חכמים בלילה

המדריך לרכיבות לילה
גם אם נתעלם לרגע מההתחממות הגלובלית, הרי שהקיץ הארצישראלי הוא אתגר עבור כל רוכב אופניים באשר הוא בהיותו חם ולח עד לזרא. כמעט כל מי שבאמתחתו כמה עונות רכיבה יסכים ודאי שברגע שהטמפרטורות מתחילות לטפס לערכים מעולמם של הטוסטר-אובנים ומפזרי החום, החשק לצאת אל השבילים, אפעס, מתחיל לצנוח בתלילות. אין מה לעשות, לרכוב בתנאי חום ולחות קשים זה לא כיף (בלשון המעטה), ולפי הסטטיסטיקה, בעונה החמה רוכבים פחות. ביום בכל אופן...

לפני אי אלו שנים צצה באתר הפורומים של "תפוז" (הי"ד) קומונה שנשאה את השם המוזר "משה לומנס וחבריו" וגרמה לרוכבים רבים לראות את האור. תרתי משמע.

בזכותו של משה זה החלו רוכבים רבים לרכוב בלילה. עד לאותו רגע מכונן הם הסתמכו על מערכות תאורה ייעודיות שנמכרו אז בחנויות והיו יקרות מאוד או כאלו שנבנו לבד (כמו ה"ביובית" המפורסמת שהורכבה מצינורות אינסטלציה מפלסטיק) וסיפקו מענה סביר ותו לא.


ה"ביובית" - פנס מאולתר תוצרת בית מצינורות פלסטיק. צילם: קובה פז.

ואז פרצו לחיינו הסינים
הפנסים תוצרת סין מבית מדרשם של עליאקספרס ועליבאבא (זה מסין עם מנורת הלד, לא ההוא עם הג'יני...) הנגישו פתאום את רכיבות הלילה לכל אחד. תמורת סכום כסף זעום יחסית למחירי מערכות התאורה הייעודיות יכול היה כל רוכב להצטייד בכמה פנסים חזקים מאוד, לצאת לשטח גם בלילה וליהנות ממה שרכיבת לילה יודעת להציע. והיא יודעת להציע!

פנס ה-"P7" המיתולוגי, זה שהתחיל את מהפכת התאורה העממית.

רגע, אבל למה בכלל לרכוב בלילה?

ראשית כול הטמפרטורות בלילה צונחות, ובתקופת הקיץ הלילות נעימים בצורה בלתי רגילה. אך זו רק ההתחלה... בלילה, כידוע לכם, הכול נראה אחרת. כמה אחרת? בואו נאמר שגם אם תצאו אל "מסלול הבית" שלכם, זה שרכבתם בו עשרות פעמים, הרי שמהרגע שתציבו את הגלגל הקדמי בתחילתו ועד לרגע שבו תהיו חזרה ברכב, תרגישו שרכבתם במסלול חדש לחלוטין! ואנחנו חותמים על זה. רכיבה בלילה כמוה כחוויה רב-חושית.

בשעות החשיכה החושים מתחדדים. כל רחש, ניחוח או צללית מקבלים ממדים אחרים לגמרי, ובשל הדריכות הגבוהה יותר באופן טבעי, אנו נשים לב יותר לפרטים ונהיה מודעים לכל מה שקורה מסביבנו. רכיבות ליליות יכולות לזמן לנו גם מפגשים נדירים עם בעלי חיים. ציפורי לילה, תנים, שועלים, חזירי בר, נוטריות (באזור הירקון) ואפילו צבועים פעילים בלילה, וכל מי שרכב בחשיכה יעיד שאין רגע מאושר יותר ממפגש עם החבר'ה הללו בסביבתם הטבעית.

רכיבה בלילה טובה גם לנפש. מי שהתנסה בחוויה יעיד כי מדובר בתחושה מדיטטיבית ממש. החושך, השקט והאווירה השונה עוזרים לנו להשהות לרגע את מירוץ החיים האינטנסיבי, לנקות את הראש ולהרהר בדברים שלרוב אין לנו זמן להקדיש להם אך חשיבותם רבה.

ומה באשר לסיכונים?

רבים חוששים לצאת לרכיבות לילה כי הם סבורים שהסיכוי להיפצע גדול יותר. ובכן, בניגוד לדעה הרווחת, מתברר שבחושך רוכבים טוב יותר! כן, זה אולי נשמע הזוי אך הניסיון מלמד שההתמקדות באלומת הפנס הצרה כשמסביב הכול חשוך מעלה את רמת הריכוז. מהר מאוד נגלה שאפשר, שומו שמים, לרכוב מהר יותר! ההסבר לכך פשוט: ביום דעתנו מוסחת והמוח שלנו מתמודד ללא הרף עם מידע חזותי המציף אותו מכל עבר – "הנה הסלע ההוא שם, שלא נתנגש בו" ו"פה בצד יש חריץ". בלילה אלומת הפנס משאירה מחוץ לטווח הראייה הרבה מכל אותם מכשולים שלרוב מפחידים אותנו ולא מאפשרים לנו להתרכז בַּשביל עצמו.

ואם לא די בכל היתרונות האלה, הרי שרכיבות לילה עדיין אינן פופולריות כמו אחיותיהן רכיבות היום ולכן סביר להניח שמסלולים שביום הם עמוסים לעייפה יהיו בלילה ריקים כמעט לחלוטין.

דבר אחד שחשוב לקחת בחשבון בקיץ ובמיוחד בלילה, הוא הסיכוי הגדול יותר להיפגש עם נחשים ארסיים דוגמת הצפע הארץ ישראלי. כדי למנוע אירועים מסוכנים שכאלה היו זהירים יותר כאשר אתם עוצרים בקרבת צמחייה סבוכה ובדקו בשבע עיניים היכן אתם מניחים את היד או מתיישבים. בכל מקרה כדאי לרענן את הידע באשר להתנהגות במקרה של הכשה.

רכיבות לילה בשטח או בלב העיר, תמיד יהיו מיוחדות ושונות מכל רכיבה אחרת.

אז מה צריך כדי לרכוב בלילה?

רכיבות לילה אינן שונות מהותית מרכיבות יום למעט עניין התאורה. ההתארגנות הכוללת לבוש, מיגון, מים, מזון, חלקי חילוף ואמצעי תקשורת צריכה להתבצע באותה תשומת לב, אך יש להקדיש מחשבה יתרה לעניין התאורה.

1. הצטיידו במערכת תאורה טובה והקפידו על הנקודות האלה:
* עוצמת תאורה – מאז שנורות הלד העוצמתיות עלו לכותרות, רוב מערכות התאורה, גם הייעודיות וגם הזולות, מספקות די והותר "נרות" (עוצמת תאורה נמדדת ב"נרות" או לומנס בלעז). אם אתם מזמינים פנסים, ודאו שעוצמתם מספיקה.

* מאפייני האלומה – אם לא מדובר במערכת ייעודית, יש חשיבות לבחירה נכונה של סוג האלומה. פנסים שונים המיועדים לשימושים שונים מטילים אלומת אור שונה בעלת מבנה ייעודי. האלומה יכולה להיות מרוכזת וצרה או רחבה מאוד, וחשוב להתאים את מאפייני הפנס לצרכים שלכם.

* מיקום הפנסים – באופן עקרוני חוכמת ההמונים הוכיחה כי השילוב המנצח הוא פנס או שניים על הכידון ועוד אחד על הקסדה. למה על הקסדה, תשאלו? ובכן, אחת הבעיות עם תאורה ממקור אחד (במיוחד אם הוא בגובה הכידון) היא שהיא נוטה "להשטיח" את השטח, ר"ל – תאורה שתגיע מכיוון הכידון בלבד תגרום לשביל להפוך לדו-ממדי, דבר שיקשה עליכם לראות מהמורות או קפלי קרקע ועלול לגרום לאיבוד שליטה.

הוספת מקור אור במקום גבוה (על הקסדה) או שני פנסים על הכידון שכל אחד מהם מכוון למרחק אחר, מחזירים את הממד השלישי לחיים, ועכשיו תוכלו להבחין במכשולים ואף להעריך מרחקים וגבהים בצורה טובה יותר.

פנס או שניים על הכידון ואחד נוסף על הקסדה, יספקו את עוצמת האור וההצללה הדרושות לרכיבה בטוחה.

* טעינה – כל מערכות התאורה באשר הן מבוססות לרוב על סוללות נטענות. מאחר שרובנו לא רוכבים הרבה בלילה, יש לנו נטייה לשכוח לטעון את הסוללות הללו. אם ניזכר רק ברגע האחרון לחבר את המטען, אור הפנסים עלול לגווע לפני השלמת המסלול. בקיצור – שימו תזכורת לטעון את הסוללות.

2. שמרו על משמעת שיירה – בלילה, מטבע הדברים, קל יותר ללכת לאיבוד, ואין דבר מרגיז יותר מלהתחיל לחפש חבר מהקבוצה שפספס פנייה ונעלם במעבה היער. כדי לסייע לכם, הנה כללי הרכיבה בשיירה. אם תקפידו עליהם, אין סיבה שתאבדו חבר באמצע המסלול:
א. באחריות כל חבר בקבוצה להביט לאחור ולוודא שבכל עת הוא רואה את זה שרוכב מאחוריו.

יש לגלות משנה זהירות בפניות ובפיצולים. לא ראית את הרוכב שמאחוריך? – עצור מיד! אם כולם יקפידו על הנוהל, השיירה כולה תיעצר מיד עד לחבירה מחודשת והמשך רכיבה.

ב. הלכת לאיבוד? עצור במקומך ואל תנסה למצוא את הדרך! נסה ליצור קשר טלפוני או קולי עם הקבוצה. ברגע שירגישו בחסרונך (חבל שלא קראו את סעיף א' לעיל...) יחזור מישהו מהקבוצה על עקבותיו עד שיפגוש בך.

3. הגנו על העיניים – אחד הסיכונים המשמעותיים ביותר ברכיבה בכלל וברכיבה בלילה בפרט הוא מפגש עם ענפים, אך עדיין רבים נוטים להקל ראש ולא מרכיבים משקפיים. אנו ממליצים לכם בחום להצטייד במשקפיים בעלי עדשה שקופה שיגנו על עיניכם במקרה שבו ענף סורר יצליף בראשכם.
רכיבות מהנות ו... לילה טוב!

כתב וצילם: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות