ירושלים בוורוד – ג'ירו ד'איטליה מגיע לישראל! * כתבה שניה בסדרה

בכתבה הקודמת סקרנו כללית את האירוע, עכשיו כבר ניכנס לעובי הקורה...

בשבוע שעבר סיפרנו לכם על ההיסטוריה של האירוע, הסברנו על סמליו והזכרנו מושגים עיקריים הקשורים בו. בחלק זה ניכנס לעומק פרטי התחרות ונדבר על הקבוצות, על המועמדים לניצחון ועל שלבים שאסור לכם לפספס השנה.

לפני שאנחנו קופצים אל המים העמוקים, אנחנו רוצים לשתף אתכם במשמעות ההפקה של שלושת השלבים הראשונים שמתקיימים כאן בישראל:
רכבים: לא מעט רכבים נדרשים עבור ההפקה המקומית, ליתר דיוק מדובר ב-22 משאיות, 760 רכבים פרטיים ובערך 12 אוטובוסים. צוות ההפקה תכנן תחילה להוביל את כלי הרכב והציוד מאירופה דרך הים אבל מכיוון שלא יספיק להחזיר אותם בזמן בדרך הזאת, הוחלט לשכור הכול מחברות השכרה ישראליות.
כסף: אמנם מדובר רק בשלושה ימי תחרות בישראל (מתוך 21 ימי תחרות ושלושה ימי מנוחה) אבל המחיר של ההפקה בישראל עומד על 25 מיליון יורו! העלות כוללת הטסה של קבוצות, הלנה, הסעדה, הסעות, רכישת ציוד, השכרת ציוד וסכום נוסף ובכלל לא מבוטל ששולם לחברת RCS Sport עבור הזכות לקיים את האירוע בישראל. אל העלויות האלה יש להוסיף 4 מיליון ש"ח על קמפיין פרסום מקומי לאירוע. הוא יתחיל לאחר יום העצמאות ויזמין את הקהל ה"לא רוכב" לקחת חלק באירוע.
טלוויזיה: אי אפשר לקיים אירוע בסדר גודל כזה בלי שידור חי ולכן חברת ההפקה האיטלקית מטיסה לישראל מערך שידור הכולל מטוס לווין, שני מסוקי צילום ושני רכבי שידור. המסוקים מצלמים את התחרות ומשדרים את החומרים אל מטוס הלוויין, המטוס מקבל את השדר ומעביר אותו אל רכבי השידור, ואלה מעבירים את התחרות בשידור כמעט חי אל כל בית ובית בעולם. את התחרות נוכל לראות גם בערוץ EuroSport וגם בערוץ 5 הישראלי.

הקבוצות שמתחרות בג'ירו 2018

כפי שציינו בכתבה הקודמת, ההשתתפות בג'ירו היא אוטומטית לקבוצות בדרג הבכיר (פרו-טור), וכמה קבוצות מדרג פרו-קונטיננטל (שנחשב לרמה אחת מתחת) מקבלות הזמנה מיוחדת להשתתף בתחרות. בסך הכול יתחרו השנה 18 קבוצות פרו-טור ועוד 4 קבוצות פרו-קונטיננטל.

קבוצות הפרו-טור שמתחרות השנה בגי'רו כוללת את כל הקבוצות הרשומות באיגוד האופניים הבין-לאומי ((UCI, ומכאן שאין קבוצת פרו טור שלא משתתפת בתחרות. בקטגוריית הפרו-קונטיננטל אנו עומדים לפגוש את הקבוצות האלה:

Androni Giocattoli-Sidermec: קבוצה איטלקית שהוקמה בשנת 1996. מאז ועד היום זכו הרוכבים של הקבוצה 13 פעמים בניצחון של קטעים בג'ירו האיטלקי. הרוכב המפורסם ביותר שרכב בקבוצה הוא הרוכב האיטלקי Michele Scarponi שנדרס במהלך אימון אופניים בשנת 2017. סקרפוני היה רוכב אהוד ביותר באיטליה, והמוות שלו הכה גלים וזעזע את הרוכבים בפרט ואת העם איטלקי בכלל. סקרפוני נהרג בתקופה שרכב עבור קבוצת Astana.

Bardiani–CSF: קבוצה איטלקית שנוסדה בשנת 1982 ומפורסמת למרבה הצער בשל פרשיות סמים משפרי ביצועים שנמצאו בדמם של לא מעט מרוכביה. הפרשיות האחרונות היו ב-2017, ויש לקוות שלמהדורה הזאת הם מזנקים נקיים.

Wilier Triestina - Selle Italia: ברשימת הקבוצות האורחות, טריסטינה היא הבולטת מכולן, גם בגלל פרשות הסמים המפורסמות שחרותות היטב בתודעה של חובבי אופניים, גם כיוון שפעם היא הייתה מדורגת פרו-טור וגם בזכות הרוכבים החזקים בה. לקבוצה יש בסך הכול ארבעה ניצחונות בג'ירו בשנים האחרונות.

Israel Cycling Academy: כן, זאת הפעם הראשונה שקבוצה ישראלית עומדת לקחת חלק בתחרות מדרג הפרו-טור, וזה מרגש ומרשים. ומרגש עוד יותר שרוכב ישראלי ייקח חלק באירוע. אתם שואלים מדוע לא כל או רוב הרוכבים בקבוצה ישראלים? התשובה פשוטה: אנחנו עדיין לא שם. הרוכבים הישראלים צריכים לעבוד קשה בשביל להגיע לרמה של רוכבי-העל מהעולם ולכן הרוב המוחלט של חברי הקבוצה בתחרות הם ממדינות בעלות תרבות רכיבה מקצועית רבת שנים. הסיבה שבתחרות יהיה רוכב ישראלי אחד היא שרוב הסיכויים שהישראלים לא יצליחו לסיים את 21 ימי התחרות ולכן הקבוצה תבחר את הרוכב הישראלי החזק ביותר ותעזור לו לעשות היסטוריה ולהשלים את התחרות כולה.

שלושת הרוכבים הבולטים בתחרות:

כריס פרום Team Sky: כריס פרום הוא רוכב הגראנד-טורים החזק והבולט בשנים האחרונות: 3 ניצחונות בתחרות Critérium du Dauphiné, 2 ניצחונות בתחרות Tour de Romandie, 4 ניצחונות בתחרותTour De France וניצחון אחד שעלול להתבטל בתחרות Vuelta a España. בחודשים האחרונים פרום גורר אחריו פרשיית סמים שעלולה לבטל את הניצחון שלו בוואלטה הספרדית, ובנוסף לביטול התואר הוא עלול למצוא את עצמו מורחק מתחרויות ולשלם קנסות כבדים. פרשיית הסמים של פרום מתחברת להאשמות סמים נוספות שיש לקבוצת SKY הבריטית, והיא על הכוונת של התקשורת ושל ארגון WADA שאמון על בדיקות סימום בקרב ספורטאים. אי ההחלטה בנוגע להימצאות שאריות סמים בדמו של פרום מעלה סימני שאלה רבים בין הרוכבים והקבוצות, שלא מבינים מדוע גזר הדין לא מגיע. ככל הנראה פרום ישתתף השנה בג'ירו, ואם אנחנו מנתחים את הביצועים שלו בשנים האחרונות, נראה שהוא מועמד מוביל.

פאביו ארו UAE Team Emirates: כוכב צעיר עולה שיצא מהצל של הרוכב וינצ'נזו ניבלי שעבורו רכב כמה שנים. במהלך הקריירה של ארו הוא הגיע להישגים מרשימים ביותר. בשנת 2015 למשל הוא ניצח את הוואלטה של ספרד, ניצח שני שלבים בג'ירו, סיים כרוכב הצעיר המוביל בג'ירו ובמקום השני כללי של התחרות. בשנת 2017 הפגין ארו ביצועים כאשר ניצח את אליפות איטליה באופני כביש, ניצח שלב בטור דה פראנס שבו סיים במקום החמישי כללי והגיע למקום 3 כללי בג'ירו 2014. ארו מגיע השנה עם קבוצה חדשה שהוא הכוכב בה, ושאר הרוכבים יעבדו עבורו. העובדה הזאת מוסיפה לאיכות האישית שלו ועשויה לעזור לארו לעלות לראש הפודיום השנה.

וינצ'נזו ניבאלי Bahrain–Merida: "הכריש ממסינה", "הטורף" – אלה רק כמה כינויים הממחישים את הכוח המתפרץ של הרוכב הכישרוני מאוד הזה. ניבאלי מוביל את הגראנד-טורים משנת 2009 ומאז הוא מסיים בג'ירו, בטור דה פראנס ובוואלטה בעשירייה הראשונה. כמו כן יש לו שני ניצחונות בג'ירו, ניצחון בטור דה פראנס וגם ניצחון בוואלטה של ספרד. בשנת 2015 הורחק ניבאלי מהג'ירו לאחר שנתפס אוחז ברכב הליווי שלו כשניסה להחזיר זמן שאיבד בשל תקלה טכנית. מלבד ההישגים שלו בגראנד-טורים ניבאלי גם בולט בתחרויות הקלאסיות ונחשב לכוכב. ניבאלי מוכוון לג'ירו, והשנה, כשפרום חלש בגלל פרשיית הסמים, יש סיכוי טוב שהוא יקבל את החולצה הוורודה.

מלבד הרוכבים הללו אולי נפגוש את טום דומולאן מקבוצת Team Sunweb שניצח בשנה שעברה אבל טרם אישר את ההשתתפות שלו השנה. דומולאן היה "סוס שחור" שהפתיע את שאר הרוכבים אף שלא היה מועמד בולט לניצחון. הרוכב הצעיר סיימון ייטס מקבוצת Mitchelton–SCOTT מועמד גם הוא להיות בולט בזכות עקומת התקדמות מרשימה בפרק זמן קצר יחסית, אבל הוא לא לבד, גם הרוכב אסטבן צ'אבס, גם הוא מקבוצת Mitchelton–SCOTT, מתחרה על הבכורה והקבוצה טרם הכריזה על המועמד שלה לניצחון. במקרה הטוב הם יעבדו יחד, במקרה הרע הם יריבו על הבכורה ואחד מהם ימשיך לקבוצה חדשה שתקבל אותו כמוביל. הריב בן מספר 1 למספר 2 הוא סיפור שגור בענף וצפוי למדי.

הנה השלבים שאסור לכם להחמיץ השנה:

שלב 1
מקום: ירושלים
אופי השלב: נגד השעון אישי
רק המחשבה על השלב הראשון מעלה את מפלס ההתרגשות לרמה של 110%. בפעם הראשונה מתקיימת תחרות פרו-טור על אדמת ישראל, ועוד בבירה ירושלים. במהלך השלב תוכלו לעמוד בצידי הדרך ולראות את הרוכבים על המסלול נגד השעון שאורכו 9.7 ק"מ ולעודד את הרוכבים החביבים עליכם ועל הדרך לספוג אווירה מטורפת שטרם חווינו כאן בארץ.

שלב 2
מקום: חיפה–תל אביב
אופי השלב: מישורי
ממשיכים על אדמת ישראל, והפעם נראה את הרוכבים יוצאים מחיפה, עוברים דרך עכו וזיכרון יעקב ומגיעים לתל אביב. במסלול המאוד מישורי הזה לא מצפה לנו אקשן, אבל אנחנו עומדים להתרגש משלב שלם שמתגלגל בנופים המוכרים שלנו. אורך השלב הוא 167 ק"מ.

שלב 3
מקום: באר שבע–אילת
אופי השלב: מישורי עם גבעות קלות מאוד
השלב השלישי, שאורכו 229 ק"מ, עומד להיות יפה. הוא עובר בדרכים הדרומיות של המדינה, וזוהי שעתם היפה של הספרינטרים. סיום השלב באילת יהיה ויזואלי ויפה במיוחד ולכן יהיה שווה לראות אותו בטלוויזיה.

שלב 6
מקום: Caltanissetta to Mount Etna
אופי השלב: עליות
הפלוטון פוגש לראשונה את ההרים הגבוהים של איטליה, והמפגש הראשון הזה משנה בדרך כלל את ההובלה הראשית של התחרות וכבר נותן לנו תמונה כללית של הרוכבים המובילים. השלב נגמר בהר אתנה בגובה של 1,736 מ'. אורך השלב הוא 163 ק"מ.

שלב 9
מקום: Pesco Sannita to Gran Sasso d’Italia
אופי השלב: עליות
השלב הזה, שאורכו הכולל עומד על 224 ק"מ והוא משלב בין שלוש עליות משמעותיות, עומד להיות אכזרי. לדעתי האישית השלב הזה יבהיר מי הם עשרת הרוכבים שיסיימו את התחרות במקומות הראשונים. השילוב של העליות הקשות והמרחק יפוצץ את הפלוטון לרסיסים וייצור פערי זמנים גדולים מאוד.

שלב 14
מקום: San Vito al Tagliamento to Monte Zoncolan
אופי השלב: עליות
עוד שלב ארוך יחסית, 181 ק"מ אורכו, עם קינוח חמוץ-מתוק: הזונקולאן. העלייה הזאת תסגור את השלב שכולל ארבע פסגות קודמות, והרוכבים עומדים לסבול. הזונקולאן היא אחת העליות הידועות לשמצה בשל זוויות טיפוס קשות. השלב המטורף הזה, שבו הרוכבים עוברים דרך חמש פסגות, יהיה דרמטי במיוחד.

שלב 15
מקום: Tolmezzo to Sappada
אופי השלב: עליות
אם חשבנו שהשיא הוא שלב 14, נכונה לנו הפתעה. שלב 15 לוקח את העומס מהיום הקודם ומעצים אותו. הרוכבים עוברים מפסגה לפסגה, וההצמדה של ימי ההרים זה לזה היא אלמנט חשוב שעלול לשנות את פני המרוץ. לא פעם ולא פעמיים שבר היום השני של העליות רוכבים חזקים ושינה את התמונה של המרוץ כולו.

שלב 18
מקום: Abbiategrasso to Prato Nervoso
אופי השלב: עליות
196 ק"מ, ש-140 מהם נראים שפויים ודי מישוריים, אבל אז מגיעה עלייה ארוכה שהולכת להוציא לרוכבים את המיץ ולהוסיף סבל על הקושי שכבר יש. מאוד ממליץ לפסוח על השעות הראשונות של השלב ופשוט לחכות לסוף ולגלות מי הם הרוכבים שיגיעו ראשונים אל הפסגה.

שלב 19
מקום: Venaria Reale to Bardonecchia
אופי השלב: עליות
המארגנים עושים לרוכבים חיים קשים, ובשלב הזה זה בולט מאוד. הם שולחים את הרוכבים אל אוסף עליות משופעות בצורת שיני כריש לאורך 181 ק"מ! השלב הזה יעזור להכריע מיהו המנצח הכללי ומי הם המפסידים הגדולים של האירוע.

שלב 20
מקום: Susa to Cervinia
אופי השלב: עליות
יום אחרון בהרים ויום לפני אחרון של האירוע כולו, והמשמעות היא שהכול יכול להתהפך, ומפסידים יהפכו למנצחים. 214 ק"מ שמשולבות בהם שלוש עליות קשות וקינוח של עוד עלייה האחרונה. מומלץ לעקוב אחרי השלב רק במהלך השעה האחרונה שלו.
זה הכול להפעם. נתראה בשבוע הבא עם פרטים נוספים.

כתב: רועי קאפח
צילומים: Wouter Roosenboom וג'ירו איטליה.

עוד על רכיבת אופניים