תפריט
התחבר
התנתק
להורדת האפליקציה:

תרגילי איזון לרוכבי אופניים

הדפס
הוסף למועדפים
ברכיבה, כמו בחיים, חשוב לנו להיות מאוזנים ולשמור על שיווי משקל. על מנת להצליח בכך, חשוב להתאמן. הנה המלצה כיצד לעשות זאת.

ודאי תסכימו שאיזון הוא המפתח לחיים מאושרים. בכל תחום בחיינו השאיפה שלנו היא למצוא את הנקודה החמקמקה הזו של שיווי המשקל המושלם, אך בדיוק כמו באופניים, לא קל כל כך למצוא אותה. לצערנו לא נוכל לסייע לכם למצוא את האיזון בין העבודה למשפחה אך כן נוכל לסייע לכם, באמצעות המלצה על תרגיל פשוט, לשפר מאוד את יכולת האיזון על האופניים שלכם.
מדוע בכלל חשוב כל כך להיות מאוזנים על האופניים?

חלקכם ודאי זוכרים (אולי במעורפל) את הפעמים הראשונות שבהן ניסיתם את מזלכם ברכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר. תחושת היעדר שיווי המשקל אינה תחושה נעימה כלל ועיקר, אך סביר להניח שכולכם מגחכים כשאתם נזכרים באותם ניסיונות נואשים לאזן את עצמכם על הכלי הדו גלגלי, שכן היום גם אם יעירו אתכם באמצע הלילה תוכלו לטפס על האופניים ולרכוב ללא שום בעיה... כן, כבר מזמן פיצחתם את הסוד למציאת שיווי המשקל. ואנחנו שואלים – האומנם?

כמה מכם יכולים לומר בבטחה שיוכלו לרכוב מרחק של 15 מ' על קורה ברוחב של אבן שפת מדרכה מבלי ליפול הצִדה? ואם נבקש מכם לעצור ולאזן את עצמכם 20 שניות על האופניים בלי לזוז קדימה, כמה מכם יוכלו לאתגר? הרשו לנו להיות חוצפנים לרגע ולהשיב במקומכם – סביר להניח שמעטים מכם יוכלו לעמוד במשימות הללו בכבוד... וזה עצוב, עצוב עד מאוד...
זה עצוב מפני שפרט ליכולת "סתם לרכוב" כרוכבי שטח נדרשות מאיתנו יכולות מעט מורכבות יותר, והן באות לידי ביטוי בלא מעט מקומות בשטח שבהם לו הייתה לנו היכולת לשלוט בשיווי המשקל בצורה אבסולוטית, הרכיבה שלנו הייתה נראית שונה לחלוטין. השליטה באופניים בכלל ובקטעים שבהם נדרשים תמרונים מסובכים במהירות אטית בפרט ישתפרו פלאים אם נשפר את שיווי המשקל שלנו.
עצוב ככל שזה יישמע, אנחנו משקיעים זמן ומאמץ באימוני כוח וסבולת ובחידוד היכולת הטכנית שלנו וחיזוק שריר ה"אומץ", אבל מעטים מאיתנו מקדישים זמן נפרד רק לאימוני שיווי משקל.

שיפור שיווי המשקל שלנו דורש אימון פרטני ותרגילים ייעודיים, ואנחנו כאן כדי להמליץ לכם על תרגיל שיסייע לכם לחזק את הצד הזה ברכיבה. ככל שתמצאו יותר זמן להתאמן, כך תשפרו את שליטתכם ותיווכחו כמה הדבר משפיע לטובה על הרכיבה שלכם.
תרגילי שיווי משקל עובדים למעשה על שני אספקטים פיזיולוגיים:
1. חיזוק שרירי הליבה
2. אימון איבר שיווי המשקל
איבר שיווי המשקל הנמצא בתוך האוזן הפנימית אחראי לשדר למוח אותות שבאמצעותם קובע המוח את מיקומנו במרחב. ברגע שהמוח מגלה שאנו סוטים לכיוון מסוים, הוא שולח מסר עצבי אל קבוצות השרירים הרלוונטיות כדי לייצב אותנו מחדש. קבוצת השרירים החשובה ביותר היא שרירי הליבה, וככל שהם יהיו מאומנים וחזקים יותר, כן יקל עלינו לחזור במהירות ובדייקנות אל האיזון.
לצורך התרגיל דרוש לנו אמצעי, ובכן... שיוציא אותנו משיווי משקל.

מי שיכול ירכוש לעצמו מכשיר ייעודי הנקרא "כדור שיווי משקל" (בוסו). זהו למעשה חצי כדור מלא באוויר שמחובר לפלטה עגולה. האמצעי הזה מאפשר מגוון רחב של תרגילים, ואפשר לעשות בו שימוש גם כשעומדים על הפלטה וגם על חצי הכדור עצמו. אך לא חייבים להשקיע באביזר ייעודי – גם משטח עץ וגליל יכולים לשמש אתכם היטב. התרגיל למעשה פשוט מאוד (ההסבר פשוט, הביצוע פחות...) –  נסו לייצב את עצמכם כמה שיותר זמן מבלי לאבד את שיווי המשקל! אפשר לגוון את התנוחות כך שפעם תנסו לייצב את עצמכם בעמידה או בכריעה על שתי רגליים ופעם רק עם רגל אחת. תוכלו לבצע שכיבות שמיכה כשהידיים נתמכות באביזר הלא יציב או אפילו לנסות לאזן את עצמכם בישיבה. חזרו על התרגיל כמה פעמים ובתדירות גבוהה להשגת תוצאות.

בנוסף לתרגיל הזה חשוב לאמן את שרירי הליבה, שכן הם אחראים ליציבה שלנו ויכולים לשפר מאוד בעיות כמו כאבי גב. כמו כן יש חשיבות רבה לשמירת סימטריות השרירים בגוף. לכל אחד מאיתנו יש הרי "יד ורגל חזקה". אצל חלקנו יש הבדלים מהותיים ביכולת הכוח המתפרץ והסבולת של שני הצדדים בגוף, דבר שיכול ליצור לא מעט בעיות. לכן חשוב להשתדל לאמן את ה"צד החלש" ככל האפשר. כך, למשל, אם אתם רוכבים עם קליטים, תוכלו לאמן את הרגל החזקה פחות על ידי כך שבמהלך רכיבה במישור תבצעו כמה חזרות של דיווש רק ברגל הזאת.
בהצלחה!


כתב: אילון שגיא
עלה בתאריך 10.11.2015

הוסף תגובה


שלח
האם לדווח על תוכן זה כלא ראוי?

כן
לא
חובה להזין כתובת מייל
שלח

או
להתחברות דרך פייסבוק
עוד לא נרשמת ל-e ירוק? להרשמה