תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
english

הכן אופניך (ואותך) לחורף

הדפס
הוסף למועדפים
מדריך קצר ובו עצות מועילות לקראת עונת הרכיבה החורפית הממשמשת ובאה

החורף הישראלי אמנם קצר ולבטח לא גשום וקר כמו אחיו מעבר לים, אך דווקא משום שישראל נחשבת למדינה בה שורר מזג אוויר ים תיכוני חמים בדרך כלל, רבים נוטים להמעיט בערך ההכנות לחורף וחבל.

כשמדברים על הכנות לקראת החורף יש להתייחס לעניין בשני מישורים:
א. הכנת האופניים
ב. הכנת הרוכב

הכנת האופניים לחורף כוללת כמה פעולות רצויות ומומלצות:

1. גירוז ושימון – החלקים הכי רגישים באופניים למים הם מסבים. מים שיחדרו למסב יכולים לגרום לו נזק בטווח הארוך לכן מומלץ לפני החורף לפתוח את אותם צירים בהם יש מסבים ולגרז אותם וזה כולל: טבורי גלגל, צירי מתלי השלדה, ציר ההיגוי, תושבת הציר המרכזי וכל מקום אחר בו מצוי מסב. בנוסף, מומלץ לגרז הברגות כמו אלו הנמצאות בחיבור בין הדוושות לזרועות הקראנק.

2. גירוז מוט הכיסא – כדי למנוע כניסה של מים אל תוך צינור הכיסא בשלדה, מומלץ לנקות את חלקו הפנימי של צינור הכיסא בשלדה ולגרז את מוט הכיסא (עדיף באמצעות גריז מיוחד להגברת החיכוך – גריז שמכיל אבקה מיוחדת שיוצרת חיכוך טוב).

3. צמיגים – אז נכון, העונה קצרה אבל אם אתם מתעתדים לרכוב בתנאי בוץ ורטיבות טוב תעשו אם תציידו את האופניים שלכם בצמיגים המתאימים לתנאים אלו.

4. בדיקת תקינות כללית – מעברי עונות הם הזדמנות מצוינת לעשות לאופניים בדיקה כללית ולוודא – תקינות השלדה (סדקים, עיקומים, שברים וכיו"ב), תקינות רפידות הבלמים, חיזוק ברגים, צירים, מסבים, תקינות הבולמים, תקינותה של השרשרת, הקסטה ושאר חלקי מערכת ההינע, תקינות כבלים (נעים חופשי בתוך מובילי הכבלים), ובעצם כל רכיב וחלק כדי "ליישר קו". בדיקה תקופתית שכזו תבטיח שהאופניים שלכם תקינים, בטוחים וישרתו אתכם נאמנה.

הכנת הרוכב חשובה לא פחות מהכנת האופניים עצמם ונושא זה מתחלק גם הוא לכמה נושאים:
א. ביגוד
ב. טכניקת רכיבה
ג. הכנה מנטאלית

ביגוד - בהמשך להנחת היסוד שלנו באשר למזג האוויר השורר בישראל, קל להבין מדוע מעטים הם הרוכבים שמשקיעים בגרדרובת רכיבה חורפית כדת וכדין וחבל, כי רכיבה בחורף, גם בתנאי בוץ ורטיבות יכולה להיות חוויה מהנה ביותר אם אתה לבוש נכון. המסלולים בחורף משנים את פניהם ומאפשרים לנו ליהנות ממראות המיוחדים לעונה זו בלבד ומאתגרי רכיבה שאין לנו בעונה היבשה.
בחירת ציוד חורפי היא תורה שלמה, אך ננסה לתמצת אותה בקצרה – מבחינת הלבוש יש להצטייד בשכבת בסיס (זו שלובשים ישר על הגוף העירום) מיוחדת לחורף שבנויה כך שמצד אחד תשמור על חום הגוף ומצד שני תאפשר נידוף זיעה. מעל שכבה זו (ובהתאם לטמפרטורה) ילבשו שכבות נוספות שהחיצונית שבהן תהיה בעלת תכונות דחיית מים. שני פריטים חשובים מאד הם הכפפות וכיסויי הנעליים. בימים קרים ורטובים האזורים הפריפריאליים שלנו (קצות האצבעות והבהונות) מקבלים הכי פחות אספקת דם ולכן חשופים יותר לסכנת כוויות קור (או סתם תחושת קור לא נעימה). חשוב להגן על קצות האצבעות והבהונות באמצעות כפפות וכיסויי נעליים (ערדליים) כי גם אם אתם לבושים היטב וחם לכם בגוף, די ברגליים קפואות כדי להרוס רכיבה...
פריט חשוב מאד הוא משקפיים עם עדשות שקופות ובהירות. מאחר ובחורף יש פחות שמש רוכבים רבים מוותרים על משקפיים כי יש ברשותם רק משקפי שמש בעלי עדשות כהות, אך דווקא בחורף יש חשיבות להגנה על העיניים מנתזי מים ובוץ שיכולים לגרום לצרות לא קטנות...

טכניקת רכיבה – החורף מזמן לנו בעיקר תנאי אחיזה שונים ולכן יש להתאים את טכניקת הרכיבה לתנאים אלו ובראש ובראשונה את השליטה שלנו על הבלמים. בחורף השימוש בבלמים צריך להיות הרבה יותר זהיר ומדוד. מי שיעשה שימוש אגרסיבי בבלמים, בעיקר בקדמיים, ימצא את עצמו די מהר מחליק ונופל. יש לנקוט משנה זהירות ברכיבה על סלעים שהופכים חלקים מאד, כך גם במעבר מעל שורשים ובוץ.
ואם הזכרנו בוץ, אז זכרו את הכלל הבא – במקום בו יש שלולית עדיף ברוב המקרים לעבור בזהירות בתוכה (לא לפני שבדקתם את עומק המים) שכן במקום בו נקווים המים סביר שיש תשתית קרקע יציבה (זו הסיבה שהמים לא חלחלו פנימה) ודווקא בצדי השלולית ימצא הבוץ הטובעני...
גם לבחירת המסלולים יש חשיבות עליונה. אזורים המתאפיינים באדמה כבדה יהפכו למלכודות בוץ איומות בעוד מסלולים שנמצאים באזורים חוליים יסבלו פחות מהתופעה ויאפשרו רכיבה נעימה. לאור האמור הבנתם ודאי שהחורף הוא ההזדמנות הטובה לבקר במסלולים הדרומיים שבחורף גם שורר בהם מזג אוויר נעים ביחס לקיץ והתשתית החולית שלהם שבקיץ יכולה להיות מעט טובענית, הופכים לבעלי אחיזה מעולה.

הכנה מנטאלית – אנחנו הישראלים לא ממש "מתים" על חורף. זה מה שקורה במדינה בה רוב השנה חם ונעים, אך זכרו כי אצל עמיתנו במדינות האירופאיות למשל, המצב כמעט הפוך והם רוכבים חלק גדול מאד מהזמן בתנאי רטיבות וקור ועושים זאת בהנאה רבה. מאחר ואנחנו יודעים ש"הכל מתחיל בראש" רצוי לתרגל את התודעה ולהבין שלוותר על רכיבה בחורף זה פשוט בזבוז משווע... אם תקפידו על העצות שנתנו לכם ובעיקר תבינו שרכיבה בחורף יכולה להיות המהנה ומאתגרת לא פחות מרכיבה בעונות היבשות, צפויות לכם חוויות מהנות ויוצאות דופן.

בהצלחה :-)



כתב - אילון שגיא

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה