תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
english

חלקים ונהנים

הדפס
הוסף למועדפים
המדור ששם את הפוקוס בכל פעם על חלק אחר. והפעם – מערכת ההילוכים

עבור רובנו (טוב, לפחות עבור אלו שאינם שייכים לקבוצת התימהוניים הרוכבים עם הילוך בודד) מערכות הילוכים הנן דבר מובן מאליו. אך מתי בעצם נכנסו מערכות הילוכים לאופניים? מי המציא אותן? ובמה שונות המערכות של פעם מאלו של היום? אז הנה 10 דברים שאולי לא ידעתם על מערכות הילוכים...

1. אם המילה derailleur נראית (ונשמעת) לכם מוזר, יש לכך סיבה. מקור המילה הוא בצרפתית והיא המקבילה הצרפתית למילה האנגלית derailment שמתארת רכבת שסטתה מהפסים ("ירדה מהפסים") וזאת משום שמעביר ההילוכים מסיט את השרשרת מהמיקום שלה. נעשו כמה וכמה ניסיונות לשנות את המילה ולקרוא לחלק  derailer אך נכון לרגע זה הניסיונות לא צלחו ונשארנו עם המילה הצרפתית הזו המסובכת להגייה ולכתיבה...

2.  אחד הפטנטים הראשונים שנרשמו להילוכים (יש הטוענים כי הוא הראשון) הוא זה של Paul de Vivie, סופר ותומך נלהב של רכיבה על אופניים שרשם את הפטנט כבר בשנת 1899. מדובר במערכת בעלת שני הילוכים שהוטמעה באופני ה-Whippet (שנקראו גם אופני בטיחות) שהיו נפוצים עד תחילת המאה ה-20. גם שהשרשרת עצמה ששימשה בדגם זה נראית שונה מהשרשראות שאנו מכירים היום וצורת החוליות שלה הייתה חצי סהר. 


התמונה לקוחה מאתר www.disraeligears.co.uk

3. רק בשנת 1937 שולבו לראשונה מעבירי הילוכים באופניים ששימשו את המתחרים של הטור דה-פראנס מה שאומר שעד אז ( הטור הראשון נערך בשנת 1903!) לרוכבי הטור לא היו למעשה הילוכים והם החליפו גלגלים עם גלגל שיניים בעל מספר שיניים שונה בהתאם לאופי המסלול או השתמשו בטבור גלגל שבכל צד היה גלגל שיניים בגודל אחר והם פשוט הפכו את הגלגל בהתאם לצורך (מה שקרוי "פליפ-פלופ"). מי אמר סינגל ספיד ולא קיבל?



4. המערכת הראשונה שעשתה שימוש בכבל המאפשר העברת הילוכים מהכידון הומצאה רק ב-1928 על ידי חברת סימפלקס.

5. המעביר האחורי עבר כמה גלגולים עד שהגיע מבחינה הנדסית למבנה המוכר לנו כיום. בתחילה הייתה זו חברת קומפנלו שבשנת 1949 הציגה את הגרסה שלה ורק בשנת 1964 חברת סאנטור, שהתבססה על העיצוב של קומפנלו, ייצרה את המעביר שלה שנקרא slant-parallelogram rear derailleur אשר הציג יכולות מרשימות בשמירה על מיקום השרשרת והעברת הילוכים חלקה יותר.


התמונה לקוחה מאתר www.disraeligears.co.uk

6. כיום שלוש החברות השולטות בייצור מערכות הילוכים הן שימנו, סראם וקומפנלו.

7. בניגוד לדעה הרווחת, מה שמשפיע בעיקר על דיוק העברת ההילוכים הוא לא המעביר עצמו כי אם השיפטרים... גם אם תרכיבו מערכת עם מעביר אחורי ברמה נמוכה יותר (של אותו יצרן) אך תרכשו את השיפטרים ברמה הגבוהה ביותר, תקבלו את התוצאות המצופות ממערכת קצה.

8. חברות שונות ומערכות הילוכים שונות משתמשות בטכניקות משיכה שונות של כבל ההילוכים. אצל חלקן המעביר האחורי נמצא במצב "מנוחה" (הכבל רפוי) כשהמעביר נמצא על ההילוך הנמוך ביותר, בעוד אצל אחרות המצב הפוך...

9. ב-1987 המציאה חברת סראם האמריקאית את ה- Grip Shift במטרה לערער על ההגמוניה של שימנו בתחום מערכות ההילוכים. המערכת עשתה לראשונה שימוש בטכניקה של סיבוב ידית על הכידון (על אותו עיקרון של ידית גז באופנוע) במקום מנופים. עד היום ניטש ויכוח בין נאמני שתי השיטות באשר לשאלה מי מהן נוחה ומדויקת יותר...



10. מערכת ההילוכים החשמלית הראשונה הוצגה על ידי חברת סאנטור כבר בשנת 1990 אך רק לאחרונה הגיעו המערכות החשמליות לבשלות טכנולוגית המאפשרות להן להיות אמינות דיין.


כתב: אילון שגיא

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה