תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:
english

הבונים הצפוניים

הדפס
הוסף למועדפים
ריאיון קצר עם גיל עצמון ושלי בן-ישי, מי שאחראים על פיתוח שבילי האופניים במרחב צפון בקק"ל.

היסטוריה 
ספרו לנו קצת על הדרכים שהובילו אתכם אל עולם שבילי האופניים.
 
ניתן להשתמש במונח "היסטוריה" כדי לתאר תקופה קצרה יחסית של כ-15 שנים בה אנו עוסקים בנושא שבילי אופניים בקק"ל. קצרה משום שכל כך הרבה קרה בכל כך מעט זמן...
התחלנו לפני כ-15 שנה במרחב צפון ובכלל לשלט שבילי אופניים לאורך דרכי יער ראשיות, דרכי נוף ונחלים. דרכי עפר אלו (המכונות "דאבלים" בפי הרוכבים) הן אלו עליהן התבססו מסלולי הרכיבה באותו זמן. במקביל אליהן נפרצו יותר ויותר מסלולים פיראטיים בלב השטח עצמו, בעיקר בידי אופנועי שטח.
לפני כעשור, שלי בן ישי ואני הגענו למסקנה שיש לפתח שבילים ייעודיים שיתאימו מכל הבחינות לרכיבה על אופני שטח מתוך ההבנה שאלו המסלולים להם מייחלים רוכבי האופניים שהחלו להראות יותר ויותר בשטח בתקופה שהענף החל לצבור תאוצה. יצאנו מנקודת הנחה שככל שיהיו יותר מסלולים מוסדרים, יקטנו ממדי פריצת המסלולים הפירטאיים וכך גם תקטן הפגיעה ביערות. במהלך משותף עם עודד שוהם משדמות דבורה וליווי של רמי גולד ויואב בהט התחלנו לתכנן ולבנות את סינגל יער בית קשת שהיה הראשון במרחב צפון כולו ונחנך לפני כ-9 שנים. המטרה הייתה לפרוץ את השביל במקומות שלא פוגעים בערכי הטבע  ועדיין לספק לרוכב בטיחות, חוויית רכיבה מיוחדת ולעיתים מאתגרת בליווי נופים ומעבר באזורים ייחודיים.
באותה תקופה הצטרפנו לקורס בוני שבילי אופניים הראשון בישראל שנערך במכון וינגייט שהנחיל לראשונה את סטנדרט בניית השבילים המקובל בכל העולם פרי פיתוחו של ארגון IMBA.


תמונה ״היסטורית״ מתקופת פריצת סינגל יער בית קשת – ספטמבר 2007.
מימין לשמאל: אדר שדמי מבוץ, עודד שוהם משדמות דבורה, גיל עצמון מקק"ל, שלי בן ישי מקק"ל, סאלח מזריב מקק"ל, פיט וובר מ IMBA, נאסר חמאיסי מקק"ל.
 
מאז ועד היום
ומה השתנה מאז?

סינגל יער בית קשת זכה לעדנה ומיד התחבב על מאות רוכבים. מהר מאד הרגשנו בשינוי האווירה ביער ובמשיכה של קהל הרוכבים לאתר מיוחד זה ובאמת ראינו שיש ירידה במגמת פריצות שבילים פיראטיים שהיוו מבחינתנו (ומבחינת היער וכל השוכנים בו) איום לא פשוט. מאז המשכנו בקצב מתגבר להוסיף עוד ועוד שבילים טבעתיים ברמות רכיבה שונות ובאורכים שונים ובקישוריות ביניהם בכל המרחב. כל מספר חדשים חנכנו בטקס רשמי שביל חדש, חיברנו לכל שביל קהילה סמוכה, שלחנו עוד עובדים לקורס בנית שבילים וניסינו להתמקצע וללמוד מכל שביל ומן הרוכבים בו כיצד להשתפר. כיום הגענו למצב בו רוב מלאכת בניית השבילים במרחב צפון הושלמה והתופעה המפתיעה היא, שכל שביל שאנו מוסיפים ומפרסמים מיד מושך עוד רוכבים. צברנו ידע מעמיק בטכניקות בניית שבילים מה שמייצר שבילים "זורמים" ומהנים ואף הטמענו פתרונות כמו מנעי הבקר ("גשרי הבקר" בלשון הרוכבים) שמאפשרים רכיבה רציפה והפחתת העצירות לאורך המסלול.
 
אתגרים וחזון להמשך
אז מה החזון?
 
אנו שואפים להשלמת עוד סינגלים בתא שטח גליל מערבי ,מיפוי והסדרת סינגלים פיראטיים בכרמל,
ומציאת המתכון המוצלח ביותר לתחזוקה של השבילים המנוהלים בכל הארץ. בנוסף אנו פועלים להתאמת מערך השבילים לתיירות חוץ על ידי אתר באנגלית ושילוט באנגלית.
אנו רואים חשיבות עליונה בשותפות ומחויבות גדולה יותר של קהילות רוכבים ודיירי היישובים הסמוכים לסיוע בתחזוקה וניטור השבילים, מנסים ככל יכולתנו לטפח ערכי שמירת טבע ולחנך לניקיון. ככל שאותם ערכים יחלחלו לתודעת הרוכבים ובאי היער האחרים, כך נוכל להפנות משאבים שמוקצים היום לניקיון ביערות, לפיתוח ושדרוג המסלולים וחוויית הרכיבה בהם.
עוד נושא חשוב (ומורכב...) הוא גיבוש מדיניות שתיתן מענה לאופנועי שטח, סוסים וטרקטורונים ובניית שבילים ייעודיים גם עבורם ובמקביל, קידום חוק יער שיקנה יכולת אכיפה שימנע כניסת כל אחד מהקהלים האלו אל מסלולים שאינם מיועדים להם.
אנחנו שואפים ליצירת קישוריות בין כל מערך השבילים באזורים בהם הדבר מתבקש, על ידי כך ניצור למעשה Bike Parks  שיתנו מענה לכל רמות הרכיבה, יתאימו לרכיבה בכל עונות השנה ויציעו מגוון אפשרויות על בסיס מרחק, קושי פיזי ורמתם הטכנית של רוכבים מכל סגנון רכיבה.
 
מאחלים לכם רכיבות טובות!
שלי בן ישי וגיל עצמון- קק"ל מרחב צפון


הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה