למכירה מרופא!

המדריך השלם לאופני יד שניה
תחביב הרכיבה על אופני שטח הופך נפוץ מיום ליום ובכל רגע נתון יש מישהו שמתעניין בכניסה לתחום. הוסיפו על כך את קדחת השדרוגים והעובדה שיש רוכבים שמחליפים בממוצע פעם בשנה-שנתיים אופניים וקיבלתם מתכונת לשוק יד שניה תוסס. רשימת המלצות וטיפים זו, מוקדשת לכל אלו שנמצאים לקראת רכישת אופניים משומשים בתקווה שתעזור לכם לנהל נכון את העסקה.


אבל לפני הכל, אולי בכלל עדיף חדש?
אחת ההתלבטויות הראשונות של כל רוכב אופניים, מתחיל או ותיק היא האם לרכוש אופניים חדשים מן החנות או לחפש את מבוקשו במודעות היד השנייה. לכל אחת מהבחירות יש כמובן יתרונות וחסרונות וברשותכם נזכיר את המרכזיים שבהם:

אופניים חדשים מהחנות – בעד
  • יש אחריות ושירות במקרה של תקלות.
  • מגוון דגמים, מידות וצבעים עצום וזמינות.
  • ניתן במעמד הקניה לבצע התאמה מושלמת של חלקים ורכיבים בהתאם לרצונות והצרכים.
  • ניתן בחלק מן המקרים לשלם בתשלומים.
  • הריח... הריח הזה של החדש...

אופניים חדשים מהחנות – נגד

  • מחיר

אופניים יד שניה – בעד

  • מחיר

אופניים יד שניה – נגד

  • אין אחריות ושירות.
  • מגוון דגמים, מידות וצבעים מצומצם.
  • לא ניתן לבצע שינויים והתאמות, WYSIWYG חביבי...
  • איזה תשלומים, מזומן ביד ומיד!
  • הריח... הריח הזה של מישהו אחר שהזיע עליהם (שלא לדבר על השריטות...).

אם החלטתם לרכוש אופניים מהחנות, אתם יכולים לעצור כאן ואנו מאחלים לכם מכל הלב – תתחדשו! אך אם החלטתם לרכוש אופניים משומשים, המשיכו לקרוא את הטיפים שלנו, אנו מאמינים שהם יעזרו לכם.

1. מחירון? לוי (ממש) יצחק...
כפי שוודאי שמתם לב, היתרון הבולט ביותר (שלא לומר היחיד...) של רכישת אופניים משומשים הוא המחיר. אין ספק שברוב המקרים אם תרכשו אופניים מיד שניה (או חמישית...) תקבלו יותר עבור כל שקל שתשלמו. אך בניגוד לשוק כלי הרכב, שם יש מחירון שמהווה נקודת מוצא המוסכמת על שני הצדדים בעסקה, באופניים המצב שונה. זהו שוק של קונים ומוכרים, היצע וביקוש ובאין מחירון מוסדר, הכלל הוא, שאין כללים... כל אחד יכול לבקש כמה שהוא רוצה והקונה יכול להציע מה שבא לו מה שהופך לא פעם את המשא ומתן לתהליך לא פשוט. כשאין הגדרה ברורה לעניין ירידת הערך, ייתכן מאד שבשוק בו הביקוש נמוך מאד לדגם מסוים, אופניים שאך פני שנה עלו בחנות X, יכולים לאבד יותר מחצי מערכם... מצד שני, אם מדובר בדגם מאד נחשק, הרי שהוא ישמור על ערכו טוב יותר. החדשות הרעות (עבור המוכרים) והטובות (עבור הקונים) הן שברוב המקרים (לדאבוננו) ערכם של אופניים חדשים צונח בתלילות ובדומה לעולם הטלפונים החכמים בו מכשיר בן שנתיים נחשב כבר לענתיקה, קשה מאד למכור אופניים בני שנה או יותר במחיר שישקף באמת את ערכם האמיתי... בעניין הזה כל שנותר לנו הוא להמליץ לכם, הקונים, לערוך סקר שוק דקדקני ולהבין מה הוא שווי האופניים בהתאם למצב השוק.

2. האופניים עברו אולי 4 רכיבות!
נהוג לומר שכולנו, רוכבי האופניים, משפחה אחת והרי אין מצב שירמו מישהו מהמשפחה, נכון? אז זהו, שלא תמיד... כדי למנוע אי נעימויות והפתעות (מהסוג הרע), טוב תעשו אם תתעקשו לקחת את אופני היד השנייה לבדיקה, כן, כן, ממש כפי שעושים עם רכב. אם אתם לא בקיאים היטב בכל הניואנסים ולא יודעים מה לבדוק וכיצד, עדיף שמישהו מקצועי יבדוק את האופניים כדי לוודא שאין בהם ליקויים או תקלות. אגב, בחלק מן המקרים אפילו המוכרים לא מודעים לבעיות שקיימות באופניים ונשבעים לכם, (בתום לב אמיתי), שהאופניים פיקס.
אם בכל זאת בחרתם לוותר על שירותיו של מכנאופן מדופלם, הנה רשימה של הבדיקות שעליכם לבצע כדי לצמצם את האפשרות שתרכשו אופניים תקולים:

א. שלדה – בהיותה לב ליבה של העסקה, חשוב מאד לבדוק היטב את שלמותה. אם המוכר לא קרצף אותה לקראת המפגש, אל תתעצלו, שטפו אותה היטב כדי שתוכלו לזהות פגמים קוסמטיים, עיקומים ובעיקר סדקים. בדקו בשבע עיניים את האזורים המועדים לפורענות שנחלשים ראשונים וזה אומר את המקומות בהם חלקי השלדה מרותכים. מציאת סדק בשלדה פוסל אותה כמובן מידית. כל האמור נוגע לשלדות ברזל ואלומיניום, בשלדות קרבון המצב מורכב יותר שכן בשלדות מסוג זה יכולים להתפתח סדקים פנימיים שלא תראו עדות חיצונית לקיומם ולכן מאד מומלץ להיעזר באיש מקצוע שיוכל מניסיונו לאתר פגמים שאין לכם סיכוי לדעת עליהם. אחד הסימנים הראשונים לסדקים הוא רעשי חריקה. אם במהלך רכיבת הבדיקה שמעתם כאלו, מן הראוי שתוודאו שמקורם אינו בשלדה סדוקה.

ב. צירים ומסבים - באופני שיכוך מלא יש לא מעט צירים ומסבים שחשוב לבדוק את תקינותם, בעיקר אלו שמוטמעים במתלה. כדי לנסות לאתר בעיות, דחסו את המתלה והאזינו, האם אתם שומעים חריקות מכיוון המסבים או חשים בוויברציות או התנגדות? אם כן, יש ראשית כל לשלול כי מדובר בבעיה בבולם, ואם הבולם תקין, הרי שיש לבצע בדיקה מעמיקה יותר של המתלה וחלקיו.

גם הציר המרכזי (BB), מסבי ההיגוי (Headset) וטבורי הגלגל (נאבות) נכללים תחת סעיף זה ויש לבדוק שאין בהם חופשים ושהם מתגלגלים בחופשיות בלי צקצוקים, חריקות או כל צליל חשוד אחר.

לבדיקת מסבי ההיגוי – הניחו יד על אזור צינור הראש (Head Tube), בעזרת היד השנייה לחצו על הבלם הקדמי והניעו את האופניים בעדינות קדימה ואחורה, הרגשתם בחופש? ייתכן ורק הסטם לא חוזק כהלכה אך בהחלט יכול להיות שגם מסבי ההיגוי לא תקינים.

ג. מערכת ההינע – מערכת ההינע מורכבת ממספר רכיבים: הקראנק, השרשרת, הקסטה, מעבירי ההילוכים (האחורי ואם קיים – גם הקדמי) וידיות ההילוכים (שיפטרים).

לבדיקת הקראנק – הסירו את השרשרת מהפלטה/ות הקדמית וסובבו את הקראנק, בדקו אם הוא מסתובב בחופשיות. אחזו בזרועות הקראנק והניעו אותן לכל הכיוונים, בדקו שאין שום חופש בשום כיוון. בדקו שהפלטה/ות הקדמית ישרה ושהברגים מחוזקים. כמובן שבהזדמנות זו בדקו את מידת שחיקת השיניים. זכרו – "שיני כריש" (שיניים ארוכות בעלות קצה מחודד) מעידות על כך שהפלטה כבר בסוף דרכה מה שמעיד ברוב המקרים על כך שגם השרשרת והקסטה צריכים להיות מוחלפים. קחו זאת בחשבון כשתדונו על המחיר.

בדיקת תקינות כללית של המערכת - רכבו על האופניים והעבירו הילוכים, האם הם עוברים בקלות? האם יש רעשים? האם יש קפיצות או נפילות שרשרת? כל אלו יכולים להעיד על בעיות מבעיות שונות. לפעמים זה רק עניין של כוונון עדין של הגובלים במעבירים, מתיחת כבל ההילוכים או פשוט גלגלי שיניים ושרשרת שחוקים אך במקרים מסוימים תקלות כאלו יכולות להעיד על "אוזן" עקומה או "כלוב" מעביר עקום.

ד. בולמים – המלצתנו החד משמעית: אם אינכם בקיאים, קחו את האופניים למומחה בולמים כדי שיוודא שהם תקינים, זה יחסוך לכם גם עוגמת נפש וגם הוצאות כספיות! אם בכל זאת בחרתם להתמודד עם העניין לבד, חשוב לבדוק את תקינותם המלאה של הבולמים, לוודא שכל המאפיינים שלהם עובדים (נעילה / הקשחה / קיצור מהלך / Rebound / LSC / HSC וכיו"ב), לבדוק שאין נזילות ו"הזעה", לוודא שהאטמים לא יבשים וסדוקים ושאין חופשים או רעשים חשודים.

ה. בלמים – מאחר ומדובר במערכת ה-בטיחותית באופניים, בדקו שהבלמים עובדים היטב, שהרפידות תקינות (אם צריך להחליפן הרי שיש לכך משמעות בהסכמה על מחיר האופניים) ושאין חריקות ורעשים.

ו. גלגלים וצמיגים – בדקו כי הגלגלים ישרים ואין להם "שמיניות", הביטו מקרוב בחישוקים, האם יש בהם עיקומים ("דנטים")? האם יש בהם סדקים? האם מתח החישורים תקין? כל ליקוי מחייב התייחסות כמובן. בדקו את הצמיגים, האם יש צורך להחליפם? זכרו כי עלותו של סט צמיגים חדש יכול להגיע למאות שקלים, קחו זאת בחשבון כשאתם "סוגרים" על מחיר.

ז. רכיבים נוספים ותוספות – בצעו בדיקה של כל שאר הרכיבים (כידון, גריפים, אוכף, סטם, פדלים וכיו"ב) וודאו כי הם תקינים. בנוסף, אם מותקן באופניים מוט כיסא מתכוונן, הרי שיש לבדוק גם אותו בהתאם למאפייניו (מכאני או הידראולי).

3. מידה
לעולם (אבל לעולם!) אל תרכשו אופניים שאינם מתאימים למידותיכם רק כי מצאתם איזה דיל בזול...
כשאתם מגדירים תקציב לרכישה, קחו בחשבון שייתכן ותדרשו להחליף רכיבים כמו סטם וכידון שיתאימו למידות גופכם.

4. הילחמו בגניבות
אם נתקלתם בדיל יוצא דופן שמתאפיין במחיר "רצפה" ומוכר דיסקרטי, ייתכן ונתקלתם במישהו שמנסה למכור לכם אופניים גנובים. תנו יד ועזרו לקהילה להילחם בתופעה, דווחו לרשויות ונסו לברר האם למישהו נגנב זוג כזה. זכרו כי לו האופניים האהובים שלכם היו נגנבים לא הייתם רוצים לגלות מישהו רוכב עליהם שיספר לכם שקנה אותם במחיר מגוחך...

תתחדשו!
(או שמא נאמר – תתיישנו... :-) )

כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות