נפלאות הגיאומטריה

מורה נבוכים לגיאומטריית אופניים

מוזר ככל שישמע הדבר, האופניים שלנו, כצורה גיאומטרית, לא השתנו ממש מאז שלבשו את צורתם המודרנית. אם מסתכלים על שלדת אופני כביש ישנה ושלדת שיכוך מלא מקרבון עתירת קימורים וצירים, הן יראו שונות, אך עדיין תמיד נישאר בסופו של דבר עם שני משולשים...
מי שכן השתנתה (והרבה) במהלך השנים היא הגיאומטריה של האופניים וזאת כתוצאה מעוד ועוד סגנונות רכיבה שהתפתחו במהלך השנים והכתיבו צרכים אחרים והתנהגות שונה של המכונה הדו גלגלית. כל רוכב שטח יודע ודאי שלנסות לרכוב במסלול Down Hill עם אופני XC זה לא ממש רעיון טוב שיכול להיגמר מהר מאד באיבוד שליטה. תנוחת הרכיבה שמכתיבה הגיאומטריה של אופני XC ויותר מכך – יכולתם של האופניים להתגבר על תנאי הדרך שמכתיבים מסלולים אגרסיביים בהם יש שיפועים חריפים, מהמורות וכיו"ב, יגרמו לרוכב לקלל בכל השפות הידועות לו. אותן קללות אגב ישמעו, אם רוכב אפיק ינסה לצאת לרכיבת XC ארוכה עם אופני DH...
מעבר ל"כללי אצבע" המאפיינים באופן גורף זוגות אופניים מדיסציפלינות רכיבה שונות חשוב להבין כי גיאומטריית האופניים שנקבל מאופניים בייצור סדרתי יהיו תמיד פשרה. בחלק גדול מן המקרים אנו חיים עם הפשרה הזו יופי אבל בדומה להבדל בין רכישת חליפה או שמלה מן המדף בחנות לבין תפירת בגד אצל חייט, כך גם מי שחשקה נפשו באופניים שיהיו תפורים "בול" למידותיו חייב לגשת אל יצרן בוטיק שיבנה עבורו שלדה שתהיה מותאמת למידות גופו הספציפיות.

כל מי שעמד לפני רכישת זוג אופניים חדש (או סתם "חפר" באינטרנט לגבי זוג האופניים שברשותו) ודאי נתקל בטבלאות הגיאומטריה. טבלאות אלו מכילות המון הגדרות ומספרים המתארים למעשה את האופן בו האופניים יתנהגו בשטח. אז נכון, חלק גדול מן הרוכבים מתעניינים בעיקר בשאלה איזו מידה מתאימה עבורם ומתעלמים משאר הנתונים (אחרי הכל כל החבר'ה בקבוצה אומרים שאלו ה-אופניים והחליפו...) אבל רוכב שמכבד את עצמו, מן הראוי שיעיין קצת בנתונים וגם יבין את משמעותם לפני שהוא אץ לגהץ את כרטיס האשראי...

בסקירה קצרצרה זו ניגע בנתונים הבסיסיים הקשורים לגיאומטריה וכיצד הם ישפיעו על התנהגות האופניים וחוויית הרכיבה שלכם. לא ניגע בכל הנתונים (יש הרבה) ולא ניכנס לעובי הקורה בהסברים מסובכים (ויש כאלה) אבל ניתן לכם את האפשרות להבין את הבסיס. רוצים ללמוד עוד ולהעמיק? יופי, קחו את חפירה והסתערו על המרשתת...

הנתון הראשון (לא לפי סדר החשיבות) בו ניגע נקרא Reach.
מכירים את הקטע הזה בו בוחני אופניים מתארים את האופניים כ"צפופים"? אז ה-Reach לרוב קשור לתחושה הזו. נתון זה יכול לסייע לכם להבין כמה האופניים ירגישו לכם "ארוכים" או "קצרים" ובנוסף איך הם ירגישו כאשר תקומו מהאוכף ותדוושו בעמידה. נתון זה אמנם קשור לגודל ומבנה השלדה אך זהירות! די בהחלפת בולם שישנה את זווית הראש ו/או החלפת סטם לכזה בעל אורך וזווית אחרים והנה קיבלתם אופניים שמרגישים לגמרי אחרת וגם מתנהגים בהתאם.

בסיס גלגלים (Weelbase) הוא נתון שיכול לרמוז לכם כמה יציבים יהיו האופניים. ככל שבסיס הגלגלים ארוך יותר, האופניים ירגישו יותר "נטועים" על המסלול אך במקביל ירגישו קצת מסורבלים יותר בפניות. פשוט תדמיינו את ההבדל בין נהיגה ברכב ספורטיבי קטן למשאית... נתון נוסף שמומלץ לשים אליו לב בהקשר זה הוא אורך תומכות השרשרת (המרחק האופקי בין מרכז הציר המרכזי למרכז טבור הגלגל האחורי). ככל שתומכות השרשרת יהיו קצרות יותר, האופניים ירגישו זריזים יותר ו"שובבים" ולרוב גם יאפשרו לרוכב להעביר מהר יותר את מרכז הכובד שלו אל מעל למרכז הגלגל האחורי כדי לבצע פעולות כמו "מניואל" או "ווילי".

גובה ציר מרכזי (Bottom-bracket height)
ככל שגובה הציר המרכזי יהיה נמוך יותר, ישפיע הדבר על מרכז הכובד של הרוכב ומיקומו. כל מי שלמד פיזיקה בסיסית יודע שככל שמרכז הכובד נמוך יותר, כך יהיה כלי הרכב (רכב/אופנוע/אופניים/כל רכב...) יציב יותר. ישנה סיבה מדוע מכוניות מרוץ כל כך כל כך נמוכות... גם האופניים שלכם ירגישו יותר יציבים ויאפשרו לכם לבצע פניות חדות ומהירות ככל שהמרחק של הציר המרכזי מן הקרקע יהיה קטן יותר. אך זכרו, ככל שהמרחק הזה מתקצר כך יקשה על האופניים להתמודד עם אתגרים טכניים כמו מעבר מעל סלעים למשל...

זווית הראש (Head angle) היא אחד הנתונים האהובים על רוכבים וחלק גדול מהם מתייחסים רק לנתון זה גם מפני שהוא אולי הכי קל לאבחנה ויזואלית ומעיד על "קרביות" האופניים. ככל שהאופניים מיועדים יותר לטיפוס יעיל כך תהיה הזווית גדולה יותר ובאופניים שמיועדים לרכיבה אגרסיבית וטכנית, היא תהיה קטנה יותר. מעבר לכך לזווית הזו יש השפעה (יחד עם הTrail – ראו בהמשך) מכרעת על ההיגוי. ככל שהזווית תהיה קטנה יותר כך ירגישו האופניים מסורבלים יותר בסיבובים.

קרה לכם שעליתם על אופניים והרגשתם שקשה לכם לדווש? ומה באשר לתחושה ש"הנה תכף הגלגל הקדמי מתרומם תוך כדי רכיבה בעליה"? לכל התופעות הללו אחראי בין היתר נתון ה-Effective seat angle. נתון זה קובע למעשה היכן ימוקם האגן שלכם ביחס לפדלים ומאחר והאגן שלכם הוא גם ברוב המקרים מרכז הכובד שלכם, למיקומו יש מובן השפעה מכרעת על התנהגות האופניים. ככל שהקו הדמיוני המחבר בין מרכז הציר המרכזי למרכז מוט הכיסא יהיה אנכי יותר, כך נרגיש שיעילות הדיווש שלנו גדולה יותר, אך בה בעת נחוש הרבה פחות ביטחון בירידות תלולות. זכרו כי הזזת האוכף קדימה ואחורה על בסיס המסילות שלו, ישנו את הזווית.

ה-Ground Trail הוא עוד נתון שמשפיע על ההיגוי של האופניים. ככל שהנתון גדול יותר, יעיד הדבר על כך שההיגוי יהיה יציב ומדויק יותר. ה-Ground Trail מושפע מכמה גורמים: קוטר הגלגל, זווית הראש ו-fork offset (כמה מרוחק נמצא ציר הגלגל מקו זרועות הבולם).

בניגוד לכל הנתונים האחרים, על אורך הסטם (Stem length) אנחנו יכולים לשלוט ולכן השארנו את הנתון הזה לסוף. רבים ממעיטים בחשיבותו של הנתון הזה וחבל, משום שלאורך הסטם השפעה אדירה על התנהגות האופניים. רוכבים רבים מקבלים את זוג האופניים שלהם ולא טורחים לבדוק אם אורך הסטם (וזוויתו) מתאימים עבורם. אורך הסטם קובע היכן יהיה מרכז הכובד שלכם בזמן הרכיבה ולכן משפיע באופן ישיר על יעילות הדיווש, על שמירת הכיוון וההתנהגות בפניות וכמובן על ההיגוי של האופניים. ככל שהסטם יהיה קצר יותר האופניים יגיבו מהר יותר לשינויי כיוון בכידון.

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות