תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
english

אופניים ויער

הדפס
הוסף למועדפים
ניתאי זכריה, עוזר מהנדס אזור שפלה וחוף MS.c Agri (התמחות ביערנות) בקק"ל מספר על יחסי הגומלין בין יערות קק"ל לרוכבי האופניים

בעת האחרונה עלו בפורומים השונים נושאים רבים הנוגעים לממשק שבין רוכבי האופניים לבין היער עצמו ומדיניות קק"ל. בתור מי שבעבודה חובש את כובע קק"ל ובזמן הפנוי חובש קסדה, החלטתי להרים את העט הווירטואלי ולשפוך אור על נושאים שעלו לדיון.

טיפולים יערנים:
היערות בישראל הם ברובם יערות נטע אדם. יערות באופן כללי ניטעים בצפיפות שעולה על הצפיפות הסופית בהרבה. הרציונל הוא לעודד צימוח לגובה ולהגדיל את אחוזי הקליטה בשלב הראשוני, ובהמשך לאפשר ליערן לבחור את העצים המצטיינים ולהשאיר אותם. 

Credit: Oregon forest research institute 

כיום המדיניות היא של מעבר ליער מגוון, הן מבחינת המינים (אורן, אלון, חרוב, אלה, ליבנה, ברוש ועוד מינים בהתאם לתנאי השטח) והן מבחינת הגילאים (עצים בוגרים לצד עצים צעירים) יער כזה הוא יער בר קיימא, נוטה להתחדש ועמיד יותר בפני פגעים ומחלות. רוב האנשים חושבים שזו גם תצורת יער יפה ומזמינה יותר (אם תרצו דוגמא, השטח שבו נמצא השלט של סינגל הרצל, המבואה מכיוון צומת גימזו).

בהתאם לתורות הייעור, עלינו להגיע לכל חלקת יער ולטפל בה בהדרגה עד הגיענו למצב בו היער יציב, דליל ומאוורר. לתצורה הסופית ניתן להגיע רק כאשר היער בוגר מספיק ולכן בין טיפול לטיפול אנו נדרשים להמתין כ 8 שנים. לדוגמא: יערות בן שמן ומודיעין מהווים ביחד שטח של כ 30 אלף דונם, בהנחה שכשליש מהשטח הזה לא דורש יותר דילולים, המשמעות היא שכדי לעמוד ביעדי הדילול עלינו לבצע כ-2000 דונם טיפולים בשנה (כ-250 מגרשי כדור-רגל בכל שנה).

טיפולים ביער – הפן הרגשי: לא קל להוריד עצים! גם לנו לא. אבל, אנחנו נאלצים לראות את טובת היער כמערכת אקולוגית ולא את טובת העץ הבודד. אילולא נבצע טיפולים, יחל תהליך של התמוטטות, העצים יגדלו לגובה ולא יתעבו מספיק בגזע, והסיכוי לקריסה יגדל ("עצי גפרור"), בית הגידול לא יוכל לספק מספיק משאבים לכמות כה גדולה של עצים ותהיה התייבשות ודיכוי של מינים עשבוניים ושיחיים. הפתרון הוא דילול של חלק מהעצים לטובת המשכיות היער והמערכת האקולוגית . אז נכון, בהתחלה זה נראה כמו כאוס, חלקת היער השלווה מופרת על ידי מסורים וטרקטורים שגוררים בולי עץ, אבל היי- האם זה לא אותו דבר כאשר אנו משפצים את הבית? תוך מספר חודשים השטח משתקם ואנו נותרים עם יער בריא יותר שימשיך לעמוד לעוד הרבה שנים, זה ככה בעולם וככה גם בארץ.

נוסף על כל אלו, אנו בונים גם מערכת של תאי שטח אשר מופרדים זה מזה באזורי חייץ, אזורים אלו אמורים לכלוא את האש בתא שטח יחיד ולאפשר לכוחות הכיבוי להגיע למקום ולהמתין לאש במקום בו יש מעט חומר דליק.

אלמנט נוסף המגן מפני אש הוא מערך הרעייה. רעייה מפחיתה באופן ניכר את כמות החומר הדליק. מרימה את נוף העצים ומנתקת את הענפים מהקרקע, הכל באופן טבעי ללא צורך בריסוס או בכלים מכאניים, העדרים נודדים מפעם לפעם אל חלקת יער חדשה כדי "לנקות" אותה מעשב, לכן גדרות הבקר ומעברי הבקר משנים את מיקומם באופן תדיר.

ניהול יער הוא נושא מורכב שנלמד ונחקר באקדמיה ובשטח, לפיכך לא ניתן לפרוס כאן את המשנה כולה, אבל הרעיון הוא להבהיר שטיפול ביער לא נעשה כדי להרגיז רוכבי אופניים או לבנות מרכז קניות... לקריאה נוספת ניתן לפנות לתורת ניהול היער בישראל- מדיניות והנחיות לתכנון ולממשק היער.


הסינגלים:
קק"ל מסווגת את הסינגלים בצורה דיכוטומית – או שהם סינגלים שנבנו על ידי קק"ל או שהם שבילים פיראטים בהם הרכיבה אסורה! מדיניות זו נובעת מתוך מציאות בה קק"ל מחויבת לתורת בטיחות מחמירה והיא נושאת באחריות המשפטית לנעשה בשטחה. לפיכך את הסינגלים המסומנים של קק"ל הקימו בוני סינגלים מוסמכים, הם גם עורכים סקרי בטיחות ונותנים המלצות לטיפול.


הסינגלים של קק"ל מדורגים לפי רמות רכיבה. סינגל צריך לשמור על רמת הרכיבה שלו. בפועל קורה שבמשך הזמן ובשל השחיקה המואצת של הקרקע בתוואי הסינגל, נחשפים סלעים ועולים גבוה יותר מכפי שהם היו בתחילה (הקרקע יורדת סביבם) וכך מכשולים שהיו פשוטים למעבר הופכים מפעם לפעם למכשולים טכניים בהם אנו מחויבים לטפל. מי מחליט מתי מכשול כבר לא מתאים לרמת הסינגל? בונה הסינגל בעצמו!

"סע בזהירות, שא בתוצאות" – היער הוא אינו פארק מים שתוכנן על ידי מהנדסים ומופעל על ידי עשרות עובדים שמשגיחים על כל הנעשה. היער הוא תא שטח המכיל בתוכו ערכי טבע, ייתכן שטבע קצת מתורבת במקרה שלנו, אבל בוודאי לא סטרילי. לכל סלע צורה שונה, לכל קרקע מקדם חיכוך אחר וגם הוא משתנה לאורך השנה, לכל רוכב ציוד אחר ומהירות תגובה אחרת. לא ניתן לחזות את הכל מראש! ואולי זה מה שיפה ברכיבה בטבע... אך אליה וקוץ בה, האחריות היא שלנו הרוכבים יש לרכוב בזהירות המתבקשת, עם כיוון הרכיבה המוגדר. זו לא בושה לרכוב כמה פעמים על המסלול במהירות נמוכה יותר לפני שמנסים לעקוף את כולם בסטרווה.

מה עם סינגל DH טכני? ובכן חברים, לא יקרה בזמן הקרוב, כל עוד לא נוכל להשית את האחריות המשפטית באופן מלא על הרוכב לא נוכל לבנות סינגלים שמוגדרים כמסוכנים. 


גריעת שטחים:
נושא שמדאיג את כולנו: לקק"ל אין רצון לגרוע שטחי יער. לעיתים אנו מנהלים מלחמות קשות מול בעלי אינטרסים, פעמים רבות אינכם שומעים כלל על מאבקים אלו. שטחי היערות מוגנים במסגרת תוכנית מתאר ארצית (תמ"א 22), וכן חלות על היער הגנות נוספות: תוכניות מתאר, שמורת יער וחוק הגנת האילנות. המנדט של קק"ל הוא לשמור על היערות ולטפחם. לצערנו, אין אנו אחראים על כל השטחים הפתוחים.


קשר עם קק"ל: 
לכל אזור בקק"ל, וישנם תשעה כאלו, יש אחראי קהל וקהילה. אתם מוזמנים ליצור קשר עם האחראי באזור העניין שלכם דרך קו ליער 1800-350550 ולהיות מעורבים. לאזור שפלה וחוף למשל, יש פרויקט שיתוף עם מועדון
ALLRIDE" " בו הילדים מגיעים ומתחזקים את הסינגלים הקרובים לליבם. נשמח לשתף פעולה עם כל מועדון שיפנה אלינו להתנדבות או לקבלת מידע. בנוסף, אם נתקלתם במפגע בסינגל, אנא פנו אלנו דרך עמוד הפייסבוק של "מסלולי אופנים בשטח עם קק"ל" או דרך תיבת "צור קשר" באתר האינטרנט ועדכנו אותנו באשר לנושאים הדורשים את התערבותינו. אנא ציינו מיקום מדויק וצרפו במידת האפשר תמונות ונ.צ ממכשיר GPS כדי להקל עלינו להגיע למקום.

נתראה בסינגלים,

ניתאי זכריה, עוזר מהנדס אזור שפלה וחוףMS.c Agri  (התמחות ביערנות) ורוכב אופנים מושבע.

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
צילם: אילן שחם
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה