מטולה-אילת' וזה נראה לי משהו ראוי, אז יצאתי למסע". האירוע לא היה קל, ודורון, עם האופניים המצ'וקמקים, סיים כל יום שעות רבות אחרי הראשונים, אבל שם הוא פגש את חברי מועדון "דוושנים חולון", שאיתם הוא רוכב עד היום.
הוא התחיל להשתתף בתחרויות ולעלות על הפודיום בכולן, היה ספורטאי מצטיין בצה"ל וחבר בנבחרת ישראל. סגנון הרכיבה שלו הוא בעיקר XC וגם תחרויות כביש, אבל תכלס, הוא נהנה מ"כל דבר עם אופניים" – "כל מי שרוכב על אופניים הוא חבר שלי!", הוא מצטט את גארי פישר.
לבניית שבילי אופניים הוא הגיע לאחר שנחשף למגוון מסלולים בחו"ל. "התחריתי הרבה בחו"ל מ-1997, מתחרויות מקומיות ועד גביע העולם, וראיתי הרבה מסלולים איכותיים בסגנונות שונים". יחד עם "פורום אופניים מטה יהודה בית שמש" הוא התחיל לדחוף לבניית שבילים מסודרים בארץ. הם הביאו את ג'ואי קליין מאיגוד אופני ההרים הבין-לאומי לסדנת בניית סינגלים, ובהמשך הוא השתתף בקורס המסודר הראשון בארץ והשתלב במלאכת בניית הסינגלים בקק"ל, כמו גם בשביל ישראל לאופניים.
"חשוב לי שהסינגל יהיה זורם ומהנה לכל הרוכבים", הוא מספר על חזונו בבניית סינגלים, "שהשיפועים יהיו נכונים וגם אם הוא לא מוגדר ככה, שהסינגל יהיה רכיב לשני הכיוונים. בבנייה נכונה הוא שורד יותר לאורך זמן". גם הגיוון חשוב לו והוא מקפיד לתת טאץ' שונה לכל סינגל שהוא בונה.
סינגל שחרות-אילת במסגרת שביל ישראל לאופניים הוא הסינגל שהוא הכי גאה בבנייתו, והוא גם אוהב מאוד לרכוב בסינגל חדיד שאותו בנה – "דובדבן כזה בתוך היער!".
כשאנחנו שואלים אותו על יעד החלומות בחו"ל הוא מתעקש שאפשר להישאר בארץ. "אין לנו מה להתבייש במה שיש לנו פה. הייתי השנה במורזין וניסיתי את הרכיבה בזוגות אופניים שונים. עצרתי בדרך, מדדתי שיפועים. אנחנו יכולים לעשות את אותם דברים בארץ – יש לנו כבר רכבלים בחרמון ובמנרה. אפשר לבנות שבילים שמתאימים לכולם – טייבּלים בשיפוע נמוך אפשר לרכוב בכיף. רק מי שירצה יקפוץ".
בימים אלו הוא מסיים את העבודה על מקטע שביל ישראל לאופניים בין להב לכרמים ועובד על בניית פאמפ-טרקים בכמה מקומות.
 
יואב בהט
בן 47, נשוי+3, גבעת ישעיהו
הרכסים (IMBA), עינב, הגורל השביעי (פארק קנדה), משואה, בית קשת, עדולם


יואב בהט סוקר את הבניה בסינגל משואה. צילם: אילן שחם
 
אם הייתם נקלעים לשכונת ילדותו של יואב בהט, ודאי הייתם נתקלים בילד המקפצץ ומלהטט על אופני ה-BMX שלו, שיש הטוענים שנגעו במדרכות השכונה הרבה יותר מהנעליים שלו. בגיל 16 החליף את הגלגלים הקטנים בנעלי הטיולים, ואיתם חרש את השבילים בטבע עד שבגיל 25 רכש אופני הרים, בעיקר כדי להגיע מביתו שבמבשרת ציון לעבודה בירושלים, גילה את ההנאה שברכיבה בטבע והחל להאריך מאוד את הרכיבות לעבודה ולכבוש שלל אלמנטים טכניים בנוסף לדיווש בעליות הארוכות.
שנה מאוחר יותר, כשעבר למדרשת שדה בוקר, גלגליו גילו את המדבר והוא יצא לימי רכיבה ארוכים שבהם חקר את כל הוואדיות, הגבעות ושבילי הגמלים בסביבה. הוא כבר היה מכור, והיה אך טבעי שכעבור כמה שנים יתחיל להוביל קבוצות רוכבים לסופי שבוע של טיולי עומק במדבר על שבילים עלומים, טיולים שזכו למעמד מיתולוגי בסצנת הרכיבה הצעירה בארץ הקודש.
ב-2001 התחבר למחלקת האירועים בקק"ל. "הם רצו בעיקר שאארגן אירועי משפחות על אופניים", הוא מספר, "אבל הלב שלי משך יותר לקהל הבוגר ולשבילים האתגריים". לאחר אירועים מוצלחים כאלה על שבילי הולכי רגל בפארק בריטניה ובדרך הקיסר, הוא התבקש לערוך אירוע ביער עמינדב.
הבעיה – אין סינגלים בסביבה. מה עושים? בונים!
יואב קיבל שני עובדים לשלושה ימים והם בנו יחדיו את הבסיס למה שהפך לימים לסינגל IMBA (הרכסים). "הסינגל הזה לא היה מתאים לכלום ממה שלמדנו בהמשך על בניית סינגלים", הוא צוחק, אבל לימים הגיע ארצה נציג של ארגון אופני ההרים הבין-לאומי (IMBA), ובמקום נערכה סדנת בניית השבילים הראשונה.
במקביל לקורס בוני השבילים הראשון שנערך בארץ כבר שקד יואב על בניית סינגל עינב בפארק בריטניה, ובהמשך בנה את שביל עדולם יחד עם רמי גולד, כמו גם קטעים ארוכים של שביל ישראל באופניים.
"כשאני בונה סינגל, אני בונה שביל טיול", מסביר יואב בהתלהבות, "שביל שיש לו היגיון טופוגרפי. שביל שמספר סיפור, שלוקח אותך בין שטח לשטח, בין אתר לאתר. כשאני בונה שביל, אני מדריך טיולים שלוקח את הרוכבים לטיול. כמובן השביל צריך להיות בנוי בצורה הכי נכונה שאפשר, הכי זורמת. לא שביל שאתה נלחם בו סתם. שיהיה כיף!"
בחו"ל יואב היה שמח לרכוב במואבּ, יוטה, על סלע הסליקרוק בעל האחיזה האין-סופית, ומבין כל השבילים שעליהם הוא עבד, החביב עליו הוא סינגל עדולם – סינגל הבית שאליו הוא יכול להתחבר ברכיבה מהבית. הכי אינטימי.
כיום עובד יואב על שדרוג סינגל משואה, שעליו תוכלו לקרוא בכתבה אחרת.
 
שָלי בן-ישי
בן 50, נשוי+4, אלוני אבא
בית קשת, שמשית, הסוללים, גבעת האלה, ריש לקיש והושעיה, יער שווייץ, יער לביא, קריית אתא, חניתה, מצובה


שלי בן ישי נהנה בסינגל מצובה. צילם: אילן שחם
 
שָלי, מנהל אזור גליל מערבי-כרמל בקק"ל, התוודע לרכיבת אופני ההרים בזכות חברו גיל עצמון (מנהל אזור גליל תחתון בקק"ל) שלקח אותו לרכיבה לאורך הירדן באזור בית שאן לפני כ-15 שנה, שם הם נהנו מאוד מהזריחה והציפורים, וזרע הרכיבה נזרע.
עם השנים הגביר שלי את קצב הרכיבות, שדרג את האופניים ומצא את עצמו יותר ויותר על השבילים. "לפני ארבע שנים התכוננתי לאפּיק ישראל", הוא מספר, "עשיתי סדנת הכנה של ארבעה ימים אצל גל צחור שהביאה אותי לרמה אחרת לגמרי של רכיבה – רכיבה מרתונית מקצועית, שהיא היום מרכיב חשוב בחיי".
אל בניית הסינגלים הוא הגיע מהכיוון של מנהל שטח המבין שבנייה מסודרת של סינגלים היא הדרך הנכונה להכניס את הרוכבים ליערות. "שבת אחת הסתובבתי עם המשפחה ביער חוף הכרמל, אזור של סינגלים פיראטיים שחוצים את השטח ללא כל התחשבות בצורכי היער, מכוניות חונות בכל מקום והמון בלאגן. ממש לא מה שאתה רוצה לראות בשטח שאתה מנהל".
כמנהל יער בית קשת החליט שלי להקדים רפואה למכה ולבנות שם סינגל מסודר. הוא לקח כמה עובדים, והם התחילו בבנייה. "באותו הזמן בדיוק התחיל קורס בניית השבילים הראשון ואני השתתפתי בו", הוא נזכר, "אחרי יום אחד בקורס חזרתי ואמרתי לעובדים, 'תעצרו הכול, אנחנו עושים את זה לא נכון!'". בעזרת רמי גולד הם תכננו מחדש את הסינגל ובנו אותו כמו שצריך.
בסינגל שמשית נהנה שָלי מאוד מהחיבור לקהילה. "בנינו יחד עם הקהילה המקומית ולקחנו את השביל למקומות שהם לא הכירו, למקומות עם פריחה, למקומות עם זבל שטופל בעקבות מעבר השביל דרכו. הרגשתי שחיזקנו את הקשר בין הקהילה לסביבה וגם תרמנו לסביבה".
בניית הסינגלים ביערות שבניהולו הביאה לתמורות רבות לטובת ניהול היער, "אני מאושר מהזכות שנפלה בחלקי לאפשר ולהגדיל את הנופש והפנאי במדינת ישראל בנושא רכיבת אופניים ושמירה על היערות. אתה חושף את האנשים ליערות, למקומות שלא היו מגיעים אליהם לפני כן, ומאפשר להם ליהנות ממפגש חברתי ומפעילות גופנית. ככה אתה נוגע בהם ומגייס אותם להעריך את היער והטבע ולשמור עליו".
מבין הסינגלים שבנה ריש לקיש הוא האהוב ביותר על שָלי. "זה סינגל שבו הניסיון שצברתי בא לידי ביטוי. הוא יותר מדויק. שילוב נהדר של יער מחטני, יער אלונים ושטחי בתה". בסינגלים הבאים שבהם היה מעורב בבנייה הוא כבר היה בתפקיד ניהולי יותר.
בימים אלו עובד שָלי על סיום סינגל חוף הכרמל, סינגל באורך של כ-42 ק"מ על חלק ניכר מהכרמל שמגיע לתצפיות מרהיבות ולמקומות שרוב האנשים אינם מכירים.
 
רמי גולד
בן 65, נשוי+נכד, קיבוץ בארי
בארי, שוקדה, שקמה (רוחמה-דורות), בית קשת, אופקים, שמריה, פלוגות, תמנע, פארק שרשרת, גברעם


רמי גולד בסינגל פלוגות. צילם: אילן שחם
 
אל רכיבת האופניים הגיע רמי גולד אחרי הצבא דרך אופני הכביש, בעיקר מכיוון שזה מה שהיה אז, ואיתם הוא טייל בכבישי הארץ ובהמשך גם התחרה. בתחילת שנות ה-80, כשעבר לקיבוץ בארי, שִפצֶר לעצמו פס-גומי מצמיגים ישנים ויצא לרכוב בשטח על אופני הכביש שלו. כן, כן, כי זה מה שהיה אז.
לקראת סוף שנות ה-80 הוא התחדש באופני שטח משומשים והמשיך לטייל עם אופניו ולהכיר את הארץ. לפני כ-20 שנה החל לבנות סינגלים באזור הבית – קיבוץ בארי – ושמם יצא למרחוק בסצנת אופני השטח הקטנה שהייתה אז בארץ. כשהוא וחבריו ניסו להרים מירוץ אופניים על השביל, נוצר הקשר עם קק"ל. "החלטנו להוציא מתוק מעז ולעבוד עם קק"ל להפיכת הסינגל לרשמי", הוא מספר, "וכך נולד סינגל האופניים הרשמי הראשון בישראל".
לצעירים שבחבורה נזכיר גם את "בור בארי" המיתולוגי שאותו בנו רמי וחבריו מהקיבוץ. הם לקחו בור מחצבה ישן ובנו בו סינגל צפוף שמנצל כל סנטימטר לרכיבה מהנה ומאתגרת. היתרון של הסינגל הוא שהעומדים לצד הבור יכולים לראות כמעט כל חלק במסלול, דבר שהופך אותו לאידיאלי לתחרויות.
רמי השתתף בקורס בניית השבילים הראשון שנערך בארץ ומאז בונה ומתחזק סינגלים רבים, הן של קק"ל והן של אחרים. "בבניית הסינגלים אני רוצה לקרב את הקהל הישראלי לשטח דרך האופניים, להכיר את הארץ ולקשור קשרים חברתיים", הוא מסביר את משנתו, "פארק שרשרת, לדוגמה, נמצא סמוך לנתיבות ולעוד כמה יישובים. הרוכבים מהסביבה מתנקזים אל הסינגל, מגלים את הטבע שנמצא כל כך קרוב לבית ופוגשים רוכבים אחרים מהסביבה שאותם הם לא הכירו עד עתה".
מבין שלל הסינגלים שבנה עד היום, סינגל שוקדה הוא החביב עליו. "זהו שביל טכני מהיר. דורש יכולת טכנית גבוהה, ולכן אני אוהב אותו", הוא מסביר, "אני מעדיף סינגל טכני קצר מאשר סינגל ארוך שלא נגמר".
יעד החלומות מבחינתו, כמו רבים מחבריו, הוא מואבּ, שם היה יותר מפעם אחת. "הסליקרוק עם האחיזה האין-סופית פשוט מטריף. יש שם את מסלול Island in the Sky, שלושה ימי רכיבה בין נהר הקולורדו לנהר גרין בנוף מדהים שלקוח מהמערבונים".
בימים אלו הוא מכניס נגיעות אחרונות לסינגל תדהר ולסינגל תמנע החדש, כמו גם תוספת לסינגל גברעם ועבודה על סינגל נחל הבשור ושביל ישראל לאופניים בין ערד לשדה בוקר.
 
יפתח סהר
בן 42, נשוי+2, תלמי יחיאל
חרובית, ניר משה, איילון (פארק קנדה), האלה, אלון ורימון (יער להב), מיתר


יפתח סהר בסינגל הגורל השביעי. צילם: יפתח סהר
 
יפתח עסק בספורט מאז ומעולם, אך רק בשנת 2000 נחשף לרכיבת אופני ההרים כשחבר יקר לקח אותו לרכיבה שהתבררה כטראומטית – אמצע אוגוסט, שתיים בצהריים, ו-40 ק"מ שטוחים ולא מעניינים. שנה שלמה נדרשה לו לעלות שוב על האופניים, אבל אז הקליק כבר היה מושלם. אחרי שלמד אימון גופני בווינגייט הוא הוזמן להדריך קבוצת ילדים באופני הרים והחל את הקריירה בהדרכת רכיבה. כיום הוא מנכ"ל מועדון "אולרייד" בכפר אחים – מועדון שיש בו קבוצות רכיבה והדרכה לילדים, לנוער וגם למבוגרים, וכן חנות אופניים קטנה שבין השאר משכירה אופניים למעוניינים לרכוב באזור.
שבילי אופניים הוא התחיל לבנות בשנת 2005 יחד עם ילדי המועדון בפעילות חינוכית שמטרתה לחבר את הילדים לטבע ולעשייה ולהבהיר להם שאם הם רוצים לרכוב בסינגלים, הם צריכים להקדיש מזמנם גם לבנייתם. בשיתוף עם אריאל קירצ'וק הם בנו כמות נכבדת של סינגלים ביער חרובית הסמוך, באותם ימים ללא אישור קק"ל שעדיין לא אימצה את רוכבי האופניים והסינגלים ביערות.
אחרי מאמצים רבים מצד קירצ'וק הגיעו בכירי האזור בקק"ל לבחון את הפעילות, ראו כי טוב והחליטו לקדם את בניית הסינגלים המסודרת ביערות. יפתח הצטרף לוועדת היגוי בנושא, ובשיתוף עם איגוד האופניים הגיע לארץ פיט ובר מאיגוד אופני ההרים הבין-לאומי (IMBA) והעביר לראשונה קורס בניית שבילים מלא שהעניק גם תעודת הסמכה למסיימיו. יפתח, כמובן, השתתף בו.
מיד בסיום הקורס קיבל יפתח פקודת עבודה לבניית סינגל ביער חרובית, הראשון מני רבים שבנה. "בבואי לתכנן סינגל אני חושב קודם כול על הרוכב שיבוא לרכוב בו", הוא אומר, "אבל תמיד מכניס גם משהו מעצמי. מהמקום שלי כמדריך אופניים אני מכיר סגנונות רכיבה רבים, מה שנותן לי הסתכלות רחבה על מי רוכב על השביל, מה מהנה ומה מסוכן. שבילי אופניים צריכים להיות ורסטיליים. שיתאימו להרבה סוגים של רוכבים".
יפתח תמיד שואף להשתפר ולהתקדם בבניית הסינגל. "זה המקום הכי יצירתי שלי. בכל סינגל שאני בונה אני מנסה להביא חידוש, משהו שעדיין לא עשיתי".
לשאלה מהו הסינגל האהוב עליו מבין הסינגלים שהוא בנה, יפתח כמובן מתפתל. "אני אוהב את כולם. חרובית טכני מאוד, ניר משה הוא ממש קסם – סינגל כזה מהנה שנכנס בתא שטח כל כך קטן. פארק קנדה הכי מרגש עם היסטוריה, ארכיאולוגיה, עצים עתיקים. הסינגלים ביער להב היוו פריצת דרך מהרבה בחינות".
לגבי רכיבת החלומות שלו בחו"ל, התשובה כבר הרבה יותר ברורה – ויסלר. "רמת הבנייה מהגבוהות בעולם, מכתיב את הטון לכל בוני שבילי האופניים בעולם. ב A-Line יכולים לרכוב רוכבי דאונהיל מהטופ העולמי לצד ילדים שרק התחילו, ושניהם ייהנו במידה שווה". גם מורזין ומדיירה מדברים אליו, "בכל מקום שאני רוכב אני גם לומד, גם ממתכננים אחרים בארץ תמיד יש מה ללמוד".
בימים אלו עובד יפתח על סינגלים במרחב יער כרמים ואמור להתחיל לעבוד על סינגל נוסף ביער להב – סינגל אבו חוף.
 
אוטו פרידמן
בן 65, נשוי+6 ילדים+10 נכדים, בית שמש
בן שמן (הרצל, ענבה, חדיד), שהם, זכריה, עין ראפה


צילום: אייזיק סויבלמן
 
כמו רבים מאיתנו, גם אוטו פרידמן רכב על אופניו כשהיה ילד, אבל שלא כמו כולם, הרכיבה ה"אמיתית" תמיד הייתה שם – בילדותו בבוגוטה שבקולומביה היה יוצא ברכיבה מחוץ לעיר אל השטחים הפתוחים לחקור ולגלות, תמיד שאף לראות מה יש מעבר לגבעה הבאה, אילו מחוזות מעניינים מתגלים מעבר לאופק.
אחרי שעלה ארצה הצטרף ל"רוכבי שמשון", שם פעל בהתנדבות לקידום ענף האופניים בבית שמש ובמטה יהודה. חלק עיקרי מהפעילות היה הדאגה לתשתיות האופניים – בעיקר להאיר את עיני הרשויות ובעלי השטח לכל הטוב שיֵצא להם מבניית והסדרת שבילים לרכיבת אופניים. "ב-2005 הבאנו את ג'ואי קליין מ-IMBA שיעביר סדנה, ואחר כך את דפיד דייוויס הוולשי", הוא מספר, "הקהל היה בעיקר אנשי קק"ל ורשות הטבע והגנים, והם הבינו שהסיבה שיש שבילים פיראטיים בשטח היא שאין לרוכבים אפשרויות אחרות, ושאם הם יבנו סינגלים מוסדרים זה יתרום להם כמנהלי השטח. זה שינה להם את התפיסה באופן מהותי, ומאז הגישה שלהם היא הרבה יותר חיובית ופרואקטיבית כלפי רוכבי האופניים".
אחרי שפעל שנים רבות בהתנדבות מהצד המניע לפעולה, הוא החל בתכנון ובבניית שבילים עם הסינגלים בבן שמן, ולאחריהם הגיעו עוד כמה. מבחינתו בניית שבילים משלבת שתיים מהתשוקות הגדולות בחייו – רכיבה על אופניים ו"אקספלוריישן", שיטוט. "לי תמיד היה דחף פנימי לגילוי בשטח," הוא מסביר בהתלהבות, "לגלות מה יש מאחורי העיקול, מה רואים מראש הגבעה. בבניית הסינגלים אני מאפשר לרוכבים רבים אחרים לגלות את אותם הדברים".
המוטו שלו בבניית הסינגל הוא "win-win-win". "הסינגל צריך להיות טוב לרוכב, טוב למנהל השטח וטוב לקרקע – לטבע, לנוף ולמורשת".
מבין הסינגלים שבנה האהוב עליו ביותר הוא סינגל עין ראפה. "הסינגל מעוגן בכפר מאוד ציורי ויפה, יוצא אל שטח עם נוף מרהיב, והרכיבה בו זורמת ועם זאת מאתגרת, אבל במידה", מסביר אוטו, "זה אמנם לא הסינגל הכי קרוב לבית בשבילי, אבל בכל הזדמנות אני יוצא לרכוב בו".
בחו"ל החלום הגדול הוא טיול טורינג על בסיס היוּרוֹ-וֶלוֹ, רשת שבילי האופניים הכלל אירופית, אבל בינתיים הוא "יסתפק" בביקור קצר בן יומיים במֶכּה של אופניי ההרים – מואב.
בימים אלו פרידמן עוסק בבניית רשת שבילי אופניים בהרים המקיפים את אילת ביוזמת עיריית אילת והחברה הכלכלית.
 
וורן פרייר
בן 56, נשוי+3, קיבוץ עין כרמל
הרי נפתלי, עין השופט, הזורע, חניתה, מצובה


וורן בסינגל עין השופט. צילמה: נועה לוריה
 
וורן התחיל את דרכו הספורטיבית בריצת מרתונים, אך כשהברכיים אמרו "די" בסביבות 1992, הוא עבר לאופניים. בשנה-שנתיים הראשונות רכב לבד באזור הבית על אופני ריג'יד, ובהמשך פגש חבר'ה שהזמינו אותו לרכיבות ולטיולים גם במקומות אחרים.
לאורך השנים רכב וורן בכל הסגנונות וניסה כל מה שיש – החל בסינגל ספיד הראשון בארץ, דרך סייקלוקרוס ועד השתתפות באליפויות דאונהיל. כיום הוא מעדיף בעיקר סינגלים זורמים, "Flow Trails" וקרוס קאונטרי.
על תחילת הדרך בבניית סינגלים הוא מספר, "עבדתי באותם ימים בחנות אופניים ובימי רביעי הייתי חופשי, אז הייתי עולה לכרמל ובונה סינגלים. לפעמים, במקום שילכו לבית ספר, הייתי לוקח איתי את הילדים שיבנו ביחד איתי. זה חינוך הרבה יותר טוב".
לאורך כ-15 שנה בנה וורן כ-50 סינגלים באזור שהיה ידוע בזמנו כ"מירב", על שם מרכז מיר"ב הסמוך. הסינגלים היו כמובן פיראטיים, אבל לקהילת הרוכבים הצעירה בארץ היוותה מירב מוקד עלייה לרגל (ליתר דיוק לגלגל), פארק האופניים הראשון בארץ.
וורן חבר לבועז גורן ולנמרוד כהן, ויחד הם הקימו את חברת "עז הרים" שעסקה בהדרכת אופני הרים ובבניית תשתיות אופניים – סינגלים ופאמפטרקים. וורן השתתף בקורס בוני השבילים השני שנערך בארץ והתמקם באגף התשתיות של החברה, משם הוא גם בונה סקייטפארקים – אהבת ילדות גדולה שלו.
"מבחינתי הדבר הכי חשוב בבניית סינגל זה הזרימה", הוא אומר, "כמובן שבהתאם לרמה ולדרישות של מזמין העבודה. יש הרבה סינגלים שונים – אם לרוכב לא מתאים סינגל מסוים, שילך וירכב בסינגל שכן מתאים לו".
וורן רכב בסינגלים מדהימים במולדתו, דרום אפריקה, וגם זכה לרכוב במסלולים נפלאים בקולורדו ספרינגס, לשם נשלח להשתלמות מטעם חנות האופניים שבה עבד. הוא לא יתנגד לרכוב בשני המקומות האלה שוב, אבל גם חולם בלילות על רכיבה בבריטיש קולומביה שבקנדה.
מבין הסינגלים שבנה וורן הכי אוהב את חניתה – מצובה. "היער כל כך מגוון ומעניין ואפשר לי להיות יצירתי ולהוציא ממנו כל כך הרבה".
בימים אלו וורן סוגר מעגל שהתחיל בסינגלים הפיראטיים במירב וייסגר בסינגל חוף הכרמל האפּי, 42 ק"מ אורכו, דרך אין-ספור פניני נוף ושטח נפלא. "סינגל חוף הכרמל יהיה הכי הכי!", הוא אומר, ומהיכרות עם השטח והאדם, אנחנו מאמינים לו!
 
כתב: אילן שחם

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה