על נחשים וחיות אחרות

העונה החמה כבר כאן ואיתה גדל הסיכוי למפגשי חיה-אדם, למדו כיצד לנהוג וממה חשוב להישמר
 
העונה החמה, כפי שאתם ודאי חשים, כבר ממש כאן אבל אנחנו לא היחידים ששמחים לקראתה. בעלי חיים רבים מקיצים מתרדמת החורף שלהם, והסיכוי להיתקל בהם ברכיבות הולך גדל. מפגש עם בעל חיים בזמן רכיבה הוא חוויה מיוחדת במינה שיכולה להוסיף הרבה שמחה ועניין, אך חשוב לזכור כי בעלי החיים שאנו פוגשים בשטח הם חיות בר, מקצתן מוגנות, וכאורחים בסביבת המחיה שלהן אנחנו חייבים לנהוג בהן בכבוד וגם בזהירות. בסקירה קצרה זו ניתן לכם כמה עצות והנחיות שחשוב להקפיד עליהן במפגשים כאלה למען ביטחונן של החיות וגם כדי שלא תגמרו את הרכיבה בחדר המיון...

יונקים גדולים

לא מעט יונקים נמצאים ביערות, ובהם צבאים, חזירי בר, שועלים, תנים ואפילו צבועים. הצפייה בבעלי החיים הללו מרתקת, אך צריך לזכור כמה כללים במפגש איתם: ראשית כול זכרו – כל בעלי החיים הללו מוגנים ואין לפגוע בהם בשום צורה! אם בעל החיים רחוק מכם, אפשר (ומומלץ) לעצור, לשמור על השקטט ולהתבונן בו עד שייעלם, אבל אם הוא קרוב אליכם מאוד (למשל במקרה שחלפתם ליד מאורה של חזיר ברר והוא בדיוק החליט לצאת ממנה), חשוב מאוד לא להילחץ. כל היונקים הגדולים בישראל לא יתקפו אתכם מיוזמתם אלא אם כן יחושו שאתם מהווים איום. בתקופת האביב והקיץ יש לחלק מבעלי החיים גורים, ומפגש לא מתוכנן עם אמא חזירה המלווה את התינוקות שלה, לדוגמה, יכול לצפון בחובו קצת נחירות ואולי אפילו מחוות תוקפניות. במקרה כזה אל תתגרו בחיה. הרימו את האופניים כך שיחצצו ביניכם ובינה, והתרחקו באטיות. ברגע שבעל החיים יחוש שהסכנה חלפה, הוא ינתק מגע מיוזמתו, ואתם תוכלו לשוב לרכיבה שלכם ולספר סיפור עסיסי לנכדים בבוא היום. אל תתפתו להאכיל בעלי חיים גם אם הם ניגשים אליכם מיוזמתם! האכלת חיות בר פוגעת בהן, מרגילה אותן לבני אדם ומגדילה את הסיכוי למפגשים לא רצויים. יתרה מזו, בכל מה שקשור לבני משפחת הכלביים (תנים ושועלים, למשל) יש לנקוט משנה זהירות כשבעל החיים אינו בורח כשהוא רואה אתכם, מאחר שייתכן שהוא חולה בכלבת (בשלב מתקדם של המחלה הווירוס מחולל שינויים במוחה של החיה, והיא מפסיקה לפחד מבני אדם). במקרה כזה התרחקו מהחיה ודווחו על המפגש לווטרינר המחוזי כדי שהנושא ייבדק ובעל החיים החשוד כנגוע יילכד ויטופל.
ילדה שלא מפחדת...

פרוקי הרגליים

מערכת פרוקי הרגליים היא המערכת הגדולה ביותר של בעלי חיים על פני כדור הארץ. היערות מלאים בהם והם נמצאים בכל מקום – ביבשה, באוויר וגם במים. לשמחתנו רובם המכריע לא מסוכן עבורנו אך עדיין יש כמה שיכולים "לפנק" אותנו בעקיצות ובנשיכות שעלולות להסב לנו כאב רב ולעתים אף לסכן אותנו. עכשובים (שמכונים עקרבוטים), דבורים, צרעות וצרעות מזרחיות (דבורים), נדלים, פשפשים וכמובן עקרבים וכמה עכבישים יגנו על עצמם באמצעות גפי פה (כליצרות) או עוקץ, וה"נזק" ינוע בין סתם נשיכה כואבת או עקיצה ממש לא נעימה למצב חירום אמיתי. מי שרגיש לעקיצות דבורים חייב לשאת עמו מזרק אפיפן בכל רכיבה כדי לטפל בתגובה אלרגית חריפה (אנפילקסיס) אם חלילה נעקצו, וכל השאר יכולים להסתפק בעיקר בפעולות מנע. עכשיו, כשהכול מסביב ירוק ובכל פינה אפשר למצוא סבך של עשב גבוה, חשוב מאוד לא להיכנס למקומות שבהם יכולים להימצא בעלי חיים שאינכם יכולים לראות. כשאתם מתיישבים להפסקת חטיף, עשו זאת במקום שאין בו צמחייה עבותה, אל תשלחו ידיים למקומות חבויים בין סלעים והביטו היטב היכן אתם מניחים את הישבן שלכם. אל תהפכו אבנים, ואם בכל זאת נתקלתם בבעל חיים שאינכם מכירים, אל תתפתו להרים אותו מחשש שהוא ארסי. אנחנו מזכירים שוב, מן הראוי שנשמור על כל בעלי החיים, ולכן אם פתאום מהלך לכם עקרב ליד הנעל, אל תרמסו אותו ואל תתעללו בו! הביטו בו, ואחרי שתצלמו אותו (כי הרי ברורר שתצלמו...) הניחו לו לנפשו ותנו לו להמשיך בדרכו.

רק אם נעקצתם, אתם יכולים ללכוד את בעל החיים ולהביא אותו לחדר המיון (או לצלם אותו היטב!) כדי שהרופאים יוכלו להעניק לכם את הטיפול המיטבי.

נחשים וזוחלים אחרים

בארצנו יש מגוון יפה של נחשים וזוחלים, רובם המכריע אינו מהווה איום עלינו ואינו ארסי, אך יש כמה נציגים בקרב ידידינו הנחשים שבהחלט עלולים לסכן אותנו. הצפע המצוי הוא הנחש המסוכן ביותר, לא משום שהוא הארסי ביותר אלא משום שהוא נפוץ מאוד והסיכוי לפגוש בו גבוה בהרבה ממפגש עם אפעה או פתן שחור, שהם ארסיים יותר ממנו. בתקופת האביב כל הנחשים מקיצים מתרדמת החורף והם רעבים ומן הסתם עצבניים יותר. יתרה מזו, במהלך החורף בלוטות הארס שלהם מתמלאות, ולכן הכשה אביבית יכולה להיות מסוכנת הרבה יותר מהכשה של סוף קיץ. גם במקרה של נחשים זהירות ותשומת לב הן הדרך הטובה ביותר להימנע מהכשה לא רצויה. בדומה למה שהוזכר בסעיף הקודם אל תיכנסו למקומות סבוכים, הביטו היטב היכן אתם יושבים (כמה מהנחשים מוסווים היטב!) ואל תשלחו ידיים למקומות חבויים. אם נתקלתם בנחש, התרחקו ממנו מיד ואל תתגרו בו. וכמובן בשום פנים ואופן אל תהרגו אותו!

ומה במקרה של הכשה או עקיצה?

בואו נתחיל עם מה שלא עושים... גם אם כבר שמעתם או קראתם, לא תזיק תזכורת:
  1. בשום פנים ואופן אין לחתוך את מקום ההכשה ולנסות למצוץ את הארס! אתם לא במערב הפרוע...
  2. אין להניח חסם ורידים או עורקים!
  3. אין להניח קרח!

אז מה כן?

  1. צלמו את בעל החיים - חשוב מאוד לצורך הענקת הטיפול המתאים בבית החולים! אך אל תנסו ללכוד אותו מחשש להכשה או עקיצה נוספת.
  2. השכיבו את הנפגע בצל ודאגו שיזוז כמה שפחות.
  3. קבעו את האיבר הפגוע והסירו תכשיטים (קיבוע = מניעת תזוזה, לא חבישה לוחצת או חסימת כלי דם!)
  4. הרגיעו אותו.
  5. דאגו לפנות אותו במהירות האפשרית לחדר מיון ברכב פרטי או באמבולנס.

לרשימת בעלי החיים הארסיים בישראל ולמידע נוסף עליהם לחצו על הקישור.

יש לנו יופי של חיות בר בישראל. תיהנו מהן, הישמרו מהן וכמובן אל תפגעו בהן!
רכיבות טובות!

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות